Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Piszę ten temat, trochę żeby dostać odpowiedzi na pytania, ale też trochę ku przestrodze.

Mam w kranie NO3=20. Kiedyś stosowałem TMBT i utrzymywało mi to NO3 na poziomie 20 niezależnie od częstotliwości podmian, a robiłem mniej więcej raz w miesiącu (choć kilka razy byłem 2 miesiące bez podmiany). Wywaliłem ten biopolimer po ok roku, gdy podkowki były już bardzo małe i trzeba by go dokupić, bo nie usuwał dostatecznie PO4 i miałem sinice, pracował w rurze PCV w sumpie - filtr zraszany i jak dało się większy przepływ, to niestety szum wody i jakieś pluski nawet przez szafkę dały się słyszeć. Poza tym pylił - pomimo stosowania waty, dno w komorze sumpa gdzie stała rura było zawsze pokryte tym pyłkiem z roztwarzających się podkówek. Do tego dokładają się kontrowersje związane z tym, że to głównie jest biopolimer do morskiego (producent nigdzie nie proponuje używać go w słodkim), gdzie pochłaniacz białek radzi sobie tymi resztkami po biopolimerze.

Przeszedłem na lanie wody do podmianek przez 3 blokowe "ustrojstwo" + częstsze podmianki (2 tygodnie). Ustrojstwo: wkład polipropylenowy do 5micro, węgiel aktywny i purolite A520E. Woda jaka mi wychodziła miałe NO3=5. Wszystko było OK, dopóki żywica się nie zapchała i ja tego nie wyłapałem, bo oczywiście "doświadczony akwarysta nie nie mierzy co chwile parametrów, tylko obserwuje zbiornik:-)". Zmierzyłem wczoraj NO3 i byłem w lekkim szoku. Ciemny pomarańcz wyszedł - na skali ponad 80.

Natychmiat zregenerowałem żywicę i zrobiłem podmiankę 200l = 20%. Resztkę żywicy sformatowałem wstępnie i wrzuciłem do sumpa w miejscu gdzie woda wpada z komina. Żywica w pończosze w podziurawionym pudle nasuniętym na rurę spływy z komina. Jest tam największy przepływ.

Dzisiaj rano NO3 na skali pomiędzy 40 a 80, Czyli chyba to purolite też trochę zadziałało, ale jest go na pewno za mało na 1000l. Przypomniałem sobie, że mam jeszcze resztkę Kordon AmQuel Plus. Było tego ok 2/3 dawki zalecanej - wlałem. Zmierzę wieczorem znowu NO3 i pewnie jutro zrobię podmianką kolejną.

Obserwacje mam następujące:

1. Purolite A520E to nie jest niestety "samograj", jak TMBT, trzeba co jakiś czas regenerować. Zastanawiam się, czy można obliczyć na ile litrów starczy mi miedzy regeneracjami. Woda w kranie ma 20, w bloku jest 0,5l żywicy. Woda leci przez miernik przepływu. Czy można to jakoś obliczyć po ilu litrach się zapcha?

2. Muszę dołożyć też żywicy do ustrojstwa i tutaj albo dodać jeszcze jeden korpus, albo dać jeden większy, bo ten 10" mieści ok 0,5l

3. Jak już będę dokładał żywicy, to kontynuować z purolite, czy iść w PA202? Wiem, że Heniu i inni testowali PA202, czy jest jakaś różnica? Może działa lepiej w wodzie o pH zbliżonym do 8?

4. Nie wiem, czy oprócz ustrojstwa nie zrobić jeszcze bloku z żywicą. I tak muszę redukować PO4 (więc tlenek żelaza III siedzi w woreczku), bo obsadę mam mięsożerną więc głównie karmiona mrożonkami i choć Ichtiotropic i dobrze płukane przed podaniem, to nawet przy TMBT miałem wynik poza skalą JBL    

Opublikowano (edytowane)
38 minut temu, wojtekr napisał:

Zastanawiam się, czy można obliczyć na ile litrów starczy mi miedzy regeneracjami. Woda w kranie ma 20, w bloku jest 0,5l żywicy. Woda leci przez miernik przepływu. Czy można to jakoś obliczyć po ilu litrach się zapcha?

Z grubsza się nie zapcha, tylko po prostu wyczerpie swoją pojemność, bo jest to żywica jonowymienna :)

Teoretycznie da się obliczyć. Zwłaszcza przy żywicy na kranie, bo w obiegu zbiornika trzeba byłoby założyć pewne wartości. Jest tu taki kalkulator: http://www.lenntech.com/calculators/exchange-one/ion-exchange-calculator.htm 

Wypełniasz zagwiazdkowane pola. Z listy wybierasz aniony azotanowe. Ich ilość w wodzie (concentration) podajesz 20mg/l. Ilość wody do przepuszczenia przez złoże oraz przepływ nie mają znaczenia - do tego co chcesz obliczyć nie są potrzebne. Wpisujemy dowolną wartość.

Następnie mamy pojemność wymienną żywicy. To pole jest ważne - to co producent w KK podaje jako val/l to jest to samo co eq/l (to gramorównoważniki na litr), zatem taką też jednostkę wybieramy z listy. Podaje dokładnie 0.9val/l (wpisujemy z kropkami). Tutaj się może pojawić szkopuł - nie wiemy czy żywica została zregenerowana w 100%. Lekki nadmiar regeneranta powinien nas upewnić, że regeneracja zajdzie w 100%. Niemniej zawsze należy brać lekką poprawkę, że żywica z biegiem regeneracji będzie nieco zmniejszała swoją pojemność wymienną. Potem mamy gęstość żywicy, która też do naszych obliczeń nie ma znaczenia (producent podaje 0,68kg/l). Następnie wpisujemy ilość żywicy, czyli Twoje pół litra - i calculate! ;)

No i tym sposobem obliczyliśmy, że w pełni zregenerowany anionit A520E o objętości 0,5l, pracując na wodzie o zawartości azotanów 20ppm oczyści nam 1395l wody.

Edytowane przez Greekzi
Opublikowano

Greekzi, dziękuję za ten kalkulator.

21 minut temu, Greekzi napisał:

Z grubsza się nie zapcha, tylko po prostu wyczerpie swoją pojemność, bo jest to żywica jonowymienna :)

Oczywiście, to zapchanie to był skrót myślowy. Chociaż po czasie przepływ też się zmniejszył. To obliczone ok. 1400l miałoby sens. Na liczniku (ogrodowy Gardeny) mam ok. 2000l, więc ostatnie 3 podmianki byłyby bez udziału zdolności wymiennych tej żywicy.

Na początku przepływ max jaki mogłem uzyskać, to było 6,5 l/h (oczywiście tak szybko nie lałem), po pewnym czasie max przepływ to 2,5 l/h. Nie zarejestrowałem dokładnie kiedy to było, ale możliwe, że właśnie po ok. tych 1400l. Oczywiście to jest tylko teoretycznie, bo przecież inne wkłady też się mogły zapchać i blokować przepływ. 

Opublikowano

Też jest taka kwestia, że niekoniecznie żywica nagle się skończy. Generalnie w przypadku długiego złoża, o małej powierzchni przekroju, filtr będzie dawał na wylocie cały czas podobną wodę, a "skończy się" dość gwałtownie. Przy większej powierzchni może dawać stopniowo coraz mniej oczyszczoną wodę, ale jeszcze przez pewien czas działać, tylko nie w stu procentach.

Opublikowano

Generalnie muszę tej żywicy więcej dokupić jak pisałem wyżej albo dodać jeszcze jeden korpus, żebym do akwarium NO3=0 wlewał, albo zrobić blok i wsadzić do sumpa. Ale nie wiem którą wybrać. Nie mogłem nigdzie znaleźć czym właściwie się różni Purolite A520e od PA202. W necie wiele nie znalazłem, być może to to samo, tylko inny producent.

Gdzieś chyba na forum wyczytałem, prawdopodobnie w wątku Deccorativo tym pierwszym o bloku z purolite, że nie działa ona już przy pH 8. Z drugiej strony, ktoś na allegro ma we właściwościach, że zakres stosowania jest pH 0-14. Purolite też ma atest do kontaktu z żywnością, PA202 nie widziałem.

Trudno jest też znaleźć ilości jakie my potrzebujemy w akwarystyce - mało tego - raczej są worki po 25kg i filtry po kilka tys zł.

Opublikowano
22 godziny temu, wojtekr napisał:

Generalnie muszę tej żywicy więcej dokupić jak pisałem wyżej albo dodać jeszcze jeden korpus, żebym do akwarium NO3=0 wlewał, albo zrobić blok i wsadzić do sumpa. Ale nie wiem którą wybrać. Nie mogłem nigdzie znaleźć czym właściwie się różni Purolite A520e od PA202. W necie wiele nie znalazłem, być może to to samo, tylko inny producent.

Gdzieś chyba na forum wyczytałem, prawdopodobnie w wątku Deccorativo tym pierwszym o bloku z purolite, że nie działa ona już przy pH 8. Z drugiej strony, ktoś na allegro ma we właściwościach, że zakres stosowania jest pH 0-14. Purolite też ma atest do kontaktu z żywnością, PA202 nie widziałem.

Trudno jest też znaleźć ilości jakie my potrzebujemy w akwarystyce - mało tego - raczej są worki po 25kg i filtry po kilka tys zł.

Etam same mijanie się z prawdą.;)

Tu możesz kupić PA202 1 litr

http://allegro.pl/pure-resin-pa202-zywica-usuwajaca-azotany-zloze-na-i6683983595.html?reco_id=f64aa046-fd22-11e6-92e1-56847afe9799&ars_rule_id=201

Obie żywice Purolite A520E oraz PA 202 działają w zakresie 4,5 -8,5  a wytrzymują pH od 0-14. Chińczycy podają tylko to drugie.

Ale moim zdaniem żywice się różnią nie tylko producentem, kolorem ale także wstępnym formatowaniem. Purolite zaleca a PA nie zaleca.

W temacie o bloku z Purolite doszedłem do pH 8,2 - 8,3 i w takiej wodzie żywica puszczała NO3 = 50ppm więc faktycznie staje się bezużyteczna.

Jakie azotany NO3 będzie ci puszczało ustrojstwo wersja II z Purolite czy PA zależy nie od ilości złoża ale od długości kontaktu wody ze złożem oraz od pH wody wodociągowej.  Mimo wysiłków może się okazać że nie zejdziesz poniżej tego 5ppm NO3 na wylocie ustrojstwa.

Oczywiście kalkulator Grekzziego jest OK ale z moich doświadczeń i pomiarów testami JBLa wynika że dziewiczy 1 litr Purolite A520E w pierwszym cyklu jest w stanie adsorbować ok 40gram NO3 a po pierwszej regeneracji już stale 1/2 tego czyli około 20 gram NO3.

Łatwo więc obliczyć że mając jak ty ok 1000l wody w obiegu oraz NO3 =80 mg/l miałeś w systemie zmagazynowaną kosmiczną ilość azotanów.- około 80 gramów NO3.

W moim przekonaniu zwiększanie złoża w ustrojstwie nie poprawi zdecydowanie sytuacji. Nawet jak osiągniesz te 1-2ppm NO3 z ustrojstwa to podmiany 20% czyli 200l co tydzień są zdecydowanie za małe - w trzy tygodnie zgromadziłeś ten ładunek azotanów czyli ok 25 gram na tydzień - toż to kosmos.

1/ Zastanów się co jest powodem tak ogromnych ilości NO3 jakie powstają w twoim akwarium, bo same ryby na pewno nie - znam twoją obsadę z innych tematów.

2/ Zmierz NO2 ale JBLem  bo podejrzewam że nie masz dobrej biologii  z NO2 ok 0,025 ppm

3/ Zrób kilkaa solidnych podmianek po 50% wody i to jak najszybciej by wejść w zakres NO3 - 20-40ppm

4/ Poczytaj Wojtku to http://www.pawiookie.pl/artykusy-topmenu-12/choroby-nowemenu-380/zatrucia-azotem

 

 

 

 

Opublikowano

decco, dzięki za tego linka z allegro, przy okazji mają tez zawór kulowy na 3/8, przyda się żeby zatkać końcówkę.

Oczywiście sytuacja jest kryzysowa, więc będę działał jak w kryzysie. Jutro zmierzę NO2 a potem 50% podmianka.Choć byłbym naprawdę zdziwiony, gdybym miał podwyższone azotyny.

Jedno sprostowanie:

58 minut temu, deccorativo napisał:

W moim przekonaniu zwiększanie złoża w ustrojstwie nie poprawi zdecydowanie sytuacji. Nawet jak osiągniesz te 1-2ppm NO3 z ustrojstwa to podmiany 20% czyli 200l co tydzień są zdecydowanie za małe - w trzy tygodnie zgromadziłeś ten ładunek azotanów czyli ok 25 gram na tydzień - toż to kosmos.

Moim zdaniem zwiększenie złoża w ustrojstwie poprawi sytuację w tym sensie, że woda płynąc przez dwa korpusy będzie miała dłuższy kontakt z żywicą właśnie. Czy się mylę?

Ten ładunek azotanów, to nie w 3 tygodnie na szczęście. Po pierwsze po odstawieniu TMBT przeszedłem na podmianki co 2 tygodnie, a po drugie, jeżeli piszesz, że w rzeczywistości ta żywica szybciej przestanie adsorbować NO3 niż wynikałoby z kalkulatora, który podał Greekzi, to może tych podmianek z NO3=20 było więcej.

Tak, czy owak, trzeba by zaradzić, żeby się tego pozbyć. No i potem zastosować profilaktykę, żeby się więcej nie powtórzyło

Opublikowano

Biologia działa na szczęście.

Uważam, że najlepiej pasuje do 0,01. Jak ktoś by się uparł mógłby porównać z następnym kolorem, czyli odpowiednik  0,025. Ale to nie ma znaczenia, jeżeli biologia działa w tak ogromnej masie ceramiki w sumpie, to na pewno zbija do najmniejszych wartości.

Muszę poradzić sobie z tymi ogromnymi ilościami NO3. Dzisiaj robię podmiankę 50%. Jadą też nowe testy, tym razem zamówiłem Saliferta, to będę miał porównanie. Choć ten Salifert to zamówiony głównie pod badanie PO4.

IMG_0635.JPG

Opublikowano

Nawet jak to ci narosło do tych 80000 mg NO3 nie w 3 a w 6 tygodni to nadal jest to bardzo dużo.

Kolega Wojtek nie napisał tego ale w naszej rozmowie tel pierwsze to sygnalizował ze jego frontozy jakby traciły swoje ubarwienie, przypisywał to niesłusznie światłu ledowemu ale pomiar NO3 od razu wyjaśnił dlaczego ryby tracą kolory - bo były podtruwane wysokimi dawkami NO3 - ok 80ppm.

Co do przyjętej strategii to oczywiście dołożenie żywicy do ustrojstwa wydłuży kontakt z wodą kranową i powinno zmniejszyć NO3 na wylocie ustrojstwa, jednak to nastąpi pod warunkiem że twoja woda kranowa nie ma pH 8 ;)jak podają twoje wodociągi. Czynnik pH wody jest nadrzędnym nad pozostałymi.  Nawet takie domowe urządzenia do usuwania NO3 z ładunkiem 25kg żywicy PA202 i powolnym przepływem na długości 1m jak pH jest 8,3 nie działają i finito.

Pytanie skąd masz tak wielkie przyrosty NO3 pozostaje nadal aktualne i moim zdaniem jest to kluczowe by dotrzeć do przyczyny i ją usunąć a nie usuwać skutki.

Teraz rozumiem dlaczego TMBT ci się nie sprawdził tylko pylił, glucił, sypał rudym proszkiem i znikał w oczach - musiał pracować na 400% by utrzymać te NO3 -20ppm ale jednak trzymał miesiącami. U mnie chodzi już 3 lata ale teraz jest już do uzupełnienia a nie do wymiany. - stary rozpadający się powinien pozostać do końca i błyskawicznie uruchomić nową część wsadu ( kupiłem nowe 2 litry TMBT w erybce)

Pomiar PO4 zapewne dołoży drugi problem do usunięcia - tak sądzę - obym się mylił. Ten jednak nie jest tak niebezpieczny dla ryb..

By pomoc koleżeństwa było skuteczna proszę o:D

 

Podaj obsadę, wielkość ryb i sposób karmienia mrożonkami czy tylko?

Co jest filtracją mechaniczną i biologiczną w twoim akwarium 720l

Podaj kiedy płukałeś mechanika czyli gąbki, waty i ile ich jest w litrach albo hektolitrach :cry:

Podaj ile jest złóż biologicznych , jakie i kiedy były płukane ostatnio.:cry:

Podejrzewam jedyną acz ogromną wadę sumpa w Malawi czy jak u ciebie w Tanganice.

Sump IMHO to jest najlepsza  filtracja do biotopu morskiego i zazwyczaj współpracuje z  odpieniaczem białek - u nas tego nie masz usuwania poza system wody wszelkich zanieczyszczeń ze skutecznością 120%:( i na dodatek na bieżąco w momencie jak one się pojawiają. ( na 120% bo jest za dobra - usuwa także to co powinno pozostać czyli mikro i makro elementy w tym witaminy).

Czekam na testy PO4.

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja w 375l używam dwóch jvp-132 - jeden do napędu kaseciaka, drugi do zamiatania. Poza kolorem bez uwag
    • Mała aktualizacja Udało się zainstalować hydroponikę. To znaczy samą instalację. Pod kątem roślin jeszcze sprawa nie jest zamknięta. Zapał przy tym projekcie nieco mi opadł odkąd przeczytałem, że woda w hydroponice powinna mieć pH na poziomie 5,5-6,5. Liczę mimo wszystko, że rośliny jako tako będą sobie radziły. Kupiłem skrzydłokwiata, philodendrona i jakąś peperomię  Mam jeszcze zielistkę i epipremnum. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Chwilowo próbuję w hydroponice ukorzenić odcięte pędy epipremnum.  - wlot do doniczek  - wylot z doniczek - całość umieszczona w pokrywie - doniczki zalane wodą i wypełnione gąbkami - tak się prezentuje całość obecnie (nie zdążyłem jeszcze wsadzić roślin do doniczek)   Kilka zdjęć obywateli mojego baniaczka   - Dominujący samiec Stigmatochromis Tolae. Chwilowo największy "byk" w akwarium. Ma około 15cm. - Nimbochromis Polystigma - jeden z dwóch ujawnionych samców. Już ładnie zaczyna "łapać" niebieski kolorek   - Nimbochromis Polystigma - jedna z samiczek - Exochochromis Anagenys - jeszcze nie znam płci osobników. - Dimidiochromis Strigatus - jedna z dwóch samic - Protomelas Mbenji Thick Lips - płeć jeszcze nie znana   A na koniec najmłodszy mieszkaniec czyli malutki Dimidiochromis Strigatus  Zaobserwowałem dwie sztuki  Wątpię żeby przeżyły, ale kto wie. Na razie bardzo dobrze kryją się w tej niewielkiej ilości szczelin jakie mają do dyspozycji.    
    • Mam od paru lat Tunze 6085 Tunze Turbelle Nanostream 6085 (4025167608506) • Cena, Opinie • Pompy cyrkulacyjne 17291245623 • Allegro Dla mnie jest idealny w 200cm. Dla Ciebie się nie nadaje bo nie ma regulacji mocy. Dlaczego piszę - wcześniej miałem kilka chińskich - ich trwałość wynosiła średnio pół roku. Może teraz jest inaczej, ale jakbym miał zmieniać to na pewno kupiłbym Tunze. Nawet jeśli teraz jest chiński (bo tego nie wiem)
    • Ja używam od lat taki Tunze https://allegro.pl/oferta/tunze-turbelle-nanostream-6055-10787582038 i dla mnie nie ma lepszego. Mam go w 576l. Jest cichy, wydajny i ma regulację. Ale żeby nie było kolorowo, to ma jedną wadę. Pokrętła w sterowniku są podświetlane od spodu niebieskimi diodami, nawet fajnie to wygląda. Diody emitują oprócz światła również ciepło i pod wpływem tego ciepła po jakimś czasie, plastik z którego są wykonane pokrętła kruszeje i pękają mocowania do potencjometrów i masz po regulacji😂 Oczywiście nie do końca. Nadal można regulować za pomocą małego, płaskiego śrubokręta. Na szczęście producent dziwnym trafem przewidział taką sytuację i w sprzedaży są dostępne oryginalne pokrętła https://allegro.pl/oferta/tunze-rotary-cnobs-7090-102-pokretla-do-kontrolera-11838292596 być może już z innego plastiku (nie wiem, nie sprawdzałem). Czy kupiłbym go drugi raz pomimo tej wady? Obiema ręcami i nogyma ...TAK.
    • Tą Tunze miałem w 720l , też bym go polecał jako niezawodny sprzęt.
    • Używałem Tunze 6045 w 500l (170cm długie) Jak dla mnie to był nawet za mocny ale jako, że ma regulację nie było to problemem. Cichy i energooszczędny. Mocowanie na magnes. Regulacja - czego chcieć więcej?
    • Cześć wszystkim. Szukam cyrkulator do swojego 375, chciał bym kupić mocniejszy żeby móc użyć w przyszłość w większym akwarium( jest taki plan) zależy mi żeby był cichy oraz wydajny.  Jeśli ktoś ma doświadczenie z tunze lub eheim proszę o opinie
    • Moje już ma 9 lat, nadal bez problemu, jedynie rys więcej Wysłane z mojego Pixel 6 Pro przy użyciu Tapatalka
    • Spoina raczej na wykończeniu. Skłaniałbym się ku zmianie zbiornika, zwłaszcza że to kontrowersyjny Wromak Przyklejać się nie opłaca.
    • Mniej niż 18 , tak naprawdę bałbym się zalewać już to akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.