Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam

Proszę o info jaki rodzaj świetlówki wybrać, aby uzyskać niebieski efekt - podobny jak na załączniku.

Ryby Malawi, belka oświetleniowa na 2 szt długość 1,50 m.

Chodzi mi o takie oświetlenie, które będzie mogło być włączone cały dzień.

Akwarium 2,35 m 540 l

1.jpg

Edytowane przez nikiel
Opublikowano

założyłeś temat nie w tym dziale. Jest dział oświetlenie. Co do pytania to taki efekt uzyskasz na modułach led białych zimnych oraz niebieskich są lepsze od świetlówek pod względem żywotności oraz zużywają mało prądu. Poczytaj

Przeniosłem do właściwego działu.

Opublikowano (edytowane)

Witaj młodzianku:D

Dobrze że do nas zawitałeś ....

......

W oświetleniu jakie sobie wymarzyłeś i pokazałeś takie aktyniczne czyli zupełnie morskie bardzo niebieskie pozbawione części widma czerwonego i zółto-zielonego nasze ryby tylko niebieskie wyglądają ładnie ale te żółte i czerwone wyglądają jak duchy bez kolorów.

.......

Mam nadzieję że nikiel zdążył przeczytać;)

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 2
Opublikowano

Możesz kupić niebieską świetlówkę, jest ich sporo na rynku i dać do tej białej. Możesz też kupić plastikową, niebieską rurkę nasuwaną na świetlówkę. Widziałem takie w sprzedaży. Świecić możesz cały dzień, bez względu na kolor oświetlenia.

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Panowie..zrobiłem porządek dla uporządkowanie tematu i emocji. Tomku.......Twój też usunąłem bo zostawiając go nie wiadomo by było do czego się odnosi po usunięciu wcześniejszych postów. Jak coś to pretensje proszę kierować do mnie:)

  • Dziękuję 2
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam ponownie

Kilka fotek różnych wariantów testowanego oświetlenia.

Na razie nie piszę jakie kombinacje, bo chcę znać Waszą opinię.

Chodzi mi przede wszystkim walory estetyczne ale i istotne dla samopoczucia ryb.

Myślę, że wzrokowo da się coś ocenić.

 

Kupiłem- Świetlówka T8 Marine Blue Actinic 58W (fotki 2,3)

Świetlówka ta raczej musi być dopełnieniem innej barwy i wtedy wygląda nieźle.

Sama daje efekt zmętnienia wody, szczególnie na przedniej belce.

Nie spełniło to moich oczekiwań więc będę eksperymentował dalej.

 

Być może z LEDami, jak proponowali niektórzy.

Ale najpierw chcę znać Waszą opinię. (proszę zgodnie z kolejnością wyświetlania).

 

Fotki robione w dzień i szkoda, bo mamy odblask okna.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

Opublikowano
11 godzin temu, nikiel napisał:

Ale najpierw chcę znać Waszą opinię. (proszę zgodnie z kolejnością wyświetlania).

Jak prosisz by oceniać w kolejności  to ponumeruj zdjęcia bo szlak trafia jak trzeba liczyć je w kolejności po dwa razy - chyba że od razu ocena po całości - :(

 

Coś ci w poście #3 napisałem ;) widać lubisz wydawać kasę na eksperymenty z góry skazane na niepowodzenie i efekt doskonale znany

Zdjęcia 2,3 dobitnie to potwierdzają. - najgorszy efekt moim zdaniem i ryby wszystkie są niebieskie a tak przecież nie jest - jak niebieskie cienie wyglądają.

zdjęcie 1 - kolor płaski tylko w zakresie żółtego

foto#4 - słabe światło wąskie tylko z przodu ale wybarwienie ryb znacznie lepiej

foto 5 - to samo tylko przesunięte na tył więc piękne tło widoczne ale ryby te pływające przy szybie przedniej oświetlone od tyłu więc do d..

foto6 - tu światło z przodu i tyłu ale bez wybarwienia czerwonej składowej koloru

foto 7 - moim zdaniem najlepsza kombinacja tego co pokazałeś świeci tam i coś czerwonego i ta niebieska aktyniczna - masz dużo ryb niebieskich więc na pewno potrzebne światło tak 9000-11000K - wyżej już za niebiesko.

pozostałe fotki  z zielono-żółtym światłem z tyłu potem po środku i na przodzie.

 

Teraz moje uwagi ogólne choć rozumiem że to eksperyment więc trudno uzyskać to co ja bym chciał a nie koniecznie ty.

1/Baniak ma 2,35cm więc nawet najdłuższe rury dają to co widać - są za krótkie i trzeba by dawać po dwie w szeregu by doświetlić oba boki.

Czyli wynika że trzeba by 4 rury po 1m długie do tego baniaka, bo tak to pół baniaka nie doświetlone i nawet ci co lubią niedoświetlone boki chyba się skrzywią na ten efekt nawet gdyby był symetryczny.

2/ Masz piękne tło i nie wolno ci go schować w ciemności jak to robimy z czarnym pcv lub folią naklejoną na zewnątrz -IMHO  tło powinno być widoczne bo jest piękne choć nie widzę całego tylko fragment.

3/ Tak jak pisałem wcześniej- powinno być światło 10-11k K + wybarwiające RGB no i długości rur 2m  dwa z przodu i jedno po środku by tło pokazać ale nie przesadzić z jego podkreśleniem.

4/ Wszystko zależy też od ustawień aparatu i efekt na fotkach może być zupełnie inny niż w realu więc oceny z foto są zawsze trudne do oceny i absolutnie subiektywne , poza tym każdy widzi kolory inaczej a niektórzy nawet pewnych - wcale.

Nie namawiam ale pokażę ci jakie światło w baniaku 120cm x 60 x 55h dają dwa paski led po 1m umieszczone w pokrywie z komorowego poliwęglanu  tuż przy wzmocnieniu przednim wzdłużnym świecące przy 11,5V pod kątem 30 st na tylne tło w układzie :

biały 5630 - 9000K  + RGB 5050

Resized_20161230_085958.jpeg

 

te same kwiaty i fragment tła  w stłumionym świetle dziennym - porównaj wybarwienie podkreślające wszystkie kolory w tym najsilniej niebieski.

ale i cyjano, zielony ciemny ale i jasny oraz pomarańczowy, żółty no i bardzo czerwony.

ATT00599.jpg

 

W którym kierunku pójdziesz - czy w rury czy w inne techniki światła - to już twoja wola ale przemyśl sprawę dokładnie pamiętając o mocach czyli koszcie prądu, wybarwieniu ryb oraz możliwościach włączania sterowania barwą i świtem i zmierzchem no i trwałością rur i innych żródeł światła.

 

 

 

Opublikowano

Panie Henryku, czy moge się podpiac szybko pod temat I zapytac jakie ustawienia sa na tym rgb pasku? Wyglada rewelacyjnie, mam ledy 10000k + RGB na sterowniku pana Romka, taki efekt probuje osiagnac i do tej pory 1:0 dla ledow....

Opublikowano
50 minut temu, Paulstick napisał:

Panie Henryku, czy moge się podpiac szybko pod temat I zapytac jakie ustawienia sa na tym rgb pasku? Wyglada rewelacyjnie, mam ledy 10000k + RGB na sterowniku pana Romka, taki efekt probuje osiagnac i do tej pory 1:0 dla ledow....

Zawsze zaczynam na full a potem dostosowuję do swoich preferencji.

Wszystkie ustawienia są na full czyli RGB oraz W są minusami zwarte do minusa zasilacza  zregulowanego z 12V do 11,5V by taśmy się nie grzały i długo pracowały bo to chińskie są.

To nie jest efekt docelowy jaki chcę osiągnąć bo :D

Docelowo będą 2 paski W 9000K + 3 paski RGB  a teraz co pokazałem to jest tylko po jednym  W +RGB .

Z tego co widzę w porównaniu do modułów Samsunga ( też mam w kotniku) oraz do power RGB COB 10W x4  to jest ( to mam w Malawi i Tanganice ) najbardziej równomierne oświetlenie nawet na fotce nie widać na górze żadnej najmniejszej różnicy w  ilości światła a barwy są na całej powierzchni baniaka równomierne bez efektu tęczowej ramki wokół przedmiotów .

Oczywiście na fotce i w moim oglądzie widzę różnicę np te tło nie jest tak niebieskie jak na fotce choć fotka potwierdza wysokie wybarwienie niebieskich ryb jaki będzie. ale i kolor biały nie jest zafałszowany inną barwą  co widać na białym pcv na dnie - to jest właśnie doskonały efekt do którego trzeba dążyć - oczywiście to moje zdanie.

Teraz zmieniając proporcje RGB mogę uzyskać i Amazonię i  dać nie tyle 0,3W/l wody dla  roślinnego czy morskiego ale ilość światła nawet większą niż dają świetlówki z mocą 0,3W/l . Mogę też zrobić światło pod marychę i/lub pod roślinniak.:D

A teraz robię taką " podwodną świetlówkę led " na pasku białych oryginal samsung 7020 - 10000K + 2 paski RGB 5050 wszystko pod sterownik Romka i zanurzone w wodzie pod wzmocnieniem przednim pod kątem 30 st ku tyłowi.

fotka ze wstępnego etapu prac

ATT00623.jpg

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Wg. mnie fotki nr. 5 i 11 są najlepsze i tu powinieneś szukać rozwiązań. Fotka nr. 5 ma kiepsko doświetlony przód, a fotka nr. 11 tył. Może połącz te dwa oświetlenia. Fotka nr. 5 jest cieplejsza, więc dobrze, że idzie na tył, a fotka nr. 11 jest zimniejsza, ale nie za zimna, więc nie przekłamuje sztucznie koloru ryb. Wg. mnie zbilansowanie tych dwóch świateł da dobry efekt.

4 godziny temu, deccorativo napisał:

W którym kierunku pójdziesz - czy w rury czy w inne techniki światła - to już twoja wola ale przemyśl sprawę dokładnie pamiętając o mocach czyli koszcie prądu,

Tutaj moja uwaga, stosując świetlówki eliminujesz grzałkę. Przy ledach będzie ona konieczna, więc ta oszczędność prądu może być iluzoryczna. Wiem, bo tego doświadczyłem. Mając świetlówki nie potrzebowałem grzałki. Latem wręcz musiałem podnosić w dzień klapę, żeby obniżyć temperaturę. Po zamontowaniu LED-ów temperatura spadła do ok.24°, więc musiałem kupić grzałkę.

Jeszcze jedno. Te ciemne boki to pewnie tylko na zdjęciach. Jak się domyślam, w realu tak ciemno nie jest.

Tak sobie patrzę na te fotki i faktycznie, jeśli lubisz zimne klimaty, to fotka nr.7 jest najlepsza.

Edytowane przez pozner

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.