Skocz do zawartości

Wady i zalety prefiltra Eheim i prefiltrów serii HW


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chyba niezły bałagan zrobiliśmy koledze w jego temacie. Pewnie jakiś mod zaraz wydzieli ten temat dlatego też pozwolę sobie na kilka słów.

A powiedz mi @Zygijak dużo mniejszy jest przepływ z prefiltrem a jaki bez niego? Dałeś mi do myślenia i to bardzo. Ja planowałem rozwiązać to tak, że zakupiłem Unimaxa 500 i chciałem przed nim wpiąć HW-603. Przy czym 500 ma dwa wloty i dwa wyloty i ich ilość chciałem zredukować do jednego wlotu i wylotu łącząc węże trójnikiem Y. Ewentualnie pozostaje jako prefiltr dać narurowca. Myślałem nad takim rozwiązaniem jednak w HW możesz dać różne media a w narurowcu albo sznurki albo watę. Cholera no. :confused:

Opublikowano

Rzeczywiście OT ale odpowiem bo i autor tematu się czegoś dowie.

W HW mam tylko oryginalne gąbki + na wierzch daję jeszczę owatę na wyłapywanie drobnicy. Spełnia to swoje zadanie ale przy czyszczeniu widzę że nie wyłapuje tyle syfu co AC2000. 

Tak naprawdę gąbki przy wyjmowaniu raz na 2 tygodnie bo co taki czas robię podmiankę 10% nie są widocznie brudne, oczywiście przy płukaniu coś wyleci ale tu chodzi o to że moc biologa spada przez małe wloty prefiltra hw i to skutkuje słabym zasysem, a co za tym idzie brakiem wydajności.

Zastosowanie prefiltra eheima zwiększy mi moc bo nie będzie tych przewężeń i lepszy zasys nieczystości oraz cyrkulację

@Jerry_jerryJeżeli chcesz zastosować prefiltr zewnętrzny to szukaj takiego, który ma średnicę wlotu i wylotu zbliżoną do średnicy węży.

U mnie wata w eheimie też jest czarna przy wymianie co jakiś tydzień ale to oznacza że jest to naprawdę dobry mechanik.

Przepływu nie mierzyłem ale jest na pewno o połowę jak nie więcej słabszy od AC2000

Opublikowano
2 minuty temu, raiders napisał:

U mnie wygląda to tak

Ikola 600max (1200 l/h producent)+ Hw602A

- kubeł  z wkładami oryginalnymi  (gąbka + wata)  10l wiaderko  napełnił w 41s

- kubeł z wkładami oryginalnymi (gąbka +wata) + 0,5l siporax  +1l matrix  + prefiltr HW602A (wkłady oryginalne)    10l napełnione w 53s

Podziękował. ;) Czyli nie jest tak źle. Dobra, zakupię tego 603 i jak nie zda egzaminu to pozostaje prefiltr narurowy na króćcach np. 19mm.

A powiedz mi kolego bo chyba Ty ostatnio odpaliłeś piękne akwa na otoczakach i Ikoli? Uciszyła się? Właśnie miałem wspominać, że ktoś ostatnio odpalił baniak na Ikoli i hałasowała.

Opublikowano

@raiders widzę że masz gotową konrę na każde zdanie. 

Każdy zbiornik jest inny i nie można zastosować gotowego szablonu tylko eksperymentować a to że uważam tak a nie inaczej to oznacza że moje obserwacje i doświadczenia do tego prowadzą.

  • Lubię to 1
Opublikowano
29 minut temu, raiders napisał:

A dalej nie wiem o jakich zwężeniach mówisz w HW602 A  bo tak  jak pisałem średnica wewnętrzna jest identyczna  jak w  ikoli 600 max (16/22)  nie wiem może inne kubły mają inną srednice wewnętrzną  przy tych wężach  ale nie sądzę .

HW6xxA obadałem dokładnie i jest taki mój temat.

Chodzi o to że zawory nie otwierają się do końca  i jak otworzysz je ile się da to zostaje okno w każdym zaworze znacznie mniejsze niż fi wewnętrzne węży  coś jak pamiętam ok 10-11mm .  Jak masz kilka takich przewężek to czym większy sik pompy  tym w kwadracie rosną opory na takim przewężeniu i to jest główny hamulcowy  .

 

Opublikowano
11 minut temu, deccorativo napisał:

HW6xxA obadałem dokładnie i jest taki mój temat.

Chodzi o to że zawory nie otwierają się do końca  i jak otworzysz je ile się da to zostaje okno w każdym zaworze znacznie mniejsze niż fi wewnętrzne węży  coś jak pamiętam ok 10-11mm .  Jak masz kilka takich przewężek to czym większy sik pompy  tym w kwadracie rosną opory na takim przewężeniu i to jest główny hamulcowy  .

 

@deccorativo dziękuję że przybliżyłeś problem bo szukałem tego wątku.

51 minut temu, raiders napisał:

sam  twierdzisz ze HW602A  ogranicza pzrepływ a eheim już nie ..... :)   Jeden i drugi ogranicza    zalezy co tam włożysz  jak bardzo mocno upchasz i jaką masz pompę .

oczywiście że jeden i drugi ogranicza tylko eheim w dużo mniejszym stopniu.

52 minuty temu, raiders napisał:

czyszczenie to masakra ,przy wyciąganiu  połowa syfu do wody wracała :/

Przy eheimie nie mam takiego problemu jak większość użytkowników tego prefiltra, no chyba że zakładasz samą gąbkę to się zgodzę. 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witam

czy ktoś z kolegów próbował dodawać do tego HW602A pompe wody JP 450 i wpiać to w obieg do filtra kanistrowego ? 

Mam JBL e1501 i w/w prefiltr, pomyślałem sobie że jezeli dodam taka pompę to wspomoge działanie głownego filtra. Pozostaje jednak pytanie czy to ma sens bo różnica jest w wydajnosci obu urządzeń. 

Opublikowano
53 minuty temu, gajo napisał:

Witam

czy ktoś z kolegów próbował dodawać do tego HW602A pompe wody JP 450 i wpiać to w obieg do filtra kanistrowego ? 

Mam JBL e1501 i w/w prefiltr, pomyślałem sobie że jezeli dodam taka pompę to wspomoge działanie głownego filtra. Pozostaje jednak pytanie czy to ma sens bo różnica jest w wydajnosci obu urządzeń. 

Też myślałem o takim rozwiązaniu u siebie (Unimax 500 + 2 prefiltry HW 602A) ale ta pompa na wylocie jest dopasowana do węża 12/16 mm i to mnie zniechęciło bo cała filtracja wykorzystuje węże 16/22.

Ostatnio zrobiłem testy tłumienia przepływu przez prefiltr HW602A (przy spuszczaniu wody z akwarium):
- na samym wężu uzyskałem niecałe 600 l/h (ale wąż był zarośnięty i sporo tłumił przepływ - na wężu z Castoramy uzyskałem 850 l/h),
- z  dołączonym prefiltrew HW-602A uzyskałem ok 500 l/h (niezależnie od tego czy był pusty czy z gąbkami) - czyli spadek o ok 100l/h.  
Dla porównania ok 2 miesiące wcześniej robiłem testy wydajności całego układu filtracyjnego zaraz po wyczyszczeniu węży i wtedy na każdy tor (z prefiltrem) uzyskałem ok 675 l/h.
Widać, że uzyskane wyniki są większe niż mamy na papierze dla tego prefiltra i pompy - czyli 400l/h.
Można się spodziewać, że dołączenie tej pompy niewiele wniesie do szybkości przepływu,  a może i nawet ją pogorszy bo będzie go hamować?
Jak pompa w kubełku ma właściwą wydajność to taki prefiltr nie powinien zbytnio stłumić przepływu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.