Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hejo,

 

Z racji tego, ze w końcu wynoszę się na swoje mieszkanie chcę założyć większy baniak niż miałem! I oczywiście z innym biotopem. Wcześniej miałem skromny 112l baniak 'ala' roślinny. Bo na malawi niestety był za mały. Teraz mam miejsce i chce postawić baniak 120x50x50. Sprzęt już powoli będę zbierał i pomału wszystko przygotowywał. I tutaj już zaczynaja się schody. Wiem, ze wiele było podobnych tematów, ale ciężko znaleźć w jednym wszystkie informacje.

 

Pierwsza kwestia filtracja. Jaki filtr zastosować w takim baniaku? Zależy mi, aby był cichy i nie zjadał dużo prądu...

 

Druga sprawa oświetlenie. Oświetlenie wykonam sobie sam zastanawiam się nad power ledami lub modułami, z racji ich wodoodporności, gdyż chce mieć pokrywę (kot).

 

Zastanawia mnie kwestia ogrzewania. Mieszkanie w bloku, ocieplonym. W mieszkaniu dość ciepło. Myśle, ze jakaś grzałka z mniejsza mocą tutaj wystarczy, ale niech wypowie się ktoś doświadczony.

 

I jaki falownik będzie potrzebny tutaj?

 

Z góry dzięki za pomoc!

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Witaj na forum!

8 godzin temu, Xinum napisał:

Pierwsza kwestia filtracja. Jaki filtr zastosować w takim baniaku? Zależy mi, aby był cichy i nie zjadał dużo prądu...

W kwestii filtracji możliwości masz kilka...Znajdziesz dużo tematów w odpowiednim dziale...

Jako przykład podam że możesz np wybrać jako biologa filtr zewnętrzny kubełkowy+np mechanik wewnętrzny...

Lub możesz też skleić kaseciaka z pompą odpowiedniej mocy do posiadanego zbiornika wtedy filtrację mechaniczną i biologiczną będziesz miał ogarniętą...

8 godzin temu, Xinum napisał:

Druga sprawa oświetlenie. Oświetlenie wykonam sobie sam zastanawiam się nad power ledami lub modułami, z racji ich wodoodporności, gdyż chce mieć pokrywę (kot).

Każde oświetlenie jest dobre czy to led czy świetlówka itp ale też wszystko zależy jaki efekt chcesz stworzyć w zbiorniku?...

8 godzin temu, Xinum napisał:

Zastanawia mnie kwestia ogrzewania. Mieszkanie w bloku, ocieplonym. W mieszkaniu dość ciepło. Myśle, ze jakaś grzałka z mniejsza mocą tutaj wystarczy, ale niech wypowie się ktoś doświadczony.

Zalejesz zbiornik to się przekonasz czy grzałka będzie potrzebna czy nie...Moim zdaniem optymalna temperatura dla naszych ryb to 24-26 stopni...

8 godzin temu, Xinum napisał:

I jaki falownik będzie potrzebny tutaj?

Do tego litrażu z mojej strony polecił bym Tobie Jebao/Jecod RW-4 

 

Polecam poczytać wpierw te tematy w których praktycznie znajdziesz odpowiedzi na Twoje pytania

 

 

 

Opublikowano

Ja dodam tylko od siebie, że falownik jest ostatnią rzeczą którą powinieneś kupić do swojego baniaka gdyby filtry okazały się nie wystarczające.proponuje poczytaj wątek o kaseciaku

 

Opublikowano (edytowane)
15 godzin temu, Xinum napisał:

Pierwsza kwestia filtracja. Jaki filtr zastosować w takim baniaku? Zależy mi, aby był cichy i nie zjadał dużo prądu...

Witaj kolego nie jesteś początkującym i coś już tam wiesz.

Jeśli podkreśliłeś cichość filtracji nie wspominając czy ma być na bogato czy wersja economy  to podam dwie obie na bogato.:D

1/ narurowiec bo jest podobno bezgłośny

2/ kubeł Fluvel FX4  + jako prefiltr do niego kubek od Multikani800 z dwiema lub trzema gąbkami w tym dwie HD.

Wersja economy to by był kubeł HW304A + prefiltr jak wyżej ale żre 55W prądu.

Grzałkę i falownik sobie odpuść bo to czas pokaże czy w ogóle będą potrzebne jak sikniesz z tych dwu cichych filtracji do wyboru.

Kaseciak niestety nie jest bezgłośny , z pompami AC - buczy a z pompami DC gwiżdze więc jak śpisz z głową przy baniaku i cichość filtracji jest twoim priorytetem to go odradzam..

Właśnie próbuję z falownikiem DC jako bezgłośną pompą do kaseciaka ale to dopiero się okaże.

.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Przyglądałem się już tutaj tematom różnym i każdy ma inne podejście. Mnie zależy na dość niskim poborze prądu i ciszy. A co powiecie na tego Eheima? Link + do tego jakiś mechanik. Wcześniej w swojej 112tce to miałem Unimaxa 250 i pozytywnie mnie zaskoczył. To póki co na początek się bardziej skupię na filtracji. 

Co do oświetlenia to postawię tutaj na moduły LED white i rgb. Ale to już bardziej sprecyzuję jak będę robił pokrywę.

Opublikowano (edytowane)
43 minuty temu, Xinum napisał:

Przyglądałem się już tutaj tematom różnym i każdy ma inne podejście. Mnie zależy na dość niskim poborze prądu i ciszy. A co powiecie na tego Eheima? Link + do tego jakiś mechanik.

Oczywiście że każdy ma inne podejście bo to nie Korea Płn.każdy może mieć swoje zdanie. Ja mam i go bronię merytorycznie.

 Opierając się na twoich preferencjach to możesz iść w tego Eheima  za 850 zł + AqC2000 za 90zł ale pamiętaj że co prawda ma tylko 16W ale pompę 1250l/h więc pusty bez koszy będzie sikał tylko  850l/h a jak zapchasz go złożami to te 16W dają d... i sik z kubła spada poniżej 800l/h więc wtedy słusznie rozumujesz że potrzebny jest mechanik.

A to dla takiego baniaka mechanik to AqC minimum 1500 lub raczej 2000 z gąbką jak stodoła. Jak takie czarne wielkie w rogu baniaka ci nie wali po gałach to kupuj.:D no i dojdzie  następne 27W więc razem filtracja -  43W to gdzie ta twoja oszczędność energii. no i koszt 940 zł  więc drożej jak za Fluvala FX4

Ja ci proponowałem rozwiązanie z kubłem za 920 zł ale z pompą 30W i realnym sikiem  już z rury powrotu  1700l/h już z wkładami i wężami który jest biologiem ale także będzie mechanikiem 1700l/h i co dla mnie istotne prefiltr nie siedzi w baniaku jak czarna stodoła tylko jest w szafce . Na dodatek w ogóle nie wyłączasz kubła do czyszczenia bo kubek Multikani 800 ma bajpas jak go otwierasz więc woda stale leci sobie przez węże.

Ale zrobisz jak uważasz bo to twoje akwarium, ale musisz wiedzieć że kubły Fluvala to takie kubłowe Mercedesy AMG i żaden inny kubeł im nie dorównuje. Ale to tylko moje zdanie. Poczytaj jak on rusza i jaką ma pompę.

A bym zapomniał - przymierz czy ci do szafki wejdą bo to duże bydlaki są te kubły.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano
36 minut temu, deccorativo napisał:

Oczywiście że każdy ma inne podejście bo to nie Korea Płn.każdy może mieć swoje zdanie. Ja mam i go bronię merytorycznie.

 Opierając się na twoich preferencjach to możesz iść w tego Eheima  za 850 zł + AqC2000 za 90zł ale pamiętaj że co prawda ma tylko 16W ale pompę 1250l/h więc pusty bez koszy będzie sikał tylko  850l/h a jak zapchasz go złożami to te 16W dają d... i sik z kubła spada poniżej 800l/h więc wtedy słusznie rozumujesz że potrzebny jest mechanik.

A to dla takiego baniaka mechanik to AqC minimum 1500 lub raczej 2000 z gąbką jak stodoła. Jak takie czarne wielkie w rogu baniaka ci nie wali po gałach to kupuj.:D no i dojdzie  następne 27W więc razem filtracja -  43W to gdzie ta twoja oszczędność energii. no i koszt 940 zł  więc drożej jak za Fluvala FX4

Ja ci proponowałem rozwiązanie z kubłem za 920 zł ale z pompą 30W i realnym sikiem  już z rury powrotu  1700l/h już z wkładami i wężami który jest biologiem ale także będzie mechanikiem 1700l/h i co dla mnie istotne prefiltr nie siedzi w baniaku jak czarna stodoła tylko jest w szafce . Na dodatek w ogóle nie wyłączasz kubła do czyszczenia bo kubek Multikani 800 ma bajpas jak go otwierasz więc woda stale leci sobie przez węże.

Ale zrobisz jak uważasz bo to twoje akwarium, ale musisz wiedzieć że kubły Fluvala to takie kubłowe Mercedesy AMG i żaden inny kubeł im nie dorównuje. Ale to tylko moje zdanie. Poczytaj jak on rusza i jaką ma pompę.

A bym zapomniał - przymierz czy ci do szafki wejdą bo to duże bydlaki są te kubły.

A no jasne nie ma sprawy. Tym bardziej, że ja za dużego doświadczenia nie mam z kubłami itd. To fakt wychodzi lepiej. Co do wejścia do szafki to szafka będzie robiona jak już będę miał filtr właśnie z tego powodu żeby wszedł :D Czyli dobrze rozumiem ten Fluval + Multikani 800 i będzie oki? 

Opublikowano
1 godzinę temu, deccorativo napisał:

Ale zrobisz jak uważasz bo to twoje akwarium, ale musisz wiedzieć że kubły Fluvala to takie kubłowe Mercedesy AMG i żaden inny kubeł im nie dorównuje. Ale to tylko moje zdanie. Poczytaj jak on rusza i jaką ma pompę.

Jako użytkownik Fluvala dołożę swoje trzy grosze. U mnie pracuje FX6 i potwierdzam to wszystko, co mówi Henryk - mercedes. W kuble są dwa litry ceramiki, 0,6 litra Purolite (u mnie nie działa, niedługo wyleci), 1,6 litra TMBT i sporo gąbek i waty. Na wylocie mam 2500 l/h - zmierzone przeze mnie, nie deklarowane. Prefiltry mam na korpusach 10 cali i rozwiązanie proponowane przez Henryka jest chyba wygodniejsze. Z jednym się tylko nie zgodzę - ciche to one nie są... Ale naprawdę warto.

Opublikowano

Ja do swojego nowego akvamalawi 260 l kupiłem  Aquaela Uminaxa 250 plus wewnętrzny Aquael UV Unifilter 1000. W Aquael Unifilter 1000 zmienię gąbkę na inną dla skuteczniejszej filtracji mechaniczniej. Filtra nie bedzie widać, będzie ukryty za kamieniem. Miałem wcześniej Aquaela i nigdy nie miałem z nimi problemu stąd moja decyzja. Jeśli Fluwal to <mercedes> to sam musisz zdecydować. 

A co do watów i ilości pobieranego prądu przez filtry wewnętrzne czy zewnętrzne to trzeba pamiętać, że ich moc to swoiste grzałki. Woda przepływając przez filtry jest ogrzewana i tym samym ograniczają konieczność załączania się grzałki wewnątrz akwarium. Czysta fizyka. Oczywiście wiele osób liczy finanse, ale niestety każde hobby kosztuje.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.