Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Już RO usuwa ponad 90% siarczanów DI pozostałe 10% a testów akwarystycznych na siarczany nie spotkałem natomiast te laboratoryjne stosowane przez sanepid czy wodociągi są pierońsko drogie jak pamięć nie myli cosik 160 zł / szt.

W Warszawie na Ursynowie masz jasność woda z SUW Centralna z ul Filtrowej i siarczany stale ok 90mg/l  - albo jest podane na stronie a jak nie to dzwonisz do nich i ci podadzą ile leci aktualnie siarczanów.

 

Opublikowano
10 godzin temu, deccorativo napisał:

Z fotki wyglądasz na chłopa jak tur ale bierz witaminy i minerały bo twój czajnik mówi że woda w kranie jak z osmozy - może załóż mineralizator od osmozy ale zapewne w Oslo nikt nie sprzedaje nic do osmozy.:D bo po co.

Dokładnie. Tu w restauracji dostaniesz wodę do posiłku ... prosto z kranu. I dzieje się to na twoich oczach. Oczywiście za darmo. Szukałem trochę i można kupić taki mineralizator, ale ceny wysokie bardzo. Nie spotkałem się by ktoś tego używał.

W takim razie czekam na akwarium i po upływie od zalania będę informował co się dzieje mierząc testami JBL.

Opublikowano

Może ktoś będzie zainteresowany.Skopiowałem tabelkę z wynikami badań ze strony wodociągów.

Zakład Centralny SUW FILTRY - marzec 2017

Informacja Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
w m. st. Warszawie S.A. o jakości wody wodociągowej w marcu 2017 roku.
Wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia
z dn. 13 listopada 2015 r. 
(Dz. U. z  2015 r., poz. 1989)
Lp.
Wskaźnik,
nazwa substancji
Jednostka
Zakład Centralny
SUW FILTRY
Zawartość dopuszczalna
średnia
max
Polska*
WHO**
WSKAŹNIKI MIKROBIOLOGICZNE
1. Ogólna liczba mikroorganizmów  w (22±2)0C po 72h
jtk/1ml
-
10
bnz
-
2. Bakterie grupy coli
jtk/100ml
-
0
0
-
3. Escherichia coli
tk/100ml
-
0
0
0
4. Clostridium perfringens (łącznie ze sporami)
jtk/100ml
-
0
0(1)
-
5. Enterokoki
jtk/100ml
-
0
0
-
WSKAŹNIKI ORGANOLEPTYCZNE I FIZYKO-CHEMICZNE
6. Mętność
NTU
0,10
0,15
1(2)
5(6)
7. Barwa
mg Pt /l
<2
<2
 (2)
15(6)
8. Zapach
-
akcept
akcept
(2)
-
9. Stężenie jonów wodoru (pH)
-
7,33
7,50
6,5÷9,5(3)
6,5-8,0(6)
10. Twardość
mgCaCO3/l
-
207
60÷500
500(6)
11. Przewodność µS/cm 683 846 2500 -
12. Żelazo
µg/l
<20
<20
200
300
13. Mangan
µg/l
20,2
35,0
50
100(6,11)
14. Chlorki
mg/l
91,6
115
250(3)
250(6)
15. Amonowy jon
mg/l
<0,010
0,012
0,50
1,5(6)
16. Azotany
mg/l
-
9,68
50
50(9)
17. Azotyny
mg/l
-
<0,002
0,50
3(9)
18. Utlenialność z KMnO4
mg O2/l
1,36
1,6
5,0
-
19. Chlor wolny
mg/l
-(***)
-(***)
0,3(4)
0,3(6,7)
20. Chloryny
mg/l
-
0,25
-
0,7(8)
21. Chlorany
mg/l
-
0,04
 -
0,7(8)
22. Suma chlorynów i chloranów mg/l - 0,29
0,7(4)
-
23. Siarczany
mg/l
-
58
250(3)
250(6)
24. Fluorki
mg/l
-
0,10
1,5
1,5
25. Glin
µg/l
<20
33
200
200(6,12)
26. Kadm
µg/l
-
<0,05
5
3
27. Ołów
µg/l
-
<0,5
10
10
28. Rtęć
µg/l
-
<0,2
1
6(10)
29. Nikiel
µg/l
-
1,1
20
70
30. Miedź
mg/l
-
<0,0017
2,0(5)
2,0
31. Chrom
µg/l
-
<0,5
50
50
32. Arsen
µg/l
-
<0,7
10
10
TRIHALOMETANY
33. Chloroform
mg/l
-
<0,0001
0,030
0,3
34. Bromodichlorometan
mg/l
-
<0,00005
0,015
0,06
35. Suma THM
µg/l
-
0,16
100
-
(1) Clostridium perfringens (łącznie ze sporami) należy badać w wodzie pochodzącej z ujęć powierzchniowych i mieszanych
(2) Akceptowalny przez konsumentów i bez nieprawidłowych zmian
(3) Parametr powinien być uwzględniany przy ocenie agresywnych właściwości korozyjnych wody
(4) W punkcie czerpalnym u konsumenta
(5) Wartość dopuszczalna, jeżeli nie powoduje zmiany barwy wody spowodowanej agresywnością korozyjną wody
(6) Wskaźniki (substancje), które wpływają na wygląd, smak i zapach wody - poziom akceptowalny przez konsumentów
(7) Kryterium zdrowie - 5 mg/l
(8) Pojedynczy parametr
(9) Krótkotrwałe działanie
(10) Rtęć nieorganiczna
(11) Kryterium zdrowie - 400 µg/l
(12) Kryterium zdrowie - 900 µg/l
bnz - bez nieprawidłowych zmian
Opublikowano

W pierwszym poście Vitek podaje dopuszczalność azotanów 10, w ostatnim dominelminelli już ma dopuszczalną wartość 50. Dość duża rozbieżność. U mnie wodociągach (a nie znajdziecie ich w sieci :-0) też jest dopuszczalna zawartość 50, więc jak jest 15-20 (tak się waha w różnych porach roku), to w ogóle nic z tym nie robią.  

Jak się zapytać ogólnie, to też mówią, że woda u nas jest lepsza niż butelkowana i można pić, ale co to znaczy lepsza niż butelkowana? Jak już zacząłem drążyć szczegóły i zauważyli, że się trochę tym interesuję, to zaczęli się jąkać przy odpowiedziach. Pierwsza odpowiedź, że chloru w ogóle nie dodają, no ale potem powiedzieli, że mają taką procedurę, że zawsze jak otworzą wodociąg (serwis, czy naprawa) to należy wsypać podchlorynu, żeby bakterie potruć. Czyli "nie znasz dnia ani godziny" podmianki przez węgiel robić trzeba. 

Opublikowano
10 godzin temu, dominelminelli napisał:

Może ktoś będzie zainteresowany.Skopiowałem tabelkę z wynikami badań ze strony wodociągów.

Zakład Centralny SUW FILTRY - marzec 2017

Informacja Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
w m. st. Warszawie S.A. o jakości wody wodociągowej w marcu 2017 roku.
Wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia
z dn. 13 listopada 2015 r. 
(Dz. U. z  2015 r., poz. 1989)
Lp.
Wskaźnik,
nazwa substancji
Jednostka
Zakład Centralny
SUW FILTRY
Zawartość dopuszczalna
średnia
max
Polska*
WHO**
WSKAŹNIKI MIKROBIOLOGICZNE
1. Ogólna liczba mikroorganizmów  w (22±2)0C po 72h
jtk/1ml
-
10
bnz
-
2. Bakterie grupy coli
jtk/100ml
-
0
0
-
3. Escherichia coli
tk/100ml
-
0
0
0
4. Clostridium perfringens (łącznie ze sporami)
jtk/100ml
-
0
0(1)
-
5. Enterokoki
jtk/100ml
-
0
0
-
WSKAŹNIKI ORGANOLEPTYCZNE I FIZYKO-CHEMICZNE
6. Mętność
NTU
0,10
0,15
1(2)
5(6)
7. Barwa
mg Pt /l
<2
<2
 (2)
15(6)
8. Zapach
-
akcept
akcept
(2)
-
9. Stężenie jonów wodoru (pH)
-
7,33
7,50
6,5÷9,5(3)
6,5-8,0(6)
10. Twardość
mgCaCO3/l
-
207
60÷500
500(6)
11. Przewodność µS/cm 683 846 2500 -
12. Żelazo
µg/l
<20
<20
200
300
13. Mangan
µg/l
20,2
35,0
50
100(6,11)
14. Chlorki
mg/l
91,6
115
250(3)
250(6)
15. Amonowy jon
mg/l
<0,010
0,012
0,50
1,5(6)
16. Azotany
mg/l
-
9,68
50
50(9)
17. Azotyny
mg/l
-
<0,002
0,50
3(9)
18. Utlenialność z KMnO4
mg O2/l
1,36
1,6
5,0
-
19. Chlor wolny
mg/l
-(***)
-(***)
0,3(4)
0,3(6,7)
20. Chloryny
mg/l
-
0,25
-
0,7(8)
21. Chlorany
mg/l
-
0,04
 -
0,7(8)
22. Suma chlorynów i chloranów mg/l - 0,29
0,7(4)
-
23. Siarczany
mg/l
-
58
250(3)
250(6)
24. Fluorki
mg/l
-
0,10
1,5
1,5
25. Glin
µg/l
<20
33
200
200(6,12)
26. Kadm
µg/l
-
<0,05
5
3
27. Ołów
µg/l
-
<0,5
10
10
28. Rtęć
µg/l
-
<0,2
1
6(10)
29. Nikiel
µg/l
-
1,1
20
70
30. Miedź
mg/l
-
<0,0017
2,0(5)
2,0
31. Chrom
µg/l
-
<0,5
50
50
32. Arsen
µg/l
-
<0,7
10
10
TRIHALOMETANY
33. Chloroform
mg/l
-
<0,0001
0,030
0,3
34. Bromodichlorometan
mg/l
-
<0,00005
0,015
0,06
35. Suma THM
µg/l
-
0,16
100
-
(1) Clostridium perfringens (łącznie ze sporami) należy badać w wodzie pochodzącej z ujęć powierzchniowych i mieszanych
(2) Akceptowalny przez konsumentów i bez nieprawidłowych zmian
(3) Parametr powinien być uwzględniany przy ocenie agresywnych właściwości korozyjnych wody
(4) W punkcie czerpalnym u konsumenta
(5) Wartość dopuszczalna, jeżeli nie powoduje zmiany barwy wody spowodowanej agresywnością korozyjną wody
(6) Wskaźniki (substancje), które wpływają na wygląd, smak i zapach wody - poziom akceptowalny przez konsumentów
(7) Kryterium zdrowie - 5 mg/l
(8) Pojedynczy parametr
(9) Krótkotrwałe działanie
(10) Rtęć nieorganiczna
(11) Kryterium zdrowie - 400 µg/l
(12) Kryterium zdrowie - 900 µg/l
bnz - bez nieprawidłowych zmian

Badanie zrobione na Filtrowej, zrób takie samo badanie z kranu na Dolince, albo u mnie na końcu sieci ;) 

 

Opublikowano
37 minut temu, wojtekr napisał:

Jak już zacząłem drążyć szczegóły i zauważyli, że się trochę tym interesuję, to zaczęli się jąkać przy odpowiedziach. Pierwsza odpowiedź, że chloru w ogóle nie dodają, no ale potem powiedzieli, że mają taką procedurę, że zawsze jak otworzą wodociąg (serwis, czy naprawa) to należy wsypać podchlorynu, żeby bakterie potruć. Czyli "nie znasz dnia ani godziny" podmianki przez węgiel robić trzeba. 

Potwierdza się stara prawda że lanie wody z kranu prosto do baniaka to taka ruska ruletka - 150 razy jest ok a za 151 trafisz na "serwis wodociągu"  i po rybach albo  w lepszym wariancie tylko po biologii. Między wierszami wynika że ten podchloryn sypią tak na oko :(

Norma UE na dopuszczalny poziom azotanów ( nie wolno tego odczytywać jako  nie szkodliwy ) to 50 mg/l NO3 w USA jest ta norma 40 mg/l a widać w Norwegii dopuszczalne jest w wodociągach NO3 tylko 10ppm.

To gdzie jest próg szkodliwości dla człowieka - widać zależy najbardziej od możliwości spełnienia pewnych poziomów a nie od progu szkodliwości.

Dokładnie tak samo jest z innymi szkodliwymi związkami w wodzie wodociągowej.

Jak już się nie da to normę się zmienia i git.

 

Opublikowano

U mnie w wodociągu północnym no3 waha się znacznie. Rozmawiałem z przedstawicielem wodociągów. W zimie no3 rośnie a latem jest mniejsze. So4 natomiast waha się 90-150 mg/l. Pomiary tych parametrów mówili, że robią tylko raz w miesiącu i na stronie internetowej podają jako wartość maksymalna dla całego miesiąca.

Ciągle zastanawiam się, którą drogą pójść jeśli chodzi o dbanie o jakość wody w akwarium. Myślę, wystartuje tak:

1. Ustrojstwo do nalewania kranówy wersja 1

2. Co tygodniowa podmianka wody w ilości 20%.

Co o tym myślicie? 

 

Opublikowano

Ja odszedłem od stosowania Purolite, stosuję właśnie taką metodę tradycyjną podmianową z wodą przez filtr z węgla spiekanego. Z tym, że podmieniam raczej 30-35% wody, aby usuwać także nadmiar Po4.

Opublikowano
3 minuty temu, Pleziorro napisał:

Ja odszedłem od stosowania Purolite, stosuję właśnie taką metodę tradycyjną podmianową z wodą przez filtr z węgla spiekanego. Z tym, że podmieniam raczej 30-35% wody, aby usuwać także nadmiar Po4.

Kurcze, u mnie jest 700l wody w baniaku. 30-35 % to bym musiał podmieniać 210-245 l. Sporo. W miesiącu to byłby metr wody. Nie za drogo wychodzą tak duże podmiany ?

Opublikowano
22 minuty temu, iquitos68 napisał:

to bym musiał podmieniać 210-245 l. Sporo. W miesiącu to byłby metr wody. Nie za drogo wychodzą tak duże podmiany ?

A do wanny ile wlewasz wody i jak często?;) Hobby kosztuje.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
    • @Radiowski Witam Ziomka z pięknego miasta Torunia. 😉 Potwierdzam słowa Andrzeja. Mam od Przemka akwarium, co prawda sam je przywiozłem, bo akurat miałem wyjazd do Szczecina, ale wiem, że zorganizowałby Ci transport. Super wykonanie, zrobi co tylko zechcesz. Różne widziałem tu opinie na temat kontaktu z nim, ja zupełnie nie mogę narzekać, wręcz przeciwnie. Niemal na ostatnią chwilę udało mi się nieco powiększyć ostateczne wymiary zbiornika (początkowo miało być takie, jakie teraz planujesz) - także stawiaj od razu największe, jakie możesz, byś później nie żałował. 😉
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.