Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W temacie wykorzystałem wiedzę przekazaną w tym temacie przez Piotra, czyli jak wykonać samą walizkę.

Ale uzupełniam tą swoją walizkę o wiedzę o testach i potrzebach pomiarów w akwariach z biotopem Malawi i Tanganika.

Dlaczego ?

Bo mija wiek jak hodujemy  te ryby po całym świecie ale nie doczekaliśmy się profesjonalnego zestawu testów do pomiarów tych biotopów Malawi i Tanganika.

Mają swoje walizki morscy, mają roślinni i holendry ale Malawi nikt nie robi . Pełna dyskryminacja naszych ryb no i ogromnego rynku. Zawsze skazani jesteśmy na improwizację i dokupywanie innych i wyrzucanie tych nie potrzebnych.

Kiedyś próbowałem pisać o taką walizkę Malawi do JBLa w Niemczech  - zero reakcji - nawet nie raczyli odpowiedzieć, potem z akwarystyczny24 by  podmieniał buteleczki - też klapa.

Testy Zooleka odpadają w przedbiegach jako absolutnie nie wiarygodne poza dwoma. To samo z Sera czy Tetra - wyłącznie nastawieni na ogólne i roślinne.

Do teraz promowałem walizkę JBLa  Combi Set + NH4   za ok 116zł oraz dokupienie do niej uzupełnień na

pH 7,4-9

GH,

PO4

bo skale już są w walizce  ale okazuje się że test na fosforany JBLa zaniża wyniki o 300% więc powstała  moja niestety nigdzie nie jest do kupienia

Walizka Testów Podstawowych do Malawi i Tanganiki

 

20170408_120623_001.thumb.jpg.7ccbf8fd98e00b1cb45f77b5bda2e070.jpg

 

Podstawowy problem :( - to że nie kupicie w jednym sklepie wszystkich właściwych testów by wypełnić taką walizkę Malawi - smutne ale prawdziwe.

Najwięcej da się kupić w clarias.pl ale nie mają testów Saliferta  z jedynym tanim i doskonałym Salifert PO4 za to w erybce.pl są testy Saliferta a nie ma wszystkich JBLa dla morskich i dla nas co tym bardziej dziwi np nie ma JBL pH 7,4-9 , GH. oraz uzupełnień nawet do tych co prowadzą.

Co powinna zawierać taka Walizka Malawi.

1/ test pH ale zakres 7,4-9 a nie żaden inny i tu do wyboru jeden z dwu

https://www.clarias.pl/zoolek-aquatest-ph-7-4-9-0-p-2804.html

preferuję ten za 18,50 zł

58e8c6ff0011a_aquatestph74logo.jpg.3430ef416a93c5460472add62769fff7.jpg

 

https://www.clarias.pl/jbl-test-ph-7-4-9-0-kontrola-ph-w-zakresie-7-4-9-0-p-325.html

ten za  29,90 zł wcale nie lepszy od poprzedniego bo oba pokazują takie same wyniki i to bardzo dokładnie.

 

2/ azotyny NO2 tu tylko  JBL za 32,10 zł  lub Salifert za 26 zł

https://www.clarias.pl/jbl-test-no2-50-pomiarow-na-azotyny-p-328.html

  http://erybka.pl/product-pol-32-Salifert-Test-na-azotyny-NO2-Instrukcja-PL.html

 

3/ azotany NO3  tylko JBL  za 48,90 zł  lub Salifert za 33,90 zł

http://erybka.pl/product-pol-1238-Salifert-Test-na-azotany-NO3-Instrukcja-PL.html

https://www.clarias.pl/jbl-test-no3-azotany-50-pomiarow-p-327.html

 

4/ twardość węglanowa i ogólna

tu tylko jeden bez wyboru :)Zoolek KH/GH za  17,90 zł który mierzy oba te parametry w jednym teście.

https://www.clarias.pl/zoolek-aquatest-ghkh-test-na-twardosc-weglanowa-i-ogolna-p-76.html

 

5/ jedyny dobrze mierzący fosforany w wodzie słodkiej - Salifert PO4 za 34 zł

http://erybka.pl/product-pol-29-Salifert-Test-na-fosforany-PO4-Instrukcja-PL.html

 

RAZEM - 130,30 zł nie licząc przesyłek i jakiejś walizki z gąbką tapicerską.

 

Pozostaje sprawa kupować czy nie testu na NH4 - drogi i potrzebny tylko na start baniaka a potem się i tak przeterminuje i go wyrzucimy - ja radzę nie kupować bo obserwacja NO2 i NO3 dobrymi testami wystarczy by ocenić kiedy baniak ma dojrzałą biologię. Dlatego oszczędziłem zakupów testu NH4 ale może być Saliferta za 26,90 zł lub JBLa za 31 zł.

Moja walizka nieco odstaje od tego co zaproponowałem bo to stare zakupy i tylko ta podstawowa część wygląda tak.

201walizka.thumb.jpg.27dc644d2deed85ecc43a3c19de0cf7c.jpg

 

Jak mnie najdzie to wypalę w gąbce gniazda na fiolki ale u mnie będzie znacznie więcej tych testów.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Dziękuję 1
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano (edytowane)

Minęło ciut czasu i zawartość walizki można zakupić taniej.

Zestaw JBL Combiset +NH4   plus dwa uzupełnienia na pH 7,4-9 oraz PO4 i kosztem przesyłki z allegro = 162,40 zł

Koszt tego zestawu Saliferta + test Salifert na pH zakres 7,4-8,6 i przesyłka za darmo to  138 zł i masz 60 pomiarów a nie 40-50 pomiarów jak jest z walizką Combiset JBL NH4.

pol_pm_Salifert-Zestaw-testow-NH4-NO2-NO3-PO4-1241_1.jpg.ffcced15d9f8afbb0e110929291f11d9.jpg

https://erybka.pl/product-pol-1241-Salifert-Zestaw-testow-NH4-NO2-NO3-PO4.html

https://erybka.pl/product-pol-33-Salifert-Test-pH-Instrukcja-PL.html

salifph.jpg.9bb1cc9797d8c1557b30e16ca90503fe.jpg

 

Edytowane przez deccorativo
  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano
5 minut temu, deccorativo napisał:

Kto grzebie w poczcie?

Dziubek napisał do mnie PW  bo mam na poczcie mailowej powiadomienie ale wiadomości od niego nie widzę.

@DziubekNic się nowego nie urodziło w testach.

to ja :D ... ne mogłem znaleźć tego tematu, a wiedziałem ze Ty go pisałeś, wiec wysłałem Ci prośbę o pomoc ... a tuz po tym jak wysłałem wiadomość  to temat odnalazłem i już nie chciałem ci zawracać głowy... :D i ją usunąłem , sorki :)

 

a jak jest z terminami testów jak są kilka miesięcy po terminie to jeszcze się nadają czy etam??

Opublikowano

A że tak spytam   z drugiej strony;)

A po co ci ten test na chlor?  jak PEWIK Gdynia  nie stosuje chlorowania wody tylko pali całą wodę lampą UV. Gdynia ma jedną z najlepszych kranówek w Polsce i bardzo nowoczesny sposób jej uzdatniania.

No chyba że chcesz zbadać ile trzeba wlać podchlorynu sodu  by zaczęły zdychać nasze ryby, ale to nie etyczne badanie.

Nigdy nie szukałem dokładnych testów na Cl. więc nie poradzę gdzie kupić i to tanio.

Opublikowano

Kiedyś stosowałem takie testy bo wyczytałem gdzieś że w okresie letnim zdarza się że stosują chlor. Nie zauważyłem niepokojących objawów ale uznałem że raz na jakiś czas warto to sprawdzić, tym bardziej że leję wodę bezpośrednio z kranu.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.