Skocz do zawartości

Akwarium 112L - prośba o rady i porady


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich,
tytułem wstępu: najróżniejsze rybki towarzyszyły mi od dziecka, raz nawet miałem dwie pielęgniczki trzymane z głupikami i molinezjami w 20L akwarium ;) (już nie pamiętam co to był za gatunek), było nawet tarło ale ikra jak się nagle pojawiła tak szybko zniknęła... Teraz moje pociechy karmią swoje welonki (tfu ale syfiarze - welonki oczywiście ;) ) a ja obrabiam resztę - wiadomo. Ostatnio przejeżdżałem obok zoologa, wstąpiłem tak sobie i akurat trafiłem na dostawę pyszczaków. Tak się narodziła myśl: a dlaczego by nie spróbować z Malawi?? Więc jestem  :)


Jako, że nie lubię pośpiechu to zaczęło się kompletowanie. Tutaj pierwszym wyznacznikiem i niestety największym ograniczeniem jest już istniejące akwarium 112L (standard 80x35x40cm)
Plan zatem jest taki aby zadomowić w nim saulosi.
Piasek kwarcowy kupiony, dzisiaj przywiozłem 40kg serpentynitu. Koralowca filipińskiego spróbuję oddać bo jakoś jedno do drugiego to jak pięść do nosa. Skład kamienia już tu był kiedyś wymieniany więc go tylko wrzucę z adresem i ceną aktualną w odpowiedni temat.
I teraz zaczyna się zabawa. Musze dobrać filtry. Przeczytałem mnóstwo Waszych postów i wymyśliłem sobie zestaw składający się z Ikoli 150 i prefiltra HW-602A. Ikola jest podobno bardzo cichym filtrem no i nie bije po kieszeni. Tylko teraz zastanawiam się czy ona ma ceramikę czy tylko gąbki (nie znalazłem nigdzie w opisach) oraz czy podbije mi wodę na ok.140 cm. Nikt tu chyba nie ma takiego filtra bo i akwa wszyscy mają spore. Ale może jednak ktoś się z tym spotkał i mi doradzi. No chyba, że inny zestaw. Jestem otwarty na propozycje. Ważne, że nie chciałbym osprzętem zagracać i tak już niewielkiego zbiornika.
Z oświetleniem też się zastanawiam nad zrobieniem samemu wg tego co opisywał egon44 (większy wpływ na światło) lub kupnem gotowej pokrywy.
Odczynniki do wody już zamówione (Zoolek) czekam na kuriera.

Na chwile obecną nie wrzucam żadnych zdjęć bo jeszcze nie mam czego.
Piasek i kamyki poukładam jak już będę miał filtry, żeby od razu uruchomić wszystkie procesy i wtedy powrzucam zdjęcia.
Nie wiem czy oświetlenie musi być też od razu czy może być później? Na razie mogę dać Aquael Leddy Smart od welonek ;)

Uff, no to chyba na razie tyle pytań na początek. Jak coś przegapiłem to będę wdzięczny za podpowiedź.

Opublikowano

Witaj!

Lepszym rozwiązaniem w filtracji będzie Ikola 600maxx(w zestawie jest gąbka+wata filtracyjna,więc musiałbyś osobno dodać 0-5-1l ceramiki)+prefiltr HW-603A(do niego między dwie górne gąbki dałbym cienką warstwę waty filtracyjnej)...

To wystarczy aby obsłużyć ten litraż...

Posiadam Ikolę 600maxx+prefiltr...Możesz o tym poczytać tutaj                                                  

 

Z oświetleniem pomyślimy ;) 

39 minut temu, Feekowek napisał:

Odczynniki do wody już zamówione (Zoolek) czekam na kuriera.

Mam nadzieję że takie zamówiłeś?

NO3 (przedział 0-150mg/l ?) bo niektóre sklepy sprzedają starą serię z skalą 0-130mg/l a ten test zakłamuje wynik...

NO2

NH3/4

pH z zakresu skali 7.4-9.0

Opublikowano

Hej,
oczywiście, że czytałem i to nawet wczoraj chyba drugi raz :) Zastanawiałem się tylko nad jedną kwestią a mianowicie tym, że on "katalogowo" jest na dużo większy litraż.

Opublikowano
12 minut temu, Feekowek napisał:

Hej,
oczywiście, że czytałem i to nawet wczoraj chyba drugi raz :) Zastanawiałem się tylko nad jedną kwestią a mianowicie tym, że on "katalogowo" jest na dużo większy litraż.

Wiesz powiem tak :) 

Nadfiltracja jest wskazana,i wątpię aby Ikola 600+prefiltr zrobiłby Tobie pralkę w tym zbiorniku,a jeśli już to Ikola ma regulację przepływu ;) 

Dwa filtracja+cyrkulacja wody też musi ogarnąć syfek z dna...

Opublikowano
23 minuty temu, egon44 napisał:

Witaj!

Lepszym rozwiązaniem w filtracji będzie Ikola 600maxx(w zestawie jest gąbka+wata filtracyjna,więc musiałbyś osobno dodać 0-5-1l ceramiki)+prefiltr HW-603A(do niego między dwie górne gąbki dałbym cienką warstwę waty filtracyjnej)...

To wystarczy aby obsłużyć ten litraż...

Posiadam Ikolę 600maxx+prefiltr...Możesz o tym poczytać tutaj                                                  

 

Z oświetleniem pomyślimy ;) 

Mam nadzieję że takie zamówiłeś?

NO3 (przedział 0-150mg/l ?) bo niektóre sklepy sprzedają starą serię z skalą 0-130mg/l a ten test zakłamuje wynik...

NO2

NH3/4

pH z zakresu skali 7.4-9.0

Dokładnie te i dopytałem o zakres. Potwierdzili 0-150mg/l.
Jak przyjadą robię tabelkę i będziemy obserwować.
Zastanawiałem się, czy jakoś nie przyspieszyć startu w oparciu o to akwarium z welonkami. Tam jest filtr wewnętrzny zwykła gąbka tylko ostatnio coś mi się zazieleniło krasnorostami i boję się, czy tego nie przywlokę.
Pisałem na forum o ceramikę na wymianę ale jeszcze się nikt nie zgłosił.

Opublikowano
1 minutę temu, Feekowek napisał:

Dokładnie te i dopytałem o zakres. Potwierdzili 0-150mg/l.
Jak przyjadą robię tabelkę i będziemy obserwować.

No i super! ;) 

Czytanie nie poszło na marne :) 

1 minutę temu, Feekowek napisał:

Zastanawiałem się, czy jakoś nie przyspieszyć startu w oparciu o to akwarium z welonkami. Tam jest filtr wewnętrzny zwykła gąbka tylko ostatnio coś mi się zazieleniło krasnorostami i boję się, czy tego nie przywlokę.
Pisałem na forum o ceramikę na wymianę ale jeszcze się nikt nie zgłosił.

Moim zdaniem opcja dobra...

Wiesz ja bym zasugerował wycisnąć gąbkę z syfu w stawianym zbiorniku,to w mniejszym/większym stopniu przyśpieszy start...Potem tylko dodawanie bakterii,oraz obserwacja parametrów wody...

A o glony się nie martw,przecież to nieodzowny element tego biotopu ;) 

Opublikowano (edytowane)

O qrczątko, w całej Polsce nie ma ani jednej Ikoli 600 maxx.....
Ktoś gdzieś  się pomylił w dostawach i będą dopiero za 2 MIESIĄCE....

Dystrybutor od jakiegoś czasu sprzedaje na zasadzie przedsprzedaży ;)

Edytowane przez Feekowek

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.