Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,jest to mój pierwszy post tutaj na forum i też dlatego chciałbym się z wami serdecznie przywitać.Akwarystyką zajmuje się już dobrych parę lat lecz były to zwykle mniejsze akwaria.

Przyszedł w końcu  czas na zmianę akwarium :) ,zostałem posiadaczem 300 l akwarium (120x50x50) plus 55 l sump z 4 przegrodami  dwie przegrody mają po 25 cm szerokości jedna 3 cm szerokości oraz 12 cm ta zarezerwowana jest na pompę :) 

w chwili obecnej jestem w trakcie robienia szafki na stelażu metalowym 30 x 30 mm,po zrobieniu szafki dojdzie hydraulika,zastosuje rury pcv 25 mm oraz 32 ( powrót 25mm,spływ rewizja 32 mm).

Chciałbym się Was   poradzić jaki zastosować sprzęt oraz filtrację w sumpie,pewny sprzęt mam już na oku ale w razie czego proszę o poprawienie mnie :) 

Jako pompę chcę zastosować   Jebao/Jecod DCP-5000,grzałki będą 2 x 150 w firmy Resun z termostatem,oświetlenie przewiduję belkę led aquael leddy slim sunny 36 w,dno będzie pokryte piaskiem takim z obi do piaskownicy co najmniej 2 cm ,kamień to łupek czarny,

i właśnie teraz mam dylemat co dalej ................jaki wybrać cyrkulator?ja myślałem o Jebao ow 40  13500l/h z kontrolerem ,jaki wkład mechaniczno biologiczny zastosować w sumpie ,jakich użyć bakterii na start ,czy stosować jakieś magiczne preparaty na codzień i przy podmianach wody......i tu mam dodatkowe pytanie gdyż posiadam filt ro/di  czy na da się na podmianki? dodam iż kranowita pokazuje 67 tds.

proszę o dołączenie się do dyskusji    :) resztę pytań będę dodawał na bieżąco :)

 

 

Opublikowano

Witaj!

W kwestii wkładów biologicznych to na Twój litraż starczy 1-1.5 l ceramiki + wkłady mechaniczne (gąbki+dodatkowo wata filtracyjna)...

Pompa w sumpie moim zdaniem wystarczy o przepływie 3000l/h...

Falownik starczy Jebao/Jecod RW-4...

Filtr RO w naszym biotopie jest zbędny,no chyba że masz na tyle kiepskie parametry wody kranowej,a o tym nic nie wspominasz... 

Jakie masz w kranie pH,NO2,NO3,NH3/4 ?

Jeśli okaże się że masz dobre parametry wody kranowej to wystarczy się zaopatrzyć w tzw. ustrojstwo do nalewania wody kranowej z wkładem węglowym...W Twoim przypadku wystarczy że odepniesz z RO membranę a zostawisz tylko wkład mechaniczny + wkład węglowy...

Bakterie jakie możesz użyć na start to BactoActive(one są z pożywką) + Prodibio Biodigest(te są bez pożywki)...

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki za odzew :) 

generalnie wolę trochę dopłacić do pompy cyrkulacyjnej i mieć ją cichszą a i zapas mocy zawsze może się przydać :) różnica nie jest tak duża więc chyba zdecyduję się na Jebao ow 25 

Co do pompy w sumpie też różnica jest niewielka pomiędzy 3000 a 5000 a regulacja jest więc lepiej chyba mieć lekki zapas :) 

Co do bakterii to chętnie wypróbuję te BactoActive :)

Mam jeszcze pytanie odnośnie tego produktu :Seachem Cichild Lake Salt - sól dla pielęgnic warto stosować?

Z filtrem RO pokombinuje i zrobię tak jak mi radzisz,zawsze to jakieś zabezpieczenie przed niechcianym świństwem :)  choć generalnie kranowitę mam spoko dokładnych parametrów nie mierzyłem ale tds pokazuje mi 67 :)

pozdrawiam

 

 

Opublikowano
21 hours ago, mario999 said:

i właśnie teraz mam dylemat co dalej ................jaki wybrać cyrkulator?

Na razie? Żaden. :) Nie wiesz jeszcze nawet jaką będziesz miał pompę w sumpie, nie masz ułożonych kamieni, nie znasz cyrkulacji wody w zbiorniku, po co ci falownik na start? :huh: Większość z nas startuje nowe szkła z młodymi rybkami, im cyrkulator jest jeszcze bardziej zbędny a w razie potrzeby zawsze zdążysz go dołożyć.

300W grzałek to moim zdaniem przesada, chyba że masz bardzo zimne mieszkanie albo zostawiasz je bez nadzoru zimą. Zacznij od jednej grzałki i zobacz co się dzieje. Jesli będzie chodzić non-stop to dołożysz drugą.  

Do wody nie syp żadnych soli, sody ani innych wynalazków, to się używa w razie potrzeby. Startuj baniak, kontroluj parametry i jeśli zrobisz wszystko dobrze to najpewniej obędziesz się bez nich. 

Powodzenia!

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ok czyli już wiem że żadnych wynalazków nie będę dodawał do wody :) jedynie bakterie na start i woda z ustrojstwa  :) co do pompy to zamówiłem Jebao /Jecod DCP 5000 i potem zobaczę czy coś dodawać ale myślę że dobra cyrkulacja jest wskazana :) 

o postępach będę informował na bieżąco :) 

jeśli chodzi o wkład do sumpa to czy taki skład będzie optymalny? :    

1 komora : biobale ok 90 szt

2 komora : gąbka filtracyjna 

3 komora : sera siporax 25 mm 2 l +azoo activ filter  ok 50 szt

4 komora : gąbka oraz pompa

pozdrawiam

Opublikowano

Nie znam się na sumpach, więc się wypowiem. :biggrin:

To że masz tam cztery komory nie oznacza, że musisz do wszystkich czterech czegoś napchać. Zastanów się czego potrzebujesz na początek:

- Gąbka do wyłapywania syfu. 30 albo 45 ppi. 

- Złoże dla bakterii. Bioballe są ponoć słabe, jeśli ich jeszcze nie kupiłeś to użyj lepiej ceramiki, lawy wulkanicznej albo grysu koralowego. Litr-dwa na twój baniak wystarczą, bakterie żyją też w piasku i na kamieniach - wkład w filtrze to wygodne źródło do przeszczepu przy starcie i backup gdybyś zmieniał wystrój. 

Masz filtrację mechaniczną i biologiczną. Na początek nie potrzebujesz niczego innego.

Sera Siporax wygląda mi jak zwykła ceramika. W dodatku droga i zbędna :icon_mrgreen: jeśli masz już jedno złoże jak powyżej albo nawet te nieszczęsne bioballe. Czym jest azoo to nawet  nie zgaduję. :blink:

Chwali ci się, że robisz wstepny risercz :) ale skup się przede wszystkim na zrozumieniu obiegu materii w baniaku. Z czasem ogarniesz temat i zaczniesz stosować szpej, który jest potrzebny a nie ten, który wciskają sprzedawcy. ;)

 

 

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Dzięki za uświadomienie że nie warto przepłacać jeśli chodzi o ceramikę :) Nie wkładów jeszcze nie mam ale kupuje na dniach,czyli zostanę przy gąbce oraz tańszej ceramice  

mam nadzieje że nie idzie przesadzić z ilością złoża ? ewentualnie będzie to tylko na moją korzyść? a bardziej na korzyść moich podopiecznych :) 

hilux co miałeś na myśli mówiąc że na początku niczego innego nie potrzebuje prócz filtracji mechanicznej i biologicznej, to potem coś będę potrzebował?

 

Opublikowano (edytowane)

Jeśli  wystartujesz baniak od gromady maluchów albo kilku dorosłych to przez kilka tygodni będziesz miał spokój z filtracją bo zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii będą się powoli kumulować w obiegu. Im więcej i/lub większych ryb wpuścisz, tym czasu masz mniej, bo produkują więcej syfu. To jest twój czas na cieszenie się początkami Malawi i przyspieszoną edukację. Coś jak LEGO Duplo, ciesz się tym. :)

W miarę dojrzewania zbiornika nieuchronnie dochodzisz do punktu, w którym musisz zdecydować jak pozbyć się azotanów (NO3) i tu nie ma zmiłuj. Metod jest kilka, najczęsciej używane w naszym biotopie to podmiany wody, żywice jonowymienne, hydroponika albo rośliny w baniaku. W sumpie masz tez opcję filtra makroglonowego ale o nim tylko słyszałem, nie znam szczegółów. 

Jeśli np. nasadzisz w baniaku roślin i wypracujesz sobie balans między nimi a obsadą to do sumpa nic nie będziesz musiał dokładać bo nie będzie po co. To co wrzucisz rybkom do jedzenia one przerobią, wydalą a potem wyłapią to rośliny ale w Malawi o to trudno bo pysie brudzą nadprzeciętnie a klomby lubią skubać. Jeśli roślin nie planujesz to możesz np. zmotać adsorber NO3 na purolite, który wsadzisz do pustej komory sumpa żeby sobie wodę mielił i głównie o to mi chodziło.

Najważniejsze jest, żebyś się z niczym nie spieszył bo to najpewniejszy krok do porażki. 

Edytowane przez hilux
  • Lubię to 2
Opublikowano
10 godzin temu, mario999 napisał:

 generalnie wolę trochę dopłacić do pompy cyrkulacyjnej i mieć ją cichszą a i zapas mocy zawsze może się przydać :) różnica nie jest tak duża więc chyba zdecyduję się na Jebao ow 25 

Z falownikiem na razie się wstrzymaj tak jak napisał kolega @hilux...Jak będą rybki to potem będziesz kombinował,czy go dołożyć...

10 godzin temu, mario999 napisał:

Co do pompy w sumpie też różnica jest niewielka pomiędzy 3000 a 5000 a regulacja jest więc lepiej chyba mieć lekki zapas :) 

No to bierz mocniejszą pompę :) 

Twój wybór ;) 

10 godzin temu, mario999 napisał:

Co do bakterii to chętnie wypróbuję te BactoActive :)

Zakup sobie Bacto Active + Prodibio Biodigest...

Prodibio weż więcej (5szt),tak już na przyszłość...

10 godzin temu, mario999 napisał:

Mam jeszcze pytanie odnośnie tego produktu :Seachem Cichild Lake Salt - sól dla pielęgnic warto stosować?

Wpierw musisz podać nam jakie parametry ma Twoja woda kranowa,oczywiście mierzone dobrymi testami kropelkowymi np. JBL...

Tu mam na myśli pH,NO2,NO3,NH3/4...

Gdy podasz nam wyniki to można coś doradzić w kwestii stosowania soli/buforów itp...

10 godzin temu, mario999 napisał:

Z filtrem RO pokombinuje i zrobię tak jak mi radzisz,zawsze to jakieś zabezpieczenie przed niechcianym świństwem :)  choć generalnie kranowitę mam spoko dokładnych parametrów nie mierzyłem ale tds pokazuje mi 67 :)

Nie ma co kombinować ;) 

Odpinasz membranę a resztę wkładów(mechaniczny + węgiel) zostawiasz :D 

8 godzin temu, mario999 napisał:

jeśli chodzi o wkład do sumpa to czy taki skład będzie optymalny? :    

1 komora : biobale ok 90 szt

2 komora : gąbka filtracyjna 

3 komora : sera siporax 25 mm 2 l +azoo activ filter  ok 50 szt

4 komora : gąbka oraz pompa

pozdrawiam

Moim zdaniem dużo,za dużo złoża planujesz dodać do sumpa...

Osobiście dałbym do sumpa-

1. Na dno gąbki ppi 30 ,a na górę watę filtracyjną aby zanieczyszczona woda wpierw została oczyszczona przez watę filtracyjną,a potem oczyszczona trafiała do innych komór...

2.Ceramika (1.5l) umieszczona w siateczce filtracyjnej... 

3 Gąbki ppi 30,a na nich wata filtracyjna,aby oczyszczona woda trafiała do komory z pompą...

4.Pompa...

Coś mniej więcej jak na tym rysunku...

sump1.jpg.18b6913528a95bbc21027facc812008a.jpg

 

Opublikowano

Ok pany dzięki za podpowiedzi,zrobię tak jak radzicie :) póki co zbiornik zalewam w przyszłym tygodniu jak wszystko mi podochodzi  : )  i potem miesiąc czekania :) w międzyczasie zmierzę parametry kranówki i będziemy myśleć czy są potrzebne jeszcze jakieś dodatkowe absorbery w sumpie.

co do skał to czy łupek czarny będzie odpowiedni? zależy mi by był czarny kamień z czasem pewnie porośnie glonami ,ale i tak to fajny efekt tym bardziej ze tło tez mam czarne i tworzyć się będzie taka głębia :)

pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Sprzedam dorosły harem Labeotropheus fuelleborni katale 1+7 F1 ( 3 samice OB, 2 samice O oraz 2 samice BB) wielkość ok 12-13cm ryby zakupione w renomowanej hodowli , karmione pokarmem klasy premium. Zapraszam do kontaktu.
    • Właśnie dostałem mam nadzieję bardzo dobrą wiadomość od Aquaela i od razu chciałem się z wami tym podzielić: "Dzień dobry, tak, rurki są już prawie gotowe. Pojawią się w sprzedaży za około 2 miesiące. Pozdrawiamy" Myślę,że nie tylko ja czekałem na taką wiadomość i to prosto od producenta. Pozdrawiam  Robert 
    • To bardzo ciekawe.Byłoby świetnie. Wczoraj wysłałem do Aquaela maila z pytaniem czy coś mają w planach dotyczących zmian w wylotach i wlotach na węże 19/25.Zobaczymy czy coś odpiszą.
    • Internet mówi, że to jedyny sensowny zamiennik w dostępnej cenie. Użytkownicy sobie chwalą te rozwiązanie. Koszt niewielki - można sprobowac Ja sam się wstrzymałem gdyż chodzą słuchy, że Aquael ma wypuścić całkowicie nowy osprzęt do tych filtrów
    • Gdyby chodziło o węże 16/22 tak jak jest to w przypadku Ultramaxa 1500 to by nie było problemu bo bym zamontował zestaw rurek przelewowych Aquael i po problemie.Te "laski Mikołaja" to nie dla mnie.Niestety Aquael nie robi na tą chwilę takich rozwiązań dla węży 19/25.  
    • Ale o co chodzi z tymi wylotami/wlotami? Mam ultramaxa 1500 i 2000 wszystko z nimi ok.
    • Witam wszystkich. Rozważam zakup dwóch filtrów Aquael ULTRAMAX BT.Filtry jak wiecie mają węże 19/25.Wloty i wyloty w tych filtrach to jak dla mnie dramat.Zastanawiam się nad Chińskimi zamiennikami od filtra SunSun Hw-3000.Jest też do kupienia osobno skimmer,który podłącza się na zasys.Co o tym myślicie?Macie takie zamienniki u siebie?Jak to zdaje egzamin?Warto dokupywać skimmer czy lepiej jakiś jeden osobny?Jeżeli macie takie rozwiązania to bardzo proszę o wasze opinie.Mile widziane też wasze zdjęcia.Z góry dziękuję za poświęcony czas.Pozdrawiam.
    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.