Skocz do zawartości

Bardzo wysokie GH - czy jest się czym martwić


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Dzień dobry,

Moje Malawi ma dopiero 3,5 tygodnia (ale, ale... biologię dostało dobrze przygotowaną)

Martwię się jednak, że mam bardzo wysoką twardość ogólną, gdy inne parametry wyglądają w miarę ok.

Poniżej pomiary wody, inne informacje oraz filmik z fragmentu zbiornika.

Pytanie do Was - czy rzeczywiście jest się czym martwić?

 

Pomiar 2 grudnia (dwa tygodnie po zalaniu)
Ph 7,6
GH 15 
KH - 6
NH4 - 0
NO2 - 0,05
NO3 - 10


Pomiar 10 grudnia
Ph - 7,6 (stabilnie)
GH - 19 (wzrost)
KH - 7 (lekki wzrost)
NH4 - 0 (stabilnie)
NO2 - 0,025 (spadek)
NO3 - 10-15 (wzrost)
 

 

Filtracja

Obieg 1 - prefiltr HW603 (cały napakowany watą), Eheim Profesionel 3e  (4l matrixa + lawa + węgiel + phosguard). Złoża biologii w połowie były już złożami dojrzałymi (z poprzedniego zbiornika).
Obieg 2 - pompka aquael 1500, prefiltr HW603 (gąbki + wata), 400 ml purigen w filtrze przepływowym, lampa UV 9W oraz a wylocie grzałka przepływowa

 

Obsada

31 sztuk młodzieży z Tan-Mal

 

Inne fakty / obserwacje

- kamienie: gnejs drzewiasty

- piasek koralowy (0,5 - 1,2)

- od tygodnia pojawiają się okrzemki (widoczne na załączonym filmiku Okrzemki.mp4)

- równolegle pojawiają się zielone niewielkie powierzchnie kamieni

- stosuję dość obfite napowietrzanie

- sinic raczej nie zauważyłem

- ryby zachowują się naturalnie

- karmienie: zestaw OSI (wg zaleceń Tan-Mal)

 

 


 

 

 

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
51 minut temu, Jusza napisał:

Pytanie do Was - czy rzeczywiście jest się czym martwić?

No jest czym się martwić ale nie jest to poziom GH.

Jak już do kranowego wysokiego GH dałeś 20kg lub wiele więcej  piasku koralowego czyli wapieni i magnezu to tak dużo jonów wapnia i magnezu podniesie wynik GH bo ten test właśnie te jony mierzy. Ale to czy będzie GH 10 czy 20 nie ma znaczenia ważne by się znacznie nie bujało tak zresztą jak i pozostałe parametry wody - stabilne wynik to podstawa.

Natomiast martwi mnie że nie masz mechanika w 570l to duży baniak i AqC1500 wyhamowany prefiltrem HW zapewne nie daje więcej na wylocie jak 800-900l/h a to słaby mechanik do tak dużego baniaka. Na razie ryby małe to i ten sik starcza ale jak podrosną i zaczną zdrowo walić kupska i brać się za łby to wyjdze słaba mechanika- o grotach i zakamarkach nie wspomnę.

Ale to nie ten temat więc nie piszmy OT.

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.