Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
dobrze Basiu jest ok

Dziękuje będę Was męczyć dopóki nie kupię salifert .@deccorativo napisał , że tu będę rozróżniać kolory. Ale szkoda mi prawie 100€ ,żeby w śmieci poszło


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Opublikowano

Zanim kupisz nowe testy, lepiej te zużyć - szkoda kasy, a w tym wątku chętnych do pomocy w odczycie wyników nie brakuje. Jeśli chodzi o odczyt wyników to wg mnie NO3 ma wartość bliżej 20 mg/l

  • Lubię to 1
Opublikowano
Zanim kupisz nowe testy, lepiej te zużyć - szkoda kasy, a w tym wątku chętnych do pomocy w odczycie wyników nie brakuje. Jeśli chodzi o odczyt wyników to wg mnie NO3 ma wartość bliżej 20 mg/l

Ok. Ale się mieszczę z dopuszczalną normą
Boję się sinic, mam straszne glony. ..
zaraz wstawię zdjęcia. I zobaczę w tabelce



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

fab61f10c4a680dff69b9dc240dd26c8.jpgecee3935ace53693390fc8ee3bba33fa.jpg

To w dalszym ciągu okrzemki?
Tam gdzie mam światło to jest brązowo , a tam gdzie brak, ze względu , iż mam krótkie oświetlenie to prawie nie ma


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Im wyższe stężenie NO3 to w tym przypadku mniejsze ryzyko wystąpienia sinic, choć jak już zapewne wiesz niekorzystny stosunek NO3 do PO4 nie musi oznaczać z automatu wystąpienia sinic bo o tym decydują również inne czynniki.

Opublikowano
Im wyższe stężenie NO3 to w tym przypadku mniejsze ryzyko wystąpienia sinic, choć jak już zapewne wiesz niekorzystny stosunek NO3 do PO4 nie musi oznaczać z automatu wystąpienia sinic bo o tym decydują również inne czynniki.

2e7ed5c0f0ad639ab3e03aebd3970362.jpg

Biorąc pod uwagę moje wyniki to po4 0,6 do 20. Wychodzi około 61. Powinnam mieć zielone glony.
W filtrze mam jbl na zbicie po4 i działa Tzn zmalało.




Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Opublikowano

Basiu dobrze odczytujesz kolory - nauczyłaś się sama prawidłowo odczytywać więc jak radzi kolega - zużyj te testy a może nawet zakup Salifeta będzie zbędnym - dokupisz tylko uzupełnienia do JBLa jeśli w Belgii są do kupienia. U nas są i znacznie taniej niż cały nowy test.

Wynik NO3/ PO4 masz dobry i dobrze czytasz .

Taka mała uwaga .

Tabela redfielda ujmuje proporcje N/P czyli całkowitego azotu do całkowitego fosforu .  Natomiast my mierzymy tylko pojedyncze związki azotu i fosforu, z azotem jest lepiej bo w akwarium poza niskimi NH3/4 , NO2 niemal cały azot to NO3 co mierzymy .

Z fosforem jest klapa - mierzymy tylko jego jeden z wielu związków w akwarium czyli PO4 .

Tą relację NO3/PO4 ujmuje tabela Buddendorfa  ( Buddiego)   - jak przejść z tabeli Redfielda na Buddiego.

Wynik Redfielda dzielisz przez 1,52 i masz Buddiego czyli 61/ 1,52  = 40

Wynik 40 na tabeli Redfielda która teraz jest Buddiego to dalej daleko od sinic i na pewno na zielonym polu glonów.

Tam jest - szansa na zielone glony co nie znaczy że muszą być zielenice  - tam jest szansa na każde glony czyli okrzemki, krasnorosty i zielenice oraz wiele ich odmian.

Ty masz świeży nie ustabilizowany jeszcze baniak z dużym poziomem krzemianów  w wodzie więc opanowały ci kamienie glony-  okrzemki .

Jak ograniczysz krzemiany w kranówie lub ograniczysz podmianki by usuwacz PO4 także usuwał krzemiany SiO2 - dasz nowe silne światło to masz szansę na zielenice choć nikt ci nie da gwarancji że tak będzie bo mogą pójść w krasnorosty lub inne glony.

Cierpliwie hoduj ryby ciesząc się ty co masz. cierpliwości, cierpliwości i jeszcze raz ...

  • Lubię to 1
Opublikowano
Basiu dobrze odczytujesz kolory - nauczyłaś się sama prawidłowo odczytywać więc jak radzi kolega - zużyj te testy a może nawet zakup Salifeta będzie zbędnym - dokupisz tylko uzupełnienia do JBLa jeśli w Belgii są do kupienia. U nas są i znacznie taniej niż cały nowy test.

Wynik NO3/ PO4 masz dobry i dobrze czytasz .

Taka mała uwaga .

Tabela redfielda ujmuje proporcje N/P czyli całkowitego azotu do całkowitego fosforu .  Natomiast my mierzymy tylko pojedyncze związki azotu i fosforu, z azotem jest lepiej bo w akwarium poza niskimi NH3/4 , NO2 niemal cały azot to NO3 co mierzymy .

Z fosforem jest klapa - mierzymy tylko jego jeden z wielu związków w akwarium czyli PO4 .

Tą relację NO3/PO4 ujmuje tabela Buddendorfa  ( Buddiego)   - jak przejść z tabeli Redfielda na Buddiego.

Wynik Redfielda dzielisz przez 1,52 i masz Buddiego czyli 61/ 1,52  = 40

Wynik 40 na tabeli Redfielda która teraz jest Buddiego to dalej daleko od sinic i na pewno na zielonym polu glonów.

Tam jest - szansa na zielone glony co nie znaczy że muszą być zielenice  - tam jest szansa na każde glony czyli okrzemki, krasnorosty i zielenice oraz wiele ich odmian.

Ty masz świeży nie ustabilizowany jeszcze baniak z dużym poziomem krzemianów  w wodzie więc opanowały ci kamienie glony-  okrzemki .

Jak ograniczysz krzemiany w kranówie lub ograniczysz podmianki by usuwacz PO4 także usuwał krzemiany SiO2 - dasz nowe silne światło to masz szansę na zielenice choć nikt ci nie da gwarancji że tak będzie bo mogą pójść w krasnorosty lub inne glony.

Cierpliwie hoduj ryby ciesząc się ty co masz. cierpliwości, cierpliwości i jeszcze raz ...

Dziękuje za wyjaśnienie. Nie wiedziałam o tej drugiej tabelce. Za mało poczytałam.

 

Pytania

Czyli starać się robić jak najmniej podmianek ?

Czy można coś dodać do ustrojstwa, żeby pozbyć się krzemianów ?

Co sądzisz o lampie hqi Aqua medic aquasunlight 2x 150w. ? Nadaje się do naszego biotopu. Znalazłam taki sklep Malawi coś tam. Pl i jak sądzę po tytule to nie sprzedaliby czegoś nie dobrego.

 

 

Ps/ co do testów to jest lepiej ale ... będę pytać dla pewności.

 

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano (edytowane)

 

2 godziny temu, cyganeczka napisał:

Czyli starać się robić jak najmniej podmianek ?

Podmianki robimy na poziom NO3 w akwarium tak by nie przekraczał przed podmianą 20ppm i staramy się robić co 1-2 tygodnie jak najmniejsze.

Jeśłi zastosujesz żywice jonowymienne typu Purolite A520E lub biopolimery typu TMBT to podmiany spadają do raz na miesiąc tylko 10-15% bo NO3 w akwarium stale jest niskie. Wtedyteż trzeba pamiętać o PO4 by też było niskie - o poziomie zalecanym do naszego biotopu - 0,2ppm

2 godziny temu, cyganeczka napisał:

Czy można coś dodać do ustrojstwa, żeby pozbyć się krzemianów ?

Można za węglem dać dodatkowy korpus liniowy 2" z Sera Marin Silicate Clear albo dowolnym usuwaczem fosforanów bo one także usuwają krzemiany, ale to drogie złoża. Lepiej iść w kierunku małych podmian a usuwania krzemianów i fosforanów w  filtrach w akwarium

Edytowane przez Post_Mortem

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.