Skocz do zawartości

Nowe akwarium 300x70x60 ~1200 l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z kolegą pisałem na PW i zachęcałem do postawienia jak największego akwarium, czyli te 325 cm...czyli maksymalna tafla. Też sugerowalem 70/75 wysokości, ale rozumiem ograniczenia....chociaż to jest inwestycja na lata, więc nie ograniczałbym tego do 60 cm. Ta wysokość to bezwzględne minimum, ale może kolega szybko zacząć żałować, że nie zrobił wyższego.

Co do słupka, to nie ma najmniejszego sensu. Jeśli odkurzacz ma uszkodzić akwarium, to lepiej nie zakładać akwarium. To jakieś nieporozumienie. Folii nie ma potrzeby przykleić na boczną szybę, bo od frontu będzie widoczne lustrzane odbicie...tak działa optyka...fizyka, a od wejścia nawet ciekawiej będzie wyglądać otwarty bok akwarium z widocznymi rybami niż jakiś słupek.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Wejdź w naszą galerię w dział AKWARIA Z INNEJ strony znajdziesz tam wiele kompozycji  zbiorników w pokojach ( nie chodzi mi o aranż) . Choćby rzuć okiem tutaj:

 

3 minuty temu, pozner napisał:

Co do słupka, to nie ma najmniejszego sensu.

Też tak uważam.

3 minuty temu, pozner napisał:

 od wejścia nawet ciekawiej będzie wyglądać otwarty bok akwarium z widocznymi rybami niż jakiś słupek.

Masz w 100% rację. Generalnie szkoda długości a  przy tak szerokim przejściu jest tam na tyle bezpiecznie ,że nie zawracałbym sobie tym głowy.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano

Dobra koledzy, macie racje, chyba przesadzamy. Jakoś żonę przekonam. Dokładnie tak jak pisał kolega @pozner popisaliśmy trochę na pw za co jestem mu bardzo wdzięczny, dużo mi pomógł i pewnie jeszcze niejedno podpowie :)

Sprawa słupka rozwiązana. Kusi mnie te dodatkowe 24 cm. 324 to nie 300 :D

A jakbym zrobił np wymiar ostateczny

324x80x65, to czy wystarczą szyby 12 mm ?

Oraz jak ktoś się zna na tych stropach, również proszę o odpowiedź. Mimo że ją chyba znam, przecież auta stoją na parkingach piętrowych, które są coraz cieńsze.

Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, darkdivinity napisał:

324x80x65, to czy wystarczą szyby 12 mm ?

To już musisz ustalić z producentem. Może dodatkowe spinki i wzmocnienia wystarczą? Ja przy 50 cm. wysokości mam 10 mm.

Edytowane przez pozner
  • Lubię to 1
Opublikowano

Faktycznie ten korytarz jest szeroki. Słupek to trochę przerost formy nad treścią w tym przypadku. Poza tym estetyka mocno ucierpi, bo będzie niewidoczny boczny widok przez akwarium.

  • Lubię to 1
Opublikowano

@AndrzejGłuszycaZbiorniki w galerii piękne, ale niektóre zabudowy droższe od samego akwarium :)

Czekam jeszcze na wyceny od akwaria.pro i od akwarium szczecin.

Powiedzcie mi, warto inwestować we front i prawy bok w opti white ? cena za to ow prawie 1,5x więcej niż za zwykły float...

Opublikowano (edytowane)
12 minut temu, darkdivinity napisał:

Powiedzcie mi, warto inwestować we front i prawy bok w opti white ? cena za to ow prawie 1,5x więcej niż za zwykły float...

Nie ma sensu. Lepszy efekt osiągniesz przez odpowiednie oświetlenie, a na pewno zniwelujesz różnicę. Gdyby szkło miało mieć 1,9 cm. to różnica możliwa by była do zauważenia, ale w tym wypadku szkoda kasy. Tym bardziej, że nie będziesz miał porównania...punktu odniesienia, więc po co tym zawracać sobie głowę?

Edytowane przez pozner
Opublikowano

Wracając do bezpieczeństwa bo widzę , że to Ciebie i Twoją żonę nurtuje. Grubość szkła które będziesz miał to prawdopodobnie 12 mm. Uwierz mi , że nawet stukając młoteczkiem nie rozbijesz tego tak łatwo. Większym niebezpieczeństwem jest źle wypoziomowany stelaż czy źle  wypoziomowana i byle jak zrobiona szafka. Dlatego przekonaj żonę ,że może czuć się bezpiecznie  jeżeli chodzi o te prawą stronę akwa.

13 minut temu, darkdivinity napisał:

Powiedzcie mi, warto inwestować we front i prawy bok w opti white ?

Wg mnie nie warto.

13 minut temu, darkdivinity napisał:

Czekam jeszcze na wyceny od akwaria.pro i od akwarium szczecin.

Marcin (AKWAPRO) ma kalkulator na swojej stronie. Nie wiem jak Przemek.

Opublikowano

Ok, bardzo dziękuję wszystkim za pomoc, chyba wszystkie moje obecne wątpliwości są rozwiane...

akwapro ma kalkulator do 200 cm długości. Na stronie przemka jest, ale nie wiem na ile ceny pokazywane przez niego są aktualne ;) zobaczymy co poodpisują.

Pozdrawiam, jeszcze raz dzięki ! :)

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.