Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam szanownych awkarystów. 

Chcę zakupić nowy zbiornik 150x50x50cm. Nie jestem jeszcze pewien dokładnej obsady ale będzie to mbuna. Pojawia się pytanie jakie filtry użyć. W domu posiadam JBL Crystalprofi e1901, aquaszuta 750l/h, aquael unifilter 1000 i aquael turbofilter 1500. Najlepiej żeby w środku nie było żadnego filtra. Myślałem nad wykorzystaniem jbl jako biologa (jakie wkłady i jak je ułożyć?). Myślałem też żeby dać hw 602a albo coś w tym stylu przed niego. Będzie ok? Druga sprawa to jaka filtracja mechaniczna? Inny filtr zewnętrzny? Czytałem coś też o narurowych ale nie nam pojęcia jak by miało to być skonstruowane i jaka pompka do tego. Jeśli osobny kubełek do mechanicznej to jaki i jaka moc? A jeśli nie da się w ten sposób to jaki wewnętrzny?  Trzecie pytanie to jak to wygląda z falownikami? Pomaga to wymiatać brud pod filtry? Jakie polecacie? To już chyba wszystko :P

Opublikowano

Witaj!

Skoro nie chcesz mieć żadnego filtra w akwarium to moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem dla ciebie byłoby zastosowanie JBL Crystalprofi e1901 jako mechanika+prefiltr na zasysie np HW-603A ...

A co do biologa to zakupił bym drugiego kubełka o mniejszym przepływie (starczy 1000l/h)...

Dodatkowo przyda się zapewne falownik który zmiecie syfek z dna wprost do zasysów filtracji oraz dodatkowo skutecznie natleni wodę przez ruch taflą...

 

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź, jaki układ gąbek do mechanika? Jaki filtr polecił byś na biologiczną i jaki falownik? Jakie dokładnie wkłady w biologu? 

Myślę nad wzięciem akwarium z Myciok.pl z Guardiana. Do tego jakąś pokrywę (najlepiej aluminiowa) i oświetlenie LED do sterowania(świt, zmierzch, oświetlenie nocne) polecasz coś? Pokrywy z zoolighta są strasznie drogie. 

Opublikowano
2 godziny temu, Saze napisał:

Dzięki za odpowiedź, jaki układ gąbek do mechanika?

Dałbym do JBL Crystalprofi e1901 gąbki z zestawu +prefiltr

2 godziny temu, Saze napisał:

Jaki filtr polecił byś na biologiczną i jaki falownik? Jakie dokładnie wkłady w biologu? 

Wiesz nie chcę Tobie polecać konkretnej firmy filtra czy falownika bo z tym różnie bywa a nie chcę też żeby ktoś gadał że doradziłem taki a nie inny filtr który potem przecieka lub źle pracuje :) 

Jak masz JBL i jesteś z niego zadowolony to możesz zakupić jako biologa filtr tej samej firmy tylko mniejszy model np. e901 lub e701 i to w zupełności wystarczy to filtracji biologicznej...Jak wkłady do biologa możesz dać 1l ceramiki lub np.Matrixa+gąbki z zestawu oraz prefiltr na zasysie w postaci gąbki no i to wszystko...

Co do falownika to też nie chcę czegoś polecać co potem może źle pracować...Jeśli chcesz coś taniego to możesz zakupić falownik JVP-201http://www.plantica.pl/produkty/pompy-i-glowice/pompa-cyrkulacyjna-falownik-jvp-201-6000lh-3470 ale niech mnie koledzy poprawią bo nie jestem pewny czy nie będzie za słaby lub za mocny do twojego zbiornika...

Możesz też zakupić taki falownik z regulacją przepływu ale ostatnio zbiera negatywne oceny bo przestał działać paru osobom http://www.plantica.pl/produkty/pompy-i-glowice/jebao-rw-8-8000lh-pompa-cyrkulacyjna-kontroler-8890

No albo praktycznie tą samą kopie falownika co powyżej tylko innej firmy(mało osób go posiada i jak dotąd nie słyszałem o nim negatywnych opinii) http://www.plantica.pl/produkty/pompy-i-glowice/an-nwm-8000-falownik-z-kontrolerem-8000lh-23w-9344

No ale tak na dobrą sprawę z każdym sprzętem jest ryzyko że nie będzie pracować bo jak to bywa jednemu pracuje normalnie a drugiemu padnie po krótkim czasie użytkowania ;) 

Decyzja należy to ciebie :) 

3 godziny temu, Saze napisał:

Myślę nad wzięciem akwarium z Myciok.pl z Guardiana. Do tego jakąś pokrywę (najlepiej aluminiowa) i oświetlenie LED do sterowania(świt, zmierzch, oświetlenie nocne) polecasz coś? Pokrywy z zoolighta są strasznie drogie. 

Jeśli chodzi o zakup akwarium to nie pomogę i tu musisz liczyć na rady i pomoc kolegów...

Co do pokrywy to możesz zrobić sobie ją sam z spienionego PCV...Myślę że wyjdzie to dużo taniej niż zakup aluminiowej pokrywy a też wygląda estetycznie.Przykładem mogą być koledzy którzy takie pokrywy robili no ale nic na siłę bo to tylko propozycja...

Co do oświetlenia to polecam poczytać ten temat i to byłby dobry wybór dla ciebie...

 

Ps.napisałem PW

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.