Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Wszystkich,

jeszcze trochę czasu, bo upłynie minimum miesiąc jak nie dwa do mojego startu ale zgłębiać wiedzę trzeba. A zatem rodzą się kolejne pytania.

Przestudiowałem a wręcz nauczyłem się na pamięć "Szablonu startu biologii na Wodę Amoniakalną (WA)" ale jak zawsze nie można wszystkich rzeczy przewidzieć a zatem kilka pytań:

1. Walizkę z testami zakupię i będę mądrzejszy w temacie wody dlatego na razie nie powiem co płynie mi z kranu ale na pewno nie ma tam chloru ponieważ mam swoje ujęcie wody. Jeśli tak to rozumiem, że kolejnym parametrem jest NO3. Czy jeśli NO3 będzie mniejsze niż 5 to potrzebne jest "Ustrojstwo z węglem" ???

2. Zbiornik 450l brutto a zatem zakładam, że ok. 360l netto. Mam 4 zbiorniki ogólne, z których na start mogę "pobrać" ok. 90 litrów czyli 25% mojej objętości netto. Czy jest sens? A jeśli tak to jak się zmieni dalszy sposób postępowania? Czy po wlaniu takiej mieszanki zmierzyć NH4 i wówczas dolać WA? W moich akwariach NO2 = 0 natomiast NO3 między 20 a 50. Stosuję Seachem stability w swoich baniaczkach ale to chyba nie ma znaczenia. Czy skorzystanie z "dojrzałej" wody może przyśpieszyć start?

3. Dzięki Waszym sugestiom już zamówiłem HW 304a - w pierwszym i drugim koszu od dołu dam po 1 litrze ceramiki i lawy wulkanicznej. I tak jak piszecie "na razie to wystarczy". Co znaczy na razie? Czy później pozostałe kosze czymś się uzupełnia czy to tak zostaje?

Opublikowano
5 minut temu, GERWO73 napisał:

Czyli ustrojstwo generalnie niepotrzebne

Generalnie i szczególnie jest zawsze potrzebne:D.

Masz własne ujęcie wody więc fakt chloru tam nie masz aleeee innych syfów co nie miara.

Ustrojstwo a w nim węgiel aktywny nie tylko usuwa chlor, chloraminę i dwutlenek chloru ale także usuwa metale ciężkie , pochodne ropy naftowej oraz pestycydy od rolników, detergenty z prania  i inne szkodliwe substancje co wylewają w Zielonej Górze - a tego masz gwarantuję ci bez liku.  Często takie własne ujęcia mają ogromne ilości żelaza, manganu, niklu , bardzo mało tlenu O2 a ogromne ilości CO2 oraz twardość GH pod 20 dGH a  NO3 pod 50ppm . Prawie każda SUW najpierw wodę napowietrza by natlenić a potem filtruje przez piasek i węgiel a na końcu chloruje i wciska w rury. Więc zawsze jest to takie przemysłowe wielkie ustrojstwo.

Ustrojstwo ma też wersję II z dodatkowym korpusem z Purolite A520E lub PA202 który usuwa NO3 więc kolega kwiq się myli .

Generalnie i w szczegółach zupełnie nie znasz swojej wody więc możesz generalnie całe to ustrojstwo olać ale radzę zacząć od zakupu tej walizki testów JBLa i zbadania swojej wody wszystkimi testami. Choć zapewne zaraz ktoś napisze że nigdy wody nie badał zawsze lał prosto z kranu i nigdy mu żadna ryba nie zdechła. A w to już nie wierzę - mnie przez 50 lat wiele zdechło.

Bo jakby się generalnie okazało że twoja woda ma NO3 -50ppm co jest całkiem możliwe to 50ppm z kranu + 50ppm z tego co masz już w swoich zbiornikach  to razem NO3 =100ppm a to już blisko do śmiertelnych zejść ryb od zatrucia azotanami.

Poczytaj sobie to http://www.pawiookie.pl/artykusy-topmenu-12/choroby-nowemenu-380/zatrucia-azotem

Ale mam dla ciebie i fajne wiadomości.:D

1/ Ta stara zasyfiała woda z tych 4 innych baniaków które masz z NO3-50ppm nadaje się wyłącznie do kanalizacji a nie do zasyfienia nowego szkiełka na dodatek z Malawi. Więc ani litra tego syfu nie lej .

2/ Kupiłeś HW304A i to doskonały wybór - a w nim będą zapewne gratisy  więc zrób tak.

Z tych czterech baniaków które chodzą od dawna wyjmij w sumie 2 litry ( słownie dwa litry) złoża i nie więcej i jak  nówka-baniak będzie zalany to

Opłucz w tej swojej kranówie bez chloru i włóż do ostatniego kosza  na dnie tego HW - masz gotowy dojrzały baniak z gotową dojrzałą biologią akuratną do wpuszczenia ryb natychmiast jak ci temperatura dojdzie do 25C . Zostaw w tym kuble zeolit a usuń węgiel oraz pozostaw gąbki , zamknij i hajda.

Powinien ci zostać jeden lub dwa wolne kosze - maja pozostać puste bo one czekają na złoża do usuwaniaa NO3/ PO4/ SiO2 - to włożysz jak ci ryby ustalą stabilną biologię a NO3 przekroczy 20 ppm a nigdy nie powinno dochodzić do 50ppm - jak przeczytałeś link to już wiesz od kiedy co jest szkodliwe.

Stability lej od razu ale kup także Kordon Amquel Plus 118ml - jako stabilizacja biologii po wpuszczeniu ryb i wlejesz jak ci NO2 przekroczy 0,2ppm.

to tyle

powodzenia

 

 

Opublikowano

No dobra - kolega kwiq mija się z prawdą w 50%tach:D

Tytuł rzeczonego tematu w ogóle nie mówi o węglu i brzmi "Ustrojstwo do nalewania kranówy - dwa zestawy"

i w obu zestawach jest węgiel ale tylko jeden usuwa NO3.

 no chyba teraz może tak być:)

Opublikowano

Witam,

no to pierwszy krok do przodu: przyszła walizka i dodatkowe testy a zatem w weekend bawiłem się w chemika z wodą z kranu (własne ujęcie) no i takie coś mi powychodziło:

KH 10

GH 18

NH4 < 0,05

NO2 < 0,02

NO3 1 (zrobiłem też drugim testem, który miałem od roku i wyszło max 5)

ph 7,4 przy teście tym dokładniejszym bo jak zrobiłem testem od 3 do 10 to interpretacja moja i żony była trochę rożna ale stanęło, że jest 8). Z drugiej strony jeśli jego dokładność to 0,5 to i może się wyniki pokrywają

Proszę o interpretację wyników.

Ustrojstwo do nalewania wody już kompletuję (podwójne) tylko czy faktycznie jest konieczne? Jeśli tak to krótko i bez komentarzy.

Dnia 23.01.2017 o 12:38, deccorativo napisał:

Bo jakby się generalnie okazało że twoja woda ma NO3 -50ppm co jest całkiem możliwe to 50ppm z kranu + 50ppm z tego co masz już w swoich zbiornikach  to razem NO3 =100ppm a to już blisko do śmiertelnych zejść ryb od zatrucia azotanami.

Krótki komentarz: napisałem od 20 do 50, to 50 to już masakra i zdarzyło się sporadycznie przy chwilowym przerybieniu. A ponadto chemikiem nie jestem ale wydaje mi się, że jak do wyborowej 40% dodam tyle samo Bolsa też 40% to za żadne skarby nie uzyskam "WyBolsa" 80%  ;)

Opublikowano

sprawa jest prosta.

wodę masz bardzo dobrą do malawi

nie musisz robić wersji II ustrojstwa wystarczy wersja I  na jednym korpusie z węglem blokowym.

Oczywiście nie masz w tej wodzie chloru ani wysokiego NO3 ale nie wiesz ile masz detergentów, pochodnych ropy naftowej i pestycydów więc ustrojstwo jak najbardziej wskazane.

Porównanie z Bolsem błędne.

Gdy mamy w kranie wodę z NO3 =50ppm i do takiej wpuścimy stado ryb a baniak dojrzały to po tygodniu nie będziemy mieli w baniaku NO3 =50ppm tylko znacznie więcej , a jak się spóżnimy z wielkością i częstością podmian to może wyjść nam  taki Bols 100ppm :D

 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam Kolegów,

muszę się odezwać i poprosić o pomoc bo zaczynam się lekko niepokoić. I nie chodzi tu o brak cierpliwości tylko chyba za bardzo pośpieszyłem się z zamówieniem obsady i na czwartek jestem omówiony z Panią Moniką w Świebodzinie na odbiór ale chyba będę musiał przełożyć. Ale po kolei:

akwarium 450l, piasek kwarcowy 0,8-1,2 - ok. 50kg, serpentynit - ok. 80kg, filtracja narurowa (w innym poście się "chwaliłem") na początku sznurki a za pompą w dwóch korpusach: pół  http://allegro.pl/bio-wklad-do-biotopu-malawi-1l-stabilizuje-ph-i-kh-i5139630452.html  i pół lawy wulkanicznej w trzecim pół lawy wulkanicznej i pół grysu koralowego. Pompa chodzi z wydajnością 1,6 m^3/h, oświetlenie wyłączone, napowietrzanie włączone oraz cyrkulacja. Start na WA i starałem się iść jak po sznurku. Na wodę tylko patrzę

I teraz: w załączeniu tabelka. Wszystko szło wydaje mi się idealnie ale zaczyna mnie mocno martwić bo jakby stanęło - utrzymujące się duże NO2 - po lekkim wzroście stojące NO3. Testy oczywiści JBL

Co dziwniejsze miałem stare testy (ponad rok) Zooleka na NO3 i je jak zrobiłem 12 marca to wyszło ponad 20. Proszę o radę i wsparcie.

CCF20170314_0001.pdf

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.