Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W temacie wykorzystałem wiedzę przekazaną w tym temacie przez Piotra, czyli jak wykonać samą walizkę.

Ale uzupełniam tą swoją walizkę o wiedzę o testach i potrzebach pomiarów w akwariach z biotopem Malawi i Tanganika.

Dlaczego ?

Bo mija wiek jak hodujemy  te ryby po całym świecie ale nie doczekaliśmy się profesjonalnego zestawu testów do pomiarów tych biotopów Malawi i Tanganika.

Mają swoje walizki morscy, mają roślinni i holendry ale Malawi nikt nie robi . Pełna dyskryminacja naszych ryb no i ogromnego rynku. Zawsze skazani jesteśmy na improwizację i dokupywanie innych i wyrzucanie tych nie potrzebnych.

Kiedyś próbowałem pisać o taką walizkę Malawi do JBLa w Niemczech  - zero reakcji - nawet nie raczyli odpowiedzieć, potem z akwarystyczny24 by  podmieniał buteleczki - też klapa.

Testy Zooleka odpadają w przedbiegach jako absolutnie nie wiarygodne poza dwoma. To samo z Sera czy Tetra - wyłącznie nastawieni na ogólne i roślinne.

Do teraz promowałem walizkę JBLa  Combi Set + NH4   za ok 116zł oraz dokupienie do niej uzupełnień na

pH 7,4-9

GH,

PO4

bo skale już są w walizce  ale okazuje się że test na fosforany JBLa zaniża wyniki o 300% więc powstała  moja niestety nigdzie nie jest do kupienia

Walizka Testów Podstawowych do Malawi i Tanganiki

 

20170408_120623_001.thumb.jpg.7ccbf8fd98e00b1cb45f77b5bda2e070.jpg

 

Podstawowy problem :( - to że nie kupicie w jednym sklepie wszystkich właściwych testów by wypełnić taką walizkę Malawi - smutne ale prawdziwe.

Najwięcej da się kupić w clarias.pl ale nie mają testów Saliferta  z jedynym tanim i doskonałym Salifert PO4 za to w erybce.pl są testy Saliferta a nie ma wszystkich JBLa dla morskich i dla nas co tym bardziej dziwi np nie ma JBL pH 7,4-9 , GH. oraz uzupełnień nawet do tych co prowadzą.

Co powinna zawierać taka Walizka Malawi.

1/ test pH ale zakres 7,4-9 a nie żaden inny i tu do wyboru jeden z dwu

https://www.clarias.pl/zoolek-aquatest-ph-7-4-9-0-p-2804.html

preferuję ten za 18,50 zł

58e8c6ff0011a_aquatestph74logo.jpg.3430ef416a93c5460472add62769fff7.jpg

 

https://www.clarias.pl/jbl-test-ph-7-4-9-0-kontrola-ph-w-zakresie-7-4-9-0-p-325.html

ten za  29,90 zł wcale nie lepszy od poprzedniego bo oba pokazują takie same wyniki i to bardzo dokładnie.

 

2/ azotyny NO2 tu tylko  JBL za 32,10 zł  lub Salifert za 26 zł

https://www.clarias.pl/jbl-test-no2-50-pomiarow-na-azotyny-p-328.html

  http://erybka.pl/product-pol-32-Salifert-Test-na-azotyny-NO2-Instrukcja-PL.html

 

3/ azotany NO3  tylko JBL  za 48,90 zł  lub Salifert za 33,90 zł

http://erybka.pl/product-pol-1238-Salifert-Test-na-azotany-NO3-Instrukcja-PL.html

https://www.clarias.pl/jbl-test-no3-azotany-50-pomiarow-p-327.html

 

4/ twardość węglanowa i ogólna

tu tylko jeden bez wyboru :)Zoolek KH/GH za  17,90 zł który mierzy oba te parametry w jednym teście.

https://www.clarias.pl/zoolek-aquatest-ghkh-test-na-twardosc-weglanowa-i-ogolna-p-76.html

 

5/ jedyny dobrze mierzący fosforany w wodzie słodkiej - Salifert PO4 za 34 zł

http://erybka.pl/product-pol-29-Salifert-Test-na-fosforany-PO4-Instrukcja-PL.html

 

RAZEM - 130,30 zł nie licząc przesyłek i jakiejś walizki z gąbką tapicerską.

 

Pozostaje sprawa kupować czy nie testu na NH4 - drogi i potrzebny tylko na start baniaka a potem się i tak przeterminuje i go wyrzucimy - ja radzę nie kupować bo obserwacja NO2 i NO3 dobrymi testami wystarczy by ocenić kiedy baniak ma dojrzałą biologię. Dlatego oszczędziłem zakupów testu NH4 ale może być Saliferta za 26,90 zł lub JBLa za 31 zł.

Moja walizka nieco odstaje od tego co zaproponowałem bo to stare zakupy i tylko ta podstawowa część wygląda tak.

201walizka.thumb.jpg.27dc644d2deed85ecc43a3c19de0cf7c.jpg

 

Jak mnie najdzie to wypalę w gąbce gniazda na fiolki ale u mnie będzie znacznie więcej tych testów.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Dziękuję 1
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

Minęło ciut czasu i zawartość walizki można zakupić taniej.

Zestaw JBL Combiset +NH4   plus dwa uzupełnienia na pH 7,4-9 oraz PO4 i kosztem przesyłki z allegro = 162,40 zł

Koszt tego zestawu Saliferta + test Salifert na pH zakres 7,4-8,6 i przesyłka za darmo to  138 zł i masz 60 pomiarów a nie 40-50 pomiarów jak jest z walizką Combiset JBL NH4.

pol_pm_Salifert-Zestaw-testow-NH4-NO2-NO3-PO4-1241_1.jpg.ffcced15d9f8afbb0e110929291f11d9.jpg

https://erybka.pl/product-pol-1241-Salifert-Zestaw-testow-NH4-NO2-NO3-PO4.html

https://erybka.pl/product-pol-33-Salifert-Test-pH-Instrukcja-PL.html

salifph.jpg.9bb1cc9797d8c1557b30e16ca90503fe.jpg

 

Edytowane przez deccorativo
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
5 minut temu, deccorativo napisał:

Kto grzebie w poczcie?

Dziubek napisał do mnie PW  bo mam na poczcie mailowej powiadomienie ale wiadomości od niego nie widzę.

@DziubekNic się nowego nie urodziło w testach.

to ja :D ... ne mogłem znaleźć tego tematu, a wiedziałem ze Ty go pisałeś, wiec wysłałem Ci prośbę o pomoc ... a tuz po tym jak wysłałem wiadomość  to temat odnalazłem i już nie chciałem ci zawracać głowy... :D i ją usunąłem , sorki :)

 

a jak jest z terminami testów jak są kilka miesięcy po terminie to jeszcze się nadają czy etam??

Opublikowano

A że tak spytam   z drugiej strony;)

A po co ci ten test na chlor?  jak PEWIK Gdynia  nie stosuje chlorowania wody tylko pali całą wodę lampą UV. Gdynia ma jedną z najlepszych kranówek w Polsce i bardzo nowoczesny sposób jej uzdatniania.

No chyba że chcesz zbadać ile trzeba wlać podchlorynu sodu  by zaczęły zdychać nasze ryby, ale to nie etyczne badanie.

Nigdy nie szukałem dokładnych testów na Cl. więc nie poradzę gdzie kupić i to tanio.

Opublikowano

Kiedyś stosowałem takie testy bo wyczytałem gdzieś że w okresie letnim zdarza się że stosują chlor. Nie zauważyłem niepokojących objawów ale uznałem że raz na jakiś czas warto to sprawdzić, tym bardziej że leję wodę bezpośrednio z kranu.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.