Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, przemo-h napisał:

Problem polega na tym, że jest zbyt blisko od dna do tafli. Nie ma tutaj mowy o jakimkolwiek podzieleniu się. Ryby będą wyglądać jakby pływały w kałuży. Mowa tutaj o gatunkach, które dorastają do 17cm i nie rosną tylko wzdłuż. 

Jeśli to akwarium 30 cm wysokie to masz rację :). Jednak wyższe sprawi, ze ryby się podzielą. Osobiście nie widziałem poza porą karmienia aby Copadichromis borleyi bytował na dnie. Nie ma tam czego szukać, Czasem zabłądzi w czasie tarła. Dzieje się tak zarówno w akwariach 50 jak i 60 cm wysokich. Nie chodzi tu o zbieranie się w ławice i pływanie tak w toni. Oczywiście to jest wykonalne w oceanarium we Wrocku ale ogromną różnicę robi pielęgnowanie ryb toniowych i grzebiących niż samych grzebiących. Przykładowo Placidochromis sp. blue otter pływa przy powierzchni gdy je , w toni czasem popływa ale w naturalny sposób ciąży ku dnu bo tam ma zakodowane - "jedzenie". Nie zrobią tego gdy przy dnie czekają na niego jakieś "potwory" i przeganiają z tego miejsca. Toniowe gatunki jeszcze rzadziej bywają przy dnie. Naturalne rozwarstwienie nie oznacza więc, że ryby nie pływają poniżej 15 cm i odwrotnie ale przeszkadzają sobie o wiele mniej. 3 gatunki toniowców robią tłok w toni a 3 gatunki grzebaczy na dnie o wiele lepiej rozwarstwić je i dać wysoko skały aby samiec toniowca nie rwał do dna na tarło ( cześć gatunków nawet wtedy tam nie spływa ). Gwarantuje wam, że bardziej konfliktogenne jest posiadanie Lethrinops, Placidochromis i "mchuse" niż Placidochromis , Copadichromis i jakiegoś skalniaka choćby to nawet miał być yellow.

Edytowane przez harisimi
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, makok napisał:

Mówicie tutaj o nonmbunie, ale już mbuna wg Was jest ok. Tylko że tam będzie musiało być trochę skał... taki red-red czy maison, czy tropheops jak się nastroszy to też jest "wysoki"... i rzy tym o wiele bardziej agresywny.

Ktoś się odniesie do tego stwierdzenia?

Ja się odniosę :)  ... i mbuna i non-mbuna nie są OK. Akwarium jest za niskie. Jeśli w ogóle miałbym jednak zdecydować się na ryby z którejś z grupy to wybrałbym jak najmniejsze Mbuna ( poza planktonożernymi Cynotilapia ).  Usypisko skalne gwarantowałoby bowiem to, że te skalne ryby siedziały by w nim i miały poczucie bezpieczeństwa. Non - Mbuna abstrahując od ich większych rozmiarów to jednak ryby, którym do szczęścia potrzeba więcej niż usypisko skalne.

Edytowane przez harisimi
  • Lubię to 1
Opublikowano
3 godziny temu, makok napisał:

Skoro ani takie ani takie to w/g Ciebie tylko 800-900l? Ale to nie pozwoli połączyć roślinożerców z mięsożercami. Czyli za duże wyrzeczenie.

Ani takie, ani takie, bo 200cm. przy takiej wysokości jest kiepskie i 1m. wysokie, ale krótkie też jest kiepskie. Najlepsze jest pośrednie, czyli np. 170x60.

Rozumiem Twoje ograniczenia i rozumiem chęć trzymania tych dwóch grup pyszczaków, ale takie same ograniczenia dotyczą rozmiarów akwarium. Nie widzę niższego akwarium dla non-mbuny niż 50cm. Mam właśnie takie i uważam, że jest za niskie. 

Co do mbuny, to tak jak napisał @harisimi, trzyma się skał i wysokość nie jest tak istotna. Miałem Labeotropheusa i nie oddalał się od swojej groty. Przez 3 lata nie zauważyłem go po drugiej stronie akwarium (180cm. dł.), czyli praktycznie dla niego samego wystarczyłoby akwarium 90cm.długie. Jedynie samce bez swojego rewiru (elongatus chewere) pływały po całym akwarium. Były przeganiane przez siłniejsze samce, więc tarły się gdzie znalazły kawałek miejsca. Co do wielkości mbuny, to jednak będzie 220cm. więc ta większa mbuna też może jakoś dać radę, chociaż lepsze warunki by miała na pewno ta mała mbuna. Jeśli im zrobisz wystrój z kamieni na całej wysokości, to zagospodarują całą powierzchnię akwarium.

Może zrób 220x60/70 i połącz tą bardziej mięsożerną mbunę z non-mbuną.

Opublikowano

Zastanowię się nad Waszymi uwagami. To nie jest tak że chcę iść w zaparte. Ewentualnie można by uciachać ten parapet aby zyskać 10-15cm dla nonmbuny. Żona nie będzie zachwycona, ale zastanowię się. Natomiast dolne, jakby trochę wystawało w przód, żebym mógł w nim pogrzebać, to może mogło by być tak:

1. Górne 228x50x45 non - węższe ale wyższe.

2 Dolne 220x60x35 mbuna, ale tedy musiałoby być bez wzmocnień, żeby był dostęp.

Sprawę przemyślę. Po wysłuchaniu argumentów. A jak się nie uda, to zastanowię się nad górnym jedno-dwu gatunkowym, a dolnym z mniejszą mbuną...

Opublikowano
7 godzin temu, makok napisał:

Mówicie tutaj o nonmbunie, ale już mbuna wg Was jest ok. Tylko że tam będzie musiało być trochę skał... taki red-red czy maison, czy tropheops jak się nastroszy to też jest "wysoki"... i rzy tym o wiele bardziej agresywny.

Ktoś się odniesie do tego stwierdzenia?

Nie czytasz moich postów. Napisałem Ci, że Maisona i Labeotropheusa tam nie widzę. Z najmniejszą mbuną można by spróbować. 

Opublikowano
8 godzin temu, pozner napisał:

Może zrób 220x60/70 i połącz tą bardziej mięsożerną mbunę z non-mbuną.

Moim zdaniem zdecydowanie lepszy pomysł. 230x60x80 to jest akwarium, jakie powinieneś postawić ;) Wysokość akwarium dodaje mu mocy ;) Na cholerę Ci takie dwa jamniki? Musisz kombinować ze stalażem, a tak jedno konkretne postawić możesz na podłodze na grubszym styropianie. Dodatkowo o wiele większe możliwości doboru obsady. 

@makokNIE IDŹ TĄ DROGĄ ! ;)

Opublikowano

Z dywagacji na temat  wysokość akwarium a obsada  - wychodzi konieczność rujnacji parapetu budowy ramiaka a możliwe że i ciche dni z żoną.:(

@makok a możesz ty uzasadnić  chęć pójścia właśnie w hydroponikę  poza twoją innowacyjnością ?- czy decyduje chęć by mieć swoje pomidory ?- przecież w Świnoujściu jest Lidl i wiele warzywniaków gdzie są pomidory cały rok..

Na innym forum  championi akwaponiki w Polsce czyli małżeństwo Anka i Alex po próbie z biotopem pyszczakowym ( nie pamiętam jakich ryb użyli do eksperymentu)  sami się poddali i stwierdzili że nie da się pogodzić wystarczalnej hydroponiki z naszymi dwoma biotopami Malawi/Tanganika ( poza muszlowcami).  Wniosek był mniej więcej taki - By hydroponika dała radę w Malawi/Tanganika musi mieć  wymiary kanału samochodowego czyli tak 2x5m i tyle.

 

Co prawda nie widziałem tych twoich donic ale wiem że pompowanie wody wysoko nad aż dwa akwaria i  zupełnie w bok na parapet  szybciej czy póżniej skończy się remontem podłogi w domu a może i u sąsiadów z dołu, chyba że wystawisz całodobowe warty.

W moim przekonaniu będziesz musiał robić podmianki tak jak bez hydroponiki  czyli co tydzień  powiedzmy 20% wody bo w sumie wody nie jest wiele a ryb dużo więc przyrosty duże z realną grożbą zalania mieszkania-  więc  drogo wyjdą te pomidory.

Jak nie wierzysz to spytaj @AlexB47 ile razy zaleli mieszkanie . Co prawda od roku do nas nie zagląda więc nie wiem ale dostanie na maila że któś o nim wspomniał a masz i pw i jego stronę internetową - radzę skorzystaj dla swojego dobra.;)

Jak chcesz być oryginalny nie tylko z piętrowym londyńskim akwa-busem :D to zrób to na filtrze glonowym  - jak u morszczaków  więc nie jest ci to obce..

Będziesz na pewno u nas prekursorem rozwiązania absolutnie naturalnego, więc od razu masz wielu sojuszników, a glony zdecydowanie lepiej od rośliny dają  sobie radę z  wielkim obciążeniem biologicznym naszych biotopów no i zalać chatę nieco trudniej niż korzeniami roślin i jakimś keramzytem.

Opublikowano (edytowane)
10 godzin temu, deccorativo napisał:

Z dywagacji na temat  wysokość akwarium a obsada  - wychodzi konieczność rujnacji parapetu budowy ramiaka a możliwe że i ciche dni z żoną.:(

@makok a możesz ty uzasadnić  chęć pójścia właśnie w hydroponikę  poza twoją innowacyjnością ?- czy decyduje chęć by mieć swoje pomidory ?- przecież w Świnoujściu jest Lidl i wiele warzywniaków gdzie są pomidory cały rok..

iekoniecznie, wsadzenie pierwotnych baniaków pod parapet nie powoduje problemów, ani rujnowania niczego. Wsadzenie lekko wyższych po przemyśleniach też nie będzie dramatyczne. Parapet mógłbym kawałek zwęzić. A moje pójście w hydroponikę nie ma na celu wyżywienia rodziny, tylko zasłonięcie w fajny sposób okna, bo latem mam za gorąco, a że lubię zioła to chciałbym mieć zawsze świeże. 

10 godzin temu, deccorativo napisał:

Na innym forum  championi akwaponiki w Polsce czyli małżeństwo Anka i Alex po próbie z biotopem pyszczakowym ( nie pamiętam jakich ryb użyli do eksperymentu)  sami się poddali i stwierdzili że nie da się pogodzić wystarczalnej hydroponiki z naszymi dwoma biotopami Malawi/Tanganika ( poza muszlowcami).  Wniosek był mniej więcej taki - By hydroponika dała radę w Malawi/Tanganika musi mieć  wymiary kanału samochodowego czyli tak 2x5m i tyle.

Wiem o ich walce, ale u mnie tak nie będzie bo polecę na dość grubych rurach z rewizją, za włókniną. A jakby jednak coś się gdzieś miało przelewać to donice będą idealnie nad akwarium więc wleje się najdalej tam. No i poziom wody w domicach to będzie max 3cm a zielsko nie będzie w keramzycie tylko w wyjmowalnych kostkach do aquaponiki, dla wygodniejszej obsługi.

10 godzin temu, deccorativo napisał:

Co prawda nie widziałem tych twoich donic ale wiem że pompowanie wody wysoko nad aż dwa akwaria i  zupełnie w bok na parapet  szybciej czy póżniej skończy się remontem podłogi w domu a może i u sąsiadów z dołu, chyba że wystawisz całodobowe warty.

W moim przekonaniu będziesz musiał robić podmianki tak jak bez hydroponiki  czyli co tydzień  powiedzmy 20% wody bo w sumie wody nie jest wiele a ryb dużo więc przyrosty duże z realną grożbą zalania mieszkania-  więc  drogo wyjdą te pomidory.

Jeżeli tak to ok, nie chodzi o oszczędność wody, tylko oryginalny projekt zagospodarowania przestrzeni.

10 godzin temu, deccorativo napisał:

Jak nie wierzysz to spytaj @AlexB47 ile razy zaleli mieszkanie . Co prawda od roku do nas nie zagląda więc nie wiem ale dostanie na maila że któś o nim wspomniał a masz i pw i jego stronę internetową - radzę skorzystaj dla swojego dobra.;)

Jak chcesz być oryginalny nie tylko z piętrowym londyńskim akwa-busem :D to zrób to na filtrze glonowym  - jak u morszczaków  więc nie jest ci to obce..

Będziesz na pewno u nas prekursorem rozwiązania absolutnie naturalnego, więc od razu masz wielu sojuszników, a glony zdecydowanie lepiej od rośliny dają  sobie radę z  wielkim obciążeniem biologicznym naszych biotopów no i zalać chatę nieco trudniej niż korzeniami roślin i jakimś keramzytem.

Glony i tak tam wyrosną od słonecznej strony od okna, bo donice będą akrylowe... niemniej lubię mojito ze świeżą miętą, więc czemu nie.

 

Mili Państwo jedno duże akwa odpada z powodu podziału na roślinożerców i mięsożerców oraz innego o którym nie mogę napisać. Narazie stoję na dolne h=30-35 i/lub ewentualne zmniejszenie mbuny, a górne h=40 cm. Wszystko powyżej przytłoczy.

 

Edytowane przez makok
Opublikowano
18 godzin temu, makok napisał:

Zastanowię się nad Waszymi uwagami. To nie jest tak że chcę iść w zaparte. Ewentualnie można by uciachać ten parapet aby zyskać 10-15cm dla nonmbuny. Żona nie będzie zachwycona, ale zastanowię się. Natomiast dolne, jakby trochę wystawało w przód, żebym mógł w nim pogrzebać, to może mogło by być tak:

1. Górne 228x50x45 non - węższe ale wyższe.

2 Dolne 220x60x35 mbuna, ale tedy musiałoby być bez wzmocnień, żeby był dostęp.

Sprawę przemyślę. Po wysłuchaniu argumentów. A jak się nie uda, to zastanowię się nad górnym jedno-dwu gatunkowym, a dolnym z mniejszą mbuną...

1. i w tym kierunku idź kolego :) ... na cholerkę Ci jakiś parapet, ja nie mam i żyję :) a tak poważnie to 45 cm wg mnie to takie minimum, z tym, że nie szedłbym w największe toniowce ( takie jak Copadichromis borleyi Kadango, azureus czy Protomelas spilonotus tanzania ) i grzebacze ( Mylochromis, Cyrtocara czy duże Placidochromis np sp. phenochilus tanzania ). Mniejsze Letrino czy  Copadi jak najbardziej się sprawdzą

2. jest tyle pięknych nie za dużych mbuniaków które w 35 cm ale ponad 2 metry miałyby dobrze ... nic tylko wymyślać obsadę :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 6 cm grubości. I tak, jest z płyty wiórowej. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.