Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Na pewno najpierw kupiłbym mdokę i labidochromisa jeżeli już musi być dopiero po jakimś czasie dopuściłbym inny gat . Ja mam mdoke z aulonocara stuartgranti undu reef blue neon ale nie mam labidochromisa mam też lethrinops marginatus matema w tym układzie ale co z tego wyniknie nie wiem

Edytowane przez krzysiutoja
Opublikowano
13 godzin temu, krzysiutoja napisał:

lethrinops marginatus matema

To byś proponował zamiast Copadichromisa?

Co jeszcze powiecie na temat Protomelas Taeniolatus?

 

PS: Chyba łatwiej dobrać obsadę mbuna;-)

 

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Paweł83 napisał:

PS: Chyba łatwiej dobrać obsadę mbuna;-)

Zgadza się, bo zachowania ryb z grupy non mbuna są bardziej urozmaicone. 

Możesz zamiast borlejki dać taeniolatusa (chodzi o czerwony kolor?), ale to jest agresywna i terytorialna ryba. Borlejka jest spokojniejsza, chociaż też nie jest aniołkiem. Druga sprawa, to to że Protek jest raczej roślinożerny. Możesz zamiast w czerwień pójść w granat wpadający w czerń i kupić Copadichromis trewavasae. Pozostanie Ci znaleźć Aulonkę z akcentem czerwonym, np. jacobfreibergi.

Edytowane przez pozner
Opublikowano

O taką podpowiedź mi chodziło. Własnie o kolory się rozchodziło. Żona chce mnie zmusić do firefish lub calico. Narazie trzymam się dzielnie. Boję się tylko że postawi żelazny warunek i będę musiał.

Wysłane z mojego NEM-L21 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
5 minut temu, Paweł83 napisał:

Żona chce mnie zmusić do firefish lub calico.

To jeśli już, to red rubin. Wygląda najbardziej "rasowo"☺ Miałem te Aulonki (nieświadomy ich sztuczności) i były spoko. Bardzo efektowna ryba. FF aż bije po oczach swoją sztucznością, Calico to loteria. To oczywiście są nieoficjalne informacje z mojej strony? Tak na prawdę to zero sztucznych wynalazków!!!?

Opublikowano

protomelas taeniolatus jeszcze gorsze rozwiązanie niż copadichromis borley ze względu na temperament . Mdoka tygodniami będzie stała skupiana w   jednym rogu a ten będzie szalał mam tą rybę kopę lat  . Jeżeli chodzi o zachowanie ryb żona dobrze trafiła inne aspekty to inna bajka Wszystko zależy ile placidochromis chcesz trzymać 

Opublikowano

Zgłupiałem już. Z tych moich propozycji na copadichromis najbardziej mi zależało. Jeśli to taki zbój to musi odpaść ale będę musiał rozważyć ponownie mbune.

Wysłane z mojego NEM-L21 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
4 minuty temu, Paweł83 napisał:

Zgłupiałem już. Z tych moich propozycji na copadichromis najbardziej mi zależało. Jeśli to taki zbój to musi odpaść ale będę musiał rozważyć ponownie mbune.

Wysłane z mojego NEM-L21 przy użyciu Tapatalka
 

Nie zbój tylko wielka ryba albo zbiornik trochę za mały na pewno lepszy niż protomelas . Copadichromis w starszym wieku jest wielki ale mało ruchliwy Możesz spróbować ja po prostu zrobiłbym trochę inaczej ale to Twoje akwarium .Ta obsada wcale nie jest zła Mdoka copadichromis i labidochromis Idealnej obsady nie da się zrobić bo to ryby nieobliczalne u jednych taka obsada działa u innych nie .Dla mnie to lepsze rozwiązanie niż mbuna dla innych nie Pozdrawiam i powodzenia w hodowli    

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.