Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
22 minuty temu, michal_j napisał:

Zrobiłbym jeszcze ten test na kranówce (na zregenerowanym złożu), żebyś wiedział, że ono działa.

Tak też uczynię- wg wodociągów azotany w kranówce mam na poziomie 11mg/l, więc coś tam powinienem widzieć jak zbije.

Skąd mogę mieć dodatkowe siarczany to nie mam pojęcia- nie używałem żadnych nawozów czy innej chemii, karmiłem ryby dainichi color fx, hikari gold, nls i mrożonkami. Podmian rzeczywiście nie robiłem zbyt wiele- koło 30% na miesiąc, ale NO3 powyżej tych 30-40 nie wzrastało, więc stwierdziłem że po co częściej.

2 tyg temu przy zmianie aranżacji podmieniłem jakieś 50%.

Możliwe, że siarczany wydzielał serycyt? miałem go latami i w niektórych miejscach jakby rdzewiał, barwiąc tym nawet piasek, ale to raczej wina zawartości żelaza....

Edytowane przez bakus_44
Opublikowano
9 minut temu, bakus_44 napisał:

Skąd mogę mieć dodatkowe siarczany to nie mam pojęcia- nie używałem żadnych nawozów czy innej chemii, karmiłem ryby dainichi color fx, hikari gold, nls i mrożonkami.

Podejrzewam mrożonki a bardziej ich sposób zadawania rybom.

W tych hodowlach mrożonek są one pasione gigantycznymi dawkami pokarmu by szybko rosły zawierającymi , fosforany, azotany, węgiel a być może i siarczany. Problem w tym ze nie mamy akwarystycznych testów na siarczany więc musimy działać metodą eliminacji i opierać się na danych z wodociągów.

Opublikowano
47 minut temu, deccorativo napisał:

Podejrzewam mrożonki a bardziej ich sposób zadawania rybom.

W tych hodowlach mrożonek są one pasione gigantycznymi dawkami pokarmu by szybko rosły zawierającymi , fosforany, azotany, węgiel a być może i siarczany. Problem w tym ze nie mamy akwarystycznych testów na siarczany więc musimy działać metodą eliminacji i opierać się na danych z wodociągów.

Jakiś czas temu szukałem laboratorium, które może zbadać zawartość siarczanow w wodzie. Najtaniej jak znalazłem to 30 zł za pomiar. Gdzieś link to tych badań mi uciekł, ale spróbuję go ponownie odnaleźć - może komuś się przyda.

 

Opublikowano
Godzinę temu, deccorativo napisał:

Podejrzewam mrożonki a bardziej ich sposób zadawania rybom.

W tych hodowlach mrożonek są one pasione gigantycznymi dawkami pokarmu by szybko rosły zawierającymi , fosforany, azotany, węgiel a być może i siarczany. Problem w tym ze nie mamy akwarystycznych testów na siarczany więc musimy działać metodą eliminacji i opierać się na danych z wodociągów.

Możliwe, chociaż nie podawałem ich moim zdaniem dużo-może średnio 2x w tygodniu. Tych kamieni też bym jednak nie wykluczał....

Cytuj

Siarczany

obok chlorków najbardziej rozpowszechnione zanieczyszczenia w wodzie. Dostają się one do niej wskutek wymywania skał osadowych...

 

Opublikowano
25 minut temu, bakus_44 napisał:

Możliwe, chociaż nie podawałem ich moim zdaniem dużo-może średnio 2x w tygodniu. Tych kamieni też bym jednak nie wykluczał....

 

Też kamieni nie wykluczam choć z opisu wnioskowałem że raczej żelazowe  pochodzenie tych kamieni.

W mrożonkach nie chodziło mi o częstość podawania ale o sposób podawania.

A szczególnie na odpowiedz jak je przygotowywałeś po wyjęciu z zamrażalnika aż do wlania do baniaka.

Ja znalazłem testy na siarczany ale w cenie ok 160 zł za kilka pomiarów więc uznałem kwotę za zbyt wygórowaną do zapłaty dla akwarysty.

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, deccorativo napisał:

W mrożonkach nie chodziło mi o częstość podawania ale o sposób podawania.

A szczególnie na odpowiedz jak je przygotowywałeś po wyjęciu z zamrażalnika aż do wlania do baniaka.

Istotnie mój sposób podawania nie eliminował na pewno siarczanów, o ile mrożonki je zawierały- otóż wrzucałem taką kostkę wprost do baniaka :P czasem trzymałem w ręku a ryby ją skubały :P ale nie rozmrażałem i nie płukałem przed podaniem :)

Edytowane przez bakus_44
Opublikowano

Witam ponownie.

Przeprowadziłem testy na swojej kranówce. Nie pozwolił mi one jednak jednoznacznie ocenić czy purolite działa na mojej wodzie wodociągowej, a przyczyną słabego działania w baniaku jest nagromadzenie w nim siarczanów. Może lepiej byłoby to widać, gdyby ilość NO3 w kranówce była nieco wyższa- mi na skali testu kropelkowego jbl wychodzi , że ma około 1mg/l, chociaż wodąciągi podają wartość 11mg/l.

Sami zresztą zobaczcie:

Tutaj zaraz po podłączeniu korpusu ze zregenerowanym złożem- z puro zawsze po lewej, kranówka po prawej:

IMG_0459.thumb.JPG.eefa3101f054665910de7987a5acee71.JPG

Po przepuszczeniu przez korpus koło 10l wody sytuacja wyglądała już lepiej- widocznie złoże musiało się wypłukać z wytrąconego podczas regeneracji azotu:

IMG_0462.thumb.JPG.f557a1567c6c61c8a45f3c277256e8d7.JPG

To zdjęcie daje nadzieję, że żywica działa, chociaż odcień nie różni się jakoś drastycznie- jak pisałem jednak wcześniej NO3 w kranówce jest niewiele ponad progiem wykrywalności.

Po podłączeniu korpusu z niezregenerowanym purolite, działającym dotychczas w akwarium i przepuszczeniu przez niego ok 10l wody:

IMG_0465.thumb.JPG.bc30c00c78e0cc53b5f83c5c99bb8e02.JPG

Tu jest masakra- NO3 w wodzie przepuszczonej przez złożę znacznie wyższe niż w kranówce- nie wiem może 10l to było za mało, żeby dobrze wypłukać korpus z pozostałości wody akwariowej, ale żeby taka różnica? Myślałem, że purolite absorbuje NO3 do czasu, a gdy już się nasyci to po prostu przestaje... Po dzisiejszym dniu jednak nie wiem, czy nie uznać, że oddaje NO3 z powrotem...

Reasumując, czy moja woda wodociągowa zawiera odpowiednio małą ilość siarczanów, żeby pozwolić żywicy purolite sprawnie działać w moim baniaku?

Czy biorąc pod uwagę ostatnią fotkę w ogóle warto to złożę stosować?

Po poświęceniu połowy niedzieli na testy wciąż niczym Sokrates, "wiem, że nic nie wiem" :P

Wprowadzę chyba serię znacznych podmian dla usunięcia ewentualnej kumulacji siarczanów, po czym uruchomię 2 korpusowy zregenerowany blok z puro i zobaczę.....

Co sądzicie?

 

Opublikowano
11 godzin temu, michal_j napisał:

Skoro zbiło z kranu to działa...

Właśnie jednoznacznie tego nie stwierdziłem... Co prawda środkowe zdj na zregenerowanym bloku jakby na to wskazuje, ale różnica mało wyraźna. Przy nieregenerowanym było już więcej NO3 w wodzie na wylocie z bloku, niż na wlocie, a to teoretycznie niemożliwe....

Poza tym skoro wodociągi podają 11,2mg NO3 w wodzie, a mi w teście wychodzi ok 1mg- to siarczany może te 60mg/l mają też tylko na papierze...

Czekam jeszcze na "zjebę" od @deccorativo, że powinienem przepuścić 50l przez blok i dopiero zbadać, albo coś w tym stylu :P

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Produkcja modułów cd. Tutaj różne wersje zastosowałem i moim zdaniem najłatwiej i najszybciej wychodzi z siatką rabatową plus gaza 1m2 (1,2 zł.), którą moczymy w całości w zaprawie a następnie nanosimy na bryłę z siatki - jednorazowa akcja, rewelacja  Dodatkowo zdjęcia z wstępnego malowania poprzednich modułów - na razie kombinuję z kolorem - w drodze brąz i ciemna zieleń. W sumie do mieszania będzie czarny, antracyt, brąz i zieleń.
    • OK co do tego OPEN to już wiem że to służy m.in. do regulacji siły przepływu wody(ale tylko na OUT można tym się bawić).
    • Witam Posiadam 300 litrowe akwarium i filtr kubełkowy JBL e1502. Niby filtracja zarówno mechaniczna jak i biologiczna jest ok. Woda jest klarowna, parametry wody też. Tylko mnie zastanawia jedna rzecz. W tym filtrze nie ma żadnych, nie wiem jak to nazwać, jak filtr pobiera wode z akwarium to w klasycznych filtrach kubełkowych jest taka "rura" którą woda płynie na samo dno filtra i potem przechodzi przez poszczególne media filtracyjne. A w tym JBL u tego nie ma. Jak jest korpus filtra to od strony tej zamknietej(zanurzonej w wodzie w filtrze) wychodzą dwa takie otwory gdzie jednym woda wchodzi a drugim wychodzi i tyle! Czyściłem dzisiaj ten filtr i gąbka na samej górze była bardzo mocno brudna ale te niżej już nie! Tak jakby nie było tam filtracji. I jak kupiłem ten filtr nie dostałem instrukcji tylko taki świstek po niemiecku i są tutaj na korpusie dwa takie dżwignie oznaczone na korpusie jako Open. Wie kto do czego to służy?
    • Złe forum sobie kolego wybrałeś. My nie hodujemy w swoich akwariach roślin, a jeśli już to jakieś mało wymagające i w śladowych ilościach. Tu raczej pomocy w tym temacie nie uzyskasz.
    • Hej, chciałbym wymienić oświetlenie w zbiorniku, proszę was o doradztwo w co najlepiej zainwestować, aby nie wydać pieniędzy w błoto. Wymiary akwarium: 121x41x55 cm. Rośliny głównie anubiasy, limnophila sessiliflora, hygrophila difformis, będę myślał jeszcze inne wstawić dlatego fajnie żeby dokonać zakupu przyszłościowego tak by nie zmieniać później oświetlenia. Z rybek neony, kirysy itp. Jak narazie zamontowane jest poniższe oświetlenie: BELKA OŚWIETLENIOWA JUWEL MULTILUX LED 120cm, a w niej: świetlówki w zestawie: 1x Juwel DAY LED 1047 mm + 1x Juwel NATURE LED 1047 mm moc strumienia światła: 5900 lm (2800 lm DAY LED + 3100 lm NATURE LED) i osobno Aquael leddy tube 17w plant 2.0, moc strumienia: 1180 lm. Myślałem, aby wymienić na: 2x Twinstar Light 120G Lampa LED 42W > strumień świetlny: 2677lm do belki co dałoby 5354lm. Nowe 2 sztuki za 1072 zł. lub  Juwel HeliaLux Spectrum 1200 + Juwel Helialux Smart Control Producent podaje 140 lm/W co daje 8400 lm Mam opcję z drugiej ręki podobno mało używana jak nowa,  za podobną kwotę co powyższe dwa Twinstary.  a może Chihiros Universal WRGB 1200?? Który wybór byłby najlepszy, chyba że znacie jakieś inne lampy godne polecenia?
    • Spienione PVC jest tanie, bezpieczne dla ryb, łatwe w obróbce i można kupić np. czarne na dno i niebieskie na tył, jeśli ktoś lubi.  Z tymi kamieniami z aukcji jest też taki problem, że do siebie nie przylegają, więc będziesz widział szklane dno. Ja do akwarium bez piasku dałem na dno to samo tło strukturalne co na ścianki, połatałem łączenia pianką montażową, zaklajstrowałem betonem i elo. 
    • Przeczytaj komentarze pod aukcją. Materiał jak guma z plastikiem. Nie wiem czy nadaje się do akwarium, chyba bym nie zaryzykował bo może coś puszczać do wody. Jako zabezpieczenie dna najlepsze jest pienione PVC. Wystarczy grubość 3 mm. Jeżeli jest ułożone na całości dna wygląda estetycznie. Takie rozwiązanie pojawiło się już u niektórych.
    • Płyty usztywnią na pewno. Ta poprzeczka w takim razie niewiele zmieni, bym ją usunął
    • Stelaż będzie obłożony płytami z czterech stron dodatkowo blat góra i dół. Fronty mocowane do stelaże powinny usztywnić.
    • Jeżeli stelaż będzie idealnie wypoziomowany to wytrzyma. Budowa jednak tego stelaża jest obwarowana ryzykiem, że może się złożyć przy niespodziewanych siłach oddziaływujących w każdym innym kierunku niż pionowo w kierunku ziemi.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.