Skocz do zawartości

filtracja - statystyka


meth

Rekomendowane odpowiedzi

Może uproszczę procedurę ;). Testując różne; mniej lub bardziej znane materiały filtracyjne w akwariach sterylnych, stwierdziłem, że przy stosowaniu w identycznych warunkach takich samych objętości mediów najlepiej wypadał keramzyt. Tzn. dodawane codziennie dawki amoniaku były po dobie "neutralizowane" gdzie przy innych mediach, wykrywalne były azotyny. Badania nie dotyczyły mediów aktywnych chemicznie jak np. węgiel.


Rozwinięcie wyboldowałem. Przykład filtra hygroponicznego jaki podajesz nie obejmuje obszaru problematyki topicu ponieważ ten filtr jest filtrem denitryfikacyjnym w który roślina pobiera NO3 natomiast filtry kubełkowe tego nie czynią i przebiega w nich inny proces. W twoim eksperymencie nie występuje wątek medium jako złoża bakteryjnego tylko jako rusztowania dla korzeni roślin więc nie widze związku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiedziałem, że makoka zainteresuje ten keramzyt :wink:


w innym wątku napisałeś:

Kolega prosił mnie o aktywność na forum uważając, że moje wykształcenie i doświadczenie może być pomocne wielu osobom zajmującym się pielęgnicami z Malawi. W związku z tym, że jestem ichtiologiem i akwarystą a ichtiofauną Afryki zajmuję się od ponad 20 lat doszedłem do wniosku, że czemu nie spróbować.


Wybacz Jakubie, ale od kogoś takiego jak ty oczekiwałem czegoś więcej niż upraszczania procedur (chyba, że nie za bardzo masz czas wtedy rozumiem). Uproszczonych postów w necie można znaleśc dziesiątki, ty natomiast ze swoją wiedzą pewnie mógłbyś dać tutaj co najmniej mały wykład na temat filtracji.


Jeśli chodzi o hydroponikę, to jeśli się ją odpowiednio zbuduje występuje w niej złoże bakteryjne w postaci złoża zraszanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja , kombinując nad filtracją do baniaka ok 1200l , a czując szczerą awersję do sumpów , wykombinowałem , ze zastosuję sobie unimaxa 700, współpracującego z z filtrem FBF o poj. ok 6l.

A dlaczego?

Filterek ten ma pojemności 15l na same wkłady , czyli takie złoże ceramiki plus FBF powinno mi wystarczyć do filtracji biologicznej.

Jako filtracja mechaniczna będą śmigały dwie kaskady AquaClear 500.

W sumie mało zużytej mocy w watach , odpowiednia cyrkulacja , a i złoże biologiczne odpowiednie.

Ale to jest tylko moje zdanie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Post z założenia miał być o filtracji za pomocą filtrów zewnętrznych – konkretnie kubełków i o tym jak duże złoże biologiczne jest potrzebne do wydajnej filtracji w określonym akwarium – Malawi. Hydroponika to temat na osobny obszerny topic, próbował taki stworzyć cacy ale nie do końca się udało. Jak będziemy co chwile mówić o czymś innym to będziemy mówić o niczym. Ja ze swojej strony liczyłem, że może się uda przynajmniej ogólnie określić ramy potrzeb filtracyjnych przykładowo - skoro do wydajnej filtracji wystarczy gąbka o powierzchni 10% objętości akwarium, to filtracja za pomocą keramzytu powinna mieć powierzchnie 8% objętości zbiornika, a za pomocą Eheim EHFISUBSTRAT potrzeba już tylko 5% - to tylko przykład. Może za dużo wymagam nie winem. Jak Toś ma ochotę podjąć temat to zapraszam ja przynajmniej chwilowo wymiękam. A o hydroponice chętnie poczytam z tym, że w osobnym topicu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ze swojej strony liczyłem, że może się uda przynajmniej ogólnie określić ramy potrzeb filtracyjnych przykładowo - skoro do wydajnej filtracji wystarczy gąbka o powierzchni 10% objętości akwarium, to filtracja za pomocą keramzytu powinna mieć powierzchnie 8% objętości zbiornika, a za pomocą Eheim EHFISUBSTRAT potrzeba już tylko 5% - to tylko przykład. Może za dużo wymagam nie winem.

Nie da się. Każdy ma inną obsadę, inaczej karmi, ma inną ilość wody w akwa, inną temperaturę, inną zawartość tlenu w wodzie, podmienia różną ilość wody w różnej częstotliwości itd. itd. U mnie wystarcza 8l biobali+8lceramiki zmieszanej z grysem koralowym+8l keramzytu, u kogoś innego będzie to za mało. Nie ma możliwości ustalenia wzoru, zrobienia tabelki, czy określenia w inny sposób, potrzebnej do wydajnej filtracji, ilości wkładów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak coś napiszę :)

Filtr EHEIM Professionel I 2228 02:

- według producenta przeznaczony do akwariów max 600l,

- objętość wypełnień 7,3l,

- standardowo wyposażony we wkłady Substrat PRO(do filtracji bio) i Ehfimech (do wstępnej filtracji mech.)

- powierzchnia filtracyjna substratu to 450m2/l

Z tego co było w moim kuble - substratu standardowo jest na wypełnienie jakiś 2/3 kubła - co daje nam mniej więcej 4,8l substratu.

4.8l to jest 0.8% objętości akwarium 600l. Przyjmuje, że według producenta EHFISUBSTRAT stanowiący 0.8% objętości akwarium jest w stanie zapewnić wydajną filtracje.

Idąc dalej 4.8l substratu eheima stanowi 2160m2 powierzchni dla bakterii – czyli tyle mniej więcej potrzebujemy metrów kwadratowych jakiego kol wiek podłoża dla bakterii aby mieć wydajną filtracje.

To są tylko takie moje amatorskie wyliczenia z dużym współczynnikiem błędu, np. nie wziąłem pod uwagę w ogóle ehfimechu który chcąc – nie chcąc podłoże dla bakterii także stanowi. Trzeba wziąć także pod uwagę, że producent podaje „do max 600l” bez uwzględniania obsad biotopów itd.

Natomiast mając:

- książkę typowo malawistyczna i w niej podane „że gąbka o wielkości stanowiącej 5-10% pojemności akwarium jest wystarczająca do ustabilizowania parametrów wody” w akwariach mocno przerybionych

- mamy podane również jaki to jest rodzaj gąbki - „Najlepsza gęstość takiej gąbki to 4 otwory przypadające na 1cm”

- powierzchnie filtracyjną takiej gąbki (w m2)

Mając to wszystko można by się pokusić aby na takiej podstawie wyliczyć ile faktycznie potrzebujemy do wydajnej filtracji np. ehfisubstratu. Powierzchni czynnej takiej gąbki niestety nie znam. Czytałem kiedyś stronie o akwariach low tech, gdzie dziewczyna opisywała potrzebę samej filtracji o raz podawała powierzchnie czynną poszczególnych mediów – różnych gąbek, piasku, węgla, keramzytu itd.

Może to wszystko to stwarzanie sobie problemów, wystarczy kupić filtr dedykowany do danego akwarium lub większy i mieć wydajną filtracje i spokojną głowę, ale ciekawi mnie to i chciałbym wiedzieć dlaczego powinienem mieć akurat taki a nie inny filtr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rodzaje gąbek są różne i różnie filtrują, ale gąbka do filtracji bio raczej sie nie nadaje. Może i jest dobrym podłożem dla bakterii, ale szybko się zapycha i przy czyszczeniu kicha...

Tak, jak pisałem wcześniej, nie ma reguły. U jednego dąbka z 4 otworkami się sprawdzi, a ktoś inny będzie potrzebował tych otworków 8 :wink: . Poza tym raczej nie ma sensu ustalania złoża "na styk". Lepiej zrobić spory zapas i za dużo nie liczyć, bo się można przeliczyć :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto mówi o robieniu na styk filtracji? Gąbka została użyta jako przykład w „btn” i miała służyć jako podstawa wyliczeń, gdyż tam zostały podane konkretne dane. A wyliczenia magę posłużyć do zrobienia właśnie tego sporego zapasu. Ale widzę, że lepiej ludziom ciągle polecać kup taki filtr albo taki niż zrobić coś konkretnego dla wszystkich co służyło by jako podstawa przy wyborze filtra.

Linki jeśli jednak kogoś to interesuje (i przykład, że jednak niektórym chce się liczyć):

http://strony.aster.pl/faolan/amoniak.htm

http://strony.aster.pl/faolan/wklady.htm

http://strony.aster.pl/faolan/filtr_rosliny.htm

http://strony.aster.pl/faolan/bez_filtra01.htm

MateuszT jak znajdziesz czerwoną a jeszcze lepiej różową gąbeczkę do filtra daj znać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.