Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Niniejszy tekst ma na celu wytłumaczyć co i jak wszystkim tym, którzy chcą zbudować prefiltr z korpusu narurowego do swojego filtra kubełkowego. Temat specjalnie brzmi tak a nie inaczej ponieważ najważniejsza jest budowa a nie konkretny model filtra do jakiego zostanie prefiltr wykorzystany. U mnie na razie śmiga jeden (jest podpięty do Aquaela Unimaxa 250) ale docelowo drugi będzie zamontowany przed filtrem Aquael Unimax 500 - stąd też na pierwszym zdjęciu widać trójniki w kształcie litery "Y" aby 2 wloty i 2 wyloty podpiąć w jeden zasys i jeden wylot.

Już na samym początku zaznaczę, że popełniłem jeden zasadniczy błąd czyli kierunek wylotu - kolanko z króćcem powinno być pod innym kątem. Na początku takie ustawienie wydawało mi się idealne z tego względu, że prefiltry chciałem postawić w szafce. Niestety okazało się, że węże dosyć poważnie ciągną obudowę i jednak sztywne zamontowanie korpusu to najlepsze rozwiązanie. Same węże dałem specjalnie dłuższe aby przy pracach konserwacyjnych można było manewrować prefiltrem i filtrem bez obawy uszkodzenia (wyrwania) czegoś.

Lista zakupów - podaje linki do sklepów gdzie kupowałem podzespoły jednak tylko poglądowo; nie należą one ani do najtańszych ani też nie jestem z nimi jakoś specjalnie zaprzyjaźniony;

1. 2 sztuki - Korpus narurowy 3/4 cala - Zestaw z kluczem, wkładem piankowym oraz płytką montażową;

http://allegro.pl/zestaw-filtr-do-wody-narurowy-obudowa-korpus-3-4-i6694417161.html?snapshot=MjAxOC0wMS0xN1QwODoxNjo1Ny40MjRaO2J1eWVyOzcwMDQwYTU2YTA2NDZlZjBmMTVlNjBhNzU1MTc4N2JhOTE4M2EyMjZmNmM2ODE1N2NiN2Y3MmFjODgwYTI3NjY%3D

2. 4 sztuki - Zawór kulowy 3/4 cala pełnoprzelotowy;

http://allegro.pl/zawor-kulowy-ze-srubunkiem-3-4-pelnoprzelotowy-i6784729341.html?snapshot=MjAxOC0wMS0xN1QwOTowOTozNC44MDhaO2J1eWVyOzcyNmJjZTAwNWQwNDU4N2E3MzdjZWYwYzk5MjIwNWUwNmQxYzZhMTc0Y2E4YzdiNDIxMTc0NzBmOTM2MTM3MGY%3D

3. 2 sztuki - Kolanko 3/4 cala GW-GZ;
Zakupione w Castoramie

4. 4 sztuki - Króciec na wąż fi 19mm GZ;

http://allegro.pl/krociec-do-weza-19-mm-rqs-gz-3-4-nikiel-i6586358610.html?snapshot=MjAxOC0wMS0xN1QwODozNDoyMC4zNzlaO2J1eWVyO2RiMDBhYTY2NjNmYzI2YzUyNWQxYzZmNmM5ZWQ2OGMwNzA2ZjdmZmNiZDA5ZjczNmQzN2IwM2U4NWE2NzFlNjM%3D

5. 2 sztuki - Wkład sznurkowy 100 mikronów;

http://allegro.pl/filtr-do-wody-wklad-10-sznurkowy-100-mikron-pp100-i6638651872.html?snapshot=MjAxOC0wMS0xN1QwOToxNjoxOC4zMDNaO2J1eWVyOzJlYzljZmQ1NjZjNTY4NDk4NTJlZWFhNzIzMWQ3MDc3Yzk4NDZmZDNmMDRkNTliM2UzMGQzNmNmNmQ0MDM2NjM%3D

 

Na wszelkie gwinty została nawinięta taśma teflonowa jednak tutaj mamy dowolność wyboru. Wiem, że niektórzy stosują nić hydrauliczną.
Węże na króćce zostały nałożone po kilkusekundowym moczeniu ich we wrzątku i zaciśnięte cybantami.

Docelowo zarówno pierwszy jak i drugi prefiltr będą zamontowane na stałe w szafce albo na standardowej płytce montażowej albo na innym rozwiązaniu. ;) Dzięki temu węże będą skrócone na maxa i nie będzie ogólnego bajzlu tak jak to ma miejsce obecnie.

Na początku miałem kilka problemów z całym układem ale dzięki radom kolegów (jeszcze raz dziękuję :))  udało mi się wszystko odpalić na zicher.

Po pierwsze aby spod korpusu nic nie ciekło warto posmarować uszczelki wazeliną techniczną i wszystko dokręcić ręką a nie dołączonym kluczem. Odpowietrznik jaki znajduje się na samej górze korpusu odkręcamy ile się da aby nawet najmniejszy bąbel mógł się wydostać. Unimaxy niby same się odpowietrzają (sam do wczoraj w to wierzyłem) ale jak zacząłem nim telepać na wszystkie możliwe sposoby i kątami to wtedy dopiero zobaczyłem ile to powietrza miałem w całym kuble.

Obecnie mam w prefiltrze sznurek 100 mikronów ale tutaj mamy dowolność - sznurki, gąbki, pianki, wata. Dosyć ciekawie o swoich spostrzeżeniach i testach na temat różnych wkładów pisał kolega @michal_j w następującym wątku:

Na ostatnim zdjęciu chciałem pokazać jak wyglądał wkład sznurkowy po 24 godzinach pracy. :e_confused:

To chyba wszystko. Mam nadzieję, że ten dosyć lakoniczny opis przyda się potomnym i ktoś z niego skorzysta. ;)

Pozdrawiam

Jarek

P_1.jpg

P_2.jpg

P_3_Opis.jpg

P_3.jpg

P_4.jpg

P_5.jpg

P_6.jpg

Edytowane przez Gość
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Świetny opis.

Jako że zamierzam zastosować filtry narurowe jako prefiltr przed filtrem kubełkowym zastanawiam się jak bardzo ograniczą wydajność filtra kubełkowego. @Jerry_jerry jesteś może w stanie określić jak bardzo dwa narurowce zamontowane równolegle stłumią wydajność filtra powiedzmy o wydajności 1500L/h  ?

Opublikowano
Jak jeszcze węże glonami obrosną to 600l/h a nawet i mniej masz pewne...
Nie przesadzaj.Moja Ikola 600 maxx pracuje na wężach po Fluvalu 305 nieczyszczonych od 2 lat, z jednym korpusem 10" z gąbką 45ppi, 2 metrowym wężem zasysającym, z czego 60 cm w pionie, 140 cm w poziomie, 60 cm wężem wylewającym w pionie i cały ten układ ciurka 840 litrów przy katalogowych 1400.

Wytapatalkowane

Opublikowano
3 minuty temu, darkon napisał:

Nie przesadzaj.Moja Ikola 600 maxx pracuje na wężach po Fluvalu 305 nieczyszczonych od 2 lat, z jednym korpusem 10" z gąbką 45ppi, 2 metrowym wężem zasysającym, z czego 60 cm w pionie, 140 cm w poziomie, 60 cm wężem wylewającym w pionie i cały ten układ ciurka 840 litrów przy katalogowych 1400.

Wytapatalkowane
 

Czy u Ciebie ikola 600maxx + prefiltr narurowy to jedyne urządzenia filtracyjne ? dodatkowo jakiś falownik w akwa jest ?

Opublikowano
Czy u Ciebie ikola 600maxx + prefiltr narurowy to jedyne urządzenia filtracyjne ? dodatkowo jakiś falownik w akwa jest ?
Ta Ikola to biolog, do tego dochodzi narurowiec z filtracją mechaniczną, 2 razy po 2 równoległe korpusy z gąbkami 45ppi +1 korpus z Purolite, filtr na pompie Grundfos 24-40. Całość wspomaga falownik RW-8 na 2 biegu.

Wytapatalkowane

Opublikowano

mogę się jeszcze dopytać jakiej średnicy powinna być rurka do środka narurowca w wypadku kiedy będzie pełnił funkcję biologa ? w mechaniku jest ażurowa i woda się przez nią przelewa a w biologu musi być pełna, jaka jest średnica ? taką rurkę należy dosztukować samemu tak ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.