Skocz do zawartości

Bezpieczne akwarium 840 l


iquitos68

Rekomendowane odpowiedzi

11 minut temu, iquitos68 napisał:

Po ustabilizowaniu biologi wymiana 80% wody w akwarium, nalewając tym razem wodę o temp 26 st przepuszczoną przez ustrojstwo wersja 2.

 

Ja po ustabilizowaniu biologi wlaczylem purolite i dolalem odparowana wode,

nic nie wymienialem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace pomału dobiegają końca.

 

1. W pokrywie zamontowałem dławice na kable. Otwór w pokrywie zrobiłem piłą wiertarkową do robienia otworów w drewnie. W otworze zamontowałem przepust kablowy, a w nim dławice i peszel, które pozostały mi z części zamiennych od zlewozmywaka. Bardzo się starałem, żeby ten element był szczelny, gdyż przy nim znajduje się wylot z pompy i może kiedyś nachlapać.

 

2. W każdym rogu pokrywy wkleiłem parapety wykonane ze spienionego PCV. Teraz już nie ma prawa cieknąć w tych miejscach i pokrywa jest już w 100 % szczelna.

 

3. Na środku pokrywy wkleiłem dystanse co dodatkowo ją ustabilizowało.

 

4. Filtr kasetowy ukończony, wklejony i uruchomiony. JEST BARDZO CICHY :). Przy zamkniętej pokrywie słychać jedynie lekkie buczenie, które zanika zupełnie gdy włączy się tv. Rurę wylotową zrobiłem z rury PEX - łatwo ją się kształtuje. Spadek wody w kaseciaku to 4 cm, przy zasuniętej przegrodzie. Wylot z układu znajduje się w 1/3 długości akwarium i jest skierowany równolegle do tafli wody. Taki układ sprawie, że woda z dużym impetem uderza w lewą scianę u góry akwarium, opada w dół, i przy dnie powraca. Tak jak patrzę na to jak to dmucha to prawie na pewno ten układ pozwoli zrezygnować z falownika. Jak jeszcze uda się zasilić blok Purolite zwężką Venturiego to osiągnę cel zasilenia akwarium tylko jedną pompą i mimo że pompa nie jest ekonomiczna, to sumaryczny rachunek nie będzie najgorszy :)

 

Pozostało mi jeszcze zrobienie oświetlenia LED oraz zabudowa stelaża. 

Teraz woda ma 13 st. Jak się ogrzeje to startuję na WA.

 

 

 

 

DSC_4837.JPG

DSC_4839.JPG

DSC_4843.JPG

DSC_4846.JPG

DSC_4850.JPG

DSC_4818.JPG

DSC_4827.JPG

DSC_4828.JPG

DSC_4830.JPG

DSC_4834.JPG

DSC_4836.JPG

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś pierwsze próby oświetlenia. 

dla porządku jest to kontynuacja tematu: 

Podwiesiłem moduły led Samsunga 25 x 11000 K  oraz 20 x RGB. Pierwsze wrażenia mieszane. Chciałem uzyskać mniej więcej efekt z postu #252 gdzie akwarium oświetlone jest świetlówkami (z przodu świetlówka Power glo a z tyłu jakaś niebieska Marine). Z przodu akwarium umieściłem moduły RGB a z tyłu białe. O ile z przodu można na modułach RGB uzyskać kolor jasnej purpury o który mi chodzi (taki jak ze świetlówki Power Glo), to tylna szyba oświetlona białymi ledami nie chce stać się niebieska (kolor Marine). No i tu pytanie jak zrobić by tylna szyba (tło strukturalne) była niebieska ? Zawsze uważałem, że niebieski kolor z ryłu akwarium tworzy fajną głębię. Niedoświetlone boki także mi się podobają bo powiększają akwarium.

I druga sprawa to bliki. Jak z nimi skutecznie walczyć? Niestety dyskoteka jest bardzo silna i jak mój dzisiejszy zmęczony wzrok nieakceptowalna.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do blików są fajne ale jak się patrzy na akwarium przez 5 minut. Też z nimi walczyłem, w późniejszym czasie jak akwarium pokryję się glonem to bliki w większości znikną (przynajmniej tak było u mnie) 

Druga sprawa to im większy ruch wody to większy efekt blików. Także ja regulowałem ich poziom po przez przestawianie falownika. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, iquitos68 napisał:

No i tu pytanie jak zrobić by tylna szyba (tło strukturalne) była niebieska ? Zawsze uważałem, że niebieski kolor z ryłu akwarium tworzy fajną głębię. Niedoświetlone boki także mi się podobają bo powiększają akwarium.

I druga sprawa to bliki. Jak z nimi skutecznie walczyć? Niestety dyskoteka jest bardzo silna i jak mój dzisiejszy zmęczony wzrok nieakceptowalna.

Obawiam się że już oprócz blików co jest sprawą indywidualną i jeden nie znosi a drugi bez nich nie wyobraża sobie baniaka to masz także efekt kameleona.

Ryba jak przepływa od białych do RGB będzie zmieniała kolor jak kameleon. I znowu jeden tego nie zauważy a nawet mu się to podoba a drugi nie akceptuje - ja nie akceptuję efektu kameleona od światła u ryb. Co innego jak same się wybarwiają.

Co mogę radzić ?

skupić wszystkie ale przemieszane diody białe i RGB z przodu by wyszedł efekt nie doświetlonych boków.

W kanał niebieski w RGB  dołożyć 4-8 modułów niebieskich przyklejonych wzdłóż tła  takie http://allegro.pl/modul-led-ip68-12v-amc-eco-lens-niebieski-0-72w-i6801564375.html

Walka z blikami jest trudna choć są tu na forum rozwiązania. Oczywiście nadal są trzy rozwiązania by usunąć bliki:

1/ przestać poruszać taflą wody co jest nie wskazane z innych powodów

2/ dać przed diody matową przesłonę

3/ zrobić podwodne oświetlenie i to likwiduje bliki bez utraty falowania lustra wody czy zmniejszenia ilości światła jak jest przy matowych przesłonach.

 

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś doczytałem na forum, że matowe szkło wygłusza bliki. Nie czekając zbyt długo wykręciłem drzwiczki z szafki kuchennej z matowym szkłem, położyłem na wzmocnieniu i położyłem na nich ledy. Wynik super - bliki zniknęły niemal zupełnie :e_biggrin:

 

DSC_4864.JPG

2 minuty temu, deccorativo napisał:

Co mogę radzić ?

skupić wszystkie ale przemieszane diody białe i RGB z przodu by wyszedł efekt nie doświetlonych boków.

W kanał niebieski w RGB  dołożyć 4-8 modułów niebieskich przyklejonych wzdłóż tła  takie http://allegro.pl/modul-led-ip68-12v-amc-eco-lens-niebieski-0-72w-i6801564375.html

To wydaje się załatwi sprawę. Tu pytanie. Czy te niebieskie diody z linku można podłączyć do lini białych modułów? Wtedy dałbym białe i te doklejone niebieskie z tyłu. A z przodu miałbym same RBG. Łatwiej byłoby sterować dokoloryzowaniem przodu akwarium myślę, no ale mogę się mylić.

6 minut temu, deccorativo napisał:

2/ dać przed diody matową przesłonę

Jaką przesłonę można zastosować, z jakiego materiału ? Drzwiczki jednak będę musiał wkrótce oddać do kuchni ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @TomekT @marcin73m             Super pomysł zarówno koszulka jak i guma w sprayu bo zdecydowanie jestem zdania że wszelkie kolanka, wyloty w kolorze czarnym jakoś zdecydowanie mniej szpecą. Ogólnie wyloty są szare. W kolorze białym są rury(hydraulika) i po delikatnym obniżeniu wylotu jakieś 2 cm tego białego koloru wylądowało poniżej tafli (a biały też jakoś bardziej mnie męczy i rzuca się w oczy niż nawet szary). Tutaj nie chodzi o kilka złotych za kolanko, tylko zwyczajnie średnica rur dostępnych w sklepach budowlanych różni się nieznacznie od średnic typowo akwarystycznych, wiec dokupienie ładnej, akwarystycznej końcówki nie było możliwe. W wolnej chwili mam w planach jeszcze przetestowanie jednej konfiguracji wylotu (tego z lewej strony) więc przy okazji może popracuje jeszcze nad tym kolorem.
    • Albo zadzwonić. Jak porządny sprzedawca to zmierzy i poda.
    • Cześć. Powiem tylko tyle... Bardzo dobry wybór, jeżeli chodzi o biotop Malawi Co do Twojego pytania. Jeżeli nikt z forum nie odezwie się w sprawie wymiarów, to najszybszym sposobem będzie odszukanie sklepu w Twojej okolicy, który posiada te zestawy i podjechanie tam z metrówką. Ew., szukanie informacji po innych forach akwarystycznych, albo obejrzyj filmik na YT Zenona, może on podał jakieś przybliżone wymiary.  
    • Dokładnie Tomku, czarna koszulka termokurczliwa. Tak to wyglądało. A przy ostatnim projekcie użyłem gumy w sprayu. Też dobre rozwiązanie. Kilka warstw i jest trwała powłoka.  
    • Super wszystko się prezentuje. Nie wiadomo, co oglądać - ryby, czy mecze. 😉 Jedyne, co mi "przeszkadza" w tym pięknym projekcie to białe kolanka/wyloty wody. Nie myślałeś o zastąpieniu przezroczystymi, z plexi/akrylu? Zawsze mniej rzucałyby się w oczy. Wiem, że duże średnice są nieprzyzwoicie drogie, ale kilkadziesiąt złotych w porównaniu do kosztu całości to pryszcz. Albo pomalować lub założyć koszulkę termokurczliwą, @marcin73m chyba tak u siebie robił.
    • Dzień dobry. Witam wszystkich szanownych klubowiczów. Startuję ze swoim marzeniem o Malawi.... Wiem takim malutkim Wczoraj kupiłem większość gratów, i czekam na akwa... Zamówiłem Oase High Line 400 i mam pytanie ma ktoś taki zestaw może? W instrukcji ściągniętej od Oase nie ma wymiarów komina, zasysu ile cm od komina i na jakiej wysokości są mocowanie, potrzebne mi to do tła... ktoś mógłby mi pomóc? Btw. witam wszystkich i pozdrawiam. Darek.
    • Msobo oczywiście przy najbliżej okazji wraca do drugiego zbiornika z mbuną. Na chwilę obecną dwie próby wyłowienia tego nygusa zakończyły się moją porażką. Akwarium nie jest zagruzowane, ale żyjąc w samotności dokładnie poznał wszelkie szczeliny w tle strukturalnym i złapanie go nie będzie takie łatwe. Mbune czasami karmię z ręki lub przyklejam im tabletki ze spiruliną. Po dwóch latach ryby mi tam ufają i nie miałem problemu wyjąć ręką konkretnego upatrzonego samca i przełożyć do drugiego akwarium. Msobo oczywiscie będąc sam w nowym akwarium nie był już taki ufny ale teraz przy tylu głodomorach już dużo pewniej i na dłużej podpływał do tafli, także kilka razy ich jeszcze nakarmię i będę próbował go złapać. Poza tym myślę, że pomijając kwestię różnic pokarmowych przez kilkanaście następnych miesięcy byłby w tym akwarium nie do ruszenia. Aktualnie msobo jest totalnie ignorowany i pływa najczęściej w centralnej części akwarium (przywłaszczył sobie teren w okolicach dwóch największych kamieni). Co ciekawe jednymi rybami, które czasami są przeganiane przez msobo są 3 buccochromisy. Upatrzył sobie tylko ten gatunek, a w kierunku bardzo zbliżonego rozmiarem tyrannochromisa i odrobinę mniejszych samic nimbo nawet nie drgnie.  Pomijając kwestię tego Pana, który tylko chwilowo przedłużył pobyt w tym ,,hotelu" od pierwszego dnia rzuca się w oczy zachowanie samca Fossorochromis, który nawet na chwilę nie odstępuje swoich dwóch Panienek. Nawet jeśli jakimś cudem, na chwilę popłynie w innym kierunku, opłynie kamień i straci je z pola widzenia to od razu skanuje teren, cyk i znowu jest już przy dziewczynach i tak całą trójką ,,ramię w ramię" przez kolejne X minut przemierzają zbiornik. Jest to jakaś tam ciekawostka bo gdy popatrzę na moich asów z drugiego zbiornika to tam żaden ,,dżentelmen" nie wytrzymałby bez molestowania koleżanki, a dziewczyny też nie byłby chętne tak pływać w trójkącie tylko wolałyby dać sobie po razie w celu przypomnienia hierarchii. Także na pierwszy rzut oka widać odmienne zachowania, które wcześniej mogłem jedynie zobaczyć na dłuższych filmach z drapieżnikami na YT czy przeczytać na forum. 
    • Całość świetnie się prezentuje, piękne "bandyckie" pyski. 😁 ciekawe, jak tester Msobo się odnajdzie, widać go na czwartym zdjęciu od końca. 😉 Powodzenia, niech ryby rosną zdrowo.
    • Po +/- 60 dniach od zalania zbiornika przyszedł wreszcie czas na mieszkańców. Wcześniej jako zwiadowca/tester warunków w akwarium bardzo długo pływał już samiec m. msobo, a na kilka dni przed wprowadzeniem ryb wpuściłem jeszcze 4 sztuki synodntis petricola (2 dorosle i 2 średnie osobniki). Przy starcie skorzystałem też z drugiego akwarium - kulki maxspect moczyły się tam w filtrze chyba od marca, a po założeniu akwarium stopniowo je dokładałem. Ostatni największy rzut dodałem przed wpuszczeniem ryb. Ogólnie cały cykl azotowy i wstępny okres dojrzewania akwarium przeszedł bez najmniejszych problemów. Dopiero po około 40-45 dniach na tle strukturalnym zaczęły pojawiać się pierwsze wyrazne okrzemki, na pewno przyczyniło się do tego mało intensywne oświetlenie, którego czas został sukcesywnie wydłużany. Przy wpuszczeniu kilkunastu ryb, w świeżym akwarium może oczywiście dojść do pewnego zachwiania parametrów, ale mam nadzieję, że cierpliwość i podjęte przy starcie działania spowodują, że obędzie się bez dużych komplikacji. W poczatkowych planach miałem podzielenie ,,zakupów" na dwie partie aby biologia lepiej zniosła napływ nowych organizmów, no ale jak większość osób zdaje sobie sprawę pozyskanie  drapieżników w akceptowalne zbliżonej wielkości to spore wyzwanie i jeśli jest możliwość skompletowania obsady to grzechem byłoby nie skorzystać. W sobotę 29 czerwca udałem się po ryby do Sebastiana z Tanganika Konin. Tak zbaczając na jedno zdanie z relacji dotyczących własnego akwarium, muszę przyznać, że fajnie zobaczyć na żywo kilka gatunków, które wcześniej widziałem tylko na stronach: tanganika i malawi si, także zdecydowanie polecam. Co do samej obsady to od wstępnego ,,projektu" i pierwotnej koncepcji do ostatecznego zamówienia, w sumie nic się nie zmieniło.  ###Obsada na obecną chwile: 1) Champsochromis Caereuleus 1+1 2) Fossorochromis Rostratus 1+2 3) Nimbochromis Livingstoni 1+2 4) Buccochromis Rhoadesii 3 szt. (1+2 ???) 5) Dimidiochromis Compressiceps 1+0 6) Tyrannochromis macrostoma 1+0 W sumie na obecną chwilę zagościło u mnie 13 ryb (+ wspomniane wcześniej 4 synodotisy) Docelowo w ciągu najbliższego miesiąca lub maksymalnie dwóch do obsady dojdą na pewno 2 samice dimidiochromis (na obecną chwilę sam samiec, a bardzo ,,potencjalne" samice miałyby z 6 cm więc trochę małe).  Rozważam też: - dołożenie jeszcze 1 samicy Nimbo (doprowadzenie do układu 1+3) - jest też pomysł z samicą tyrano (obecnie sam samiec) Doliczając dwie samiczki dla samca Dimidio w akwarium będzie pływało 15 ryb (nie licząc synodontisów), przy ewentualnym dołożeniu samicy  tyrano (obecnie sam samiec) lub/oraz samicy nimbo licznik obsady zatrzyma się na 16/17. Ogólnie rozważałem zarówno zakup obsady w wersji bardzo młodych osobników (5-7cm) oraz już lekko podrośniętych młodziaków (8-14cm). Ostatecznie okazało się że łatwiej będzie skompletować obsadę w tym drugim rozmiarze,  mając teoretycznie wstępna gwarancję płci (oczywiście niespodzianki są zdarzają). W każdym razie nie licząc Bucco, które mają około 8,5 może 9 cm układ płci u pozostałych gatunków jest jasno ustalony. U Buccochromisów było oczywiście uroczyste zajrzenie ,,pod ogonek" no ale przy tak młodych rybach ryzyko błędu jest ogromne. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Przed wpuszczeniem ryb nie było jakiegoś oficjalnego mierzenia ale jeśli chodzi o samce to Champsochomis ma 15, no może 16cm, Fossorchromis 13/14cm, Dimidiochromis 12/13cm, Nimbochromis 11cm i Tyrannochromis około 9cm. Także niby to jeszcze dzieciaki ale będąc przyzwyczajony do rozmiarów mbuny, można powiedzieć, że już na starcie te większe osobniki ,,to kawał ryby". Od wpuszczenia ryb minęły dopiero 3 doby także ciężko cokolwiek konstruktywnego napisać o zachowaniu, ALE ... Po X latach trzymania mbuny, wcześniej miesożernej Tanganiki czy pielęgnic głównie z Ameryki Południowej można powiedzieć ,,jest bardzo spokojnie". Oczywiście taki stan utrzyma się pewnie tylko do pierwszego tarła, ale zobaczymy, może nie będzie aż tak źle. W każdym razie fajnie wreszcie popatrzeć na tętniący życiem zbiornik. Szczególnie te większe osobniki już cieszą oko i pięknie prezentują się w akwarium. 
    • https://www.olx.pl/d/oferta/labeotropheus-fuelleborni-katale-samice-9-10-cm-CID103-ID10P6rr.html ryby od Darka Gaży.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.