Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
3 minuty temu, Wolfik napisał:

Ja w swojej 130 mam filtr mechaniczny o przepyłwie 600l/h i  kompletnie żadnych syfów nie mam.

Wymiary zbiornika,obsada robią dużą różnicę ;) 

W podobnym litrażu około 120l mam jako mechanika filtr o przepływie 800l/h i też nie mam syfku ale nie wyobrażam sobie go w zbiorniku o długości 100cm :) 

7 minut temu, Perun napisał:

To znaczy, że mimo opisu filtra, że spełnia role mechanika i biologa, trzeba użyć drugiego tak ?

Ja bym użył drugiego filtra jako mechanika bo sam kubełek HW-302 nie ogarnie tobie mechaniki a tym bardziej syfku z dna...

Na zasys kubełka załóż gąbkę jako prefiltr w ten sposób unikniesz jego częstego otwierania w celu czyszczenia wkładów...

Ps. w kwestii obsady najlepszym rozwiązaniem dla ciebie będzie obsada jednogatunkowa...

 

Opublikowano (edytowane)

@Perun chcesz wlać i czekać... Wrzucić karmę... I myślisz, że biologia sama wystartuje? Też jestem zwolennikiem naturalnego startowania, ale przez chwilę miałem nadzieję, że chodzi Ci o wodę amoniakalną i inne takie cuda ;) 

Część doczytałeś dobrze, należy dodać pokarm/pożywkę, ale żeby w akwarium zaczął się tzw. cykl azotowy muszą się w niej znaleźć bakterie, które rozłożą to co dodasz i przetworzą rozkładające się resztki w związki azotowe jak najmniej szkodliwe dla ryb (finalnie NO3). 

Edytowane przez MatiK
Opublikowano
4 minuty temu, egon44 napisał:

 

Ps. w kwestii obsady najlepszym rozwiązaniem dla ciebie będzie obsada jednogatunkowa...

 

   No wszystkie znaki na to wskazują heh wiesz kupując to akwarium z pół roku temu (tyle się zabierałem do odpalenia heh) , myślę o kurde noo dość spore szkiełko, teraz czytając fora, wszelkie strony tematyczne dowiaduje się, że wcale to takie duże nie jest a raczej jedno z mniejszych xD 

   Teraz jaka czy z jednym samcem czy dwoma ... może trzema .....

Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, Perun napisał:

   Teraz jaka czy z jednym samcem czy dwoma ... może trzema .....

Tak jak Ci napisałem już wcześniej. Jednogatunkowe z układem dwusamcowym powinno się sprawdzić.

Edytowane przez MatiK
Opublikowano
3 minuty temu, MatiK napisał:

Tak jak Ci napisałem już wcześniej. Jednogatunkowe z układem dwusamcowym powinna się sprawdzić.

hmm 2x8 ?

 

5 minut temu, MatiK napisał:

@Perun chcesz wlać i czekać... Wrzucić karmę... I myślisz, że biologia sama wystartuje? Też jestem zwolennikiem naturalnego startowania, ale przez chwilę miałem nadzieję, że chodzi Ci o wodę amoniakalną i inne takie cuda ;) 

Część doczytałeś dobrze, należy dodać pokarm/pożywkę, ale żeby w akwarium zaczął się tzw. cykl azotowy muszą się w niej znaleźć bakterie, które rozłożą to co dodasz i przetworzą rozkładające się resztki w związki azotowe jak najmniej szkodliwe dla ryb (finalnie NO3). 

Znaczy, że należy kupić bakterie z pożywka i czekać mierząc  parametry aż  będą odpowiednie.. wiesz trochę olałem ten temat bo usłyszałem, że w moim regionie woda jest git i nic nie trzeba robić... Nadrobię zaległości ;)

Opublikowano
6 minut temu, Perun napisał:

 No wszystkie znaki na to wskazują heh wiesz kupując to akwarium z pół roku temu (tyle się zabierałem do odpalenia heh) , myślę o kurde noo dość spore szkiełko, teraz czytając fora, wszelkie strony tematyczne dowiaduje się, że wcale to takie duże nie jest a raczej jedno z mniejszych xD 

   Teraz jaka czy z jednym samcem czy dwoma ... może trzema .....

Zakup 10-12szt maluchów i czekaj na rozwój sytuacji a w razie problemów zredukujesz nadmiar samców zostawiając sobie dany układ...Nikt na 100% nie powie tobie że układ z dwoma samcami się sprawdzi...

U mnie kiedyś w zbiorniku 100x40x50 sprawdził się układ z saulosi 3samce+7samic(w kwestii samic nie wiem czy się nie pomyliłem)...

Wszystko też zależy od aranżacji gdzie każdy samiec znajdzie swój rewir,gdy tego nie będzie to zostaje układ jedno samcowy...

Układ 2+8 będzie ok...

Opublikowano (edytowane)

Co do obsady - kup 15 maluchów i czekaj co się wyklaruje. Często to i tak ryby same dobierają sobie haremy i układy. Jeśli bardzo chcesz się do tego przyczyniać to 2+8 wydaje mi się fajnym układem dorosłych ryb.

Co do startu - kup bakterie z pożywką, najlepiej Prodibio Biodigest, do takiego akwarium jak Twoje spokojnie wystarczy jedna ampułka. Dodaj kilka razy jakieś pożywienie i czekaj. Pierwsze testy (najlepiej kropelkowe JBL lub Salifert, test na pH tylko i wyłącznie o wartości 7.4-9.0) zrób po 5 dniach bo wcześniej to i tak nie ma sensu. Potem mierz co około 3-4 dni. Po mniej więcej trzech-czterech tygodniach powinno być ok. To, że wodę masz w okolicach dobrą nie znaczy, że masz nie wspomagać biologii, pewnie chodziło o to, że ma małą zawartość chloru, siarczanów, NO3, oraz dobre parametry wyjściowe, czyli twardość i pH ;) 

Edytowane przez MatiK

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.