Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Jestem świeżo po przeprowadzce, w końcu udało się ogarnąć "burdel" towarzyszący przenosinom. Nadszedł czas na podjęcie pewnych decyzji, po wymierzeniu salonu doszedłem do wniosku że na 99% stawiam 160x60x60, prawdopodobnie zamówię w eRybce. Teraz kilka pytań dotyczących całego przedsięwzięcia :

1. Rozumiem ze przy takich wymiarach zbiornika szkło 12mm?

2. Jakie wzmocnienia proponujecie do takiego baniaka?

3. Pod baniak chciałbym zamówić u stolarza szafkę , pytanie z jakiego materiału najlepiej i jakiej grubości? Chciałbym żeby mniej więcej pasowało do umeblowania salonu, głównie kolorystycznie(venge).

4. Kolejna kwestia to ilość piasku, planuje piasek kwarcowy o granulacji 0,8-1,2 mm, ale ile kg to jest pytanie ?

5. Podoba mi się serpentynit, ale zastanawiam się czy będzie pasował do tła, które zamówiłem ze sporym wyprzedzeniem(długi czas dostawy) https://pl.aliexpress.com/item/3D-Foam-Dark-Grey-Rock-Reptile-Aquarium-Fish-Tank-Background-Backdrop-Wall-Decoration-Durable-Quality/32763391249.html?spm=2114.56010208.4.48.Sbfyur

Może coś doradzicie ?

6. Chciałbym filtracje całkowicie zewnętrzną , tzn. dwa kubełki zewnętrzne (biolog + mechanik),na ile to oczywiście realne , nie jestem typem majsterkowicza więc budowa kasety czy narurowca odpada.

7. Prawdopodobnie jedyną rzeczą DIY, której się podejmę to pokrywa z oświetleniem led na sterowniku LedDimmerPro.

Jaka pokrywa, z czego, jakie ledy i w jakiej ilości to temat na osobny wątek.

 

Na początek to tyle, na pewno o wielu rzeczach zapomniałem, ale myślę ze poruszyłem te kwestie, które najbardziej mnie zastanawiają(no może poza lekką obawą o taki ciężar w mieszkaniu w bloku z wielkiej płyty, ale z tego co czytałem to to ponoć pikuś przy tym co niektórzy stawiają w podobnym budownictwie).

Dziękuję wszystkim za uwagę, wszelkie komentarze i sugestie bardzo mile widziane :)

 

 

Edytowane przez Kubeq
Opublikowano (edytowane)

A to ty jesteś ten Jakub R. co kupił 4 szt tła - zobacz mój zakup :D

18 godzin temu, Kubeq napisał:

doszedłem do wniosku że na 99% stawiam 160x60x60, prawdopodobnie zamówię w eRybce.

O to ten 1% jest wielki:D jak odległość z Węgrowa do Bytomia

Po pierwsze z zakupionego tła wynika że masz stawiać baniak 180cm  bo 4x45cm = 180cm i nie ma od tego odejścia - mierz salon od nowa:D.

Po drugie primo baniak  nie może mieć  wysokości 60cm :lol:tylko do tła wysokości 60cm i wzmocnieniu wzdłużnym musi być 65cm wysokość bo :arrow:

tu trzecie primo  bo baniak nie prawdopodobnie a na 100% zamów w erybce .

Przy składaniu zamówienia nie pytaj nas o grubość szyb tylko napisz tak.

Najcieńsza szyba przy wzmocnieniach wzdłużnych i jednym poprzecznym .- pamiętaj oni jak ty nie narzzucisz tych wzmocnień to z reguły proponują najgrubszą szybę bez wzmocnień  - o resztę nie pytaj więc twoje pytania  z p 1,2 mamy z głowy.

i tu czwarte primo - jak już masz baniak long 180cm  x h 65cm to nie wypada głębokość mniejsza jak 70 a nawet lepiej 80cm. - pomierz dokładniej ten salon:D

Ja durny popełniłem ten błąd i musiałem ciąć te  moduły tła w pierwszym baniaku  120cm więc teraz wynika że będę musiał zamówić baniak 360cm i już mnie to cieszy - nie będę docinał zupełnie tych modułowych teł.

p3 chcesz szafkę to rób na zamówienie tylko podaj stolarzowi wagę jaka będzie na tym stała.

Teraz te proste pytania.

Ad4 masz na stronie akwarystyczny24.pl kalkulator do wyliczenia ilości piasku to se policz sam grubość piasku powiedział bym  4-5cm

Ad5 kupuj serpentynit taki jak ci się podoba ( mnie się podoba taki zielony z przerostami białego ) zanim wkleisz te tło to je podmalujesz trzecim kolorem na RAL6005 - ciemno-zielony i przez przedartą kartkę papieru te białe pasy  taką farbą w sprayu

  1. serii - ECO REVOLUTION  by DECO COLOR®

http://allegro.pl/farba-lakier-spray-eco-do-styropianu-akrylowy-400m-i5904874910.html

ad6 - twoja decyzja ale proszę nie mydlić nam oczu że masz dwie lewe ręce - jak sam zrobisz pokrywę i oświetlenie to na 200% zrobisz i kaseciaka albo narurowca albo postawisz te dwa kubły . Przyznaj raczej że z lenistwa a nie z braku umiejętności.

Nie ściemniaj ^_^ bo od tego będzie ten sterownik Romka

bo Ad7  rób pokrywę bez korony z poliwęglanu komorowego 10mm na taśmach led

3x 170cm RGB na ledach 5050  + 1x biała 8000K Samsung na prawdziwych diodach 7020 - to najlepsze moim zdaniem oświetlenie baniaka jakie dotychczas zrobiłem sam. Inni napiszą że ich najlepsze np na modułach IP68

Masz zdjęcia i film z takiej pokrywy i światełka do baniaka 200x60cm to jednak nie oddaje co można zobaczyć tylko perfektem czyli na własne gały.

powodzenia życzę

 

 

 

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
10 minut temu, deccorativo napisał:

Po pierwsze z zakupionego tła wynika że masz stawiać baniak 180cm  bo 4x45cm = 180cm i nie ma od tego odejścia - mierz salon od nowa:D.

W opisie aukcji jest info że tło można łatwo dociąć. Dlatego zamierzam je dopasować do 160x60 oczywiście uwzględniając miejsce wzmocnienia.

Opublikowano (edytowane)

 

51 minut temu, deccorativo napisał:

Nie takiej odpowiedzi oczekiwałem - zawiodłem się na tobie.;)

Wiem czego oczekiwałeś, niestety warunki lokalowe na więcej nie pozwolą.

 

Co do budowy kasety jest troche tak jak mówisz, bardziej lenistwo niż dwie lewe ręce. Obawiam się po prostu ze mi nie wyjdzie, najlepiej to bym to komuś zlecił ?

 

Swoja drogą to pewności co do moich umiejętności manualnych względem budowy korony i oświetlenia tez nie mam zbyt wysokiej ?

Edytowane przez Kubeq
Opublikowano

Miałem to tło, to styropian i bardzo łatwo można do dociąć. Co do spasowania z serpentynitem to nie jestem pewnie czy będzie ładnie ze sobą to grać. Moim zdaniem ładniej zagra z filitem.

Opublikowano

Kubeq ta KlaraEla to twoje dwie kobiety? bo moje nie.:(

Nie będę ciebie namawiał na klejenie kaseciaka byś uwierzył w swoje umiejętności ale po 2 latach jeszcze nie trafił się taki lebiega który by napisał że nie skleił kasety - każdemu się to udało i u każdego pracuje filtrując choć zdarzają  się niezadowoleni jak to w życiu bywa.

A musisz mieć tą koronę i pokrywę ?

Może wystarczy czarna taśma z Lidla i poliwęglan nakrywowy z oświetleniem wewnątrz.

 

 

Opublikowano (edytowane)

Hejka,

Co prawda ja również dopiero zaczynam swoją przygodę z tym biotopem i aktualnie jestem na etapie kompletowania sprzętu jednak już dziś mam pewne przemyślenia, które Tobie mogą się przydać.

W przypadku akwarium to już musisz się zdać na erybkę ale tak jak pisał Pan Henryk cieńsza szyba ze wzmocnieniami będzie tańsza niż grubsza bez wzmocnień. Jedno nad czym bym się zastanowił to kwestia spinki. Samo włożenie tła (chociaż przewidujesz) w kawałkach będzie problematyczne.

Pisałeś o szafce. Super, ok ale napisz do erybki jak wycenią stelaż. Jego późniejsze obudowanie nie będzie stanowiło problemu.

No i filtracja. Nawet nie wiesz jak bardzo upierałem się aby to wszystko wywalić na zewnątrz - nawet grzałkę chciałem przepływową. Boże, ile ja godzin biłem się z myślami, ile męczyłem forumowiczów jak tą filtrację rozwiązać. Ostatecznie zakupiłem Eheima 2215 jako biologa, plus Aquael Circulator 1500 jako mechanika, grzałkę wewnętrzną również Aquaela. Dlaczego ostatecznie tak? O ile w przypadku biologa woda może przepływać wolniej to już kubełek jako mechanik musi dmuchać i to solidnie. Na dzień dobry zakup coś wewnętrznego i gdy dojdziesz do wniosku, że jednak sprzęt w środku działa Ci na nerwy to kupisz coś zewnętrznego. Ale dziś nie ma co pakować kasy w jakieś super, hiper wynalazki. A wyobraź sobie taką sytuację:

1. Kubełek na biologa - ok. 350 zł;

2. Kubełek na mechanika - albo Chińczyka HW304a za 250 zł albo coś markowego jak JBL e1501 za 500 zł albo Eheima 2217 też ok. 500 zł

Uruchamiasz to wszystko ale widzisz, że jednak coś tutaj nie dmucha i zaczynasz myśleć o falowniku, na który powiedzmy wydasz ok. 200 zł jeżeli chcesz ciszę. Czyli razem na mechanika wydasz albo ok. 500 zł albo 700 zł a na aquaela circualatora ok. 115 zł.

Ja u siebie zrobiłem tak jak powyżej tj. mechanik do środka i gdy mój (albo mojej żony) zmysł estetyki jednak powie wywal to w cholerę i myśl nad drugim kubłem to pewnie tak zrobię ponieważ dużo ludzi tak ma i sobie chwali.

Podsumowując. Pomyśl dzień lub dwa dłużej ale dokonaj przemyślanych zakupów. Kasę wydać łatwo ale efekty czasami bywają różne.

Edytowane przez Gość
Opublikowano
9 minut temu, deccorativo napisał:

Kubeq ta KlaraEla to twoje dwie kobiety? bo moje nie.:(

Moje tez nie.

11 minut temu, deccorativo napisał:

Nie będę ciebie namawiał na klejenie kaseciaka byś uwierzył w swoje umiejętności ale po 2 latach jeszcze nie trafił się taki lebiega który by napisał że nie skleił kasety - każdemu się to udało i u każdego pracuje filtrując choć zdarzają  się niezadowoleni jak to w życiu bywa.

Jeszcze przemyśle ten temat , może się tego podejmę, kaseta zapewnia filtrację biologiczną i mechaniczna w jednym tak ?

18 minut temu, deccorativo napisał:

A musisz mieć tą koronę i pokrywę?

To też jest do przemyślenia, jeśli da się zrobić coś prostszego spełniającego funkcje pokrywy i lampy to czemu nie.

Opublikowano
6 minut temu, Kubeq napisał:

 

Jeszcze przemyśle ten temat , może się tego podejmę, kaseta zapewnia filtrację biologiczną i mechaniczna w jednym tak ?

 

Nie namawiam ale rób kasetę ja mam w wersji turbo. Doskonale spełnia swoje zadanie jako biolog, mechanik, skimmer, oraz maskowanie grzałki. Jest prosta w budowie i obsłudze, w dodatku koszt wykonania no praktycznie koszt pompy plus 50zł na duperele. Zostanie Ci trochę tego tła w sam raz do obudowania kasety

Już kiedyś pisałem Henio powinien dostać akwarystycznego Nobla za ten wynalazek.:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.