Skocz do zawartości

Wysokie NO3 i zablokowany Purolite A520E - przy wysokim poziomie Siarczanów - doświadczenia.


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wiemy z praktyki przy poziomie siarczanów w wodzie wodociągowej  ok 90 mg/l i więcej  przestają skutecznie działać żywice jonowymienne do usuwania azotanów NO3 typu Purolite A520E lub PA202.  Pozostaje nadal ich niezwykle skuteczne klarowanie wody i usuwanie humusu z DOC ale NO3 utrzymują na poziomie 30-40 ppm co nie spełnia obecnie oczekiwań akwarystów.

Rozwiązaniem problemu może być dwuetapowy blok adsorbera NO3 gdzie woda najpierw płynie przez ML Phos-Out 4 a następnie przez Purolite A520E lub dwa/trzy szeregowo połączone korpusy 10" w narurowcu gdzie w pierwszym jest Phos-Out 4 a w drugim i ewentualnie trzecim -   Purolite A520E lub PA202.

Zawsze w pierwszym dajemy nowy produkt Microbe Lift  Phos-Out 4  w dawce 50ml / 100l wody netto w systemie akwarium a więc bardzo wydajny preparat do usuwania siarczanów a przy okazji także fosforanów , krzemianów oraz humusu  z DOC ( garbników) czyli klarujący wodę.

pol_pl_Microbe-Lift-Phos-Out-4-1000-ml-14440_1.jpg.7e35d8b46f5bec664fe6e553918159ca.jpg

 

http://erybka.pl/product-pol-14440-Microbe-Lift-Phos-Out-4-1000-ml.html

Produkt ten minimalizuje więc możliwość powstania sinic oraz okrzemek jednocześnie klarując wodę  nawet w zupełnie nowym akwarium , a  usuwając siarczany po czasie odblokuje działanie żywicy jonowymiennej typu Purolite , PA202 która zacznie skutecznie usuwać NO3 .  Czyli prawdziwe 4in1 a nawet 5in1.

Wymaga to jednak ograniczenia podmian wody kranowej do minimum by nie zasilać systemu nowymi dawkami siarczanów z wody wodociągowej.

Preferuje więc nowe akwaria jeszcze przed wpuszczeniem ryb lub stare z rybami gdzie w wodzie po ustrojstwie  lanej do kubłów włożymy taki blok wcześniej usuwający te wysokie poziomy siarczanów. Dopiero taką wodę wlewamy do akwarium.

Po czasie jak ruszy Purolite można robić już  normalne co miesięczne podmiany odświeżające tylko wodę.

W moim przekonaniu także eliminuje wszystkie inne poza metodą WA sposoby startu nowego akwarium które dają wysokie poziomy NO3 na zakończenie cyklu dojrzewania, bo przed wpuszczeniem ryb wtedy wymagana jest częściowa ale zazwyczaj duża nawet 50% podmiana wody kranowej z dużą ilością siarczanów.

 

pol_pl_Microbe-Lift-Phos-Out-4-1000-ml-14440_1.jpg

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że może to być nawet niezły produkt dla osób bez wysokich siarczanów. Zasypując część puszki zasypowej z purolite tym produktem można zwalczać fosfor i blokować okrzemki. Chyba że jest jakiś lepszy produkt do takich celów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, deccorativo napisał:

Preferuje więc nowe akwaria jeszcze przed wpuszczeniem ryb lub stare z rybami gdzie w wodzie po ustrojstwie  lanej do kubłów włożymy taki blok wcześniej usuwający te wysokie poziomy siarczanów. Dopiero taką wodę wlewamy do akwarium.

A czy zasadna byłaby opcja włączenia tego do ustrojstwa (ustrojstwo wersja III ;) )..? Mam na myśli przykładowo wersję I (z węglem) uzupełnioną o dodatkowy korpus z Microbe Lift  Phos-Out 4. Skoro jest to również..

12 minut temu, deccorativo napisał:

bardzo wydajny preparat do usuwania siarczanów

.. to do zbiornika leciała by już woda z obniżonym ich poziomem, a purolite umieszczony w systemie filtracyjnym (np. narurowcu) mógłby działać jak należy, obniżając skutecznie poziom azotanów.

 

Coś źle kombinuję? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, michal_j napisał:

Deccorativo czy sprawdziłes lub znasz kogoś kto sprawdził ten preparat w praktyce?

Koledzy - nie sprawdziłem i nie znam nikogo kto by sprawdził, bo produkt jest zupełnie nowy na rynku, a ja nie mam problemu wysokich siarczanów w kranówie.  Ale jak zużyję Drak PhosReduc który zwala mi fosforany znakomicie tak znakomicie że i całą" trawę" straciłem -  to właśnie kupię ten Phos -Out 4 . Problem w tym że nie mamy testu do mierzenia siarczanów więc pozostaje tylko droga eksperymentowania praktycznego. Tylko użycie go przez wielu kolegów i wymiana spostrzeżeń pozwoli ocenić jego szybkość działania i skuteczność.

Natomiast bezgranicznie wierzę w firmę Microbe Lift bo nigdy się na ich produktach do akwarystyki nie zawiodłem.

Jeśli coś oferują to to robi co napisali że robi.. Z fotki wygląda na złoże absorbyjące fosforany oparte na chelatach żelaza  więc o ogromnej pojemności absorbcji a niezbyt szybkim działaniu w czasie wporównaniu do tych białych na tlenkach glinu ale co jeszcze dodali nikt nie wie.

Co do  wykorzystania  go jako wkład do ustrojstwa wersja III to jestem niemal pewien że nie zdąży nawet zadziałać bo tam przepływ 3-6l/min a kontakt wody z tym złożem sekundowy i tylko jednorazowy , ale czytając ulotkę mogę być w błędzie.

W jakich proporcjach i jak silnie pochłania te 4 składniki naszej wody w akwarium - nie wiem ale na pewno obniża siarczany a o to nam biega by odetkać Purolite.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, rozmawiałem z Panem z firmy Purolite Sp. z o.o. (jeśli ktoś już to czynił to przepraszam że dubluję temat) który to stwierdził że żywica Purolite również absorbuje Siarczany, dlatego przy wysokich Siarczanach ładuje się nimi a nie NO3, które po pewnym czasie wypuszcza na takim samym poziomie lub uwaga nawet na wyższym, gdyż istnieje ryzyko że może nagle wpuścić w obieg NO3, które wcześniej pochłonęła.

Jego rada była jedna zwiększyć ilość stosowanego purolite. Charakterystyka pracy tej żywicy będzie taka, że na przykład pierwszy korpus pochłonie Siarczany a drugi będzie walczył z NO3.

Co o tym sądzicie?

Edytowane przez eazeo83
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.