Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

Pierwsze akwarium. Doświadczenia jako takiego brak.

Czytam i jak w przysłowiu im więcej wiesz tym bardziej wiesz że nic nie wiesz.. Może nie do końca teorią na nartach się jeździć się nie nauczysz..

Więc prośba o pomoc w doborze. 

Baniak: długość 120 x szerokość 40 wysokość 50cm.

Baniak wysoki, serpentynit na h= 20-25 cm max, więcej się bałem ze względu na wagę i wąskie akwarium dawać. 

Myślałem o yellow, myślałem o rdzawych... to są standardy z tego co widzę...

ale to o co chcę spytać to czy i w jakiej kombinacji ew. mógłby się pojawić w środku gat. Metiaclima Zebra Red- Red (Red-Blue??) gdzieś czytałem że one do większych baniaków, gdzieś że wcale nie, gdzieś że pływają w toni więc tu wysokośc byłaby atutem...

Jakieś podpowiedzi. Wybicie z głowy bezedur?

Jakieś inne obsady z podobnymi kolorystycznie (biel z dodatkami), możiliwymi kombinacjami?  

Wdzięcznym za pomoc.

Pozdrawiam

 

WYNIKI: 

 

Tabelka.png

Edytowane przez bolss007
Opublikowano

Witaj na forum :) 

może na początek - 50 cm to wcale nie wysokie akwarium, raczej standard/minimum ;)

Redy są za duże do tego zbiornika.

Kamienie spokojnie możesz załadować większe i wyższe, byle miały solidną podstawę i nie stały na piachu, wtedy nie ma się czego obawiać.

Jak biel z dodatkami i do tego litrażu to Cynotilapia Hara Gallireya Reef. Do tego Chindongo Saulosi, Iodotropheus Sprengerae i będzie git. Możesz oczywiście kombinować, bo trochę tego jest jakby pokombinować. Labidochromis sp. Perlmutt na przykład. Może nie biel, ale perłowo/żółto/czarno. Do nich też spokojnie można dobrać Rzawe i Saulosi, albo Hary. No możliwości obsad jest wiele ;) 

A wątek przenoszę do podstaw bo nie zapowiada się na samą obsadę ;) 

Opublikowano
7 godzin temu, bolss007 napisał:

Baniak: długość 120 x szerokość 40 wysokość 50cm.

Baniak wysoki, serpentynit na h= 20-25 cm max, więcej się bałem ze względu na wagę i wąskie akwarium dawać. 

Myślałem o yellow, myślałem o rdzawych..

Serdecznie witam na forum ,

i korzystaj z rad. Masz od razu kilka wariantów obsady do wyboru.

Na ostateczny wybór obsady masz cały miesiąc na zastanawianie się  ale kamienie już ustawiłeś - czy na podkładkach - czy leżą wprost na szybie? albo na piasku? piach płukałeś?

Staraj się działać logicznie czyli po kolei i nie zaczynać od tematów które są na końcu pasa startowego.

Zacznij od wody w kranie ,  bo pH masz doskonałe ale poziom azotanów  przez 3 miesiące wzrósł  aż o 1ppm i niebezpiecznie zbliża się do 10ppm a to warunkuje o jakiej wersji ustrojstwa powinieneś w pierwszej kolejności pomyśleć, bo w zapale można nalać wody z chlorem nawet kubłem, a jonu amonowego i amoniaku też już nieco masz w tej kranówie..

Opublikowano

Piasek jest ok, pod kamieniami 2 x podkład pod panele przycięty po obrysie, kamienie wyszczotkowane wygrzane wrzątkiem, badałem wodę nim przyszła walizka innymi testami (Tropical) chlor wychodził nisko, azotany w zakresie - Ustrojstwo wersja 1 - i takie mam. Czytałem u Ciebie że typ warunkują NO3 nie NO2 - te rzeczywiście wyszły na poziomie 5-10 mg/l. Woda lana przez ustrojstwo mam nadzieję że nie za szybko, mierzyć czasu nie mierzyłem, ale na hurra nie było. Temat dot. obsady to wrzutka bo wiem że mam jeszcze czas na to. Stan na dziś to woda nalana do baniaka, lałem do nocy teraz trzeba do pracy. Wrócę to zrobię testy jeszcze raz z walizki JBL skoro już przyszła.

Sugerujesz wylać wodę zmienić ustr. + zalać od nowa? 

Opublikowano

Temat ci moderator przeniósł do "Podstawy"więc możemy pisać o wszystkim w twoim akwarium. O obsadzie już wiesz . Teraz po twojej odpowiedzi wiem że nie zrobiłeś żadnego błędu młodzianka czyli świeżaka.:D.

Nic nie sugeruję ino pytałem ;) nic więc nie wymieniaj tylko wklej fotę po całości to wtedy ci się zasugeruje co do zmiany j i startuj  baniak - nie sugeruję jaką metodą byle skuteczną.

powodzenia

  • MatiK zmienił(a) tytuł na 240 l - bolss007 początki.
Opublikowano (edytowane)

Dzięki za pomoc. 

hmm z testami czekam do rana, czytałem że światło lamp przekłamuje. 

Dzsiaj uruchomiłem wewnętrzny + grzałkę. Wewnętrzny rozumiem tylko na gąbce, bez ceramiki?

PS. Foto na razie chyba nie ma się czym chwalić :)

Ps.2. Filtry Aquaela: kubeł Unimax 500, wewnętrzny Turbo 2000.

Ps.3. Przy nalewaniu wody pod górną ramkę patrzyłem jeszcze czy nie ma nierówności lewo prawo. Delikatnie zakrzywienie lustra wody o 1mm było na długości. W sensie nie tak że wyraźnie lustro było krzywe ale menisk zniknął później z jednej strony. Jest zagrożenie złego wypoziomowania?

20170509_222042.thumb.jpg.0ff8eeb30fcdb877d435a6ee4d19f0fb.jpg

Edytowane przez bolss007
Opublikowano

@bolss007 mechanika bym dał niżej(około 5 cm nad piaskiem) w przerobił bym wylot z kubełka skierując go w stronę tafli wody tak aby nią poruszał...

No chyba że zamierzasz jeszcze dołożyć falownik to wylot z kubełka możesz zostawić jak jest teraz...

Aha wylot z kubełka skieruj na przednią szybę po skosie gdzieś na połowę długości zbiornika w ten sposób będziesz miał cyrkulację wody z zbiorniku...Potem ewentualnie jak dojdą ryby to skorygujesz...

Mechanik niżej jak pisałem wyżej tylko pozbył bym się tej białej rurki z napowietrzacza bo jest zbędna... 

Opublikowano
9 godzin temu, bolss007 napisał:

wewnętrzny Turbo 2000.

Patrząc na filtr w Twoim baniaku i porównując go ze zdjęciem z dowolnego sklepu, rozumiem, że można dowolnie zakładać moduły filtracyjne i nie montować pojemnika na biologię, a zostawić jedynie gąbkę? 

Opublikowano (edytowane)

Idąc dalej.

1. Mechanik zjechał 5 cm nad dno. Kierunek dyszy skorygowany, wężyk do napowietrzania usunięty.

2. Przyjąłem sam że skoro nie podłączam jeszcze kubła, nie rozpocząłem startu na WA to ceramiki też nie wkładam jeszcze i dlatego filtr jedzie na samej gąbce. Opinie? Błąd?

3. Umiejscowienie i sposób podłączenia dysz do i z kubła zgodny z instrukcją i intuicją. Nie wszystko widać na zdjęciu poniżej szkic. Rodzaje końcówek zmienię po zassaniu wody do kubła (jak w instrukcji). Jak są błędy nie bójcie się pisać :P

4. Zmierzone parametry wody, 

A. Kranówa: pH: 7,5-8,0, KH=19, GH=21, NO3= 4-5ppm, NO2<0,01 ppm

B. Woda z baniaka po 24h od nalania: pH: 7,5-8,0, KH=21, GH=19, NO3= 5ppm, NO2<0,01 ppm, NH4<0,05 ppm

Z odczynnikami nie bawiłem się od laborek 10 lat temu więc mogę mieć jakieś odchyłki (KH, GH?)

5. Wczoraj woda taka nie była, dzisiaj zrobiła się mętna zdziebko... sugestie?

Plan: o ile nie ma błędów to jutro WA + bakterie Sachem Stability + uruchomienie kubełka. 

5913790e3fa9e_NowyDokument107_1.thumb.jpg.8209fe7d0ffb9db23c1d05f38dbee26a.jpg

 

Szczałki z i do kubła oczywiście schematyczne, nie uruchomiony.

 

Edytowane przez bolss007
Opublikowano
8 godzin temu, bolss007 napisał:

Opinie? Błąd?

same błędy kolego:D

8 godzin temu, bolss007 napisał:

wężyk do napowietrzania usunięty.

usunąć cała dyszę venturiego czyli nie tylko wężyk ale i tą rurkę z fiutkiem na założenie wężyka  zobaczysz jakiego kopa filtr dostanie.

Ad2 - ty nawet nie myśl o założeniu turbo czyli tego kubka z ceramiką do AqC 2000 - złoże będzie tylko 1 litr w kuble Unimax500 a i on będzie prawie pusty.:D  Mnie tam razi już  to czarne wielkie w prawym rogu baniaka , grzałka jak kij do bejsbola ( połóż go na piasku za kamieniami) i ten termometr jakby nie było takich elektronicznych za 6 zł .

Ad3 - wszystko żle:D kubeł ma dwa zasysy ale tylko jeden powrót:D więc szkic zły i nie boję się tego napisać.

tak kombinuj z ustawieniem kubła w szafce i podłączeniami by węże były skrócone do maxa  szczególnie te dwa zasysowe.

Dwa zasysy powinny być nisko max 5cm nad piaskiem a jeden powrót  wysoko tuż pod powierzchnią wody by poruszał taflą wody a nawet spadał do wody wtedy film bakteryjny usuwa bo zaraz napiszesz co totto białe pływa po wierzchu.

Ad 4 wygląda że kupiłeś walizkę testów JBLa  więc masz skalę pH 7,4-9 - w przyszłości kup takie uzupełnienie ale woda ok jeśli lana przez ustrojstwo to startuj.

W czasie startu gasisz światło zupełnie zakładasz na baniak koc by nic absolutnie nie korciło ciebie do patrzenia na wodę i pchania łap do baniaka , temperatura na 30C i co 4-5 dni mierzysz tylko 3 parametry

NH4, NO2, NO3

Ad5 za patrzenie na wodę dostajesz duży minus kolego  -i to już  przed startem :D czekają cię inne plagi które jak zakryjesz baniak przejdą niepostrzeżenie;)

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.