Skocz do zawartości

Pierwsze Malawii - pytania Laika


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam szanowne grono forumowiczów,

 

Od jakiegoś czasu po głowie chodzi mi przesiadka z roślinniaka na słodkowodne Malawii. Ponieważ z tym biotopem nie mam absolutnie żadnego doświadczenia chciałbym zasięgnąć kilku porad w nurtujących mnie kwestiach. Zanim jednak  przejdę do meritum opisze baniak jakim dysponuję:

 

- akwarium 112 l

- oświetlenie standardowe 2x18W w pokrywie plus dołożone 12 modułów LED o łącznej mocy ok 8W

- filtracja zewnętrzna: kaskada Aquael FZN-2

 

Teraz to co mnie interesuje:

1. Jak wygląda temat glonów w Malawi??

Wiadomo, że w akwarium typowo roślinnym nadmiar związków azotowych jest pochłaniany przez bogatą roślinność. W Malawii gdzie roślin jest niewiele bądź nie ma ich wcale domyślam sie, że stężenie azotanów utrzymuje się na wysokim poziomie.  Czy to nie przysparza kłopotów z wysypem wszelkiego rodzaju glonów? Czy wymagane są jakieś specjalne zabiegi pielęgnacyjne utzrymujące stabilizację zbiornika? Wiem, że często zmagacie się z problemem okrzemek, ale to podobnie jak w przypadku akwarium roślinnego raczej temat naturalny.

 

2. Oświetlenie

Czy oświetlenie jakim dysponuję będzie odpowiednie do biotopu Malawii?

 

3. Filtracja

W moim przypadku filtr kaskadowy sprawdza się nieźle. Czy kaskada wystarczy do Malawii czy może wymagana jest wydajniejsza filtracja realizaowana przez filtr kaskadowy?

 

4. Nawożenie

Z tym zawsze miałem największy problem. Dawkowanie nawozów mikro i makro do roślinniaka, dbanie o odpowiednie stężenia potasu i innych pierwiastków żeby rośliny prezentowały się pięknie i zdrowo wymaga nie tyle odpowiedniej wiedzy co sporej ilości wolnego czasu na wykonywanie testów, analizy i szukanie złotego środka. Czy w przypadku Malawii konieczne jest jakiekolwiek nawożenie słupa? O jakie parametry należy dbać (gH, kH itp.)

 

5, Podmiany wody

Jak często i w jakim stosunku? Rozum podpowiada, że jednak częściej niż w przypadku typowego akwarium jakie obecne posiadam

 

Z góry dziekuję za odpowiedzi. Wiem, pewnie wszystko jest na forum, ale uwierzcie mi przyjaciele, że po 8 godzinach w pracy i kolejnych kilku na etacie w domu z małymi dzieciakami nie pozostaje wiele czasu na nic innego poza snem, dlatego przekopywanie się przez skarbnicę wiedzy na forum w moim przypadku jest niezwykle trudne :)

 

pozdrawiam

Opublikowano

Witaj. Na początek dobrze by było gdybyś poczytał sobie FAQ to takie vademecum początkującego Malawisty. Pomoże znaleźć ci odpowiedzi na większość dręczących cię pytań. Dobrze by było gdybyś wygospodarował trochę miejsca na większy bandaże bo z tym co masz to wiele nie zdziałać, ot mały haremik najmniejszej mbuny. Co do glonów to jest nieodzowna część naszego biotopu i raczej z nimi nie walczymy no może z wyjątkiem okrzemek. Wręcz przeciwnie czekamy z utęsknieniem aż się pojawią. Dobrze by było gdybyś odwiedził galerię zobaczyłbyś jak mamy urządzone zbiorniki może coś by cię zainspirowało.

Wysłane z mojego telefonu.


Opublikowano

Witaj.

Ad1/ Glony w akwarium Malawi są porządane i jeśli Ci się wysypią, to powinieneś się cieszyć, nie martwić. Nadmiar azotanów pochłaniają bakterie nitryfikacyjne i rególarne podmiany wody. Okrzemki i sinice są "chorobą" młodych baniaków, więc jeśli zmienisz tylko wystrój i obsadę, to nie masz co sobie tym zawracać głowy.

Ad2/ Oświetlenie jak najbardziej pasuje. Jeśli chodzi o oświetlenie, to jest tu duża swoboda i wynika z czysto estetycznych, lub ekonomicznych względów. 

Ad3/ Wydaje mi się, że Twój filterek wystarczy do filtracji biologicznej, ale przydałby się nieduży filtr mechaniczny, zapewniający też odpowiednią cyrkulację na poziomie 1000-1500l/h. Ograniczy to zbyt częstą i niepotrzebną ingerencję w filtrze biologicznym.

Ad4/ W Malawi nie ma żadnego nawożenia. Twardość jest nieistotna, powinieneś pilnować kwasowości, ale z tym u nas nie ma problemu, gdyż Ph w kranach jest na ogół odpowiednie, 7,4 i w górę jest ok.

Ad5/ Przy odpowiedniej filtracji biologicznej podmienia się 20-30% wody co 7-10 dni (tak średnio)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.   Podmiana.pdf
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
    • Parametry wody to: NO2 - 0,25mg/l NO3 - 25mg/l Twardość całkowita  GH - 3dH - mam uzdatniacz Twardośc węglanowa KH - 20dH ph - 8,0 Cl2 Chlor - 0mg/l   Przed uzdataniaczem mam GH - około 6-7dH I myślę by przed podmiana przefiltrować bardziej pozbyc się azotynów najwyzej dodac do wody seachem cichlid lake salt + malawi buffor
    • A jakie masz parametry wody w kranie, że aż tyle tego szpeju potrzebujesz?
    • Pytanie zrobił bym zestaw składający się z : - 3x obudowa https://sklep.osmoza.pl/obudowa-gw-kp10-14-p-138.html w pierwszej obudowie dał bym filtr do 1mikrona https://sklep.osmoza.pl/wklad-polipropylenowy-gw-ps1-10-p-1580.html w drugiej obudowie węgiel https://sklep.osmoza.pl/wklad-weglowy-blokowy-gw-bl-10-p-732.html w trzeciej obudowa na złoże https://sklep.osmoza.pl/obudowa-gw-e-10c-p-1751.html + https://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html wszystko zepnę to https://sklep.osmoza.pl/stelaz-plastikowy-ptbt-1-p-2532.html by trzymało się kupy + złączki aby się wpiąć w kran lub słuchawkę, wodę będę nalewał do wiadra i z wiadra do akwa by nie ciągnąc mega dużo węża. Czy taka konfiguracja będzie okej czy wystarczy tylko węgiel + złoże A520e, wydaje mi się że lepiej wstępnie przefiltrować by nie zapychał się węgiel. Czy będzie okej??
    • Witajcie, po wielu latach czekania zaczynam bawić się w Malawi ,na początek trochę zdjęć. Akwarium kleił niezawodny Marcin Horosz akwaria pro ,szafka zaprzyjaźniony stolarz ,kamienie moje osobiste z ogrodu.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.