Skocz do zawartości

Redukcja ceramiki w filtrze a biologia


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mam pytanie dotyczące redukcji ceramiki. Obecnie jako filtr biologiczny pracuje Eheim Classic 2215 a w nim ok. 1,5 litra aquaelowskiej ceramiki bioceramax 1200 oraz 1600 (głównie 1600). Na zasysie założona gąbka jako prefiltr. Planuje w końcu otworzyć kubeł i go przeczyscic - głównie głowicę. Przy okazji pomyślałem żeby zredukować ilość ceramiki o ok. 0,5 litra aby poprawić "sik" - obecnie niecałe 300l/h.

No właśnie tylko co zrobić z tym pół litrem ;) aby nie zabić osiedlowych w nim bakterii? Gdyby np. parametry zaczęły wariowac to powrócę do obecnego stanu. 

Odsypac ceramikę, włożyć do pojemnika i niech czeka? 

Opublikowano

Odsyp ceramikę do pojemnika zostawiając jej dostęp tlenu i to wszystko...

Na twój litraż spokojnie starczy 1-1.5l ceramiki żeby obsłużyć biologię...

Wkłady z filtra zawsze płucz w odlanej wodzie z zbiornika...

Opublikowano
2 godziny temu, egon44 napisał:

Na twój litraż spokojnie starczy 1-1.5l ceramiki żeby obsłużyć biologię...

Rzecz w tym że kolega już ma 1,5l ceramiki  w Aquael Glossy100 czyli tak na prawdę baniak 100x40x50cm bo trzeba odliczyć ramę i wycięcia w szkle na węże , więc to najwyżej baniak 200l .

Mając sik z tego Eheima-  biologa 300l/h nic nie musi robić bo to wystarcza na biologa. Usuwając nadmiar złoża jedynie poprawi nieco ogólną cyrkulację wody i natlenienie ceramiki w kuble, a to już ważne.

Gdyby więc kolega miał ceramikę Seachem Matrix  700m2/l powierzchni dla bakterii to sam producent Seachem zaleciłby tylko 0,5l / 200l wody.

Ale ponieważ on ma ceramikę 1200  - 1600m2/l to wystarczy połowa tej matrixowej czyli 250-500ml . Bakterii nitryfikacyjnych nie przybywa wraz z ilością ceramiki. Ich populacja zależy od ilości pożywki  jakiej dostarczają ryby ( ilość i wielkość) oraz my dając rybom pokarmy premium lub gorszy - dużo za dużo - lub nie płucząc gąbki w mechaniku miesiącami.

Ja i kilku kolegów których już nie pomnę ale na pewno w tym @Pleziorro udowodniliśmy że nawet zupełnie bez ceramiki, tylko na piasku i gąbce biologia będzie doskonała. I odwrotnie nawet kilka litrów ceramiki w 112tce nie zabezpieczy akwarium przed kulejącą biologią i wyniku NO2 np 0,1-0,3ppm.

Wielokrotnie już pisaliśmy że z tą ceramiką to chodzi o dywersyfikację biologii a nie jej nadmiar. Mając biologię nitryfikacyjną w  trzech złożach niż w dwu jest bezpieczniej.

Szczególnie jak musisz usunąć ceramikę i  gąbkę bo aplikujesz lek który z góry wiadomo że zabije tą biologię. Poświęcasz wtedy tylko część biologii powiedzmy 1/3 która jest w piasku na dnie, a ocalasz tą w gąbce i ceramice czyli powiedzmy 2/3.

Jak tego nie zrobisz-  to czy 1l ceramiki czy 10l ceramiki i tak poleci cała biologia w baniaku.

W bólach i powątpiewaniach rodzi się nowe z biologią w naszych baniakach.:D

A co byś powiedział na takie 10 kamyków  wrzucone  w nieładzie tak prosto na piasek w baniaku  które mają 3600m2/l  powierzchni dla nitryfikacji  i  zupełnie odłaczyć a nawet sprzedać tego Eheima :D.

O takie -  Xport Bio Cubes

59ae69432a213_xport-biocubes.jpg.59bea021996d760fb3ae9f0275b42163.jpg

 

Jakby co to wyjmujesz te kamyczki i lejesz leki czego oczywiście nikomu ne życzę, ale te "nano-kamyczki" polecam.

Opublikowano

Jak kolega @deccorativosłusznie zauważył to redukcja ceramiki ma za zadanie aby poprawić sik w Eheimie. Stąd moje pytanie jak prawidłowo z 1.5 litra ceramiki zostawić jedynie 1 litr czyli uszczuplić system o 0.5 litra.

O Xporcie czytam już kilka dni w sąsiednim wątku ale z ostateczną decyzją czy przejść na to cudo podejmę dopiero po posprzątaniu Eheima.

Generalnie zastanawiałem się czy nie zastosować dwóch rozwiązań czyli Bio Cubes plus kilka kamyków Xport NO3 aby zejść z azotanami niżej.

A właśnie. Jak wygląda sytuacja gdybym się zdecydował zrezygnować z Bioceramaxa na rzecz Bio? Przez pewien czas pracują dwie ceramiki i dopiero wtedy wyłączam filtr? Na kamykach bakterie muszą się osiedlić więc nie mogę pozostawić systemu totalnie gołego.

 

Opublikowano
54 minuty temu, Jerry_jerry napisał:

A właśnie. Jak wygląda sytuacja gdybym się zdecydował zrezygnować z Bioceramaxa na rzecz Bio? Przez pewien czas pracują dwie ceramiki i dopiero wtedy wyłączam filtr? Na kamykach bakterie muszą się osiedlić więc nie mogę pozostawić systemu totalnie gołego.

Nigdy nie zostawiasz totalnie gołego poza wlaniem leku albo jakiegoś Domestosa..

Rozumiem że gąbka w mechaniku i piasek pozostają nie ruszone.

Ciągle zapominamy że tam też biologia nie gorsza niż w ceramice.

Wszystko jednak robimy pod kątem dobrostanu ryb a wahanie NO2 z powiedzmy 0,05ppm do 0,1-0,2ppm  nie jest wskazane więc lepiej dołożyć te Xport Bio Cubes a po miesiącu usunąć ten Bioceramax - wiesz co w akwarystyce trzeba szybko robić.

Co do poprawy siku z Eheima 2215 to za wiele nie licz. Ma pompę 620l/h ale tylko na papierze więc na pusto z wężami siknie w realu 400-450 l/h i to wszystko - sam możesz sprawdzić szybko wyjmując wszystko ze środka . Mechanika z niego i tak nie zrobisz. Jak pisałem biolog i teraz z niego doskonały, ale jeśli dasz tam i Xport Bio Cubes 10 kostek  i Xport NO3 Cubes 10 kostek to należy się spodziewać NO2 poniżej 0,05ppm a NO3 może permanentnie 1ppm a może totalne zero. :( ale  tego u nas jeszcze nikt nie sprawdził.

To jest odrębny temat - ta nano technologia w baniakach Malawi /Tanganika.

Ja czekamy bez przebierania nóżkami na propozycje ze sklepu Coral House.:D drugi raz na piśmie potwierdzają upust dla Kubowiczów - podkreślam słowo KLUBOWICZÓW.

???????? a ty ????????

Opublikowano
11 minut temu, deccorativo napisał:

Rozumiem że gąbka w mechaniku i piasek pozostają nie ruszone.

Ciągle zapominamy że tam też biologia nie gorsza niż w ceramice.

Wszystko jednak robimy pod kątem dobrostanu ryb a wahanie NO2 z powiedzmy 0,05ppm do 0,1-0,2ppm  nie jest wskazane

Podczas testu, po wyjęciu całej "ceramiki" w moim wypadku lawy wulkanicznej (czyli po prostu złoża biologicznego) a także po włożeniu jałowej nowej gąbki (dla niedowiarków ;) ). żaden z parametrów nie dygnął. A akwarium z przerybieniem pracowało tak przez ponad miesiąc.

Oczywiście akwarium musi być dojrzałe i stabilne. 

Resztę napisał Henryk.

Opublikowano
48 minut temu, deccorativo napisał:

Co do poprawy siku z Eheima 2215 to za wiele nie licz. Ma pompę 620l/h ale tylko na papierze więc na pusto z wężami siknie w realu 400-450 l/h i to wszystko - sam możesz sprawdzić szybko wyjmując wszystko ze środka . Mechanika z niego i tak nie zrobisz. Jak pisałem biolog i teraz z niego doskonały, ale jeśli dasz tam i Xport Bio Cubes 10 kostek  i Xport NO3 Cubes 10 kostek to należy się spodziewać NO2 poniżej 0,05ppm a NO3 może permanentnie 1ppm a może totalne zero. :( ale  tego u nas jeszcze nikt nie sprawdził.

???????? a ty ????????

Jako mechanik robi u mnie AC1500 z wata więc chodzi mi tylko o poprawę siku w biologu. Wyjme ok. 0,5 litra i sprawdzę czy coś się zmieni. 

O Cubesach pomyślę za jakiś czas. Zbiornik z rybami śmiga od czerwca więc jeszcze swiezynka.

Ja klubowiczem jeszcze nie jestem.

Dziękuję za wskazówki i pomoc. Pozdrawiam.;)

Opublikowano
3 godziny temu, deccorativo napisał:

Rzecz w tym że kolega już ma 1,5l ceramiki  w Aquael Glossy100 czyli tak na prawdę baniak 100x40x50cm bo trzeba odliczyć ramę i wycięcia w szkle na węże , więc to najwyżej baniak 200l .

Mając sik z tego Eheima-  biologa 300l/h nic nie musi robić bo to wystarcza na biologa. Usuwając nadmiar złoża jedynie poprawi nieco ogólną cyrkulację wody i natlenienie ceramiki w kuble, a to już ważne.

Henryku chyba źle się zrozumieliśmy i ja też po części źle zrozumiałem wpis kolegi @Jerry_jerry bo myślałem że on ma 1.5l  ceramiki bioceramax 1200+ 1.5l bioceramax 1600 ;) 

Ale zgadzam się co do jednego że nawet te 300l/h z kubełka wystarcza żeby obsłużyć biologię w jego zbiorniku,także jak usunie od razu nawet te 0,5 litra to nic złego się nie stanie i tylko o to mi chodziło w moim wpisie...

3 godziny temu, deccorativo napisał:

A co byś powiedział na takie 10 kamyków  wrzucone  w nieładzie tak prosto na piasek w baniaku  które mają 3600m2/l  powierzchni dla nitryfikacji  i  zupełnie odłaczyć a nawet sprzedać tego Eheima :D.

O takie -  Xport Bio Cubes

59ae69432a213_xport-biocubes.jpg.59bea021996d760fb3ae9f0275b42163.jpg

 

Jakby co to wyjmujesz te kamyczki i lejesz leki czego oczywiście nikomu ne życzę, ale te "nano-kamyczki" polecam.

Szukasz testera... :D 

Używałeś tych ''nano kamyczków'' ? 

Opublikowano
10 minut temu, egon44 napisał:

Szukasz testera... :D 

Używałeś tych ''nano kamyczków'' ? 

Oczywiście że nie użyłem i nie tyle szukam testerów co odpowiedzi jak te nano preparaty sprawdzą się w Malawi, gdyby nie to że mam w swoje Tanganice lewitację z NO3 -niemal zerową na Purolite i TMBT to dawno bym coś zaczął eksperymentować.

Wiesz Andrzeju mam kompletny i pusty baniak 400l po wystawie WDA 2017  który mam zamiar sprzedać ale korci mnie by namówić  właściciela Coral House na takie akwarium wyłącznie na  preparatach tej amerykańskiej firmy z ich bakteriami na start i tymi nano-złożami. Korzyść byłaby obopólna - my byśmy wiedzieli co i jak a oni mieliby reklamę albo i nie.

No i musiałbyś mi obsadę dobrać do tych 400l :D

Ale to nie tu ten temat bo psujemy autorowi  wstawkami z OT. Zobaczymy jak rozwinie się współpraca z nimi. Czekam na ich nową stronę i rozmowę z właścicielem.

Opublikowano

Zrobię redukcję ceramiki, przeczyszcze filtr i zobaczymy czy coś się poprawi.

Może jeszcze nawiązując do nowo odkrytych wynalazków. Czytając o tych ceglach wystarczających na tysiące litrów, cubeach i xportach można odnieść wrażenie, że coś jest nie tak. Sytuacja podobna do tej sprzed kilku lat jak to było u producentów procesorów. Też przescigali się w GHzach aż doszli do wniosku, iż nie tędy drogą. Producenci ceramiki i wszelkiej maści mediów tak samo robią. Kiedyś wmawiali aby kupować jak najwięcej litrow. Gdy to przestało działać wypisują ile to metrów kwadratowych na litr mają bakterie do dyspozycji. A to 700, Aquael 1600 a biocegla 7000. Ciekawe kiedy zaczniemy nowy trend gdy kupujący przestaną w to wierzyć?!:confused:

Tak całkiem niedawno pisałem, że wkrótce dowiemy się, że kostka do układania alejek też jest doskonała. I co? Już wiemy, że cegła to najlepsze medium filtracyjne. 

Przecież sami koledzy udowodnili, ze piasek to doskonałe lokum dla bakterii. Gąbki tak samo. Więc po kiego wydawać ponad 300 zl na cegłę lub 80 zl na 25 kamyków?! :confused:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.