Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałem dzis przedstawic filtr który zrobililem w hmm... 1 godzine 8) .

A wiec do zrobienia takiego filtra skłoniła mnie awaria starego filtra(kaskadowego)który był bardzo głośny i pekł w taki sposób , ze ciezko byloby go skleic.

Przejdzmy do omówienia budowy filtra, do jego zrobienia było potrzebne mi:

- 11litrowe akwarium - 10zł

- rurka PCV 3/4 " ok.50cm + 2 kolanka łamane w 90 stopniach - 4.20zł

- węzyk gumowy fi 8mm ok. 50cm - 1zł

- pompka ze starego filtra wewnetrznego aquael'a fan mini (troche słaby bo 260l/h ale i tak daje rade, w sumie obróci niecale 3 razy akwarium w ciagu godziny :D , niedlugo zmienie na cos ok.700l/h) - 26zł (caly filtr)

- 4 szybki o potrzebnych wymiarach - 5zł

- sylikon akwarystyczny (zeby przekleic czyms te szybki - 5.80zł

- wkłady mam narazie ze zwirku o róznej granulacji i z gabek - ok.6zł za wszystko + woreczki , które zrobilem z firanek (o drobnych dziurkach tak aby nic sie nie wydostalo oprócz wody)


Z materiałów to tyle. Teraz omówie co po kolei robiłem:


1. Przykleiłem szybki do akwarium tak aby woda przepływała raz dolem a raz góra (mam 3 komory na wkłady filtrujace)

2. Czekałem az sylikon wyschnie ok. 24h (wiem, ze na poczatku pisalem, ze zrobilem w godzine calosc ale nie bralem schniecia silikonu pod uwage)

3. Umiescilem wkłady (gabki i zwirek) w firankach po czym je zszyłem;)

4. Włozyłem wkłady do akwarium.

5. Obciąłem rurke PCV na 3 czesci (pierwsza która miała byc w duzym akwarium (ok.25cm) nastepnie ta która miała byc po kolanku dana (ok.10cm) i na koncu ta , co wchodzi w filtr (male akwarium) (ok.15cm)

6. Zgrzałem rurki PCV z kolankami w kształt litery "U"

7. Zdjałem obudowe (dolna) i wyjałem gabke z filtra aquaela.

8. Na wylot Aquael'a zamontowalem rurke igielitowa (gumowa o srednicy 8mm)

9. Wszystko umiescilem na swoim miejscu.

10. Wypoziomowałem i ustawilem filtr (male akwarium) tak aby wysokosci krawedzi w duzym akwarium i w malym akwarium(filtrze) byly an tej samej wysokosci) (A konkretnie pod filtr podłozyłem kilka warstw styropianu)

11. Zassałem wody z dużego akwarium poprzez rurke PCV ( ta w kształcielitery "U" i szybko włożyłem do filtra , który powoli sie napełnil woda.

12. Nastepnie uruchomiłem filtr (pompke aquael'a)

13. A teraz ciesze sie z pracy mojego nowego filterka (którego nazywam "małym sumpem"


Filtr ten działa na prawie plywania ciał.

Nie ma obaw co do awarii pradu bo juz testowałem go niejednokrotnie i woda poprostu staje i nic sie nie dzieje :)


Jestem bardzo zadowolony z pracy tego filtra, tylko musze jeszcze kupic nowa pompke , bo ta ma za mała wydajność.

:? Praca filtra jest bardzo cicha i niewidoczna (gdyz filtr stoi za akwa).


Filtr ten jest tak małych rozmiarów, ponieważ akwarium ogólne (malawi) ma pojemnosc 118l netto, a brutto ok 85l(odliczajac kamienie i piasek(zwirek)


Kalkulując teraz wszystkie koszty to ten sumpik wyniósł mnie ok.56zł wiec ok. 5 razy mniej niz nie jeden kubełek. Dodatkowa zaleta jest to że jestem "dumny" z tego ze mam filterek zrobiony przeze mnie :D:D


Wielkie podziekowania dla kolegi Makok'a , który podprowadził mi ten pomysł do głowy i pomógł go wykonac.


Oto fotka tego filterka (przepraszam za zdjecie ale filtr stoi w ciezko dostepnym miejscu dla aparatu i nie moge nic z tym zrobic):


18f01878aaf33fedmed.jpg

Opublikowano

też zastanawiałem się czy u mnie w 200L nie zrobić takiego mini sumpa bo chciałbym aby zaciąg wody robił jako skimmer. Wszystko miało by działać na zasadzie grawitacji a spowrotem z sumpa do akwa jakaś głowica 1000L/h powinna dać radę.

Opublikowano

To jest filterek przelewowy i według moich (i nie tylko) instrukcji brakuje jeszcze rurki od napowietrzania (od aquaela) wetkniętej w U z pcv, aby odpowietrzać kolanko po restarcie prądu, ale na gg BaczekSTWA sywierdził że i tak mu odpowietrza... więc co tam, nie moja podłoga :P


ale cieszę się, że mogłem pomóc... pozdrawiam

Opublikowano

Nom, nic sie nie stanie w razie awarri pradu , ale wole sie ubepieczyc... wiec Mokok jak to zrobic i gdzie??


PS

fotek lepszych nie bedzie bo jest bardzo ciezki dostep aparatem (ja mam jeszce Canona s6500, a jest on bardzo duzy). Reke wloze ale aparatu juz nie;/ ale przy wymianie filtrów lub "odinstalowaniu" filtra zrobie fotki :)

Opublikowano

W przypadku awarii prądu absolutnie nic się nie stanie. Rurka nawet sie nie zapowietrzy, więc nie ma co kombinować. Mieszkania też na pewno nie zaleje.

Takie filterki są niezłą alternatywą dla normalnych sumpów. Jedyna wada, to konieczność zastosowania rur o bardzo dużej średnicy, jesli myślimy o większych przepływach...

Opublikowano

Czyli jak bym chciał zastosowac w tym filterku pompke np. o wydajności 700l/h to moze rurke wieksza kupic czy 3/4 cala wystarczy??


Aha (lekki OT ale sory), teraz mam takie pytanko czy lepiej dokupic jakis filtr wewnetrzny do akwarium o wydajnosci ok. 500-700l/h czy moge zmienic tylko pompke na cyrkulacyjną np. 700l/h???

Opublikowano

poniewaz mysle nad dorobieniem mini panelu/sumpa do 60l wiec szukalem informacji jak nie wiercac nic w baniaku zrobic przelew...


Stosuje sie pudelka przelewowe:

tutaj w wykonaniu szklanym

http://www.akwariadwa.webpark.pl/przelewy.html


Z angielskiego "overflow box":

http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html

http://saltaquarium.about.com/od/diyove ... _Plans.htm

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/overflow.htm


Zasada naczyn polaczonych jest ok, dopoki rura sie nie zapowietrzy ;k wtedy zawartosc sumpa laduje w akwa - i o ile akwa jest obliczone tak, ze woda z sumpa nie wyleje sie z akwa to jedyny problem to brak filtracji i ewentualnosc spalenia np. pompy obiegowej i sprzetu ktory jest w sumpie...


Ja bym jednak pomyslal o odpowietrzaniu...

Opublikowano
W przypadku awarii prądu absolutnie nic się nie stanie. Rurka nawet sie nie zapowietrzy, więc nie ma co kombinować. Mieszkania też na pewno nie zaleje.

Takie filterki są niezłą alternatywą dla normalnych sumpów. Jedyna wada, to konieczność zastosowania rur o bardzo dużej średnicy, jesli myślimy o większych przepływach...



To zależy oczywiście od wielu parametrów, ale ja i tak zastosowałbym odpowietrzanie przez głowicę, bo przy jakimkolwiek błędzie konstrukcyjnym (np słabe klejenie kolanek i mikro otwór) pompka wypompuje po restarcie prądu wodę do akwa a kolanko pozostanie zapowietrzone... niech wtedy woda w akwa dojdzie np. do świetlówek DIY i prąd porazi rybki - już nie mówię o wylaniu się na podłogę...

pewnie wiele czynników to np. wielkość obu zbiorników, zastosowane rury, głowica (przeplyw) itp... ale jednak dla świętego spokoju...


BaczekSTWA, ja Ci już pisałem na gg jak to zrobić i inaczej nie za bardzo wiem jak Ci to wytłumaczyć... może ktoś inny spróbuje?? i z dwóch opisów coś sobie wywnioskujesz? no bo nie wiem...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.