Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Jako, że to mój pierwszy post na forum witam wszystkich serdecznie.

Posiadam zbiornik 120x50x50 - jestem w trakcie zakładania pierwszego malawi

Jako, że mam doświadczenie tylko w zbiornikach roślinnych chciałbym się poradzić na temat filtracji. Posiadam JBL e900 pytanie czy taki filtr wystarczy? (Większy będzie problem ze zmieszczeniem w szafce). Na pewno chciałbym uniknąć filtrów wewnętrznych. Moja propozycja:

1. JBL e900 + falownik 2000l/h

2. Jble e900 + e901 połączone trójnikami (zasysa grubą rurą 16/22 po przejściu przez trójnik przechodzi na 2x 12/16 w drugą stronę analogicznie)

3. JBL e1501 (cięcie szafki)

Wypełnienie filtra myślę że pół na pół ceramika + gąbka

Edytowane przez Chriis
Opublikowano

Witaj na naszym forum ;) 

Jako filtr biologiczny wystarczy JBL e900, gdzie w nim jako złoże biologiczne zastosujesz 1 litr ceramiki(bądź innego złoża np matrix)+gąbka jako prefiltr na zasysie...

 

Teraz musisz pomyśleć o mechaniku,a z tego co piszesz chcesz uniknąć filtrów wewnętrznych wiec w grę wchodzi drugi filtr zewnętrzny (jako mechanik) o przepływie 2000l/h a w nim jako wkład mechaniczny dasz gąbki(ewentualnie dodatkowo wata filtracyjna)...

No i następna rzecz to falownik...Najlepiej u ciebie sprawdzi się Jebao/Jecod RW-4...

W ten sposób w zbiorniku będziesz miał zapewnioną filtrację biologiczną oraz mechaniczną ;) 

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, Chriis napisał:

Na pewno chciałbym uniknąć filtrów wewnętrznych.

Jeśli to jest priorytetem a szafka niska i nie wchodzi e1501 czy znacznie lepszy HW304A to jesteś w czarnej d..

Bo falownik to też filtr wewnętrzny i go widać.:( więc rada Andrzeja jakby nie ta.:D a twoje propozycje od razu też nie na miejscu z tym falownikiem 2000l/h. a grzałka gdzie kolego?

Moim zdaniem masz dwie opcje :

- albo nagniesz te swoje wymagania

- albo tniesz szafkę i wstawiasz do niej HW304A a nie e1501 i na zasysie tego kubła 2000l/h dajesz korpus 10" z watą albo gąbką. a w kuble jeden kosz ceramiki i reszta pusta - pusta i czekająca na mądre złoża a nie gruz do niczego. czyli zapchaj dziurę.

Na powrocie kubła zaś dajesz grzałkę przepływową i faktycznie masz tylko dwie rurki w baniaku i pełną filtrację.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano
29 minut temu, egon44 napisał:

Jako filtr biologiczny wystarczy JBL e900, gdzie w nim jako złoże biologiczne zastosujesz 1 litr ceramiki(bądź innego złoża np matrix)+gąbka jako prefiltr na zasysie...

 

Teraz musisz pomyśleć o mechaniku,a z tego co piszesz chcesz uniknąć filtrów wewnętrznych wiec w grę wchodzi drugi filtr zewnętrzny (jako mechanik) o przepływie 2000l/h a w nim jako wkład mechaniczny dasz gąbki(ewentualnie dodatkowo wata filtracyjna)...

Wszystko pięknie, tylko kolega napisał, że tylko e900 mieści mu się do szafki, a nie chciałby ciąć szafki. Filtr o przepływie 2000l/h będzie dużo większy. Przy Twojej propozycji to równie dobrze mógłby wziąść ten e1501(o którym pisał) i zamontować korpus narurowy.

Możesz połączyć szeregowo te dwa filtry (tak mi się wydaje). W jednym umieść tylko gąbkę, a w drugim tylko ceramikę. Tylko czy to nie będzie za słabe? Będzie konieczny falownik.

Jeśli e1501 to wypełniony tylko ceramiką, a przed nim korpus narurowy z gąbką. Falownik też może być konieczny.

Opublikowano

Dziękuje za szybką odpowiedź

Grzałka będzie przepływowa na wężu firmy Hydor 300w tak więc nie będzie jej widać

Widok falownika w akwarium tez zdzierżę chodzi mi o maksymalne uszczuplenie ilości elementów w akwarium.

HW304A podoba mi się ta opcja tylko te zużycie prądu 55w

Jak się wam sprawuje HW304A przyznam ze cena jest kuszącą....

 

Opublikowano (edytowane)

Przy takim baniaku to całkiem możliwe, że falownik w ogóle nie będzie potrzebny. W swoim starym baniaku 120 długim miałem tylko kubeł aqua szut 2 o pojemności  około 2l. i przepływie 240ll. załadowany ceramiką i wewnętrzny o przepływie 1150. Kup nigdzie nie było nawet pod kamieniami

Edytowane przez jaras
  • 1 miesiąc temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.