Skocz do zawartości

240l - moje pierwsze malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć i czołem :P

Nadszedł czas zrobić coś z okazyjnie nabytym 240l akwa:)

 

Akwarium wymiarów 40x120cm (dno), 50cm wysokośći

Całą resztę (prócz pokrywy, ale jej stateczniki również będą wymieniane,szafki) będę kupował nowe.

 

To co chciałbym tam trzymać to x lub 1x yellowków (Labidochromis Caeruleus) i do tego taką samą ilość Melanochromis Cyaneorhabdos. Wiadomo jak to każdy chce żeby było kolorowo:P Dlatego chcę żeby było mnw. 50/50 koloru niebieskiego i żółtego:P

 

OK Czas więc na moje pytania . Proponuję wymienić je w punktach :D

 

1. Obsada.. Bo z tym mam największy dylemat. Czy wymieniona przeze mnie wyżej będzie ok? Oczywiście w ilościach 2+6/8 itd.. Może jakieś inne propozycje? Coś większego, ale w mniejszej ilości?

2. Oświetlenie - jakiej mocy i o jakiej barwie wyglądają najlepiej? Tak żeby ładnie wyglądało i przy tym nie zrobił się wysyp glonów.. :] Na pewno chcę też mieć jakąś niebieską świetlówkę do obserwacji ryb nocą.

3. Tutaj pewnie zostanę pojechany,  ale filtr jaki chcę kupić to jeden jedyny kubełek i będzie to prawdopodobnie Unimax 500 (na 700 nie mam miejsca w szafce:/). Zależy mi na jak najcichszej jego pracy (z racji tego, że akwarium mam w pokoju, w którym śpię) a te z tego co czytałem to te aquaele gwarantują to na super poziomie. Jakie wkłady do niego najlepiej wsypać?

4. W jakie testy wody mam się zaopatrzyć i czy mogą to być najtańsze testy ZOOleka czy konieczne jest kupienie bardziej dokładnych? Kiedy i jakie wykonać podczas startu i jakie oraz co ile wykonywać w późniejszym okresie?

5. Co wyłożyć pod piasek, kamienie żeby zabezpieczyć dno? Czytałem że może to być nawet styropian, ale czy pyszczki nie dokopią się do niego i nie zrobią z niego papki która będzie pływać potem po powierzchni wody? : ]

Opublikowano

Testy tylko od JBl o zooleku zapomnij
Ja przy takim samym akwarium na początku miałem obsadę
Yellow
Hara
Maingano.
Kubełek jak najbardziej się nada
Z glonami nie walcz to naturalny pokarm pyszczaków, który chętnie skubią pomiędzy posiłkami.

  • Lubię to 1
Opublikowano

1. Jestem zwolennikiem jednogatunkowych baniaków jeśli chodzi o Mbunę i mały baniak, a taki właśnie posiadasz ;) Jeśli jesteś ciekaw zachowań ryb, to w moim odczuciu spróbuj rozpocząć swą przygodę od 2-3 haremów Chindongo Saulosi z jakieś dobrej hodowli. Stworzenie jednogatunkowego akwarium odpłaca poznawaniem tych ryb, ich podchodzenia do tarła, inkubacji i szeregu zachowań które będą przyćmione w wielogatunkowym zbiorniku.

2. Całkiem dobrze sprawują się oświetlenia wykonane na modułach Samsunga RGB i białych. Jeśli chodzi o glony, to większość z nas a przede wszystkim ryby, bardzo je sobie cenimy i nikt nie chce się ich pozbywać ;), no może poza wyjątkiem szyby frontowej.

3. Poczekaj na odpowiedź kublarzy :) ja pozostaję wierny filtracji DIY czyli "kaseciak"

4. JBL kropelkowe, minimum testów jakie będą Ci potrzebne przy starcie to: No2 / No3 / Ph z górnego zakresu 7,4-9 (ogólny jest zbyt mało dokładny). Dobrze abyś znał także w miarę aktualne wyniki badań wody w Twoim SUW.
Zbadaj wodę w kranie, potem podczas startu staraj się kontrolować wodę co kilka dni, ale to już dokładnie znajdziesz opisane w starcie akwarium u nas na forum. Później wodę badamy intuicyjnie, wielu kolegów od dawna nie badało swojej wody, doświadczeni hodowcy mają testy w zachowaniu ryb ;) oczywiście każdy ma w zanadrzu przynajmniej No2/No3. Jeśli jednak działasz zgodnie z zasadami, czyli podmiany cotygodniowe i woda nie bezpośrednio z kranu tylko np. przepuszczona przez węgiel *(szukaj tematu - ustrojstwo do nalewania wody) to nie musisz w zasadzie kontrolować parametrów, ot raz na kwartał czasem coś zmierzę albo i to nie ;).

5. Styropian NIE! sam sobie odpowiedziałeś dlaczego :) Są dwie metody, jedni wkładają kratki do zlewozmywaków inni spienione pcv. Ja jestem zwolennikiem drugiej metody, dodatkowo spienione PCV o grubości 5mm malowałem farbą akrylową czarną i posypywałem przed wyschnięciem piaskiem, szału nie ma, ale jak się ryby dokopią a często się dokopują to nie razi białym po oczach a ta odrobina ziaren piasku troszkę maskuje że tam coś leży.

  • Lubię to 3
Opublikowano

Dodam tylko do tego co napisali koledzy;

1. Możesz mieć taką obsadę, ale w mniejszej ilości. Najwyżej 2+4/5. Jeśli chodzi o coś większego, ale jednogatunkowego, to może Labeotropheus trewavasae w układzie 2+....Możesz też spróbować z msobo magunga. Istotną kwestią będzie aranżacja akwarium. Może ktoś jeszcze coś zaproponuje.

3. Co do filtracji to ten Unimax może Ci posłużyć jako filtr biologiczny i mechaniczny, ale konieczny będzie cyrkulator, gdyż ten filtr może dać Ci zbyt mały ruch wody, co ograniczy "zaganianie" nieczystości do niego. On ma przepływ max 1500l/h. Z wkładami będzie mniejszy. Do środka możesz włożyć ceramikę, lawę wulkaniczną i gąbki. Nie wkładaj zeolitu. Na zasysy dodatkowo daj prefiltry gąbkowe. Osobiście nie jestem zwolennikiem łączenia filtracji biologicznej i mechanicznej, ale jeśli tak wolisz...

4. Do tego co napisał Pleziorro dodam, że na początek, przy starcie akwarium, przyda się też test na NH4. Później, po starcie, ograniczysz się do sporadycznego sprawdzania poziomu NO3.

  • Lubię to 2
Opublikowano
18 godzin temu, Bezprym napisał:

Ja przy takim samym akwarium na początku miałem obsadę
Yellow
Hara
Maingano.

W jakich ilościach te rybki? :) No i jak się zachowywały w takim składzie, chociaż wiadomo że moje nie będą musiały mieć takiego samego charakteru.

Glonów się tak boję, bo zawsze miałem z nimi problemy, ale nigdy nie miałem w ręku czegoś takiego jak testy wody, a jedyne filtry którymi się posługiwałem to były wewnętrzne, z gąbką, więc nie ma o czym mówić :P

18 godzin temu, Pleziorro napisał:

5. Styropian NIE! sam sobie odpowiedziałeś dlaczego :) Są dwie metody, jedni wkładają kratki do zlewozmywaków inni spienione pcv. Ja jestem zwolennikiem drugiej metody, dodatkowo spienione PCV o grubości 5mm malowałem farbą akrylową czarną i posypywałem przed wyschnięciem piaskiem, szału nie ma, ale jak się ryby dokopią a często się dokopują to nie razi białym po oczach a ta odrobina ziaren piasku troszkę maskuje że tam coś leży.

Myślałem też o tej macie którą kładziemy pod akwarium, ale i z nią też by pewnie sobie poradziły:P

 

14 godzin temu, pozner napisał:

3. Co do filtracji to ten Unimax może Ci posłużyć jako filtr biologiczny i mechaniczny, ale konieczny będzie cyrkulator, gdyż ten filtr może dać Ci zbyt mały ruch wody, co ograniczy "zaganianie" nieczystości do niego. On ma przepływ max 1500l/h. Z wkładami będzie mniejszy. Do środka możesz włożyć ceramikę, lawę wulkaniczną i gąbki. Nie wkładaj zeolitu. Na zasysy dodatkowo daj prefiltry gąbkowe. Osobiście nie jestem zwolennikiem łączenia filtracji biologicznej i mechanicznej, ale jeśli tak wolisz...

Koszyki mam 4 więc może lepiej dać ceramikę + lawę + coś jeszcze i trzeci wkład i na końcu jeden cały kosz gąbek :>

Opublikowano

U mnie zaraz po wpuszczeniu ujawnił się dominant Hary i objął w pamowanie cały baniak. Potem ujawni) się nadtępny samieci podzieliły sobie akwarium(240l)na pół. W doskokach wychyla) się następny samiec ale zostawał dprowadzony do parteru. W międzyczasie samce Yellow i Maingano wykończały konkurencje wśród swoich. Z ośmiu yellow zostały 3,które sprzefałem z 7 maingano również zostało 3, które pływają do dziś. Jeśli kupisz po 10 ryb z każdego gatunku to będzie ok.

Opublikowano

Ilość ceramiki czy innego medium nie ma znaczenia, na Twój litraż wystarczy 0,5l lawy, reszta może być pusta. Jeśli zbiornik Ci dojrzeje to nawet i te 0,5l lawy nie robi różnicy. 
Ważna jest cyrkulacja i filtracja mechaniczna. Nawet same gąbki w tym filtrze dadzą Ci doskonałe siedlisko dla bakterii nitryfikacyjnych, także nie przesadzaj z tymi koszami, bo każdy z nich zmniejsza przepływ.
 

ps. Mata troszku niewygodna, może się rolować ma sporą wyporność, ja bym nie kombinował... za spienione pcv o wymiarze pod Twój baniak nie będziesz płacił majątku :) a będzie solidnie, no i daje możliwość pomalowania i pobrudzenia piaskiem :) 

Opublikowano
W dniu 9.10.2017 o 18:09, Bezprym napisał:

U mnie zaraz po wpuszczeniu ujawnił się dominant Hary i objął w pamowanie cały baniak. Potem ujawni) się nadtępny samieci podzieliły sobie akwarium(240l)na pół. W doskokach wychyla) się następny samiec ale zostawał dprowadzony do parteru. W międzyczasie samce Yellow i Maingano wykończały konkurencje wśród swoich. Z ośmiu yellow zostały 3,które sprzefałem z 7 maingano również zostało 3, które pływają do dziś. Jeśli kupisz po 10 ryb z każdego gatunku to będzie ok.

Czyli finalnie zostało po 3 samców każdego z gatunków tak? A samce innych gatunków nie walczyły między sobą? Czy 30 sztuk to aby na pewno nie będzie za dużo ;>

Opublikowano

Właśnie jakoś nie. Z 7 Har miałem tylko 1 samicę. Z Maingano pewna jest 1 bo inkubuje drugacalbo samica albo samiec się dobrze maskuje. Nie będzie za dużo bo potem będziesz przecież redukował.

 

 

Opublikowano

Tylko co zrobię z nadwyżką samców :( Nie da rady przewidzieć na 90% czy to będzie samiec czy samiczka :P Bo szkoda by mi było potem wystawiać na olx nadwyżki samców które najpewniej trafiły by do akwarium 80l ze skalarami itd. : < A rybki zamawiane byłyby przez internet, bo u mnie w mieście jest jeden, słaby zoolog tylko.

No ale ok. W takim razie wziąłbym tego tak jak pisałeś po 10 szt. No może Cynotilapia sp. Hara wziąłbym 8 bo są najbardziej dominujące.

Pytanie jeszcze czy znacie sprzedawcę który owe ryby hoduje i wysyła

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja pisałem w innym temacie, że są delikatne, na podstawie własnych obserwacji. Jako początkujący (kilkanaście lat temu), dwa razy robiłem podejście do tej ryby i w obu przypadkach przy niewielkim pogorszeniu się parametrów wody te ryby padały jako pierwsze. Demasoni może także sprawiać problemy jeśli chodzi o dobór odpowiedniej diety. W wielu opisach wyczytałem, że jest to ortodoksyjny roślinożerca. Agresja, o której wspomniał Andrzej, zbyt mały zbiornik, źle dobrana reszta obsady (ryba stadna) powodują, że chyba w nie tylko mojej opinii, nie jest to ryba dla początkujących. Szkoda, że nie jest już aktywny na forum @SlavekG o ile pamięć mnie nie myli, miał piękne Demonarium coś ponad 800l. Ale są @_BM_ @Gonera1992 którzy z powodzeniem hodują ten gatunek (też w dużych baniakach) może podzielą się swoimi spostrzeżeniami.
    • Myślę , że @Bartek_DeBartkowi chodziło o ich agresję. Miałem stado Demasoni w akwa700 litrowym z dwoma czy też trzema gatunkami.  Były spokojne to znaczy nie agresywne wobec innych ryb. Jedne z piękniejszych ryb w moim akwarium. To , że były spokojne to miało na to wpływ kilka czynników: wielkość akwarium , reszta obsady , aranżacja. Pewnie o to chodziło Bartkowi , że jak będzie je miał  "mało doświadczony " akwarysta z naszym biotopem to mogą być problemy gdy nie dochowa wspomnianych warunków. Ale jeżeli będzie je miał jednogatunkowo ( to jest moje zdanie ) to da spokojnie rade. Ktoś powyżej napisał , że są delikatne. Z tym akurat się nie zgodzę ale każdy może mieć i ma swoje obserwacje. Dodam tylko , że w ówczesnym składzie była to najczęściej i bez kontroli rozmnażająca się ryba. Bartku..sorry , że wystąpiłem w charakterze Twojego mecenasa  . Pozwoliłem sobie wrzucić zdjęcie jednego z osobników Dmasoni z mojego akwarium:    
    • @ironcladKrótka odpowiedź. Nie zachwieje na tyle aby coś stało się rybom.  Biologie już masz w jednej Ikoli.  Możesz dodać ampułkę  lub dwie prodibio biodigest. Kupisz u Michała ( w Trzmielu).
    • @jarasdzięki za informacje w takim razie wyleczę się z mdok, a zrobię mbunarium oparte na 1 gatunku z non mbuny czyli: 1) Protomelas steveni taiwan reef  2) Pseudotropheus acei luwala lub itungi jakaś większa grupa  3) Metriaclima fainzilberi maison reef  4) Maingano lub perlmutt lub rdzawy
    • Moi mili potrzebuję porady krótkiej i treściwej na  niżej zamieszczony temat do rzeczy. Mam obecnie 2 kubły Sunsun 304 i ikola 600maxx chcę zastąpić sunsun drugą Ikola drugą ikole już mam w domu i teraz sunsun ma być oddany kumplowi ale zażyczył sobie cały z wkładem filtr pracuje już ponad miesiąc jeden i drugi pytanie czy jak pójdę na skróty do drugiej ikoli włożę nową ceramikę,matrix i purigen mocno to zachwieje biologią w akwarium akcja ma być szybka, dlaczego chcę wymienić Ikola ciągnie 17W czyli 2 zużyją tyle co jeden sunsun on tacha 34 Warty i tylko dlatego chcę wymienić sam filtr jest ok pompuje zdrowo i po miesiącu zrobił się znośny w zamkniętej szawce można spać przy nim dzięki za pomoc 
    • @Bartek_De dawaj tutaj swoją opinię odnośnie Chindongo Demasoni  W sensie dlaczego wg Ciebie nie jest polecany dla osób rozpoczynających przygodę z Malawi? Może powstanie w tym wątku jakaś lista gatunków, na które początkujący Malawiści powinni zwrócić uwagę  
    • Cześć wszystkim   Inny wątek na forum zachęcił mnie do rozpoczęcia tego tematu. Utarło się, że pewne gatunki malawijskich pielęgnic nie są polecane dla początkujących malawistów. Ciekawi mnie skąd taka opinia się wzięła i czym jest spowodowana. Zakładam, że jeśli ktoś rozpoczyna dopiero przygodę z akwarystyką jako taką i na pierwszy baniak wybrał właśnie biotop jeziora Malawi, to niektóre gatunki mogą być problematyczne. Mam na myśli bardziej bezmyślne łączenie niektórych gatunków z innymi czy to pod kątem diety, czy zachowania. Czy natomiast jakiś gatunek może być nie polecany dla osoby, która ma już jakąś świadomość akwarysty i wie co to jest cykl azotowy, wie że do zbiornika 100l nie wpuszcza się dużych ryb albo dużo ryb, poczytał trochę o wymaganiach poszczególnych gatunków ale wcześniej nie miał do czynienia akurat z biotopem Malawi? @Bartek_De nie chciałem zaśmiecać tamtego wątku, a pomyślałem, że może wyjdzie z tego ciekawa dyskusja  
    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.