Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam problem z którym nie potrafię sobie poradzić. W akwarium które było już dojrzałe pojawiła się metna woda. Na początku lekkie zmętnienie pojawiło się kilka dni po zredukowaniu nurzańcy które bardzo się rozrosły. Ponieważ z upływem czasu zmętnienie nie ustępowało a wyłaczenie oświetlenia nic nie pomagało to podmieniłem ok 70% wody. Potym zabiegu zmętnienie się nasiliło i od tego czasu w akwarium jest mleko. Tydzień temu mierzyłem parametry i o ile amoniak i no3 były w normie to no2 wynosiło 0,8. Zacząlrm codziennie dolewać 20ml kotdon amwuel plus i po tygodniu no2 wynosi 0.1 ale zmętnienie cały czas występuje. Prosze pomóżcie co z tym zrobić.

 

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

 

 

Opublikowano

Proszę na początek napisać jakie wymiary ma twój zbiornik,jaką masz w nim filtrację,jak masz ułożone wloty/wyloty,czym karmisz ryby?

Najlepiej wrzuć tutaj fotkę jak wygląda ta mętność bo tak to możemy gdybać...

Opublikowano

Proszę podać wyniki pomiarów liczbowo przy każdym wyniku podając jaki to test.

W normie to nic nie mówi bo każdy ma swoją normę .

Proszę podać od kiedy jest to akwarium jak przebiegał proces dojrzewania i na podstawie czego uznałeś że jest dojrzałe, i od kiedy tam pływają ryby i ile + to o co prosił Andrzej.

Jakiś wysyp załamań biologii obserwuje zupełnie jak u mnie wysyp grzybów.

Na pewno jeśli były tam ryby o czym nie wiemy to wlanie Amquela Plus ich uratowało  z tymi azotynami NO2 = 0,8 ppm ale to nie naprawia biologii.

Potrzebne są czyste bakterie nitryfikacyjne - Prodibio Biodigest  i do czasu gdy NO2 nie powróci do 0,05ppm nie licz na usunięcie problemu mętnej czy mlecznej wody o to róznica..

Najczęściej po naprawieniu biologii znika też mleczność - bez fotki trudno ocenić o czym piszesz.

 

 

Opublikowano

Akwarium to Juwel 240,  zalane 6 listopada 2016. Były problemy ze starem i stabilizacja była styczniu 2017.  W akwarium jest filtr turbo kasetowy z pompą Aquale 1000l/h. W ostatnich 2 tygodniach były 4 zgony. 

Dzisiejsze pomiary (testy kropelkowe JBL): NH4 <0,05, NO2 0,05, NO3 5.

Opublikowano

O kurde no masz niezłą mętność wody :confused:

Moim zdaniem masz albo za słabą filtrację chociaż patrząc na dno nie masz zalegających odchodów albo zakwit pierwotniaków...

Również możesz mieć coś z biologią w zbiorniku patrząc na wcześniejszy wysoki poziom NO2...Sądząc po tym że masz filtr kasetowy turbo to mam pytanie...Masz w nim złoże biologiczne?

 

Mój kolega z poza forum też miał kilka dni temu dokładnie ten sam przypadek co ty czyli mętność wody oraz wysoki poziom NO2 więc na początek proponował bym silnie napowietrzać wodę,nie karmić ryb,nie podmieniać wody ,zgasić całkowicie oświetlenie w zbiorniku oraz dodać do zbiornika bakterii np. https://erybka.pl/product-pol-835-Prodibio-Biodigest-1-ampulka.html ...Zakup sobie więcej szt bo zawsze się przydadzą w razie problemów...

Po tych sugestiach z mojej strony sytuacja u kolegi się ustabilizowała i woda odzyskała przejrzystość a poziom NO2 cały czas jest na niskim poziomie...Spróbuj tego jeśli nie będzie poprawy to będziemy myśleć co dalej...Oczywiście cały czas monitoruj parametry wody...

Opublikowano

Oswietlenie w zasadzie cały czas mam wyłaczone. Biodigest właśnie zamówiłem. W filtrze ma trochę złoża biologicznego. W zasadzie z filtracji jestem zadowolony to co robi ten filtr przerosło moje oczekiwania.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
22 godziny temu, XGrzesX napisał:

Tydzień temu mierzyłem parametry i o ile amoniak i no3 były w normie to no2 wynosiło 0,8. Zacząlrm codziennie dolewać 20ml kotdon amwuel plus i po tygodniu no2 wynosi 0.1 a

 

20 godzin temu, XGrzesX napisał:

Akwarium to Juwel 240,  zalane 6 listopada 2016. Były problemy ze starem i stabilizacja była styczniu 2017.  W akwarium jest filtr turbo kasetowy z pompą Aquale 1000l/h. W ostatnich 2 tygodniach były 4 zgony. 

Dzisiejsze pomiary (testy kropelkowe JBL): NH4 <0,05, NO2 0,05, NO3 5.

 

 

"Rence opadają";) wystarczy raz napisać że Amquel detoksykuje amoniak i azotyny a wiara będzie lała bez pamięci i miary.

Dobrze że zastosowałeś Amquel gdy zmierzyłeś że NO2 =0,8ppm bo to uratowało ryby choć widać że dopiero zgony ryb cię zmobilizowały .

Juvel240 to baniak 216l więc wody w nim netto ok 160l więc trzeba jednorazowo wlać  15ml  i koniec - ty lałeś codziennie przez tydzień po 20ml Amquela więc teraz masz 140ml Amquela w 160l wody -  to jest uzdatniacz wody kranowej a nie lekarstwo na zajechaną biologię i nie paruje a pozosaje w baniaku i się kumuluje , to ratuje ryby ale nie poprawia biologii. To ratuje ryby ale wykrzywia wyniki nitryfikacji.

Tego Amquela masz w akwarium na 2 lata bo on nie znika tylko czeka na chlor z kranówy - to go zużywa.

Wszystko to jest dokładnie opisane w instrukcji preparatu. Jest też napisane że przedawkowanie nie szkodzi rybom ale wszystko a swoje granice.

Tak naprawdę to nie wiem co teraz.

Wyniki jakie masz teraz ( takie doskonałe ) wiem że są nie prawdziwe i zwalone końską dawką Amquela a na prawdę to chyba nie masz biologii .

Z punktu widzenia przedawkowania Amquela należałoby wymienić 2 x 50 % czyli 100% wody ale z punktu widzenia biologii nie należy tego robić i podmieniać wodę.

Dalej nie wiemy co było pierwotną przyczyną tak drastycznego załamania biologii.

Mętność to efekt wtórny tak drastycznej zmiany parametrów wody i mogą to być pierwotniaki ale nie muszą.

Może spróbujmy małymi kroczkami, bo nadal nie napisałeś wielu istotnych spraw.

1/ turbo kaseciak jest doskonały na stabilne akwarium i być może te turbo przyczyniło się do załamania biologii - turbo nie wymusza przepływu wody przez ceramikę szczególnie zagnojoną i nie czyszczoną.  Woda górą płynie a w złożu bez przepływu może z g... powstać siarkowodór i nawet o tym nie wiesz a to znacznie może uszkodzić biologię.

Pierwsze to wstaw przegrodę by wymusić przepływ przez złoże.

2/ Podaj jaką masz gąbkę ile ppi ? i czy możesz dać jeszcze watę pod pompę.

3/  jak otrzymasz Prodibio Biodgest wlej 1 ampułkę.

4/ Po 48h  od tego podmień 20% wody czyli ok 30l ale w taki dziwny sposób.;)

wylewasz z akwarium do kanali 30l

nabierasz do kubła 30l kranówy i wlewasz tam 1 litr wody z akwarium z tą końską dawką Amquela - nie lejesz już Amquela z butelki.

5/ powtórz operację 4 kilkakrotnie co kilka dni i mierz NO2 na następny dzień po podmianie.

Jak wylejesz ten cały Amquel to parametry wody zaczną być prawdziwe i wtedy wyjdzie co jest naprawdę z biologią a wtedy też będziemy wiedzieli dlaczego ta mętność w starym akwarium się pojawiła.

Na razie spróbuj użyć waty  i drobnej gąbki.

 

 

20 godzin temu, XGrzesX napisał:

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.