Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam forumowiczów.

Interesuje mnie własnoręczna budowa stelaża drewnianego. Akwarium obecne 120x40x50h stanie na nim najpierw, później będzie podporą pod akwarium o wymiarach 150x50x45h. 

Teraz opowiem jaki mam pomysł na materiały z których powstanie:

Planuje wykorzystać 4 (lub 6), nogi o wymiarach 60x100x500 i 4 (lub 6) 60x100x100 nóżki pocięte z 1 (lub2) 100x60x2700 kantówki niestruganej z sosny. Zmontować to klejem, konfirmatami do drewna, sróbami 35mm x 3,9mm kątownikami metalowymi 40x40 (od wewnętrznej strony, 4 na każdą nogę). Co do blatu to jeszcze się zastanawiam ale raczej płyta 38mm. Pomiędzy nogi a nóżki dać płytę klejoną z sosny. Całość zaimpregnować i nałożyć ciemniejsza farbę do drewna.

I teraz moje pytania czy użyć 6 nóg czy zostać przy 4 (na 4 nogach mi się bardziej podobają), a jeżeli zostałbym przy 4 to jak dodatkowo wzmocnić trzeba konstrukcję?

Czy ten wstępny projekt udźwignie zalane akwarium wraz z aranżacją?

Co polecacie zamiast płyty 38mm (nie ukrywam, chętnie użył bym płytę klejoną z sosny ale ona ma tylko 18mm)?

Jeżeli podobny temat już się pojawił to wybaczcie ale go nie znalazłem. 

Opublikowano

Jakiś czas temu sam miałem podobne dylematy :)

U mnie 300L (120x50x50) stoi spokojnie na profilach 40x80 sosna w układzie zabudowy jak na filmiku:

Co do układu nóg, to u mnie ich nie ma. Jak chcesz mieć 4 nogi to nic nie stoi na przeszkodzie aby je zamocować do stelaża. Na środku konstrukcji przydało by się ukryć 5 nogę po środku jako wzmocnienie całości. Nie zapomnij o pełnych plecach, płyta sosnowa klejona 18mm będzie wystarczająca, sam mam u siebie płytę MDF 16mm.

Polecam każde połączenie skleić klejem do drewna+śrubunki, co do kątowników metalowych, to jak chcesz to również możesz wykorzystać, aby spać spokojnie, choć to już i tak za dużo. Tak to u mnie wyglądało.

DSC_2231.thumb.JPG.95a4928bc1e7bdbd18b68fabc25d8eb2.JPGDSC_2230.thumb.JPG.010e9fc70d4525c0399806573d94dabd.JPGDSC_2233.thumb.JPG.1f56312c120071df6f4878ce0bb87230.JPGDSC_2238.thumb.JPG.cf1451c495c8827d4e1e4bd53f9a4d34.JPGDSC_2252.thumb.jpg.5b7c1b964fcd1f7fda1f96c33dfa6921.jpg

Od razu uprzedzę, zero problemów, zero ugięcia, wszystko sztywne i nie drgnie ani na mm... Jedynie to najważniejsze aby dobrze zabezpieczyć drewno przed wilgocią...

Ja użyłem impregnatu do drewna w postaci bejcy + na koniec lakier jachtowy... Zdjęcia z jeszcze nie dokończonej szafki :) brakuje drzwiczek do tej pory :(

DSC_2298.thumb.JPG.5c5e548e60a8cad8918b9f14a0177046.JPG

Opublikowano

Solidnie wygląda twoja szafka, taka by mi odpowiadała, tylko trochę dłuższa. Łączyłes, że sobą płyty 80x40 w jedną 80x80 konfirmatami? 

Pierwsze zdjęcie przedstawia górę i dół szafki przed złożeniem?

Opublikowano

Równie dobrze można wszystko zrobić z płyty 18mm meblowej z co najmniej jedną przegrodą w srodku. Plecy również z 18 i będzie ok

 

Opublikowano
7 godzin temu, Turin napisał:

Solidnie wygląda twoja szafka, taka by mi odpowiadała, tylko trochę dłuższa. Łączyłes, że sobą płyty 80x40 w jedną 80x80 konfirmatami? 

Pierwsze zdjęcie przedstawia górę i dół szafki przed złożeniem?

Tak pierwsze zdjęcie przedstawia złożoną górę i dół (dosłownie na górze jest góra stelaża a pod spodem skręcony dół).

Nogi powstały z 3 osobnych odcinków profilu 40x80 ( 2 x krótsza wersja i 1 x dłuższa)

2 sztuki krótsze są zamontowane pomiędzy górną a dolną częścią stelaża i przekazują obciążenie między dół/góra, 1 sztuka dłuższa jest użyta jako wzmocnienie dla krótszych nóg oraz łączy wszystkie części w całość za pomocą kleju oraz wkrętów do drewna na imbus (konfirmata).

5908249b7a553_Ukadbelek-nogi.jpg.e6b336b8824e465aa30785a7351ffd11.jpg

Różowa i błękitna to nogi krótkie a granatowa to długa noga... Strzałki to kierunki wkręcenia konfirmat aby całość usztywnić (pomiędzy jest warstwa kleju). Po takim złożeniu powstaje profil o wymiarach 2 x 40x80 czyli 80x80 :) a takiej nogi nie złamie 300 czy nawet 1000Litrów :)

Turin - pytaj śmiało wiedzę mam, bo składałem to już 2 razy więc to i owo mi wiadomo :)

6 godzin temu, jaras napisał:

Równie dobrze można wszystko zrobić z płyty 18mm meblowej z co najmniej jedną przegrodą w środku. Plecy również z 18 i będzie ok

 

Co do składania stelaża pod akwarium z płyty wiórowej (meblowej) 18mm powinno wytrzymać wagę do tych 400-450kg, ale nie odważyłbym się stawiać na czymś takim akwarium. Wiesz lubię się wyspać spokojnie, a nie codziennie zastanawiać się kiedy to gruchnie na ziemię, powodując że powstanie drogi basen na parkiecie...

Opublikowano

Ten projekt zakłada jedynie płytę meblowa 38 mm jako blat na gore. A reszta lub całość ma być z drewna. Nie będę używał płyty 18 mm. Tak dla jasności. Myślałem o profilach 100x60mm, ale w sumie mógłbym użyć mniejszych. Dziś zrobię szkic i pokażę wam do oceny.

Opublikowano (edytowane)

Znalazłem zdjęcie które obrazuje co mnie interesuje: 

standframe21.jpg

Czy można na taki stelaż położyć akwarium bez blatu?

Edytowane przez Turin
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, przemek wieczorek napisał:

A do czego teraz zamontujesz zawiasy?

Stelaż z drewna który zbudowałes  przede  wszystkim jest nieprzemyslany pod kątem  miejsca dla zawiasów.

Jaki koszt poniosłes  kupując materiał ze zdecydowałeś się go sam zbudować?

Stelaż jest przemyślany uwierz mi :) to raz (ale jak masz podstawę twierdzić, że nie to pisz śmiało). Dwa zamontowanie zawiasów nie stanowi tutaj żadnego utrudnienia.  Masz do wyboru kilka rozwiązań od zawiasów puszkowych większość szafek ma je zamontowane :) po zwykłe szkatułkowe lub listwowe...

Szybki kosztorys budowy stelaża z drewna:

  • profil drewniany 40x80 mm (Drewno suche, strugane, sosna) - łącznie 169,00 zł
  • płyta MDF 16mm - wymiary 2070mm x 2800mm - 126,00 zł (musiałem kupić całą płytę - do stelaża wykorzystałem połowę płyty czyli te 70zł - reszta przydała się w garażu)
  • Bejca do drewna 0,5l - 37,50zł
  • V33 - Lakier jachtowy 0,75L - 45,90zł
  • Wkręty do drewna - ceny jak i ilości wkrętów nie pamiętam

Łączny koszt 322,40zł - doszły jeszcze wkręty do drewna więc cena mi wzrosła do 350,00 zł.

Od razu uprzedzę stelaż stalowy lub aluminiowy cenowo przekraczał znacznie ale to znacznie powyższą wycenę. Stalowy to koszt 650zł, aluminiowy 800zł (WARSZAWA) do tego należy doliczyć koszt zakupu płyt meblowych (nie liczyłem bo i po co)... Zakup gotowych szafek??? Dla mnie pomyłka i szkoda wydawania zł, a do tego na ogół nie pasują do wymagań tak wizualnych jak i gabarytowych. Na zamówienie ceny również wyższe...

Zasadność decyzji widoczna od razu...

 

13 godzin temu, przemek wieczorek napisał:

Nie ma takiego lakieru jak lakier jachtowy.

Są lakiery poliuretanowe,akrylowe itp.

W przemyśle jachtowy stosuje się zgodnie z technologią zelkoty oraz topokoty.Bazuja one składem na zywicach poliestrowych oraz epoxydowych.

Jak wyżej wypisałem nie trafiłeś :) istnieje coś takiego jak "V33 - Lakier jachtowy" - na bazie żywicy poliuretanowej. Polecam zainteresować się renowacją jachtów lub zabezpieczeniami drewna w budownictwie nadmorskim ( za dużo znajomych z jachtami mam )... Istnieje równie wiele innych lakierów o różnorakim przeznaczeniu, znacznie mocniejszych, ale ceny są dużo wyższe niż powyższego na poziomie 50zł. Wymieniony przeze mnie jest cenowo osiągalny i dostępny dla każdego, a co najważniejsze spełnia swoje zadanie idealnie.

 

13 godzin temu, Turin napisał:

Ten projekt zakłada jedynie płytę meblowa 38 mm jako blat na gore. A reszta lub całość ma być z drewna. Nie będę używał płyty 18 mm. Tak dla jasności. Myślałem o profilach 100x60mm, ale w sumie mógłbym użyć mniejszych. Dziś zrobię szkic i pokażę wam do oceny.

Sądzę, że spokojnie przy Twoim planowanym zbiorniku 150x50x45 możesz zastosować profile drewniane 40x60 lub jak u mnie 40x80 (dla spokojnego snu) jako stelaż główny.

Taki układ możesz następnie do woli wykończyć drewnem, płytą meblową czy tym co chcesz lub już masz.

W razie coś śmiało pytaj, przemaglowałem już za dużo stron w sprawie stelaży, czy budowy z drewna :) (w czasie wolnym składam domki / huśtawki / piaskownice dla dzieci)

Stelaż jaki pokazałeś na zdjęciu, to taki sam układ jak u mnie, jedyna różnica to jego wysokość, ale jak najbardziej dobry do budowy i wytrzymały. Wiele osób nie docenia właściwości drewna, które potrafi wytrzymać naprawdę wiele. Co do chęci postawienia od razu na stelażu bez blatu akwarium, to tutaj bym nie ryzykował i położył chociaż cienką płytę z drewna 10mm. Wzmocni całość i podparcie dna akwarium masz w większym stopniu. Weź pod uwagę ciężar kamieni, piasku i wody, to wszystko razem daje naprawdę spory nacisk na dno. Dno nie podparte tak samo jak szyba przednia i boczna potrafi się odkształcić...

Edytowane przez Morganelo
literówki
Opublikowano

  Deski które mogę kupić w marketach budowlanych w moim mieście (Bydgoszcz) powinny być równe jednak prawie każda jest w większym bądź mniejszym stopniu krzywa/za krótka/wygięta/za długa. Gdzie mogę zamówić/kupić równe deski np. 40 x 80? Czy krawędziak impregnowany 50 x 100 teź się nada czy już będzie za gruby?

Czyli jako blat mogę zastosować np. Płyte MDF o wymiarach np.151cm x 51cm (chce mieć po pół centymetra chociaż luzu z każdej strony jak postawie akwarium)?

Opublikowano
8 godzin temu, Turin napisał:

  Deski które mogę kupić w marketach budowlanych w moim mieście (Bydgoszcz) powinny być równe jednak prawie każda jest w większym bądź mniejszym stopniu krzywa/za krótka/wygięta/za długa. Gdzie mogę zamówić/kupić równe deski np. 40 x 80? Czy krawędziak impregnowany 50 x 100 teź się nada czy już będzie za gruby?

Czyli jako blat mogę zastosować np. Płyte MDF o wymiarach np.151cm x 51cm (chce mieć po pół centymetra chociaż luzu z każdej strony jak postawie akwarium)?

Markety omijaj szerokim łukiem, tam nie kupuj drewna na stelaż. Szkoda kasy, drewno kiepskiej klasy, sękowate, zwichrowane i słabe.

Szukaj w swojej okolicy składu drewna lub tartaku, tam dostaniesz wartościowe drewno, które spełni Twoje oczekiwania, a i dodatkowo jak będziesz miał już swoje wymiary na gotowe, to Ci potną wszystko. Pozostanie tylko poskładać :)

Np. Oczywiście nie patrzyłem na cenę.

http://www.wolka.com.pl/pl/kontakt

http://www.phplimba.pl/kontakt

http://www.tartaksylbud.pl/kontakt.html

Ciut dalej w Toruniu ale zawsze coś - http://www.drewpoltorun.pl/index4f65.html?akcja=kontakt

 

Co do drewna impregnowanego ciśnieniowo to owszem możesz takowe zakupić, ale cenowo jest droższe od zwykłego. A sama technika impregnacji owego drewna (na ogół koloru zielonego) polega na zanurzeniu drewna w wannie z impregnatem i nic więcej... Taki sam efekt uzyskasz za pomocą bejcy, którą pokryjesz gotowy stelaż przynajmniej 2 razy, a przynajmniej wiesz że będzie dobrze i dokładnie zrobione.

 

Przy Twoim wybranym akwarium 150x50x45 czyli 337L to belki 40x80 już wystarczą, wszystko ponad to będą wzmacniały dodatkowo. Czyli Twój wybór 40x100 będzie bardziej wytrzymałe :) ale też i stelaż masywniejszy. Na Twoim miejscu jeżeli chcesz spać spokojnie to wybierz swój wymiar 40x100 i pod takie drewno (kantówkę/belkę) zaprojektuj stelaż, a dokładniej wykonaj zgodnie z filmikiem jaki dałem na początku tematu.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.