Skocz do zawartości

Nowe akwarium 300x70x60 ~1200 l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tak się zastanawiam - czy w sumpie jest możliwość zrobienia osobnej komory na purolite ? czy wsypać purigen ? Jeżeli np dziennie podmieni mi się około 20 l wody, to co 10 dni wychodzi że miesza się około 200 l wody (z automatycznej dolewki) co daje jakieś 20 % całości. Jak zastosuje purolite lub purigen i azotany utrzymam w okolicach 10 to podmiana wody okaże się niepotrzebna?

Opublikowano
W dniu 9.12.2018 o 13:56, eublefar napisał:

Jeżeli np dziennie podmieni mi się około 20 l wody, to co 10 dni wychodzi że miesza się około 200 l wody (z automatycznej dolewki) co daje jakieś 20 % całości

Co do automatycznej dolewki to będzie Ci bardzo trudno ustawić stały przepływ na poziomie 200 litrów. Wszystko zależy jak ci hydrofor pompuje.

Będziesz musiał zastosować metodę prób i błędów!!!

W dniu 9.12.2018 o 13:56, eublefar napisał:

Tak się zastanawiam - czy w sumpie jest możliwość zrobienia osobnej komory na purolite ? czy wsypać purigen ?

Masz kilka rozwiązań ja zrobiłem że pompa do C.O. jest za sumpem, za nią na obejściu zastosowałem korpusy narurowe.

Lub w sumpie w komorze np. 3 lub 4 na połowie wysokości komory na płasko położyć jakąś kratkę i wtedy w woreczkach porozkładasz se co tam zechcesz: węgiel,  purolite, purigen, i wiele innych.

Ważne aby wkłady wypełniały całą szerokość tej komory może być cienka warstwa np. 1cm ale szczelnie od brzegu do brzegu. Wtedy uzyskasz dobrą wydajność wkładów. Inaczej woda opłynie bokiem.

Opublikowano

Do wyregulowania przepływu w dolewce można zastosować typowy hydrauliczny reduktor ciśnienia, np.  1-4bar. Jeśli masz hydrofor to ciśnienie w układzie zejdzie do min. 1,5-2 bara a nabije do ok 3,5 zależy od wyregulowania wyłącznika cisnieniowego.

  • Lubię to 2
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

A ja znowu swoje... tym razem zastanawiam się czy jednak nie zrobić narurowca zamiast sumpa. Czytam różne komentarze, że niby sump przestarzały, że taki że siaki i sam nie wiem.

Plan był prosty, akwarium 1200l na metalowym stelażu, komin 3 dziury i pod nim sump na około 360 l. Ściana za akwarium miała być wymalowana farbą gumową anty wilgociową, na ścianie miało wisieć ustrojostwo do którego byłaby podpięta bieżąca woda. W sumpie automatyczna dolewka z elektrozaworem który by załączał pobór wody przez ustrojostwo żeby uzupełnić odparowaną wodę przez co ominę podmiany wody. W sumpie tuba z purigenem i wsio, całość miała robić erybka z klejeniem na miejscu.

Jednak czy nie lepiej byłoby zrobić narurowca ?

 

hydrofor mam taki https://www.dabpumps.com.pl/pl/e-sybox-mini-3

Wydaje mi się że on nie będzie miał problemu z pompowaniem wody pod niskim ciśnieniem skoro sam sobie dobiera przepływ ?

Edytowane przez darkdivinity
Opublikowano (edytowane)
16 godzin temu, darkdivinity napisał:

hydrofor mam taki https://www.dabpumps.com.pl/pl/e-sybox-mini-3

Wydaje mi się że on nie będzie miał problemu z pompowaniem wody pod niskim ciśnieniem skoro sam sobie dobiera przepływ ?

To wydajność pompy w l/h , ciśnienie do jakiego pompuje i podnoszenie słupa wody decyduje o jej wydajności a wyłącznikiem cisnieniowym określamy zakres ciśnienia pracy. Jeśli przy stałej podmiance nie zastosujesz redaktora ciśnienia to będzie ci ciurkało raz 2 bary a raz 3,5 bara zależy od wyregulowania wyłącznik cisnieniowego. Przy uzupełnianiu wody dopasowanej nie ma tego problemu gdyż woda zostanie dolana do progu jaki wyznacza czujnik bądź pływak w mechaniźmie dolewki. Chyba że zrobisz spust z akwa czy też sumpa do  kanalizacji i wyregulujesz zwykłym  zaworem ile wody ma ci wyjść a dolewka to uzupełni i wtedy bez reduktora ciśnienia tylko w tym przypadku trudniej policzyć ile wody w litrach wypływa do kanalizacji. Przy tym zestawie co masz możesz ustawić stałe cisnie. Ale uzupełnienie tylko wody odparowanej nie zwolni cię z podmian wody. 

Edytowane przez Jakubczyk
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Słaby jestem z tematów hydraulicznych;-) tak po chłopsku, jak podłączę automatyczna dolewkę do ustrojstwa na tej pompie która mam bez żadnych reduktorów ciśnień itd do wody to będzie to jakoś działało i nie spali hydroforu? 

Jeżeli bym chciał zamontować taki reduktor ciśnienia to w którym miejscu się go montuje w instalacji? Jak to w ogóle wygląda?

 

Z podmiana wody mnie nie zwolni ale zakładając że doleje dziennie około 10 litrów to za 14 dni wymianie ulegnie 140 l wody co jest około 13% ilością wody w akwarium. Przy jednoczesnym stosowaniu purolite powinienem babrać się z wiaderkami raz na półtorej miesiąca 🙂 spustu do kanalizacji nie robię bo po co? Szlauf za okno prosto do szklarni 

Opublikowano (edytowane)

Jeśli zainstalujesz ten hydrofor z linku który zapodałeś to reduktor jest zbędny. Ustawiasz na hydroforze ciśnienie jakie chcesz mieć w instalacji i wszystko. A z hydroforem się nic nie stanie. Ale te 13% wody wymieniane w akwa w ciągu 14 dni to trochę mało. Były tematy na forum w których opisywano iż przy stałej podmiance powinno się podmienić większą ilość wody w stosunku do jednorazowej podmiany robionej raz na dwa tygodnie. Jeśli dobrze pamiętam. Ale jeszcze mógłby to ktoś skorygować, ktoś kto posiada większą wiedzę w temacie podmiany automatycznej. 

Edytowane przez Jakubczyk
  • Lubię to 1
Opublikowano

Ja mam zainstalowany ten hydrofor z linku, użytkuję go od roku.

Co do podmiany wody, czytałem wątek że nawet lepiej jest podmienić dziennie 1% całości niż raz na dwa tygodnie 15-20 %. Ale dziękuję rozwiałeś moje wątpliwości :)

  • Smutny 1
Opublikowano

Cześć,

Toczę zaciekłą batalie z żoną o miejsce na planowany zbiornik. Wymiary ściany wzdłuż której ma stanąć akwarium to 324 cm długości. Zaraz za końcem tej ściany jest przedpokój/hol, generalnie ja chciałem zrobić baniak na te 324 cm, żona upiera się żeby zrobić na 300-304, a za akwarium zrobić wąski słupek na te 20 cm żeby:

a) zabudować boczną ściankę akwarium wąskim słupkiem pod kolor pokrywy, co zakryje widoczność akwarium z prawego boku od przedpokoju

b) dodatkowo osłoni akwarium od ewentualnych uszkodzeń jak się na co dzień użytkuje przedpokój

A ja z kolei zastanawiam się czy nie pociągnąć do równa ze ścianą, dodatkowe 20 cm przestrzeni więcej. Ale ten odkryty bok będzie mi tak wizualnie szpecił. Zabudowanie słupkiem pozwoli na pociągnięcie tła na boki itd.

Zamieszczam obrazek zrobiony w paincie, szare to planowany słupek.

Mam nadzieje że wiecie o co mi chodzi :P

akwarium 11.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.