Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

Jest to moje pierwsze akwa od czasów nowinek technicznych typu brzęczyk, hucząca pompa i ogromna gąbka w okazałym zbiorniku 60x25x25. Generalnie, to czytam forum już od dawna i potrzebuję uporządkować zdobytą wiedzę.

Planuję dwa akwaria, 200x60xh70+ w salonie oraz 126l 80x35xh45 u synka w pokoju. Dzisiaj skupiam się na mniejszym, które jednocześnie będzie rozbiegiem do głównego akwarium.

Mieszkam na warszawskim Targówku, przy teatrze Rampa, niestety mapy dostępne na stronie wodociągów wskazują, że jestem w strefie dwóch ujęć wody. Parametry: Ph: 7,3, Azotany 3,5 lub 6,6, siarczany odpowiednio 67 lub 46.

Planuję turbo kaseciaka z blokiem absorbera NO3/PO4 o poniższych wymiarach

Filtr.png.9c8504065d4ffe4e63c145e2019de054.png

Pytania:

1. czy pico 1150 starczy do takiego baniaka, ew. co zamiast niej,

2. czy żywica będzie działała przy takiej wodzie,

3. czy komory mają właściwą wielkość (wysokość kasety standardowa, 10 cm od dna do wzmocnienia),

4. jak układać ceramikę i NGBC, pod/nad/obok pompy (NGBC dawać na starcie czy dopiero po ustabilizowaniu parametrów?),

5. ile dać ceramiki/NGBC

6. czy przy takiej wodzie budować "ustrojstwo" do lania kranówy w wersji z puro czy bez?,

7. w domu mam 22/23 stopnie (w lato bywa więcej), czy grzałka jest konieczna? (będzie pokrywa Aquael, LED 16W), 

8. do kasety zamierzam przykleić osłonę do maskowania f-my Juwel (http://allegro.pl/juwel-dekoracyjna-oslona-filtra-stone-granite-i6951381479.html), czy ktoś może kleił to silikonem do PCV? nie mogę znaleźć informacji z czego to jest zrobione.

9. do jakiego czasu można skrócić dojrzewanie zbiornika przy założeniu, że zdobędę dojrzałą ceramikę? (akwa ma być prezentem na gwiazdkę, a wiadomo... bez ryb... to nie to samo)

Będę wdzięczny za pomoc, z góry dziękuję.

Opublikowano

Witaj hiszpańska mucho siedząca na łonie naszego forum.:D

Trochu póżno się do tego zebrałeś by akwarium z rybkami było prezentem pod choinkę, ale sobie poradzimy .

Nie będzie to pełoprawny baniak Malawi 126l ale synek będzie zadowolony.

Tata za te spóżnienie zapłaci żywą gotówką.:D

Po pierwsze to nie wiem czy baniak126 kupiony a kaseciak sklejony bo  przesyłki formatek jak to przed świętami idą długo więc radzę iść na łatwiznę a kaseciak dobudować po Nowym Roku jak się uspokoi szał zakupów i obudzimy się po Sylwestrze z pustą kieszenią.  Kup  kubełek Ikola 450 i włóż tam dojrzałe max 0,5l złoża od kolegów z Warszawy  i masz na razie filtrację  a rybki możesz wpuścić na drugi dzień po tym . Ale tylko Saulosi 1+4 albo 10 szt maluszków 3cm - np z Discusa z ul.Radzymińskiej.

To ja mam pytanie

Czy zdążysz skleić kaseciak, tło, płukać piasek, kamienie dobrać, zbudować ustrojstwo (i to już zaczynaj wersja I ) - wszystko w kilka dni -powiedzmy do 15tego wszystko by wlewać wodę do baniaka?

Patrz realnie .

By dziecko się cieszyło pływającymi dwiema rybkami startowymi  masz na prawdę bardzo mało czasu.

odpowiadam na pytania

1/ Hydor Pico 1200 w kaseciaku wystarczy do 126l

2/ żywica powinna działać bo nikt z prawej strony warszawskiej Wisły nie sygnalizował że nie działa, a byli tacy co nawet wodę do akwarium z prawej strony wozili na lewą. :)

3/ komory kaseciaka są git - brakuje tylko komory eljota i wyjmowalnej przegrody do komory pompy

4/ nie idz w NGBC  idz w Xport Bio + Xport NO3 ale najpierw za 20 zł zostań naszym klubowiczem to dostaniesz upust chyba 20% na zakup tych złóż i cały koszt ci się zwróci. adres Coral House

A wiesz że może się okazać że będziesz 100etnym Klubowiczem i wygrasz nagrodę.

5/ Kup 500ml  Xport Bio i 500ml Xport NO3 w Coral House ale już jako Klubowicz - będzie od razu i do małego i do dużego .

do 126 l włóz tyle  bo te 500ml w opakowaniu jest do baniaka 800l więc do tego dużego co planujesz.

20171210_092324.thumb.jpg.2ba9b34655b1fb95307bc57e0a063d1f.jpg

Tyle samo od razu kup tego NO3 i nie rób żadnych bloków, NGBCów .

6/ zawsze piszę że bez względu na porę dnia i nocy zaczynamy przygodę z Malawi od zbudowania ustrojstwa bo nawet jak nie ma w wodociąg chloru ( u ciebie jest ClO2 ) to węgiel usuwa 150tyś innego badziewia z wody przy okazji sedymentując wodę.

7/ grzałka ci raczej nie będzie potrzebna - wodę z ustrojstwa będziesz lał ciepło-zimną tak 26 C

8/ silikon nie trzyma długo do spienionego pcv - wie o tym każdy w tym ja i Seba - on skleił silikonem kaseciak i mu się rozpadł a ja przykleiłem silikonem tło czarne z pcv i też samo odpadło.

9/ w tej kwestii nie ma odpowiedzi bo biologia to nie matematyka  i 2x2 tu może być 3 a równie 33 .

Jak zdobędziesz dojrzała ceramikę co w Warszawie raczej koledzy ci pomogą w przeciwieństwie do Częstochowy czy Bydgoszczy gdzie nie ma solidarności akwarystów i w ogóle to pustynia malawijska.

Tym wyczerpałem twoje pytania z pierwszej tury pytań.

czekam na następną, :D

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dzięki, to wiele wyjaśnia. Komorę eljota oczywiście zrobię, zastanawiałem się jak to ma działać bez wymuszonego obiegu przez złoże ale teraz wszystko gra.

Co do klejenia, płukania i wystroju to nie ma problemu z czasem, formatki będę miał w środę, jak czegoś mi zabraknie do środka to wytnę z białego PCV dostępnego w markecie.

Jak słusznie przewidziałeś to mam kolejne pytania.

1. Napisałeś, żebym zrezygnował z NGBC (zrozumiałe) i bloków. Miałeś na myśli ten absorber no3/po4 ?

2. Komora eljota powinna mieć 3 czy 4 mm?

3. w czym to złoże wsadzić do tej kasety? jakaś konkretna gęstość siatki, to się kruszy pyli czy coś innego o czym powinienem wiedzieć?

4. wygląda na to, że tego złoża będzie AŻ 8 kostek... (początkowo dodatkowo "żywa" ceramika) ile od dna powinienem umieścić przegrodę komory eljota i czy ruszt pod złożem podnieść do tego poziomu?

5. te kostki dać bezpośrednio pod zasysem pompy czy równomiernie na ruszcie?

Opublikowano

ad1 to nie jest absorber tylko złoże nitryfikacji i denitryfikacji żebyś nie pytał to dokładnie po 4-5 kostek Xport Bio i Xport NO3 - resztę trzymaj pod ten duży baniak.

ad2 - komora eljota 4-5mm bo się gąbka zapchana wygina

ad3  idz do Lidla i kup włoszczyznę i masz siatkę na złoża i zupę dodatkowo - żona nie wyrzuci przecież włoszczyzny.

ad4 przegroda 4 cm nad dnem kasety a ruszt wystarczy jak ma 1cm wysokości i dodatkowo w pionie nie pozwala by złoża weszły pod przegrodę  nie zapomnij peszela wygiąć pod wrzątkiem

ad5 - równomiernie na ruszcie ale chyba nawet rusztu nie przykryją całego ale to nie ma znaczenia.

Spinaj się bo jeszcze musisz do Clariasa na Grochów podskoczyć na zakupy. Tylko o nic nie pytaj a wejdz tam z wydrukowaną listą zakupów ( zerknij na sauloski bo podobno maja już żywe rybki ale nie zamawiaj)

Zakupy

1/ Seachem prime 100ml

2/ Seachem Stability 100ml

3/ Jak się nie wyrobisz z kasetą to kubeł Ikola450

no co tak mało pytań ?

 

 

Opublikowano

Tą kasetę to śmiało możesz zrobić 10x10 cm. lub wersję spłaszczoną na boczną ścianę akwarium. Bo w tak małym akwarium szkoda miejsca na takiego kolosa.

Dodam tylko, że jak zastosujesz złoża, które Tobie Henryk polecił to nie musisz mieć żadnych bloków typu purolite itd. bo oto Ci chyba chodziło w pierwszym pytaniu.

Co do obiegu wody w kasecie-  to wystarczy jak złoże będzie tylko obmywane natlenioną wodą. Czyli przepływ nie musi być wymuszony przez złoże.

Opublikowano (edytowane)

Tak, właśnie o to mi chodziło w pierwszym pytaniu, jakiej wielkości gąbkę zastosować w kasecie ~10x10 jak dam 10x5 to mi pompa nie wejdzie, nawet ta pico, która ma 4 cm szerokości.

5a2d4c3c940b9_Filtr10x10.png.b19b9a2442e94700dab45fe3670c51a2.png

Edytowane przez spanishfly
Opublikowano

gąbki nie ma tu gdzie pompa - pompa Hydor ma kratki i nic tam nie wpadnie w wirnik więc pompa leży jak najgłębiej bezpośrednio na kostkach w siatce z lidla.

sam ją narysowałeś 170 x50 w prowadnicach aż do podłogi kasety.

Jeśli rezygnujesz z bloku z purolite a na pewno idziesz w Xporty to faktycznie kaseta może być znacznie mniejsza.

pompa Hydor Pico 1200  ma 4x7cm  i w realu sika 900l/h z peszela  więc wystarczy ci kaseta nie 170 ale 100  bo 10 kostek na dnie małej komory pompy wejdzie nawet z rusztem i przegrodą.

2 godziny temu, jaras napisał:

Co do obiegu wody w kasecie-  to wystarczy jak złoże będzie tylko obmywane natlenioną wodą. Czyli przepływ nie musi być wymuszony przez złoże.

Natomiast to nie jest takie pewne.

Próby startu na typowej ceramice w kaseciaku bez przegrody gdzie złoże tylko się moczy w wodzie i nie ma wymuszonego przepływu przez złoże były nie udane i pamiętam doskonale jak ktoś się męczył aż włożył przegrodę i dopiero wtedy mu wystrzeliło. W dojrzałym starym baniaku z ustabilizowaną biologią i obsadą wystarczy te omywanie by biologia pozostała doskonała - tak sprawdził Seba i mu wierzę.

Natomiast przy Xpotrach nic nie wiemy i nie mamy żadnego doświadczenia a tylko producent wyrażnie podaje że musi być wymuszony przepływ wody przez Xporty w siku 1-3x pojemność baniaka na godzinę  czyli tu ok 400l/h 

Jeśli więc Jarku wsadziłeś Xporty a nie masz przegrody włożonej w swoim kaseciaku to nie spełniasz wymogu producenta co nie znaczy że nie ruszy, bo nie wiemy ale zaczynałbym od spełnienia wymogów tego co to wymyślił Amerykaniec a potem kiedyś eksperymentował ale może to piszę zbytecznie.

.

 

Opublikowano

teraz OK ale jednak pozostałbym przy grubości gąbki 5cm czyli gąbka ppi45 10x5 x h kasety cm.

Zasys dnem komory śmieciowej  z zasuwką by można było wyregulować  na stałe spadek lustra w komorze śmieciowej i wyciąć skimmer do tej komory, chyba że zasłonisz wszystko tym modułem Juwela i skimmer nie będzie działał.

Opublikowano

No dobra, zewnętrzna wielkość wyszła 106x126x350, regulacja zasysu będzie ruchoma jak napisałeś, skimmer  zostanie wycięty również w module Juwela (1 cm będzie OK?). Skoro silikon odpada to moduły nie będą klejone do kasety, przymocuję je plastikowymi nitośrubami (bodajże nylon). 

Kaseta będzie w lewym rogu akwarium, skimmer powinien być wycięty na środku komory śmieciowej czy bliżej lewej krawędzi kasety? Te kilka cm ma znaczenie?

 

Opublikowano

Do klejenia pcv spienione do czegokolwiek używamy Soudal all fix Turbo.

skimmer wytniesz za kilka tygodni tu gdzie będzie film bakteryjny się zbierał - zwykłym nożykiem monterskim - 1 cm wystraczy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.