Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
10 minut temu, Mariusz.wega napisał:

Częste czyszczenie skimmera nie da tagiego samego efektu jak gazeta/ręcznik?

...skimer powinien Ci w kilka minut wyczyścić lustro wody....ręcznik papierowy to tylko środek doraźny w razie braku skimera. Być może  zeolit jest tego przyczyną ( trochę w to wątpię) bo jest jego kilka rodzajów i tak naprawdę nie wiesz co trafisz  ale jak powiedziałem w to wątpię aby on Ci "pylił". Daj sobie czas ...często świeże akwa ma tę przypadłość ,że musi trochę czasu minąć zanim zniknie "mętność". Czym bardzie dojrzałe tym woda bardziej robi się klarowna. Oczywiście jeżeli chcesz się bawić to możesz kombinować z wkładaniem różnych wkładów do filtra...

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
22 minuty temu, Mariusz.wega napisał:

Czy dla świętogo spokoju dołożyć coś do tego kubła? Purolite czy np drobną gąbkę/mate węglową.

Zostaw jak jest teraz i nic już nie grzeb łapkami w zbiorniku a tym bardziej w kubełku...

Opublikowano

Dzięki za fotki bo dużo wyjaśniają.

Wyczytałem w innym miejscu że rybki pływają od 12 kwietnia więc powinna już biologia się ustabilizować ale widać że są problemy.

Brakuje mi zdjęcia po długości akwarium bo od frontu masz widoczne pyłki tylko dlatego że skupiłeś całe światło w jeden reflektor - to może się wam podobać ale oświetla każdą najmniejszą drobinkę by już tuż obok nie było ich widać.  Jak coś rózżne jest blisko siebie to nasz wzrok to drażni bo doskonale postrzegamy różnicę jak są blisko siebie - to samo dotyczy odcieni tego samego koloru. Przyłożysz do siebie - widać  - odsuniesz o pól metra - ten sam kolor.

Ale i tak moim zdaniem nie jest to woda clear.

1/ Jak widać ten korpus na JBLu 1501e mocno tłumi przepływ bo taki kubeł normalnie obciążony złożami daje 1000l/h a u ciebie jest tylko 600l/h  - to duży spadek ale to wina tego "e" przy oznaczeniu - specjalnie chwalą się małą mocą więc pompa od razu kuca jak ma ciut obciążenia na ssaniu.

Tu niewiele da się już zrobić choć ten przepływ absolutnie jest wystarczający dla biologii.

2/  Te wyjaśnienie ostatnie że jak wyłączysz filtrację to wszystko wypływa na powierzchnię jest więc pochodzenia biologicznego - gdyby było mineralnego to by opadało w wodzie na dno.  Pod warunkiem że masz pokrywę i nie jest to kurz z powietrza bo tego nie widać na fotkach.

Co dalej robić?

a/ Oczywiście możecie się z żoną zgodzić z tym stanem i uznać oraz pisać że wodę macie kryształ.:P

b/ posłuchać dobrych rad kolegów Andrzejów :D i dać baniakowi czas ale jak się samo tak ustawiło a trwa to już długo to raczej samo się nie zmieni - ale mogę jak to w przypadku biologii być zaskoczonym przez nią .

c/ Ja bym zaczął od tego że jednak bym starał się lekko ingerować i absolutnie nie w filtrację grzebiąc w prefiltrze czy kuble.

Może najpierw odpowiedzmy sobie czy system podmian wody masz dobrze ustawiony - potrzebne są pomiary JBLem  NO2 oraz NO3 tuż przed podmianą wody oraz zaraz po podmianie tylko NO3 oraz ile % wody podmieniasz , czy z uzdatniaczem kranówy czy przez ustrojstwo.

Czasami tak bywa że brak klarowności występuje przy zbyt dużych i za częstych jak na potrzeby podmianach wody. Duże róznice składu wody  w kranie i w akwarium mogą wpływać na stabilność biologii oraz wytrącanie się minerałów.

Te absolutnie czyste kamienie , piasek i szyby coś mi mówią tak po 2 miesiącach od założenia baniaka ?  że to nie jest normalne w Malawi - powinny być już dawno jakieś glony albo choć sinice:(

Na początek spróbuj wzmocnić biologię dając kompletny biologiczny ekosystem - Seachem Stability  dawkowany co 7-10dni . To nie tylko ubogaca biologię ale także doskonale klaruje wodę drogą biologiczną.

Jeśli nadal pozostanie jakaś "niekryształowa" woda - możesz wspomóc te działanie biologiczne także chemicznie dając Microbe Lift Clarifier Plus Fresh Water.  Jeśli wlanie tego koagulantu  spowoduje natychmiastową silną mleczność wody to znaczy że za kilka godzin będzie na prawdę kryształowa woda.

 

 

 

Opublikowano
20 minut temu, deccorativo napisał:

Brakuje mi zdjęcia po długości akwarium bo od frontu masz widoczne pyłki tylko dlatego że skupiłeś całe światło w jeden reflektor

Z tym będzię ciężko bo nie dam rady wsadzić tam aparatu, a z telefonem kiepsko widać.

23 minuty temu, deccorativo napisał:

Pod warunkiem że masz pokrywę i nie jest to kurz z powietrza bo tego nie widać na fotkach.

Pokrywa jest - tak więc kurz raczej odpada, ale przypomniała mi się dzięki temu jeszcze jedna rzecz - jak spadnie skroplona woda z pokrywy z powrotem do akwarium to na powierzchni wody w miejscy gdzie spadła kropla robi się ten pył.

To może być też uzasadnieniem tego co pisałeś, że ma to pochodzenie biologiczne - skoro jest takie lekkie że paruje razem z wodą. Dodam jeszcze, bo widzę że to ważne, od startu nie było żadnych glonów ani sinic - myślałem że to wpływ tego że akwarium stoi we wnęce i praktycznie nie ma tam dostępu słońca.

Podmieniam ok 20% wody, przez ustrojstwo wersja 1 z jednym korpusem regularnie co piątek lub sobota.

Parametry podam jutro jak zdążę przy świetle dziennym zrobić przed i po podmianie (JBL kropelkowe),

Opublikowano

HIPS się nie utlenia ale amelinium już tak jeśli nie było anodowane uprzednio. Nie wiem czy kapie ci biologiczny szit który powstaje na wszystkim od spodu czy tylko tlenek glinu z korodującej belki - podnieś powoli i zobacz sam które krople są mleczne i gdzie. Pisałeś że jak kapnie w tym miejscu wprowadza tą mleczność.

Odwróć pokrywę i jak wyschnie to sam zobaczysz gdzie biało i jaki zakres prac wystarczy wykonać.

Opublikowano

No właśnie ta belka aluminiowa od zestawu glossy jest pomalowana tylko od zewnątrz, od środka chyba nawet nie jest anodowana bo się zrobiła po 3 miesiącach szarozielona. Może wykleić ją jakaś folią od spodu albo przykleić pasek pleksy?

Opublikowano
15 godzin temu, Mariusz.wega napisał:

Poniżej zdjęcia. Po wyjęciu tego zeolitu widzę delikatną poprawę ale to jeszcze nie to - chociaż Żona twierdzi że przesadzam z tą klarownością.

Czasem warto posłuchać żony ;) moim zdaniem też masz bardzo ładną wodę...

15 godzin temu, Vitek napisał:

 a następnie połóż na chwile gazetę i podnieś do góry.

Tak jak piszą koledzy wyżej, lepiej ręcznik papierowy. Farba drukarska nie należy do najzdrowszych ;)

A jeszcze lepiej przeciąć taflę wody wylewką z filtra jeśli jest taka możliwość, raz podpatrzone u @stan na początku mojej przygody z Malawi i już trzeci baniak w ten sposób mam zrobiony - lustro wody klarowne.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.