Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Hej, dawno mnie tu nie było... witajcie ponownie :P po ilu to latach przerwy??

kto mógłby mi obliczyć taki case?:

projekt_stelaz.PNG.f1e4f04320c14067c1c0f94518dcb615.PNG

 

Ale obliczyć to potrzebuje, a nie spekulować, bo akwa będzie na gołym stelażu, bez płyty meblowej.

Będę wdzięczny, bo nie ogarniam programów do wytrzymałości materiałów... no i wiedzy brakuje.

Thx

Edytowane przez makok
Opublikowano

Pewnie trzeba by podzielić te 500kg na dwie belki... i rozłożyć je jakoś proporcjonalnie wagowo na całej długości.... help bo to szafka na dwa zbiorniki jeden nad drugim i podpórki pionowe popsują mi efekt wizualny. ;)

Opublikowano (edytowane)

sam stelaż jest szeroki na 45cm ale akwarium będzie miało schodek wystający niejako poza.... inaczej mówiąc akwa ma długości 220cm, tyle ma przednia szyba, prawa boczna ma 53, lewa boczna 45cm, z tyłu od prawej leci 170cm, potem 8cm schodek i brakujące 50cm tyniej szyby... mniej więcej tak:

 

1. na górze masz rzut z góry akwa dolnego

2. potem akwa górne

3. poniżej stelaż ten o którym piszę + dodatkowo do ściany zakotwiczone dodatkowy stelaż podtrzymujący... jednak właśnie z niego bym najchętniej zrezygnował, bo przeszkadza w dostępie do dolnego zbiornika... w ostatniej chwili powiększyłem akwa o 5cm, dlatego stelaż na obrazku ma 40cm, ma mieć 45.

4. na samym dole rzut z przodu (wszystkie wymiary 1:10)

IMG_20170908_120246.thumb.jpg.bd29b7c4e768580a3a22e7090ecef6b4.jpg

Problem w tym że zaraz nad akwariami jest granitowy parapet, a akwarium musi być wcięte bo są tam rury i zawory po kaloryferze... muszą być dostępne bez odsuwania akwa. Parapetu nie obetnę bo na nim stanie 3 warstwy aquaponiki, będę hodował sałatę bio. :)

projekt.PNG.7fc61e69bce8e76e8ae10e9f6b5e4185.PNG

Dzięki za pomoc. Zobaczymy co Ci wyjdzie.

Edytowane przez makok
Opublikowano (edytowane)

Dobra głębokość nie istotna.
Można wykonać obliczenia analityczne bez użycia zaawansowanych programów do symulacji wytrzymałościowych, co własnie zrobiłem.
Założyłem model płaski (dwuwymiarowy) oraz przyjąłem że końce są podparte swobodnie. W rzeczywistości oczywiście tak nie jest, bo belka pozioma przyspawana do pionowej zachowa się pośrednio pomiędzy utwierdzeniem (brak możliwości obrotu na końcu) a pełną możliwością obrotu (tak jak ja wstępnie założyłem).  Ten stan który założyłem jest bardziej niekorzystny (otrzymamy większe wartości strzałki ugięcia).
Z obliczeń otrzymujemy że maksymalne ugięcie wyniesie 1,33mm. Ponadto dodatkowo obliczyłem maksymalną wartość naprężeń gnących które wystąpią w profilu, jest to niecałe 8MPa.

Belka_dla_Makoka_.thumb.jpg.fbd13b82dd715e294f6797f46690b5b5.jpg

Edit: W powyższych obliczeniach jest błąd. Opisałem to w poście #11

Pytanie podstawowe jest takie: co tak naprawdę daje Ci informacja że ugięcie wynosi 1,33mm. 
Naprawdę masz zamiar położyć akwarium na gołym stelażu? Bez blatu?
Jeśli tak, to wg mnie krytycznym miejscem jest niepodparty środek dna akwarium a nie sam stelaż. Masz zamiar zastosować jakieś zbrojone szkło na dno? (dawno temu tak się robiło w akwariach ramowych)
Bardzo oryginalny i odważny pomysł. Jak pewnie doskonale wiesz szkło źle znosi wszelkie naciski punktowe lub na małej powierzchni (zrobiłem kiedyś nawet symulacje z ciekawości, zobacz tu ....post nr 15) dlatego dajemy blaty i pianki.
Ale może coś Cię źle zrozumiałem. Powodzenia w projekcie bo zapowiada się bardzo zakręcony ;) 

Edytowane przez troad
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Dzięki wielkie. oczywiście mówiąc bez blatu nie miałem na myśli na goło, pianka pod panele, albo 1cm styro, albo jakaś inna guma będzie. Szkoda mi dawać płytę bo to prawie 2cm straty. Ale przy takim ugięciu wystarczy że do ściany za stelażem przywiercę kątownik pod półki na środku jeden albo dwa i będzie elegancko. Nie będę się bawił w kotwiczenie tego do ściany niezniszczalną kratownicą. Dzięki, właśnie zaoszczędziłeś mi 6cm miejsca na lampę led. Ma to sens. Gumka albo pianka zniweluje ugięcie 1,33mm, a siłą rzeczy dzielone dno (schodek z tyłu) spowoduje że akwa 210x45x30h z szyby 8mm będzie praktycznie niezniszczalne.

Szyba dna nie musi być zbrojona, może wisieć "w powietrzu" i nic się nie stanie. Kunta miał akwa firmowe w UK gxzie dno było wklejone 1cm powyżej dolnych krawędzi szyb bocznych na całej powierzchni 150x60cm i zwykły 1cm float stał i go sprzedawali. więc moje z poprzeczkami co kilkadziesiąt cm też da radę, szczególnie że będzie 2x niższe. :P

Stelaż będzie wmurowany w dno, a za akwariami będzie na ścianie "ogrzewanie z CO" (ala podłogowe) między ścianą a  akwa, bo jednak zdjąłem grzejnik a to róg budynku. Po co ryzykować grzybka i kupować grzałki na prąd. :P

Edytowane przez makok
Opublikowano

 

1 godzinę temu, makok napisał:

Szyba dna nie musi być zbrojona, może wisieć "w powietrzu" i nic się nie stanie. Kunta miał akwa firmowe w UK gxzie dno było wklejone 1cm powyżej dolnych krawędzi szyb bocznych na całej powierzchni 150x60cm i zwykły 1cm float stał i go sprzedawali. więc moje z poprzeczkami co kilkadziesiąt cm też da radę, szczególnie że będzie 2x niższe. :P

OK, rozumiem, pewnie masz rację i wszystko będzie w porządku ;)

Powodzenia jeszcze raz

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.