Skocz do zawartości

Moje Malawi nr 2 - 120x40x50 - 240 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Dnia 21.03.2017 o 14:40, pozner napisał:
Dnia 21.03.2017 o 14:16, egon44 napisał:

myślę o grzałce Aquael COMFORTZONE GOLD z termostatem 250W (wg zaleceń producenta dla zbiorników 180 - 250 litrów, wiec u mnie chyba trochę na styk?).

Grzałkę zostaw na koniec jako ewentualność. Może się okazać, że nie będzie potrzebna.

Chciałbym wrócić do kwestii grzałki.. - jaką najniższą temperaturę w baniaku mogę przyjąć, jako akceptowalną dla pyszczaków? Teoria mówi jedno, a co dopuszcza praktyka/doświadczenie? 
Na tym etapie nie mam jeszcze zakupionej grzałki pod ten zbiornik i nie wiem, czy "awaryjnie" kupować, uruchomić zbiornik, wpuścić ryby i obserwować.. (?)

Opublikowano

A masz u siebie grzałkę, czy też np. ekspozycja pomieszczenia, w którym masz akwarium pozwala na dobre nasłonecznienie/dogrzanie pomieszczenia, przez co temperatura otoczenia podtrzymuje odpowiednią temp. wody w akwarium?
Chciałbym spróbować uniknąć grzałki, albo.. zabudować ją łupkami, póki jeszcze mogę.. , np. poprzez położenie grzałki nad dnem i zabudowanie jej "tunelem"/daszkiem/a'la wąską półką z łupka, zaś przewód ukryty w piasku i puszczony pionowy narożnikiem akwarium pod pokrywę.

Nie wiem jak podejść do tematu przyznam szczerze. 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
50 minut temu, luck83 napisał:

Chciałbym wrócić do kwestii grzałki.. - jaką najniższą temperaturę w baniaku mogę przyjąć, jako akceptowalną dla pyszczaków? Teoria mówi jedno, a co dopuszcza praktyka/doświadczenie? 

Cytat z książki "Malawi - piękno i pasja" Krzysztofa M. Kaźmierczaka ,który znajduje się w necie za zgodą autora:

"W górnych warstwach wody jeziora Malawi temperatura wynosi w zależności od pory roku - od 23 do 29 stopni C, a w głębinie do 20 stopni. Do hodowli pyszczaków w akwarium wskazane jest utrzymywanie temperatury na poziomie 24-28 C.

Dobowe wahania temperatury w akwarium (wywołane np. dodatkowym grzaniem w ciągu dnia, jakie daje oświetlenie) nie wpływają negatywnie na ryby. Malawijskie pielęgnice, w odróżnieniu od ryb z jeziora Tanganika, są także odporne na wysokie temperatury w okresie letnim, gdy podczas upałów woda w akwarium przekracza 30 stopni C. 

Tolerancja pyszczaków na różnice temperatury ma jeszcze jedną zaletę. Podczas okresowej częściowej podmiany wody, ta którą nalewamy, nie musi mieć takiej samej temperatury jak woda w akwarium. Kilkustopniowa różnica nie przynosi rybom żadnych szkód. "

 

U mnie w praktyce temperatura w akwa wynosi między 26C a 27,1C. W okresie upałów potrafi skoczyć do 30C i wtedy dopiero ją zbijam.

Opublikowano
1 godzinę temu, luck83 napisał:

Chciałbym wrócić do kwestii grzałki.. - jaką najniższą temperaturę w baniaku mogę przyjąć, jako akceptowalną dla pyszczaków? Teoria mówi jedno, a co dopuszcza praktyka/doświadczenie? 
Na tym etapie nie mam jeszcze zakupionej grzałki pod ten zbiornik i nie wiem, czy "awaryjnie" kupować, uruchomić zbiornik, wpuścić ryby i obserwować.. (?)

Na razie bym się kwestią grzałki nie przejmował...

Zobaczysz po paru dniach jak zalejesz zbiornik jaką będziesz miał rzeczywistą temperaturę wody w zbiorniku...

Opublikowano (edytowane)

Potwierdzam.

Przy okazji - jeśli jesteś zainteresowany (lub ktoś z pozostałych Forumowiczów :), to mi zostało około 20-25 kg łupka filitowego (na tło) i jakieś 40kg czarnego łupka filitowego w bryłach różnej wielkości i kształtu (na aranżację baniaka). Mogę przesłać zdjęcia zainteresowanym na maila.


 

Edytowane przez luck83
Opublikowano

W dniu dzisiejszym zalałem nowy zbiornik. Zgodnie z instrukcjami kolegów i koleżanki, wykonałem wszystkie czynności po kolei.

Udało mi się wlać większość wody z dotychczasowego malawi 112l, tym samym akwarium 240-litrowe wypełniłem wodą w ilośc ok 1/4 objętości. Resztę wody wlałem ustrojstwem. Dodałem jedną ampułkę probidio i włączyłem filtrację + cyrkulację, zgodnie radą kol. AndrzejWalb.:

Filtracja biologiczna to HW302 ze złożami: koszyk 1: ceramika, koszyk 2: seachem matrix, koszyk 3: JBL phosex ultra. 
Filtracja mechaniczna: prefiltr HW-603. 
Cyrkulator: Jebao/Jekod RW-4
Oświetlenie: Aquael Retrofit barwa 10000K.

Podłoże: piasek kwarcowy 1mm z castoramy
Wystrój: tło i aranżacja - łupek filitowy

 

Upłynęły trzy godziny, zmierzyłem parametry:
Temp: 25 st. (nie mam grzałki, zobaczę, może nie będzie konieczna)
pH - 8
GH - 10
KH - 8
NH4 - 0,2
NO2 - 0,05
NO3 - 5
PO4 - 0

Zaniepokoiło mnie NH4, czy to normalne w kontekście działań jakie wykonałem (proces przesiadki, wlanie starej wody - trochę syfu pewnie przelało się warstwy żwirku) ?
Ponieważ ryby były 4-5 godzin we wiadrze, co prawda filtrowanym, to zdecydowałem się je przenieść do akwarium. 
Profilaktycznie dałem Seachem Prime, w ilości zalecanej przez producenta.

Reasumując, moje pytanie brzmi: czy i co robić dalej z tym NH4?

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W mojej opinii dobra ceramika to tylko chwyt reklamowy i mit. Najtanszy pumeks ogrodniczy będzie działał tak samo jak nieporównywalnie drogi Matrix. Oczywiście to Twoj wybór i pieniądze. Osobiście wybrałbym gąbki, są sprawdzone przez wielu użytkowników tego forum.
    • To mnie mocno zdziwiłeś. Gdybym jednak zrezygnował z pomysłu odnośnie K1 to może jakaś dobra ceramiką? No nie wiem a może mieszanka Aquaela NANOMAX BIO,NATUREMAX BIO i PEARLMAX BIO? Więcej gąbek niż 3 kosze to bym już nie chciał.
    • Nie licz na to, że K1 w koszach będzie się w jakikolwiek sposób poruszać. Jako złoże stałe będzie dużo mniej skuteczne od ruchomego. Dlatego zamiast K1 wypełnij kosze pociętą w kostki gąbką 10ppi.
    • Witam wszystkich. Jeżeli temat w złym miejscu to bardzo proszę o przeniesienie do właściwego działu. Mam do was pytanie a właściwie kilka pytań odnośnie mojego zamysłu odnośnie mediów w Ultramax BT.  Docelowo będą pracować dwa filtry Ultramax Bt i oba z takimi samymi mediami. Mój zamysł jest taki licząc od góry: 1 - GĄBKA 30 PPI 2 - EVOLUTION AQUA K1 3 - EVOLUTION AQUA K1 4 - GĄBKA 30 PPI 5 - GĄBKA 20 PPI Czy według was taki układ mediów w filtrze może być? Trochę poczytałem tutaj na forum o K1 i bardzo mnie zaintrygował ten rodzaj wkładów filtracyjnych. Kosz w filtrze według producenta ma 1,9 l. Ile K1 powinno się znaleźć w jednym koszu? Do oporu?Czy zostawić trochę luzu? Czy K1 słychać w filtrze jak się poruszają czy jednak kosz w filtrze to trochę za mało i za duźo ruchów K1 nie będą miały? Macie u siebie w filtrach K1? Jak się sprawdza? Z góry bardzo wam dziękuję za każdą wypowiedź w tym temacie. Pozdrawiam  Robert   
    • Witam,   Mam szanse dostać stół z byłej linii produkcyjnej za darmo. Jest to prosty blat z drewna o grubości 4 cm, wymiary to 180x90cm. Blat jest łączony z 6 desek o wymiarach 180x15x4. Wszystko jest oparte na stelażu metalowym, spawanym, profil zamknięty, wymiary profilu to 5x3 cm. Stół jest w bardzo dobrej kondycji, bez wypaczeń, trzyma wymiary na całej długości i wysokości. Chciałbym na tym postawić na środku nowe akwarium 120x40x50 gr. szkła 8mm, wszystko razem pewnie będzie ważyło około 320-350 kg. I pytanie czy z waszych doświadczeń wynika, że taki stół wytrzyma takie obciążenie? Jeżeli komuś potrzebne zdjęcie do lepszej oceny sytuacji to mogę poprosić to mi prześlą.   Z góry dziękuję za odpowiedź Pozdrawiam
    • No już mam tego Eheima i jest już podłączony i pracuje. Nie było żadnych problemów. Sama konstrukcja tych filtrów zarówno 250 jak i 600 jest dużo wyżej niż tego Jbla e1502. Nie wiem co mnie wtedy podkusiło aby brać tego jbla.
    • @duchJeżeli chodzi o nasz biotop  to pamiętaj , że bez względu jaki filtr uruchomisz to deszczownia jest zbędna. Dodatkowe , osobne napowietrzanie może się przydać w razie jakiejś choroby czy awarii ale też bez niego się obędziesz chociaż nic nie stoi na przeszkodzie aby było. Natomiast deszczownia zawsze zmniejsza przepływ filtra i to w sposób znaczący.  Jeżeli ustawisz wylot filtra czy filtrów w ten sposób , że  wylatująca woda będzie łamać lustro wody to będziesz miał wystarczające i bardzo dobre napowietrzanie.  Ja we wszystkich akwa z rybami z J.Malawi  zawsze tak robiłem. Czyli jest tu pewne pole manewru aby nie zmniejszać przepływu .
    • A ja się z tym nie zgodze bo mam w drugim baniaku 112 litrów Eheim Professional 4+ 250 (czyli mniejszy) i jest bajka, filtracja jest super, nie zapycha się szybko nawet po pół roku pracy. A przed nim miałem pare lat temu Aquael Unimax 250 i to dopiero był szajs. Bardzo szybko się zapychał. System automatycznego zalewania totalnie przekombinowany(już po 2 miesiącach nie chciał zalewać filtra). A ultramax albo hypermax? Niewiem, może są lepsze, nie będe się wypowiadał bo ich nie testowałem.
    • Miałem u siebie w 260 l dwa Eheim Professional 4+ 600 i powiem ci że to był mój największy błąd.Z filtracją był dramat.Robiłem różne kombinacje z wkładami(gąbki,waty itd) i wielkie g.... Może ta firma robiła kiedyś dobre filtry ale na przykładzie tych dwóch egzemplarzy mam zupełnie inne zdanie. Jak dla mnie teraz Ultramax BT lub Hypermax BT. 
    • OK Twój wybór. Każdy sprzęt ma swoje bolączki dlaczego tutaj my często budujemy narurowce/kaseciaki/sumpy dostosowując je do własnych potrzeb.  Ja np wymieniłem falownik na Ultramaxa 2000 i bardzo jestem z tej decyzji zadowolony. Kultura pracy na bardzo wysokim poziomie.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.