Skocz do zawartości

Moje Malawi nr 2 - 120x40x50 - 240 litrów


luck83

Rekomendowane odpowiedzi

Co prawda nieco podstaw "złapałem" przy okazji innych wątków (m.in. odnośnie mojego pierwszego zbiornika 112 litrów), ale zakładam nowy temat poświęcony wyłącznie mojemu drugiemu, nowo zakładanemu baniakowi.
Poniżej w punktach zamieszczam poszczególne założenia co do nowego akwarium, z prośbą o komentarze/sugestie/propozycje.

1. Zbiornik: 120x40x50cm (50cm to wysokośc), pojemność 240 litrów brutto, szkło OptiWhite, grubość szkła 8 mm (ze wzmocnieniami). Miał być baniak 150x50x50, no ale.. miejsca brak. Zastanawiam się nad grubością szkła 10mm bez wzmocnień, ale różnica w cenie w stosunku do 8mm to ok. 250zł. Czy 8mm + wzmocnienia to pewne ryzyko, czy też lepiej zakupić szkło 10mm?

2. Oświetlenie: Pokrywa aluminiowa z oświetleniem LED 2x30 W (jeszcze nie wiem jaka barwa światła.. i czy jedna czy dwie świetlówki..). Teraz w 112 mam barwę 'daily sun', jest OK, ale wg mnie nie podkreśla/nie wzmacnia kolorów w baniaku i akwarium jest przez to hmm takie trochę "pospolite".

3. Filtracja: Posiadam kubełek HW-302 z działającą już biologią i będę go przekładał z obecnego zbiornika 112l.
Wiem, że muszę dołożyć drugi filtr mechaniczny do środka. - Czy filtr Aquael Turbo Filter 1000 jest godny polecenia?Czy w przypadku filtra mechanicznego, zalecacie dodatkowo montaż prefiltra "przed" kubełkiem w szafce?

4. Cyrkulacja. Zostawiam to na razie do poźniejszej już obserwacji ruchu wody w baniaku. Jak będzie konieczność, to zakupię JVP-110 (2000 litrów/h). 

5. Ogrzewanie: myślę o grzałce Aquael COMFORTZONE GOLD z termostatem 250W (wg zaleceń producenta dla zbiorników 180 - 250 litrów, wiec u mnie chyba trochę na styk?).

6. Dekoracje, aranżacja:
a) podłoże - chcę przełożyć z obecnego akwarium żwirek (w obecnym 112l mam biały grys dolomitowy w granulacji 1-2 mm), zastanawiam się, czy nie zmieszać go z piaskiem kwarcowym Kreisel z Castoramy o frakcji 1mm i taką mieszankę wyłożyć na dno .. - jak myślicie? Mam drugi worek tego 1-2mm, więc albo dam całość jednolitej granulacji, albo zmiksuję (ta druga opcja bardziej mnie kusi).
b ) skały - mam już trochę wapieni zielonych, czerwonych i białych oraz kilka muszli wąsonogów (barnacli). Chcę dokupić trochę wapienia białego i zielonego i z tego coś skomponować (na końcu postu umieszczam foto baniaka, wiem - mam zagracone i nie jest to 100% odwzorowanie Malawi, ale już nic nie mieszam, dlatego w nowym chcę nieco inaczej zrobić aranżację). Ponieważ akwarium ma także cieszyć oko rodziny (głównie córek :) ), to postawiłem na to żeby było bardziej kolorowo, aniżeli jednolita skała i biały piasek. DSC_1893.thumb.JPG.379ff64c7f2f9c4f55cb096448a7030d.JPG

7. "Ustrojstwo" do nalewania wody wg instrukcji Deccorativo (kompletuję).

9. Obsada: w tej chwili w mojej małej 112l pływają młode Saulosi w 112l (10 szt.), niewybarwione.  Docelowo z tej grupy chcę zostawić jeden harem (1+4-5), który przejdzie do 240litrów.
Chciałbym natomiast poprosić Was o poradę, czy mając już Saulosi, moge do nich dobrać dodatkowo dwa (trzy?) z poniższych gatunków?:
- Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano
- Lodotropheus Sprengerae
- Pseudotropheus elongatus Chewere
- Cynotilapia Hara Gallireya Reef
- ewent. inne, - jakie? 
Doradźcie też proszę, jakiej wielkości haremy w/w ryb mógłbym wprowadzić do 240l.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, lukasz830302 napisał:

Co prawda nieco podstaw "złapałem" przy okazji innych wątków (m.in. odnośnie mojego pierwszego zbiornika 112 litrów), ale zakładam nowy temat poświęcony wyłącznie mojemu drugiemu, nowo zakładanemu baniakowi.
Poniżej w punktach zamieszczam poszczególne założenia co do nowego akwarium, z prośbą o komentarze/sugestie/propozycje.

1. Zbiornik: 120x40x50cm (50cm to wysokośc), pojemność 240 litrów brutto, szkło OptiWhite, grubość szkła 8 mm (ze wzmocnieniami). Miał być baniak 150x50x50, no ale.. miejsca brak. Zastanawiam się nad grubością szkła 10mm bez wzmocnień, ale różnica w cenie w stosunku do 8mm to ok. 250zł. Czy 8mm + wzmocnienia to pewne ryzyko, czy też lepiej zakupić szkło 10mm?

2. Oświetlenie: Pokrywa aluminiowa z oświetleniem LED 2x30 W (jeszcze nie wiem jaka barwa światła.. i czy jedna czy dwie świetlówki..). Teraz w 112 mam barwę 'daily sun', jest OK, ale wg mnie nie podkreśla/nie wzmacnia kolorów w baniaku i akwarium jest przez to hmm takie trochę "pospolite".

3. Filtracja: Posiadam kubełek HW-302 z działającą już biologią i będę go przekładał z obecnego zbiornika 112l.
Wiem, że muszę dołożyć drugi filtr mechaniczny do środka. - Czy filtr Aquael Turbo Filter 1000 jest godny polecenia?Czy w przypadku filtra mechanicznego, zalecacie dodatkowo montaż prefiltra "przed" kubełkiem w szafce?

4. Cyrkulacja. Zostawiam to na razie do poźniejszej już obserwacji ruchu wody w baniaku. Jak będzie konieczność, to zakupię JVP-110 (2000 litrów/h). 

5. Ogrzewanie: myślę o grzałce Aquael COMFORTZONE GOLD z termostatem 250W (wg zaleceń producenta dla zbiorników 180 - 250 litrów, wiec u mnie chyba trochę na styk?).

6. Dekoracje, aranżacja:
a) podłoże - chcę przełożyć z obecnego akwarium żwirek (w obecnym 112l mam biały grys dolomitowy w granulacji 1-2 mm), zastanawiam się, czy nie zmieszać go z piaskiem kwarcowym Kreisel z Castoramy o frakcji 1mm i taką mieszankę wyłożyć na dno .. - jak myślicie? Mam drugi worek tego 1-2mm, więc albo dam całość jednolitej granulacji, albo zmiksuję (ta druga opcja bardziej mnie kusi).
b ) skały - mam już trochę wapieni zielonych, czerwonych i białych oraz kilka muszli wąsonogów (barnacli). Chcę dokupić trochę wapienia białego i zielonego i z tego coś skomponować (na końcu postu umieszczam foto baniaka, wiem - mam zagracone i nie jest to 100% odwzorowanie Malawi, ale już nic nie mieszam, dlatego w nowym chcę nieco inaczej zrobić aranżację). Ponieważ akwarium ma także cieszyć oko rodziny (głównie córek :) ), to postawiłem na to żeby było bardziej kolorowo, aniżeli jednolita skała i biały piasek. DSC_1893.thumb.JPG.379ff64c7f2f9c4f55cb096448a7030d.JPG

7. "Ustrojstwo" do nalewania wody wg instrukcji Deccorativo (kompletuję).

9. Obsada: w tej chwili w mojej małej 112l pływają młode Saulosi w 112l (10 szt.), niewybarwione.  Docelowo z tej grupy chcę zostawić jeden harem (1+4-5), który przejdzie do 240litrów.
Chciałbym natomiast poprosić Was o poradę, czy mając już Saulosi, moge do nich dobrać dodatkowo dwa (trzy?) z poniższych gatunków?:
- Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano
- Lodotropheus Sprengerae
- Pseudotropheus elongatus Chewere
- Cynotilapia Hara Gallireya Reef
- ewent. inne, - jakie? 
Doradźcie też proszę, jakiej wielkości haremy w/w ryb mógłbym wprowadzić do 240l.

 

Dobrym towarzyszami do saulosi byłby  Lodotropheus Sprengerae + Cynotilapia Hara Gallireya Reef oraz ewentualnie Hara zamiast  Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano

Edytowane przez egon44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, lukasz830302 napisał:

Czy 8mm + wzmocnienia to pewne ryzyko, czy też lepiej zakupić szkło 10mm?

Nie ma żadnego ryzyka. Moje akwarium jest z 10mm. i ma wzmocnienia wzdłużne i jedną spinkę poprzeczną.

 

42 minuty temu, lukasz830302 napisał:

Wiem, że muszę dołożyć drugi filtr mechaniczny do środka. - Czy filtr Aquael Turbo Filter 1000 jest godny polecenia?Czy w przypadku filtra mechanicznego, zalecacie dodatkowo montaż prefiltra "przed" kubełkiem w szafce?

Moim zdaniem lepszy jest Atman. Jeśli zdecydujesz się na wewnętrznego mechanika, żaden prefiltr przed kubełkiem nie jest potrzebny. Wystarczy gąbka na zasysie w akwarium. Jeśli zrezygnujesz z wewnętrznego mechanika, to prefiltr przed kubełkiem jest wskazany (np.HW602)

 

19 minut temu, egon44 napisał:

myślę o grzałce Aquael COMFORTZONE GOLD z termostatem 250W (wg zaleceń producenta dla zbiorników 180 - 250 litrów, wiec u mnie chyba trochę na styk?).

Grzałkę zostaw na koniec jako ewentualność. Może się okazać, że nie będzie potrzebna.

 

49 minut temu, lukasz830302 napisał:

Chciałbym natomiast poprosić Was o poradę, czy mając już Saulosi, moge do nich dobrać dodatkowo dwa (trzy?) z poniższych gatunków?:
- Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano
- Lodotropheus Sprengerae
- Pseudotropheus elongatus Chewere
- Cynotilapia Hara Gallireya Reef

Dokup maingano, albo harę. Dwa gatunki w takim akwarium są optymalne. W przyszłości możesz spróbować z trzecim, jeśli uznasz że można.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, lukasz830302 napisał:

a) podłoże - chcę przełożyć z obecnego akwarium żwirek (w obecnym 112l mam biały grys dolomitowy w granulacji 1-2 mm), zastanawiam się, czy nie zmieszać go z piaskiem kwarcowym Kreisel z Castoramy o frakcji 1mm i taką mieszankę wyłożyć na dno .. - jak myślicie? Mam drugi worek tego 1-2mm, więc albo dam całość jednolitej granulacji, albo zmiksuję (ta druga opcja bardziej mnie kusi).
b ) skały - mam już trochę wapieni zielonych, czerwonych i białych oraz kilka muszli wąsonogów (barnacli). Chcę dokupić trochę wapienia białego i zielonego i z tego coś skomponować (na końcu postu umieszczam foto baniaka, wiem - mam zagracone i nie jest to 100% odwzorowanie Malawi, ale już nic nie mieszam, dlatego w nowym chcę nieco inaczej zrobić aranżację). Ponieważ akwarium ma także cieszyć oko rodziny (głównie córek :) ), to postawiłem na to żeby było bardziej kolorowo, aniżeli jednolita skała i biały piasek. 

Prosiłbym Was jeszcze o komentarz do powyższego. 
O ile pkt. a ) jestem na 80% przekonany co do zrobienia mieszanki z obecnego żwiru (1-2mm) z piaskiem z kreisel, to z punktem b ) mam "problem". Chcę wykorzystać kolorowe wapienie (zielone, białe filipińskie, czerwone) ale nie wiem jak je rozstawić w zbiorniku, aby nie zrobić gruzowiska, ale też aby powstał ciekawy układ, kryjówki. 
Chciałbym też uformować dno inaczej, aniżeli równa płaszczyzna. Myślałem, aby po środku akwarium od tylne ścianki usypać spadek w kierunku przedniej szyby, i obłożyć to w rozumny sposób wapieniem, barnaclami, ale nie wiem czy nie zrobię tym sztucznej "zapory pomiedzy dwoma częściami akwarium .. (?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, lukasz830302 napisał:

Chcę wykorzystać kolorowe wapienie (zielone, białe filipińskie, czerwone) ale nie wiem jak je rozstawić w zbiorniku, aby nie zrobić gruzowiska, ale też aby powstał ciekawy układ, kryjówki. 

...jeżeli tak Ci się podoba i rodzinie to zostaw. Przy mbunie będzie właśnie wskazane tyle kryjówek. Najwyżej skorygujesz ustawienie wtedy , kiedy będziesz ustawiał cyrkulację.

 

5 minut temu, lukasz830302 napisał:

Chciałbym też uformować dno inaczej, aniżeli równa płaszczyzna.

..o to się nie martw:) Sam się przekonasz jak pysie Ci całe dno ( piasek) przestawią. Będziesz miał powierzchnię iście księżycową lub jak  z kopalni odkrywkowej:) Uformuj na płasko a resztę im zostaw...wspomnisz moje słowa.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchajcie, chciałbym zastosować w baniaku tło strukturalne. Rozważam dwa, jedno płaskie, drugie bardziej uwypuklone. Naczytałem się na ten temat sporo, jest wiele plusów i wiele minusów. 
Podobają mi się tła, jak niżej.

Tło płaskie.

tlo4.thumb.jpg.4df6dc8ab7258f20ac8c638310c8d616.jpg


Tło uwypuklone.
58d2426054a32_to3.thumb.jpg.ee90a8d3491501f593e3864d301b7dcb.jpg

Obawiam się tego tła bardziej uwypuklonego m.in. ze względu na gromadzenie się zanim zanieczyszczeń, niewłaściwą cyrkulację, itd. 
Tło płaskie mogę przykleić sylikonem akwarystycznym, będzie mocno przylegało do tylnej szyby i dzięki temu nie powinno się tam zbyt wiele niedobrego dziać, prawda?
W obecnym 112l mam tło czarne klejone od zewnątrz do tylnej szyby (folia oracle), co nie wygląda najgorzej, ale jednak nie do końca mi się to podoba. 

Doradźcie proszę, czy iść w tło strukturalne, czy bezpieczniej zakleić od zewnątrz tylną szybę? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eljot, masz może gdzieś fotkę z tym płaskim tłem zamontowanym w Twoim akwarium?

Czy pomiędzy krawędziami tła a ściankami bocznymi akwarium nie było zbyt dużej szpary? 
Oraz, czy tą czarną siatkę zabezpieczającą po bokach przed wpływaniem ryb za tło, mocno widać? - (chodzi mi o aspekt estetyczny). 

Edytowane przez lukasz830302
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @TomekT @marcin73m             Super pomysł zarówno koszulka jak i guma w sprayu bo zdecydowanie jestem zdania że wszelkie kolanka, wyloty w kolorze czarnym jakoś zdecydowanie mniej szpecą. Ogólnie wyloty są szare. W kolorze białym są rury(hydraulika) i po delikatnym obniżeniu wylotu jakieś 2 cm tego białego koloru wylądowało poniżej tafli (a biały też jakoś bardziej mnie męczy i rzuca się w oczy niż nawet szary). Tutaj nie chodzi o kilka złotych za kolanko, tylko zwyczajnie średnica rur dostępnych w sklepach budowlanych różni się nieznacznie od średnic typowo akwarystycznych, wiec dokupienie ładnej, akwarystycznej końcówki nie było możliwe. W wolnej chwili mam w planach jeszcze przetestowanie jednej konfiguracji wylotu (tego z lewej strony) więc przy okazji może popracuje jeszcze nad tym kolorem.
    • Albo zadzwonić. Jak porządny sprzedawca to zmierzy i poda.
    • Cześć. Powiem tylko tyle... Bardzo dobry wybór, jeżeli chodzi o biotop Malawi Co do Twojego pytania. Jeżeli nikt z forum nie odezwie się w sprawie wymiarów, to najszybszym sposobem będzie odszukanie sklepu w Twojej okolicy, który posiada te zestawy i podjechanie tam z metrówką. Ew., szukanie informacji po innych forach akwarystycznych, albo obejrzyj filmik na YT Zenona, może on podał jakieś przybliżone wymiary.  
    • Dokładnie Tomku, czarna koszulka termokurczliwa. Tak to wyglądało. A przy ostatnim projekcie użyłem gumy w sprayu. Też dobre rozwiązanie. Kilka warstw i jest trwała powłoka.  
    • Super wszystko się prezentuje. Nie wiadomo, co oglądać - ryby, czy mecze. 😉 Jedyne, co mi "przeszkadza" w tym pięknym projekcie to białe kolanka/wyloty wody. Nie myślałeś o zastąpieniu przezroczystymi, z plexi/akrylu? Zawsze mniej rzucałyby się w oczy. Wiem, że duże średnice są nieprzyzwoicie drogie, ale kilkadziesiąt złotych w porównaniu do kosztu całości to pryszcz. Albo pomalować lub założyć koszulkę termokurczliwą, @marcin73m chyba tak u siebie robił.
    • Dzień dobry. Witam wszystkich szanownych klubowiczów. Startuję ze swoim marzeniem o Malawi.... Wiem takim malutkim Wczoraj kupiłem większość gratów, i czekam na akwa... Zamówiłem Oase High Line 400 i mam pytanie ma ktoś taki zestaw może? W instrukcji ściągniętej od Oase nie ma wymiarów komina, zasysu ile cm od komina i na jakiej wysokości są mocowanie, potrzebne mi to do tła... ktoś mógłby mi pomóc? Btw. witam wszystkich i pozdrawiam. Darek.
    • Msobo oczywiście przy najbliżej okazji wraca do drugiego zbiornika z mbuną. Na chwilę obecną dwie próby wyłowienia tego nygusa zakończyły się moją porażką. Akwarium nie jest zagruzowane, ale żyjąc w samotności dokładnie poznał wszelkie szczeliny w tle strukturalnym i złapanie go nie będzie takie łatwe. Mbune czasami karmię z ręki lub przyklejam im tabletki ze spiruliną. Po dwóch latach ryby mi tam ufają i nie miałem problemu wyjąć ręką konkretnego upatrzonego samca i przełożyć do drugiego akwarium. Msobo oczywiscie będąc sam w nowym akwarium nie był już taki ufny ale teraz przy tylu głodomorach już dużo pewniej i na dłużej podpływał do tafli, także kilka razy ich jeszcze nakarmię i będę próbował go złapać. Poza tym myślę, że pomijając kwestię różnic pokarmowych przez kilkanaście następnych miesięcy byłby w tym akwarium nie do ruszenia. Aktualnie msobo jest totalnie ignorowany i pływa najczęściej w centralnej części akwarium (przywłaszczył sobie teren w okolicach dwóch największych kamieni). Co ciekawe jednymi rybami, które czasami są przeganiane przez msobo są 3 buccochromisy. Upatrzył sobie tylko ten gatunek, a w kierunku bardzo zbliżonego rozmiarem tyrannochromisa i odrobinę mniejszych samic nimbo nawet nie drgnie.  Pomijając kwestię tego Pana, który tylko chwilowo przedłużył pobyt w tym ,,hotelu" od pierwszego dnia rzuca się w oczy zachowanie samca Fossorochromis, który nawet na chwilę nie odstępuje swoich dwóch Panienek. Nawet jeśli jakimś cudem, na chwilę popłynie w innym kierunku, opłynie kamień i straci je z pola widzenia to od razu skanuje teren, cyk i znowu jest już przy dziewczynach i tak całą trójką ,,ramię w ramię" przez kolejne X minut przemierzają zbiornik. Jest to jakaś tam ciekawostka bo gdy popatrzę na moich asów z drugiego zbiornika to tam żaden ,,dżentelmen" nie wytrzymałby bez molestowania koleżanki, a dziewczyny też nie byłby chętne tak pływać w trójkącie tylko wolałyby dać sobie po razie w celu przypomnienia hierarchii. Także na pierwszy rzut oka widać odmienne zachowania, które wcześniej mogłem jedynie zobaczyć na dłuższych filmach z drapieżnikami na YT czy przeczytać na forum. 
    • Całość świetnie się prezentuje, piękne "bandyckie" pyski. 😁 ciekawe, jak tester Msobo się odnajdzie, widać go na czwartym zdjęciu od końca. 😉 Powodzenia, niech ryby rosną zdrowo.
    • Po +/- 60 dniach od zalania zbiornika przyszedł wreszcie czas na mieszkańców. Wcześniej jako zwiadowca/tester warunków w akwarium bardzo długo pływał już samiec m. msobo, a na kilka dni przed wprowadzeniem ryb wpuściłem jeszcze 4 sztuki synodntis petricola (2 dorosle i 2 średnie osobniki). Przy starcie skorzystałem też z drugiego akwarium - kulki maxspect moczyły się tam w filtrze chyba od marca, a po założeniu akwarium stopniowo je dokładałem. Ostatni największy rzut dodałem przed wpuszczeniem ryb. Ogólnie cały cykl azotowy i wstępny okres dojrzewania akwarium przeszedł bez najmniejszych problemów. Dopiero po około 40-45 dniach na tle strukturalnym zaczęły pojawiać się pierwsze wyrazne okrzemki, na pewno przyczyniło się do tego mało intensywne oświetlenie, którego czas został sukcesywnie wydłużany. Przy wpuszczeniu kilkunastu ryb, w świeżym akwarium może oczywiście dojść do pewnego zachwiania parametrów, ale mam nadzieję, że cierpliwość i podjęte przy starcie działania spowodują, że obędzie się bez dużych komplikacji. W poczatkowych planach miałem podzielenie ,,zakupów" na dwie partie aby biologia lepiej zniosła napływ nowych organizmów, no ale jak większość osób zdaje sobie sprawę pozyskanie  drapieżników w akceptowalne zbliżonej wielkości to spore wyzwanie i jeśli jest możliwość skompletowania obsady to grzechem byłoby nie skorzystać. W sobotę 29 czerwca udałem się po ryby do Sebastiana z Tanganika Konin. Tak zbaczając na jedno zdanie z relacji dotyczących własnego akwarium, muszę przyznać, że fajnie zobaczyć na żywo kilka gatunków, które wcześniej widziałem tylko na stronach: tanganika i malawi si, także zdecydowanie polecam. Co do samej obsady to od wstępnego ,,projektu" i pierwotnej koncepcji do ostatecznego zamówienia, w sumie nic się nie zmieniło.  ###Obsada na obecną chwile: 1) Champsochromis Caereuleus 1+1 2) Fossorochromis Rostratus 1+2 3) Nimbochromis Livingstoni 1+2 4) Buccochromis Rhoadesii 3 szt. (1+2 ???) 5) Dimidiochromis Compressiceps 1+0 6) Tyrannochromis macrostoma 1+0 W sumie na obecną chwilę zagościło u mnie 13 ryb (+ wspomniane wcześniej 4 synodotisy) Docelowo w ciągu najbliższego miesiąca lub maksymalnie dwóch do obsady dojdą na pewno 2 samice dimidiochromis (na obecną chwilę sam samiec, a bardzo ,,potencjalne" samice miałyby z 6 cm więc trochę małe).  Rozważam też: - dołożenie jeszcze 1 samicy Nimbo (doprowadzenie do układu 1+3) - jest też pomysł z samicą tyrano (obecnie sam samiec) Doliczając dwie samiczki dla samca Dimidio w akwarium będzie pływało 15 ryb (nie licząc synodontisów), przy ewentualnym dołożeniu samicy  tyrano (obecnie sam samiec) lub/oraz samicy nimbo licznik obsady zatrzyma się na 16/17. Ogólnie rozważałem zarówno zakup obsady w wersji bardzo młodych osobników (5-7cm) oraz już lekko podrośniętych młodziaków (8-14cm). Ostatecznie okazało się że łatwiej będzie skompletować obsadę w tym drugim rozmiarze,  mając teoretycznie wstępna gwarancję płci (oczywiście niespodzianki są zdarzają). W każdym razie nie licząc Bucco, które mają około 8,5 może 9 cm układ płci u pozostałych gatunków jest jasno ustalony. U Buccochromisów było oczywiście uroczyste zajrzenie ,,pod ogonek" no ale przy tak młodych rybach ryzyko błędu jest ogromne. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Przed wpuszczeniem ryb nie było jakiegoś oficjalnego mierzenia ale jeśli chodzi o samce to Champsochomis ma 15, no może 16cm, Fossorchromis 13/14cm, Dimidiochromis 12/13cm, Nimbochromis 11cm i Tyrannochromis około 9cm. Także niby to jeszcze dzieciaki ale będąc przyzwyczajony do rozmiarów mbuny, można powiedzieć, że już na starcie te większe osobniki ,,to kawał ryby". Od wpuszczenia ryb minęły dopiero 3 doby także ciężko cokolwiek konstruktywnego napisać o zachowaniu, ALE ... Po X latach trzymania mbuny, wcześniej miesożernej Tanganiki czy pielęgnic głównie z Ameryki Południowej można powiedzieć ,,jest bardzo spokojnie". Oczywiście taki stan utrzyma się pewnie tylko do pierwszego tarła, ale zobaczymy, może nie będzie aż tak źle. W każdym razie fajnie wreszcie popatrzeć na tętniący życiem zbiornik. Szczególnie te większe osobniki już cieszą oko i pięknie prezentują się w akwarium. 
    • https://www.olx.pl/d/oferta/labeotropheus-fuelleborni-katale-samice-9-10-cm-CID103-ID10P6rr.html ryby od Darka Gaży.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.