Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Po konsultacji z panem Jackiem zdecydowałem się na obsadę w składzie:
Pseudotropheus Saulosi,
Iodotropheus Sprengerae,
Cynotilapia Afra Jallo reef,
Melanochromis maingano.
Na początek będzie w sumie ok 45 maluchów 3-4 cm do późniejszej redukcji do docelowych ok 25 sztuk. 

28 minut temu, egon44 napisał:

Kamienie idealnie pasują do tła kolorystycznie i za to plus ode mnie :) 

Między innymi dlatego korzeń wyleciał z akwarium bo nie pasował do reszty :-)

28 minut temu, egon44 napisał:

Z drugiej strony gruzowisko moim zdaniem trochę wygląda jak mur obronny(bez urazy oczywiście)...Może zrób małe korekty w ustawieniu czyli np.dwa gruzowiska po bokach(jedno wyższe a drugie niższe) gdzie te 4 kamienie z środka przerzucisz na gruzowisko z prawej strony...

Ustawienie skał było celowe :) 
Starałem się zostawić przepływ z tyłu i z przodu, żeby nie zaburzać cyrkulacji wody.
Obawiam się, że jak zacznę budować wyżej to nie wiem czy uda mi się na tyle ustabilizować konstrukcję, żeby się nie zawaliła :)

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, rafalniski napisał:

Gdzieś wyczytałem, że dobrze jest na dobę przed zarybieniem dodać do akwarium 1 kroplę WA - co o tym sądzicie?

Nawet wiem gdzie i kto takie rady dawał :confused:

Sądzę że nie należy słuchać wszystkich dziwacznych rad osób postronnych tylko trzymać się szablonu jak się go zastosowało.

Nie ma tam po skończeniu dojrzewania żadnych innych rad poza wpuszczeniem ryb.

Wpuszczasz 45 rybek - myślisz że one za mało same dadzą amoniaku i to natychmiast że chcesz jeszcze im na dzień dobry trujący amoniak  w WA dolewać - zastanów się .

Nie wolno przed wpuszczeniem ryb do akwarium dolewać WA , start biologii robimy raz i to wystarcza.

Tak samo jak nie ma szkodliwego działania Purolite A520E na błony śluzowe ryb .

- też ktoś to gdzieś wyczytał.;)

Lepiej posłuchaj rad Andrzeja i pomieszaj tymi kamieniami bo jest mur.:D

może ujmij na środku i rzuć tam tak od niechcenia te drobne co są z lewej.

chyba wtedy cyrkulacja będzie jeszcze lepsza.

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano (edytowane)
12 minut temu, deccorativo napisał:

Nie wolno przed wpuszczeniem ryb do akwarium dolewać WA , start biologii robimy raz i to wystarcza.

Zrozumiałem - temat odpuszczam :)

12 minut temu, deccorativo napisał:

Lepiej posłuchaj rad Andrzeja i pomieszaj tymi kamieniami bo jest mur.:D

Ok, powalczę wieczorem, mam tylko nadzieję, że mi się konstrukcja nie zawali :) 
Rozumie, że raczej należy unikać opierania skał o tło i zostawić swobodny przepływ?

Przy okazji jeszcze jedno pytano - mam dwa wloty do filtra, czy oba mają sięgać dna, czy jeden może, albo nawet powinien być wyżej?
Na foto tego nie widać, ale po lewej stronie mam ten kwadratowy koszyk a po prawej rurkę ssącą.

Edytowane przez rafalniski
Opublikowano

To ten mur zbudowany jest na piasku - nie stoi na fundamencie z podkładek ?;)

Co do wlotów to chyba oba mają za zadanie łykać g... z piasku to wiadomo gdzie mają sięgać.

Czemu na drugim nie ma koszyka - ma przysysać rybki i zrobić kotnik w kuble?

 

 

Opublikowano

No to czemu ma się zawalić jak ujmiesz kilka kamienie ze środka. Śmiało działaj bo myślałem że mur bez fundamentu zbudowany

:D.

Tak na prawdę ustawianie cyrkulacji gdzie zasysy a gdzie wyloty to ryby ci pokażą - nie ma jednej zasady a zawsze mozolna i czasochłonna metoda prób i błędów.

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.