Skocz do zawartości

przygotowanie do startu 126l


spanishfly

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Jest to moje pierwsze akwa od czasów nowinek technicznych typu brzęczyk, hucząca pompa i ogromna gąbka w okazałym zbiorniku 60x25x25. Generalnie, to czytam forum już od dawna i potrzebuję uporządkować zdobytą wiedzę.

Planuję dwa akwaria, 200x60xh70+ w salonie oraz 126l 80x35xh45 u synka w pokoju. Dzisiaj skupiam się na mniejszym, które jednocześnie będzie rozbiegiem do głównego akwarium.

Mieszkam na warszawskim Targówku, przy teatrze Rampa, niestety mapy dostępne na stronie wodociągów wskazują, że jestem w strefie dwóch ujęć wody. Parametry: Ph: 7,3, Azotany 3,5 lub 6,6, siarczany odpowiednio 67 lub 46.

Planuję turbo kaseciaka z blokiem absorbera NO3/PO4 o poniższych wymiarach

Filtr.png.9c8504065d4ffe4e63c145e2019de054.png

Pytania:

1. czy pico 1150 starczy do takiego baniaka, ew. co zamiast niej,

2. czy żywica będzie działała przy takiej wodzie,

3. czy komory mają właściwą wielkość (wysokość kasety standardowa, 10 cm od dna do wzmocnienia),

4. jak układać ceramikę i NGBC, pod/nad/obok pompy (NGBC dawać na starcie czy dopiero po ustabilizowaniu parametrów?),

5. ile dać ceramiki/NGBC

6. czy przy takiej wodzie budować "ustrojstwo" do lania kranówy w wersji z puro czy bez?,

7. w domu mam 22/23 stopnie (w lato bywa więcej), czy grzałka jest konieczna? (będzie pokrywa Aquael, LED 16W), 

8. do kasety zamierzam przykleić osłonę do maskowania f-my Juwel (http://allegro.pl/juwel-dekoracyjna-oslona-filtra-stone-granite-i6951381479.html), czy ktoś może kleił to silikonem do PCV? nie mogę znaleźć informacji z czego to jest zrobione.

9. do jakiego czasu można skrócić dojrzewanie zbiornika przy założeniu, że zdobędę dojrzałą ceramikę? (akwa ma być prezentem na gwiazdkę, a wiadomo... bez ryb... to nie to samo)

Będę wdzięczny za pomoc, z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj hiszpańska mucho siedząca na łonie naszego forum.:D

Trochu póżno się do tego zebrałeś by akwarium z rybkami było prezentem pod choinkę, ale sobie poradzimy .

Nie będzie to pełoprawny baniak Malawi 126l ale synek będzie zadowolony.

Tata za te spóżnienie zapłaci żywą gotówką.:D

Po pierwsze to nie wiem czy baniak126 kupiony a kaseciak sklejony bo  przesyłki formatek jak to przed świętami idą długo więc radzę iść na łatwiznę a kaseciak dobudować po Nowym Roku jak się uspokoi szał zakupów i obudzimy się po Sylwestrze z pustą kieszenią.  Kup  kubełek Ikola 450 i włóż tam dojrzałe max 0,5l złoża od kolegów z Warszawy  i masz na razie filtrację  a rybki możesz wpuścić na drugi dzień po tym . Ale tylko Saulosi 1+4 albo 10 szt maluszków 3cm - np z Discusa z ul.Radzymińskiej.

To ja mam pytanie

Czy zdążysz skleić kaseciak, tło, płukać piasek, kamienie dobrać, zbudować ustrojstwo (i to już zaczynaj wersja I ) - wszystko w kilka dni -powiedzmy do 15tego wszystko by wlewać wodę do baniaka?

Patrz realnie .

By dziecko się cieszyło pływającymi dwiema rybkami startowymi  masz na prawdę bardzo mało czasu.

odpowiadam na pytania

1/ Hydor Pico 1200 w kaseciaku wystarczy do 126l

2/ żywica powinna działać bo nikt z prawej strony warszawskiej Wisły nie sygnalizował że nie działa, a byli tacy co nawet wodę do akwarium z prawej strony wozili na lewą. :)

3/ komory kaseciaka są git - brakuje tylko komory eljota i wyjmowalnej przegrody do komory pompy

4/ nie idz w NGBC  idz w Xport Bio + Xport NO3 ale najpierw za 20 zł zostań naszym klubowiczem to dostaniesz upust chyba 20% na zakup tych złóż i cały koszt ci się zwróci. adres Coral House

A wiesz że może się okazać że będziesz 100etnym Klubowiczem i wygrasz nagrodę.

5/ Kup 500ml  Xport Bio i 500ml Xport NO3 w Coral House ale już jako Klubowicz - będzie od razu i do małego i do dużego .

do 126 l włóz tyle  bo te 500ml w opakowaniu jest do baniaka 800l więc do tego dużego co planujesz.

20171210_092324.thumb.jpg.2ba9b34655b1fb95307bc57e0a063d1f.jpg

Tyle samo od razu kup tego NO3 i nie rób żadnych bloków, NGBCów .

6/ zawsze piszę że bez względu na porę dnia i nocy zaczynamy przygodę z Malawi od zbudowania ustrojstwa bo nawet jak nie ma w wodociąg chloru ( u ciebie jest ClO2 ) to węgiel usuwa 150tyś innego badziewia z wody przy okazji sedymentując wodę.

7/ grzałka ci raczej nie będzie potrzebna - wodę z ustrojstwa będziesz lał ciepło-zimną tak 26 C

8/ silikon nie trzyma długo do spienionego pcv - wie o tym każdy w tym ja i Seba - on skleił silikonem kaseciak i mu się rozpadł a ja przykleiłem silikonem tło czarne z pcv i też samo odpadło.

9/ w tej kwestii nie ma odpowiedzi bo biologia to nie matematyka  i 2x2 tu może być 3 a równie 33 .

Jak zdobędziesz dojrzała ceramikę co w Warszawie raczej koledzy ci pomogą w przeciwieństwie do Częstochowy czy Bydgoszczy gdzie nie ma solidarności akwarystów i w ogóle to pustynia malawijska.

Tym wyczerpałem twoje pytania z pierwszej tury pytań.

czekam na następną, :D

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, to wiele wyjaśnia. Komorę eljota oczywiście zrobię, zastanawiałem się jak to ma działać bez wymuszonego obiegu przez złoże ale teraz wszystko gra.

Co do klejenia, płukania i wystroju to nie ma problemu z czasem, formatki będę miał w środę, jak czegoś mi zabraknie do środka to wytnę z białego PCV dostępnego w markecie.

Jak słusznie przewidziałeś to mam kolejne pytania.

1. Napisałeś, żebym zrezygnował z NGBC (zrozumiałe) i bloków. Miałeś na myśli ten absorber no3/po4 ?

2. Komora eljota powinna mieć 3 czy 4 mm?

3. w czym to złoże wsadzić do tej kasety? jakaś konkretna gęstość siatki, to się kruszy pyli czy coś innego o czym powinienem wiedzieć?

4. wygląda na to, że tego złoża będzie AŻ 8 kostek... (początkowo dodatkowo "żywa" ceramika) ile od dna powinienem umieścić przegrodę komory eljota i czy ruszt pod złożem podnieść do tego poziomu?

5. te kostki dać bezpośrednio pod zasysem pompy czy równomiernie na ruszcie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1 to nie jest absorber tylko złoże nitryfikacji i denitryfikacji żebyś nie pytał to dokładnie po 4-5 kostek Xport Bio i Xport NO3 - resztę trzymaj pod ten duży baniak.

ad2 - komora eljota 4-5mm bo się gąbka zapchana wygina

ad3  idz do Lidla i kup włoszczyznę i masz siatkę na złoża i zupę dodatkowo - żona nie wyrzuci przecież włoszczyzny.

ad4 przegroda 4 cm nad dnem kasety a ruszt wystarczy jak ma 1cm wysokości i dodatkowo w pionie nie pozwala by złoża weszły pod przegrodę  nie zapomnij peszela wygiąć pod wrzątkiem

ad5 - równomiernie na ruszcie ale chyba nawet rusztu nie przykryją całego ale to nie ma znaczenia.

Spinaj się bo jeszcze musisz do Clariasa na Grochów podskoczyć na zakupy. Tylko o nic nie pytaj a wejdz tam z wydrukowaną listą zakupów ( zerknij na sauloski bo podobno maja już żywe rybki ale nie zamawiaj)

Zakupy

1/ Seachem prime 100ml

2/ Seachem Stability 100ml

3/ Jak się nie wyrobisz z kasetą to kubeł Ikola450

no co tak mało pytań ?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tą kasetę to śmiało możesz zrobić 10x10 cm. lub wersję spłaszczoną na boczną ścianę akwarium. Bo w tak małym akwarium szkoda miejsca na takiego kolosa.

Dodam tylko, że jak zastosujesz złoża, które Tobie Henryk polecił to nie musisz mieć żadnych bloków typu purolite itd. bo oto Ci chyba chodziło w pierwszym pytaniu.

Co do obiegu wody w kasecie-  to wystarczy jak złoże będzie tylko obmywane natlenioną wodą. Czyli przepływ nie musi być wymuszony przez złoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gąbki nie ma tu gdzie pompa - pompa Hydor ma kratki i nic tam nie wpadnie w wirnik więc pompa leży jak najgłębiej bezpośrednio na kostkach w siatce z lidla.

sam ją narysowałeś 170 x50 w prowadnicach aż do podłogi kasety.

Jeśli rezygnujesz z bloku z purolite a na pewno idziesz w Xporty to faktycznie kaseta może być znacznie mniejsza.

pompa Hydor Pico 1200  ma 4x7cm  i w realu sika 900l/h z peszela  więc wystarczy ci kaseta nie 170 ale 100  bo 10 kostek na dnie małej komory pompy wejdzie nawet z rusztem i przegrodą.

2 godziny temu, jaras napisał:

Co do obiegu wody w kasecie-  to wystarczy jak złoże będzie tylko obmywane natlenioną wodą. Czyli przepływ nie musi być wymuszony przez złoże.

Natomiast to nie jest takie pewne.

Próby startu na typowej ceramice w kaseciaku bez przegrody gdzie złoże tylko się moczy w wodzie i nie ma wymuszonego przepływu przez złoże były nie udane i pamiętam doskonale jak ktoś się męczył aż włożył przegrodę i dopiero wtedy mu wystrzeliło. W dojrzałym starym baniaku z ustabilizowaną biologią i obsadą wystarczy te omywanie by biologia pozostała doskonała - tak sprawdził Seba i mu wierzę.

Natomiast przy Xpotrach nic nie wiemy i nie mamy żadnego doświadczenia a tylko producent wyrażnie podaje że musi być wymuszony przepływ wody przez Xporty w siku 1-3x pojemność baniaka na godzinę  czyli tu ok 400l/h 

Jeśli więc Jarku wsadziłeś Xporty a nie masz przegrody włożonej w swoim kaseciaku to nie spełniasz wymogu producenta co nie znaczy że nie ruszy, bo nie wiemy ale zaczynałbym od spełnienia wymogów tego co to wymyślił Amerykaniec a potem kiedyś eksperymentował ale może to piszę zbytecznie.

.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

teraz OK ale jednak pozostałbym przy grubości gąbki 5cm czyli gąbka ppi45 10x5 x h kasety cm.

Zasys dnem komory śmieciowej  z zasuwką by można było wyregulować  na stałe spadek lustra w komorze śmieciowej i wyciąć skimmer do tej komory, chyba że zasłonisz wszystko tym modułem Juwela i skimmer nie będzie działał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, zewnętrzna wielkość wyszła 106x126x350, regulacja zasysu będzie ruchoma jak napisałeś, skimmer  zostanie wycięty również w module Juwela (1 cm będzie OK?). Skoro silikon odpada to moduły nie będą klejone do kasety, przymocuję je plastikowymi nitośrubami (bodajże nylon). 

Kaseta będzie w lewym rogu akwarium, skimmer powinien być wycięty na środku komory śmieciowej czy bliżej lewej krawędzi kasety? Te kilka cm ma znaczenie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Pardon, zagalopowałem się. 😬
    • Od razu ucinam wszelkie dyskusje na temat wspomnianych ryb czy proponowania koledze obsady w tym temacie. Przypominam, jesteśmy w dziale DIY.
    • Też miałem 120 cm akwarium, więc baw się dobrze i poznawaj biotop, 
    • Właśnie. To nie temat, jakich wiele tu na forum, że nowicjusze opisują planowane zbiorniki z przekonaniem, że "większy nie wejdzie do salonu", po czym reszta przekonuje, że da się, delikwent stawia takowy i jest wdzięczny i zadowolony. 😉 Trudno, jest jak jest, przecież nie będziemy koledze kazać przestawiać ścian, zwalić wylanej płyty i zamurować otworu, bo zbiornik mógłby być większy. Oczywiście, aż prosiło się o taki na etapie projektowania domu. Inna sprawa, to niech rzuci kamieniem ten, kto nie zaczynał od 240-tki. 😁 Może faktycznie na piętrze (albo i na tym samym poziomie) stanie za jakiś czas 1000 litrów i jeszcze zadziwi wszystkich. 👍 Nie jest też tak, moim zdaniem, że nic nie da się wpuścić do takiego akwarium. @Lema pewnie jeszcze trochę zejdzie, zanim odpalisz zbiornik, mam np. do oddania harem niedużej i ciekawej rybki, jaką jest Labidochromis Perlmutt. Jeśli chodzi o wysokość akwarium, nie szalej, bo światło otworu w ścianie ma niecały metr, będzie Ci trudno serwisować zbiornik.  Chyba, że jako podstawę zamówić płytę ze sklejki, ale o wymiarze 130x50 cm i zrobić akwarium wystające o 10 cm od obu narożnych ścian. Pomyśl, może to jest dobry kierunek, ale nie wiem, jak z bezpieczeństwem i ciągami komunikacyjnymi przy ścianach. Zabudowa akwarium od góry też musiałaby być wysunięta o te 10 cm. Moim zdaniem mogłoby to dać ciekawy efekt bryły szkła i wody wystającej ze  ściany; serwis byłby łatwiejszy, niż gdyby szyby były zlicowane ze ścianami.
    • Co do wielkości, to strzeliłeś sobie w kolano. Taki baniak mocno ogranicza Ci możliwość doboru obsady i spotka Cię to, co w Malawi najmniej fajne. Wykastrowana obsada, problemy z agresją nawet wśród najspokojniejszych mbuna, bo łagodnych nie ma. O rybach z grupy non mbuna możesz zapomnieć przy takich wymiarach. Nie gniewaj się, brutalnie, ale takie są fakty. Ćwiczę ten biotop jakiś czas i wielkość zbiornika jest lekarstwem na wszystkie problemy, jakie się pojawiają. "Zaczynanie małymi kroczkami" w tej konkretnej sytuacji jest błędem. Złe założenie, które przynosi więcej szkody niż pożytku. I nie musisz na nas robić wrażenia wymiarami zbiornika. To nie konkurs na największe akwarium. Powinieneś stworzyć zbiornik, w którym ryby będą się czuły dobrze, bo tylko w taki sposób Ty będziesz z niego zadowolony. Inna sytuacja, jak wbijasz akwarium do ciasnego mieszkania. Tutaj kompromisy wielkościowe są uzasadnione i zrozumiałe.  Ale jak komponujesz akwarium  z nowo budowanym domem, to taki mały zbiornik jest błędem i tyle. Tak myślę, czysto subiektywnie😉 Szukanie litrażu w podnoszeniu wysokości nie ma sensu. Dla ryb niewielka korzyść, a Ty będziesz miał znacznie utrudnioną pielęgnację zbiornika. Jeżeli ma to mieć sens to zwiększaj powierzchnię dna.
    • Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i zainteresowanie się tematem. Odpowiadając na pytania odnośnie czy będzie to malawi, to tak, taki jest właśnie plan. Z tego co wiem, to w tym biotopie chodzi o jak największą powierzchnię dna. Niestety, ale nie mogę zwiększyć powierzchni podstawy. Na prawo od akwarium jest ściana nośna, które wolałbym nie naruszać, a za akwarium jest wąska ścianka z gazobetonu, podtrzymująca wylane nadproże nad akwarium. Wewnątrz tego wąskiego murka zatopiłem pręty, żeby całość wzmocnić. Jedyny kierunek w jaki mogę iść to do góry, ale też nie ma co przesadzać bo później zacznie widać środek spiżarni oraz będzie utrudniony dostęp do dna. Wy to widzicie z innej perspektywy - ograniczenia jednak są, muszę rzeźbić w tym co mam na tą chwilę. Co do wielkości i tego, że na początku popełniłem błąd to może i macie racje, ale wolę zaczynać małymi kroczkami. Nie wiem jak to się finalnie skończy. Oby bakcyl pozostał. Planuję z czasem urządzić swoje biuro na drugiej kondygnacji i tam będę miał pole do popisu. Akwarium 120x40x60 na Was pewnie wrażenia nie robi, ale na mnie już tak. Widziałem podobne kiedyś u znajomych i strasznie mi się to spodobało. Akwarium zacznie się na około 122cm, do tego wysokość 60cm to już się robi 182cm, a to dosyć wysoko według mnie. Czy może jednak warto iść do góry? Co do tematu sumpa, przelewu itp. to macie racje - lepiej zrobić na zewnątrz i nie zabierać przestrzeni już z tak małego akwarium. Rozumiem, że przez to jestem skazany na akwarium na zamówienie. Jesteście w stanie polecić firmę/osobę, która się specjalizuje w takich tematach? Wolałbym coś sprawdzonego. Najważniejsza informacja, która została wyjaśniona na tak wczesnym etapie, czego się bardzo cieszę, to właśnie te otwory w płycie betonowej. Całe szczęście nie będę musiał ich robić. Dziękuję za porady.   @yaro Płyta granitowa to takie trochę na szybko wybrane rozwiązanie. Muszę się rozeznać cenowo jak to wygląda. Rozważę płytę meblową albo coś podobnego, a pod akwarium gąbeczka, to wiem   @TomekT Widzę, że kolega z Torunia, także rzut beretem. 😛 Dzięki za pomysł z żywicą, jest spoko, ale wymaga szalowania itd. Wolałbym mimo wszystko kupić coś twardego i sztywnego, co mogę jedynie przykleić na klej i wypoziomować delikatnie młoteczkiem. Sklejka wodoodporna brzmi bardzo spoko. Już miałem z takimi do czynienia i są naprawdę bardzo solidne.  
    • Słuszna uwaga☝️Zakładamy jednak, będąc na forum o tematyce Malawi, że będzie to właśnie ten biotop.
    • Uprzejmie założyłem, że tak. 😉 @Lema Najpewniej tak będzie, że szybko akwarium "skurczy" się i będziesz żałował, że nie zaprojektowałeś większego, jak pisali wyżej koledzy. Nie ma już możliwości np. odchudzenia tego słupa, by weszło chociaż 50 cm szerokości akwarium? Pisałeś, że kucie i rozwalanie w granicach rozsądku Ci nie straszne. 😉
    • Również o tym pomyślałem, ale nie o pudełku przelewowym, a o kominie zewnętrznym jak na filmie poniżej. Tyle, że w tym przypadku odpada kupno w sklepie, akwarium trzeba robić na zamówienie, a komin musiałby być na tylnej szybie. Ogólnie projekt fajny, ale jednak, podzielając zdanie @pulpet, nie przemyślany. Mając (prawie) nieograniczone możliwości stawiasz najmniejszy możliwy baniak pod Malawi. Powodzenia  
    • Nie warto, jednak nie rezygnował bym z sumpa, a komin bym zrobił poza akwarium. Z tyłu jako pudełko przelewowe. Po za tym nie wiemy czy to ma być malawi
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.