Skocz do zawartości

Parametry wody wodociągowej do aut. podmianki


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam 

Udało mi się zdobyć badania wody z mojego SUW co nich myślicie nadadzą się do automatycznej podmianki? 

5a70d9c8e271f_Parametrywody11_2017.thumb.jpg.fcb04d078c3a6395f05f3054d7e10fe4.jpg

5a70d9c1db198_Parametrywody11.2017(2).thumb.jpg.d58cc7f6c5b5e7c4142af46fc2b48fd4.jpg

 

Jestem dopiero w trakcie zakładania zbiornika i wole teraz zapytać niż budować instalacje na darmo.

 

Jako ciekawostkę dodam iż stacja SUW przeszła gruntowny remont w 2017 i te badania zrobiono po remoncie jako do odbioru.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano (edytowane)

Potrzebuję porady !!! Doświadczonych akwarystów.

Powyżej są testy wody wykonane przez mój SUW - dodam że w rozmowie z panem z SUW-u powiedział że dość często mają problemy z niektórymi parametrami wody i wtedy chlorują wodę oczywiście jedyne ostrzeżenie o przekroczonych parametrach jest na ich stronie internetowej i mogę se sprawdzić !!!:o

Postanowiłem więc wykonać testy wody kranowej testami JBL wyszło mi:

PH - 7,4

5ab2c43f5b0a5_Testy21.03(1).thumb.jpg.20ff6e7cb192e51a3f60205825e510c4.jpg

KH - 15

GH - 12

NO2 - 0,01 - lub mniej

5ab2c47d65d3d_Testy21.03(3).thumb.jpg.3fd4c7250fcebe64e2b846ba73eda7ca.jpg

NO3 - 0,5 - 1     - coś pomiędzy

5ab2c4b0030cb_Testy21.03(5).thumb.jpg.8eec0f12d0e7f98adae87b4269f6f899.jpg

NO4 - 0,05 (zapomniałem zrobić zdjęcia)

Chociaż tak jak zauważył Wolfik w testach z SUW-u

W dniu 31.01.2018 o 03:54, Wolfik napisał:

Jon amonowy (nh4) na poziomie 1.32 mg/l to dużo za dużo.

Ale to było w zeszłym roku i do tego czasu mogło się zmienić.

Według dzisiaj wykonanych testów to woda do aut. podmianki chyba jest OK

 

Problem polega na tym że jak zalewałem wstępnie zbiornik to woda po zalaniu wyglądała tragicznie:( jest porostu żółta

5ab2c5227d710_wstepnezalanie(2).thumb.jpg.4f1b3b2faa8a42fb9f388c9da77ce68f.jpg

Jak planuję zrobić aut. podmiankę i mam lać taką żółta wodę to chyba lipa.

Z drugiej strony "ustrojstwo do nalewania wody" chyba też na tą żółć nic nie pomoże 

Poradźcie !!!

Co robić Kupować filtr RO i zalewać wodą RO? - do tego będę potrzebował dodatkowego zbiornika na wodę.

Lub nie wnikać dać dwa korpusy narurowe w pierwszym wkład sznurkowy np. 1mik. i węgiel ?

Edytowane przez czaro998
Opublikowano

Według mnie to po zamknięciu cyklu pozostaje zastosować wungiel Panie, wungiel.;) Stała podmiana też trochę lipa jednak gdybyś faktycznie zastosował węgiel to dosyć szybko odbarwi wodę. A ile tej podmiany będzie? 

Opublikowano
11 godzin temu, czaro998 napisał:

Lub nie wnikać dać dwa korpusy narurowe w pierwszym wkład sznurkowy np. 1mik. i węgiel ?

Dokładnie, nawet 2 pojemniki z węglem i będzie ok. Na ewentualny amoniak można wsypać purigen do pojemnika i niech leci do baniaka :)

Opublikowano

Dzięki za podpowiedzi

Uspokoiłem się trochę, a już myślałem o budowie filtra RO:)

Zrobię tak kupuję korpusy narurowe i zbuduje ustrojstwo do nalewania wody  kranówki, z tego co radzicie to 3 korpusy i kolejno:

1. - np. filtr 5 mik.

2. - węgiel

3. - węgiel ewentualnie dosypać purigenu

Dobrze to rozumiem ?

A wodę na start nalewać przez węgiel czy normalnie lać z kranu taką żółta?

3 godziny temu, Jerry_jerry napisał:

A ile tej podmiany będzie? 

Co do podmianki to muszę jeszcze poczytać na forum dokładnie nie zagłębiałem się w temat.

Ale planuję tak żeby w ciągu tygodnia wymieniało mi około 15-20% wody zobaczę jak ciśnienie w sieci i jak dokładnie uda mi się ustawić na zaworku przepływ wody.

Opublikowano

Kolego @czaro998tylko mi chodziło o to, że nie dawać węgla akwarystycznego do ustrojstwa tylko do sumpa dla stałego jej wybarwiania.

Wodę na start tylko z ustrojstwa. Ustrojstwo służy do przefiltrowania wody, która będzie wykorzystywana do akwarium - start, podmiany i inne potrzeby.

Ja wczoraj wyszorowałem część kamieni z akwa i też płukałem w wodzie z ustrojstwa.

Opublikowano
6 minut temu, Jerry_jerry napisał:

Kolego @czaro998tylko mi chodziło o to, że nie dawać węgla akwarystycznego do ustrojstwa tylko do sumpa dla stałego jej wybarwiania.

Wodę na start tylko z ustrojstwa. Ustrojstwo służy do przefiltrowania wody, która będzie wykorzystywana do akwarium - start, podmiany i inne potrzeby.

Ja wczoraj wyszorowałem część kamieni z akwa i też płukałem w wodzie z ustrojstwa.

Ok rozumiem :biggrin:

Opublikowano

Dziś zakupiłem elementy do budowy ustrojstwa.

3 korpusy narurowe z podstawą, fajnie udało mi się dostać część rzeczy używanych ale w dobrym stanie :)

Podczas rozmowy ze sprzedawcą pokazałem mu wodę jak wygląda (te zdjęcie z zalania akwarium) oraz testy z wodociągów.

Gościu ma firmę z zakładaniem filtrów do wody w domkach jednorodzinnych, od kilkunastu lat więc jakieś tam doświadczenie ma.

I według jego doświadczenia wygląd takiej wody świadczy o obecności żelaza, wiadomo ze bez testów tego nie sposób stwierdzić

ale on radził by szukać najpierw obecności żelaza.

Szkoda że walizka testów jaką zakupiłem właśni nie ma tych testów a teraz by się przydały :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Dostałem bakterie startowe od znajomego firmy AQUAEL ACTI ActiBactol - 250g

Data ważności jeszcze aktualna do 08.2018r.

Co o nich sądzicie będą dobre do startu na wodę amoniakalną ?

Edytowane przez czaro998
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.