Skocz do zawartości

Skromne 106l początek


Zenek24

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie  wszystkich forumowiczów

To mój pierwszy post na forum więc proszę o wyrozumiałość :) jestem świeżak w malawi 

Prezentuje póki co świeżo zalany zbiornik wystartował wczoraj.

Opiszę trochę zbiornik co tam włożyłem do środka i mniej więcej jak to widzę 

Szkiełko: full optiwhite 1503563347040-456911973.thumb.jpg.20ba9698c8ddb17338131ccd9401be8e.jpg106l 75dl. 40szer. 35wys., Wystrój: piach wiślany, kamień wapień koralowy tzn spaghetti czerwone Sprzet: filtr zew. aquanova 1200 ceramika, bioballe, gąbka, fizelina, grzałka Jager 75w, oświetlenie belka led 32w różne barwy.

Obsada: hm myślałem nad pyszczakami afra bardzo ładne i nie duże choć podają wszędzie że wymagają większego akwa więc temat jeszcze otwarty tym bardziej że akwarium fazie dojrzewania. 

Wystrój miał być docelowo inny mniej czerwonego spaghetti np w jednym rogu a w drugim miał być biały wapień ale wydaje mnie się że jeden kolor będzie lepiej wyglądał.

Proszę o jakieś sugestie, porady odnośnie pomysłu, całości bo w tematyce malawi dopiero zaczynam i raczej moja wiedza jest okraszona do przeczytania kilkunastu postów o malawi ale mam nadzieję że wszystko idzie w dobra stronę 

Z góry dziękuję i pozdrawiam 

Dla porównania przed i po zmianach w aranżacji :)

20170909_100648.jpg

Edytowane przez Zenek24
Dodanie zdjęcia po zmianach aranżacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Pleziorro napisał:

Akwarium za małe do Malawi,

Ostatecznie może być. Jest 5cm. krótsze od 112-stki, ale za to szersze o 5cm., więc te 6 l. odpada z góry;) Jeśli nie jesteś przekonany do tego wystroju, to zmień na inne (gładkie) kamienie. Mogą być otoczaki, sempertynit, wapień, piaskowiec, dolomit...właściwie każdy kamień, ale gładki (tak jak to wygląda w jeziorze). Ale jeśli podoba Ci się taki morski wystrój, to zostaw. Niezbyt stabilnie wygląda ta konstrukcja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, pozner napisał:

Ostatecznie może być. Jest 5cm. krótsze od 112-stki, ale za to szersze o 5cm., więc te 6 l. odpada z góry;) 

Oczywiście, jeśli przyjąć, że to "nasze ustawowe" minimum dla Malawi to 112l. to zmniejszenie go o 6l nie robi wielkiej różnicy.

Mam w tej kwestii swoje prywatne zdanie :) i uważam, że trzymanie naszych ryb w zbiorniku o wymiarach dna mniejszych niż 100x40 to jednak troszkę na siłę i niezbyt korzystnie dla naszych podopiecznych, a za takie minimum uważam zbiornik 160l.

A skoro kolega widzę próbuje zrobić  wystrój "morskie malawi" to zaproponowałem pójść w solniczkę.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem akwa objetosciowo nie zbyt pod malawi bo za małe. Niestety narazie na takie mogłem sobie pozwolić. Spodziewałem się negatywnych spostrzeżeń odnośnie wielkości akwa ale pozner trochę zalagodzil sprawę dzięki :) Brałem pod uwagę właśnie saulosi bardzo ładne pyski ale czy można by spróbować z afra jalo reef 1+4? A skały? Konstrukcja wytrzyma wszystko sprawdzone ładnie się zazebilo nie ma prawa drgnac choć wygląda to dość niepewnie. Siedziałem nad tym że 3godz Tylko zmartwiłem się tymi skałami są trochę ostre i faktycznie może być problem ryby mogą się kaleczyc nie wziąłem tego pod uwagę:/ ale nie chciałbym tego zmieniać ładnie to wygląda. Niestety w solniczke pieniężne nie dam rady póki co. Widziałem gdzieś malawi z tymi skałami co mam trochę się zdziwiłem teraz że nie pasują do biotopu 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj na forum.

Ja bym dał do takiego maleństwa harem Saulosi standardowo. A jeżeli to ma być faktycznie akwarium biotopowe a nie podróba morskiego to wywal ten wapień i daj kamień pasujący do biotopu Malawi. Jaki to koledzy wyżej już napisali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem właśnie zrobic taką imitacje morskiego bo ryby z malawi są ładnie ubarwione prawie jak morskie ryby. Raczej nie było by to odzwierciedlenie typowo biotopowe (taki mój pomysł) ale czy dobry to nie wiem napewno wizualnie prezentuje się to dość ciekawie jak dla mnie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój wybór i nikt tu nie będzie narzucał Tobie swojej woli. Rybom to wszystko jedno jaki będzie kamień, byle nie był ostry i nie puszczał nic złego do wody. A reszta to kwestia gustu. Polecam zerknąć na naszą galerię Top 20:)

Ja tam wapienia nigdzie nie widzę , ani też podróby solniczki;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.