Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

W chwili obecnej mam w kubełku jbl e1501 następujące wkłady: od dołu kulki jbl (z zestawu) + kosz ceramiki (gratis przy kupnie) + zeolit (gratis do kubełka) + gąbka z zestawu. Dodatkowo zastosowany prefiltr narurowy 10" z owatą.

Jako że nie wiem jakiej jakości jest ten zeolit i nie do końca satysfakcjonuje mnie przejrzystość wody chciałem wymienić go na coś innego.

Wyjaśnienie o co chodzi z przejrzystością wody: Otóż patrząc pod światło w wodzie pływają drobinki kurzu widoczne tylko pod strumieniem światła (moduły samsung białe zimne x4 + niebieskiex2) niby to nie przeszkadza ale zwłaszcza wieczorem trochę denerwuje.

Powierzchnia wody czysta  - posiadam skimmer sunsun - chodzi cały czas.

Do sedna: chciałem ten zeolit wymienić na Azoo dual active carbon sponge + pod te gąbki dać purgien (tu pytanie ile na akwa 212l )

i czy w ogóle warto się w ten purigen pakować? Czy wystarczą te gąbki żeby wyłapać kurz.

Mieszkam w Poznaniu tak więc poza klarowaniem wody, usuwanie no3 pewnie będzie blokowane przez siarczany powyżej 90?

Na zabijanianiu no3 purigenem  aż tak bardzo mi nie zależy bo i tak podmieniam wodę co tydzień. 

Pozdrawiam,

   
Edytowane przez Mariusz.wega
Opublikowano

Ja bym zrobił tak że zostawił bym tylko w kubełku kosz ceramiki(który spokojnie ogarnie biologię w twoim litrażu) a resztę złoża bym usunął...Oczywiście prefiltr przed kubełkiem bez zmian...

1.Może nie masz odpowiedniej cyrkulacji w zbiorniku gdzie syfki zamiast trafiać do korpusu mechanicznego po prostu pływają w toni...

2.Może przekarmisz rybki i stąd pyłek w wodzie?

Jeśli nie zależy tobie na zbijaniu NO3 to zamiast Purigenu zakup Purolite A 520E  który nie mało że jest tańszy niż purigen to też bardzo dobrze klaruje wodę...

 

Opublikowano (edytowane)

Ok. To na początek może faktycznie spróbuję powyciągać wszystko z kubełka - zostawię tylko ceramikę.

Co do cyrkulacji to próbowałem już różne warianty ustawienia cyrkulatora i wylotu - na tą chwilę mam wylot z kubła w lewym rogu skierowany na taflę wody mniej więcej na połowę przedniej szyby, wlot do kubła w prawym rogu 3cm nad piachem. Cyrkulator nad wlotem. Wcześniej zostawało mi trochę odchodów pomiędzy kamieniami ale od ok 3 tygodni przy odmulaniu dna już praktycznie nie mam co robić. Po owacie w prefiltrze też widać różnicę. Chociaż zauważyłem że ryby bardzo lubią "przememłać" odchody w pysku zanim opadną na glebę lub trafią do zasysu więc być może o to chodzi.

co do karmienia to dwa razy dziennie po 1 szczypcie - jedzenie znika praktycznie w 30 sekund tak więc mam nadzieję że to nie to. Raz w tygodniu połowiczna głodówka z czosnkiem d-allio.

Ryby wieczorem szukają jedzenia przy powieżchni tak więc chyba nie są nasycone:) o ile mogą w ogóle się nasycić.

Na początku myślałem że to może piasek (dolomitowy 0,8 - 1,2mm) ale przy obserwacji ryb widzę jak biorą go do pyska to wszystko wraca na dno. Na kamieniach też nic się raczej nie osadza. 

Wstrzymam się chyba z tym zakupem, skoro ceramika i prefiltr na owacie powinny wystarczyć to nie będę niepotrzebnie dławił kubełka.

Edytowane przez Mariusz.wega
Opublikowano
40 minut temu, Mariusz.wega napisał:

Co do cyrkulacji to próbowałem już różne warianty ustawienia cyrkulatora i wylotu

Przy kombinowaniu z cyrkulacją też się to może zdarzyć (przynajmniej u mnie tak było). Po każdej zmianie ustawień woda mętniała na kilka godzin, aż ten najdrobniejszy pyłek osiadł lub wpadł do filtra. Gdy wypuszczały go ryby z pyska też opadał na dno jak w Twoim przypadku. Gradację piasku mam identyczną jak Ty.

Teraz po optymalnym ustawieniu (zajęło mi to kilka miesięcy), woda taka jak ma być, piaskiem nie furga po akwarium i jest ok

Opublikowano

Przed użyciem staram się ją porządnie wytrząsnąć i przepłukać, więc mam nadzieję że nie, ale głowy nie dam.

Sprzedawcę znalazłem gdzieś w postach na forum a propo narurowców.

http://allegro.pl/owata-tapicerska-ovata-watolina-200g-20mm-160cm-sz-i5430759537.html?snapshot=MjAxNy0wNC0xMlQxNDowOTo0My4yMTRaO2J1eWVyO2RkZjkyNTVlZjkwZmJjMTkxZTBlMTczMGIzZGI0Mzg3ZjM0ZjM4NWVlYjlhMzJiMWQ5MWQxODA1OTFmMWJhNzQ%3D

Opublikowano
5 godzin temu, egon44 napisał:

Jeśli nie zależy tobie na zbijaniu NO3 to zamiast Purigenu zakup Purolite A 520E  który nie mało że jest tańszy niż purigen to też bardzo dobrze klaruje wodę...

Ja jeśli miałbym doradzać, to zrezygnowałbym z jednego i drugiego, jeżeli Ci nie zależy na usuwaniu NO3. Purolite może i tańsze, ale to dodatkowa robota, bo regenerować trzeba. Może się mylę, ale myślę że to klarowanie wody przez purolite polega na zwykłym filtrowaniu mechanicznym a nie jakichś cudownych właściwosciach złoża. Ja bym zamiast tego zeolitu dał dodatkową gąbkę do kubła, która bedzie drobinki wyłapywła.

A czy przypadkiem ryby nie wzburzają podłoża tak, że masz pylenie? 

Opublikowano
2 godziny temu, wojtekr napisał:

Ja jeśli miałbym doradzać, to zrezygnowałbym z jednego i drugiego, jeżeli Ci nie zależy na usuwaniu NO3. Purolite może i tańsze, ale to dodatkowa robota, bo regenerować trzeba. Może się mylę, ale myślę że to klarowanie wody przez purolite polega na zwykłym filtrowaniu mechanicznym a nie jakichś cudownych właściwosciach złoża. Ja bym zamiast tego zeolitu dał dodatkową gąbkę do kubła, która bedzie drobinki wyłapywła.

Sprawdzałeś purolite że masz takie zdanie na jego temat?Jeśli nie próbowałeś to spróbuj może zmienisz zdanie ;) 

W jednym zbiorniku już od kilku miesięcy nie regeneruje purolite (robię co tygodniowe podmianki)a klarowność wody jest na tym samym poziomie dodam że bez purolite woda nie ma takiej przejrzystości i jest to naprawdę zauważalne...Purolite pochłania związki humusowe z wody odpowiadające za jej barwienie w mniejszym czy większym stopniu...

Opublikowano

Czyli jeden czynnik mogę odrzucić - owate.  Ten zeolit wyjąłem,  zostawiłem w kuble tylko ceramikę i jedna gąbkę jako zabezpieczenie wirnika. Zauważyłem ze dość mocno się kruszy. Płukałem go wielokrotnie przed włożenie do kubła,  ale teraz po czasie mam wrażenie jakby był bardziej kruchy. Może się tak kruszył w kubełku.  

Zobaczę przez kilka dni czy będzie różnica. Jeśli to piach to nie będę go wymieniał.  Tak bardzo mi ten pył nie przeszkadza.  Jeśli ta operacja z kubłem nie pomoże to wtedy pomyślę o purolite,  bo faktycznie cena ok a może pomoże. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.