Skocz do zawartości

Automatyczna i stała podmiana wody- tak czy nie?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chłopaki plan postawienia baniaka 1568l jest coraz bliżej, a wraz z nim przemyślenia co i jak zaplanować. Tak jak w temacie interesuje mnie  wasze zadnie na temat stałej podmiany. Wody netto będzie około 1400l. Myślałem, aby woda doprowadzona była z kranu przepływając wcześniej przez korpusy z węglem. Przepływ to jakieś 0,5l/h co daje nam 12l dziennie i 360l w miesiącu. To jakieś 25% wody, więc mógłbym chyba wtedy odpuścić podmiany. Co o tym sądzicie?

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, L.A.J.O.N. napisał:

Chłopaki plan postawienia baniaka 1568l jest coraz bliżej, a wraz z nim przemyślenia co i jak zaplanować. Tak jak w temacie interesuje mnie  wasze zadnie na temat stałej podmiany. Wody netto będzie około 1400l. Myślałem, aby woda doprowadzona była z kranu przepływając wcześniej przez korpusy z węglem. Przepływ to jakieś 0,5l/h co daje nam 12l dziennie i 360l w miesiącu. To jakieś 25% wody, więc mógłbym chyba wtedy odpuścić podmiany. Co o tym sądzicie?

Jeśli masz odpowiednie pH  wody z kranu , to jest  bardzo dobre rozwiązanie. 

Ja marnuje jakieś 3 godziny na podmiane, dlatego też myślę nad takim rozwiązaniem... 

Edytowane przez lukas1987
Opublikowano

Jeśli  technicznie jesteś przygotowany na podprowadzenie wody i odprowadzenie do kanali to jak pisze  lukas sprawdz ale wszystkie parametry wody kranowej - nie tylko pH - także NO3, i te syfy których węgiel nie usuwa albo usuwa słabo.

Sama idea stałej podmianki jest doskonała.

Opublikowano

Technicznie nie będzie właśnie problemu. Będę kleił baniak więc tak sobie rozmyślam, żeby wywiercić małą dziurę z boku akwarium, 3cm od góry. Woda spływała by przelewając się i w kanalizację. No3 mam 1 w kranówie i ph 7-7,2. Henryku co jeszcze do zbadania przy takiej podmianie? Zastanawiam się jeszcze jak ustawić taki przepływ, jakiś zaworek precyzyjny np. od bimbru :P ? Ileż to by życie ułatwiło :)

Opublikowano

Mam tak jak planujesz. Otwór u góry akwarium gdzie woda wypływa do kanalizacji.
Na ten temat trochę dyskutowałem z @hagrzesiek(tu), bo pytał jak ustawić poziom wody wylewką właśnie.

Samym zaworem ustawienie przepływu 0,5L/h jest wg mnie niewykonalne.
Kupiłem zawór kulowy taki bardziej precyzyjny, a nie zwykły klamkowy - zdjęcie poniżej (sorry za jakość) 

P1130005.thumb.JPG.8e1cb3f7db9776cd93ed8f82396898c0.JPG

Ustawienie nawet minimalnego przepływu (kapanie) bardzo zależy od ciśnienia w sieci wodociągowej.
U mnie dopływ przychodzi zza ściany w kuchni i odkręcenie lub zakręcenie wody w zlewie zupełnie zmienia przepływ.
Ponadto ciśnienie w sieci ciągle się zmienia (sobota znacząco spada) też to powoduje. Nawet przy kapaniu w życiu bym tego tak nie zostawił bez nadzoru.

Wylot trzeba by puścić przez coś w stylu kroplownik z Gardeny  (@zetce tak ma , gadałem z nim dawno temu jak swoje robiłem). U mnie też tak docelowo miało być ale musiałem zrezygnować z tego, dlatego że ostatni fragment rurki dolewki muszę mieć demontowalny z kilku powodów. Cała końcówka dolewki, czyli przejście na cienką rurkę elastyczną ze względów bezpieczeństwa nie robiłbym poza akwarium ( przed kroplownikiem jest wtedy ciśnienie z sieci).  Trzebaby spytać @zetcejak mu to się sprawdza z tym kroplownikiem.

Pomimo tego że nie kapie mi ciągle do akwarium, to mogę sobie ustawić przepływ mniej więcej 250ml/min i np. przez te 3h które @lukas1987poświęca na podmianę mogę pić piwo i oglądać rybki ;)
Z tym że trzeba pamiętać że taka podmiana to nie jest dokładnie to samo co wylanie starej i wlanie nowej. Tutaj tej wody schodzi więcej bo wlewająca się od razu miesza i tylko nadmiar wylatuje. 

Opublikowano

Tak więc jak na dłoni masz nie tylko zaletę stałej podmianki ale i  wiele wad jakie to rozwiązanie ma.

Nigdy nie robiłem stałej podmianki  ale też bym się bał zostawić to bez nadzoru . Ostatnio złamał mi się sam zawór 1/2" zupełnie bez mojej ingerencji - nagle stwierdziłem mokrość w szafce kuchennej i zobaczyłe że woda leje się po tym zaworze - jak go dotknąłem by zakręcić to został mi w ręku a woda na max po kuchni poszła.

Raczej mimo że masz doprowadzone wody do akwarium dążył bym do stanu - jedna podmiana na miesiąc tak 10-15% - to nie jest upierdliwe a bezpieczne bez wiercenia dziur w akwarium.

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, troad napisał:

Pomimo tego że nie kapie mi ciągle do akwarium, to mogę sobie ustawić przepływ mniej więcej 250ml/min i np. przez te 3h które @lukas1987poświęca na podmianę mogę pić piwo i oglądać rybki ;)

Z tym że trzeba pamiętać że taka podmiana to nie jest dokładnie to samo co wylanie starej i wlanie nowej. Tutaj tej wody schodzi więcej bo wlewająca się od razu miesza i tylko nadmiar wylatuje. 

To też jest dobre rozwiązanie :)

Przychodzi dzień podmianki, odkręcasz jeden zawór, ustawiasz budzik a podmiana robi się sama... :)

Dlatego ja na etapie projektowania zbiornika uwzględniłbym 2 otwory (względy bezpieczeństwa)   a w praniu wyjdzie czy zrobisz stałą podmianę czy standardową ale prawie bezobsługową... 

 

No3 w kranie masz niskie co w połączeniu z purolite w baniaku znacznie ograniczy ilość podmienianej wody... 

Edytowane przez lukas1987
  • Lubię to 1
Opublikowano
2 godziny temu, deccorativo napisał:

Tak więc jak na dłoni masz nie tylko zaletę stałej podmianki ale i  wiele wad jakie to rozwiązanie ma.

Nigdy nie robiłem stałej podmianki  ale też bym się bał zostawić to bez nadzoru . Ostatnio złamał mi się sam zawór 1/2" zupełnie bez mojej ingerencji - nagle stwierdziłem mokrość w szafce kuchennej i zobaczyłe że woda leje się po tym zaworze - jak go dotknąłem by zakręcić to został mi w ręku a woda na max po kuchni poszła.

Raczej mimo że masz doprowadzone wody do akwarium dążył bym do stanu - jedna podmiana na miesiąc tak 10-15% - to nie jest upierdliwe a bezpieczne bez wiercenia dziur w akwarium.

Henryk, piszesz wiele wad. 
Wg mnie wada jest jedna - powinienem podmieniać nieco więcej wody niż przy tradycyjnej podmianie, pisałem o tym wcześniej.
Koszt tej wody pomijam, przy wszystkich pozostałych, to akurat jest pryszcz. W życiu nie wróciłbym do tradycyjnej podmiany.
Reszta to same zalety, do których mogę dodać to, że powoli lejąca się woda to brak gwałtownego skoku jej parametrów w akwarium.
W sumie z tzw. mobilnego ustrojstwa też tak jest, bo przepływ jest powolny, ale u mnie dodatkowo jeśli będzie dłużej odkręcone to nic się nie stanie bo nadmiar wody wyleci.
Bez otworu przelewowego w akwarium jak ktoś ustawi lekki przepływ i zapomni to powódź gotowa.
Ponadto przy "mobilnym ustrojstwie" trzeba niestety wszystko rozwijać i zwijać a to też czas i trochę upierdliwe zwłaszcza jak łazienka daleko.
A otwór w akwarium to nie żaden problem ;) 
 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Nie wiem czy to dobry pomysł ale podzielę się nim.
Jeżeli użyjemy takiego samego rozwiązania jakie jest w spłuczce wc, czyli obniżymy poziom wody w akwarium pływak również się obniży, otworzy zawór woda zostanie dolana. Jest to niezależne od ciśnienia w instalacji wodnej. można dolewać niewielką ilość wody.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To próbuj już z tym frejkiem, zawsze to lepiej niż te sumy, a przy okazji frejek ma bajeczne ubarwienie.
    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.