Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
3 godziny temu, deccorativo napisał:

No miałem pytanie ile to cudo na kiju kosztowało ale rozumiem brak odpowiedzi bo to długie liczenie i zapewne wyjdzie więcej jak samo to szkiełko.

Pomijam już te dwie pompy GrundfosAlfa2  i i z filmiku naliczyłem 13 szt zaworów cóś każdy po 30-50zł  rurek i kolanek nie liczę bo to tanizna., więc skupiam się tylko na filtracji i klarowności wody.

Nie wiem może to wina aparatu ale nie widzę super clearu - nawet jakby taką mętność.?

może zrób fotkę przez długość baniaka to mnie przekonasz że jestem w błędzie.:D

Nie bardzo też rozumiem - może to mi wyjaśnisz- po co dałeś na raz wszystkie znane nam rodzaje filtracji z wykluczeniem kubła i wszystkich znanych żywic i złóż biopolimerów  przy jak widzę stałej podmianie wody z podgrzewaniem do 26C.

Dwa korpusy z Purigenem to chyba ok 2 litry więc  ok 800 zł i to zabiera cały NO2 bakteriom nitryfikacyjnym a na dokładkę 1 litr Purolite A520E za 38 zł który to on sam i w oka mgnieniu adsorbuje cały ten NO3 jaki pozostał nic nie zabierając bakteriom nitryfikacyjnym. No i do tego jeszcze planujesz  0,7-1l TMBT w jednym korpusie do tego które w tej ilości /na ilość wody raczej wcale nie ruszy nawet po miesiącu czekania, no poza  stałym lekkim dymieniem do wody. A jednak to co już jest nie daje super clearu i nawet podejrzewam co ci muli tą wodę.

A to wszystko jak rozumiem przy stałej podmianie wody.

Widzisz pisałem już że byłem w Raciborskich Wodociągach i oni takiego porządku nie mają w dwu SUWach. Nie wiem czy masz wodę z SUW z ul 1Maja czy z Gamowskiej

Woda z SUW Gamowska  ma pH 7,1 więc zdecydowanie za mało by robić stałą podmiankę wody bo raczej nie osiągnie 7,6-7,7.co dla pyszczaków jest raczej minimalnym poziomem.

No i stale z tej podmiany dolewasz wodę z NO3 -5ppm a w baniaku masz chyba NO3 - ujemne? czyli poniżej zera.:D ale to dane z lutego więc wiele się mogło zmienić tak na dobre jak i na złe.

Myślę że jak zdecydujesz się podać cały koszt tego rybiego przedsięwzięcia to raczej naśladowców nie znajdziesz ale może się mylę, może jest więcej wśród nas milionerów- malawijskich zapaleńców:D

Tylko bez urazy już taki mam sposób wypowiadania się  i nie jest to szydzenie czy obrażanie - w wątpliwych sytuacjach stawiam :D by była jasność.

Jak pisałem wykonanie powala.

 

 

Hmm. Czy to jest aż tak istotne jaki koszt wyniósł kolegę ten system filtracji? Dżentelmeni o pieniądzach nie dyskutują ;) Jeżeli chodzi o klarowność wody to wg mnie nic jej nie brakuje. Nie ma co na siłę podważać skuteczności oczyszczania przez dany rodzaj filtracji. Nie on jeden ma narurowca. Natomiast może się zdarzyć, ze każdy system filtracji puści jakiś brud do wody. W filmie wyżej widziałem, że mechaniczne korpusy działają na gąbkach, chyba że się mylę? U mnie gąbki średnio się sprawdzały i wróciłem do włókniny. 

Co do parametrów wody głównie pH u  mnie wg wodociągów pH ~ 7.2 a w akwarium 8. Tak więc nie przesądzał bym, że stała podmiana nie zda egzaminu.

Wracając do meritum czyli ceny. Z własnej wygody i względów technicznych jak i wizualnych dalej zdecydował bym się na narurowca. Powiem więcej, że w przyszłym akwarium też będzie narurowiec i to bardziej rozbudowany niż mam obecnie. A cena? No cóż. Drogo bo drogo ale coś za coś.

 

Opublikowano

Zacznę od kosztów. Nie pisałem gdzie ile wydałem ale mniej więcej:

-pompy – 1szt 500 zł, 1szt 550 zł (alledrogo)

-korpusy 7szt x 28zł

-zawory 3/4 cala – 14sztx14zł

-spirala 4m x 11zł

-zawór termostatyczny 80zł x 2szt

-rurki, kolanka- 150zł

-purigen 2 x 250 ml (80zł x 2) – to już miałem

- purolite -38 zł

-klej, inne pierdołki -150

Czy to mało czy dużo na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Dlaczego zdecydowałem się na takie rozwiązanie ? Bo sprawdziłem ten system w poprzednim zbiorniku i byłem zadowolony = krystaliczna woda + min obsługi i czyszczenie.

Każda system filtracji ma swoje wady i zalety więc musiałem połączyć oba żeby osiągnąć zamierzony cel.

Jeśli chodzi o wodę – prawda od 3 dni zrobiła się trochę mętna ale to zasługa pierwotniaków.

Akwarium zalałem niedawno, wkłady biologiczne zostały przeniesione z poprzedniego zbiornika.

Nie stosuję stałej podmiany wody. Sprawdzam parametry i ewentualnie wtedy podmieniam. Przelot do kanalizacji to po prostu zalety sumpa i grzech ich nie wykorzystać. Purigen stosuje głównie do krystalizacji. Purolite dopiero zacząłem stosować. Niestety nie jestem taki obeznany jak kolega Deccorativo i tutaj to piszę z całym szacunkiem bo cały czas ślędzę wypowiedzi i różnego rodzaju testy i doświadczenia.

Muszę jeszcze sprecyzować że  mieszkam w Borucinie obok Raciborza i tam jest ujęcie wody-Ph = 7,8

 

3 godziny temu, lufa555 napisał:

Hmm. Czy to jest aż tak istotne jaki koszt wyniósł kolegę ten system filtracji? Dżentelmeni o pieniądzach nie dyskutują ;) Jeżeli chodzi o klarowność wody to wg mnie nic jej nie brakuje. Nie ma co na siłę podważać skuteczności oczyszczania przez dany rodzaj filtracji. Nie on jeden ma narurowca. Natomiast może się zdarzyć, ze każdy system filtracji puści jakiś brud do wody. W filmie wyżej widziałem, że mechaniczne korpusy działają na gąbkach, chyba że się mylę? U mnie gąbki średnio się sprawdzały i wróciłem do włókniny. 

Co do parametrów wody głównie pH u  mnie wg wodociągów pH ~ 7.2 a w akwarium 8. Tak więc nie przesądzał bym, że stała podmiana nie zda egzaminu.

Wracając do meritum czyli ceny. Z własnej wygody i względów technicznych jak i wizualnych dalej zdecydował bym się na narurowca. Powiem więcej, że w przyszłym akwarium też będzie narurowiec i to bardziej rozbudowany niż mam obecnie. A cena? No cóż. Drogo bo drogo ale coś za coś.

 

Dokładnie w korpusach mam gąbki i też nie jestem do końca zadowolony ale jeszcze poczekam i dam im szanse, jak się nie sprawdzą wrócę do włókniny.

 

Opublikowano

Borutan23 - mógłbyś podać wymiar wzdłuż akwarium "sekcji mechanicznej brutto" (patrząc na drugie zdjęcie w pierwszym poście - od lewego brzegu zabudowy do kranu spustowego) obejmującej sekcję mechaniczną "właściwą", pompę i odejście wody do góry ?  A z góry - Dziękuję.

Opublikowano

Jestem pod wrażeniem takiego systemu filtracyjnego, mega robota - marzy mi się coś takiego

Opublikowano

Dzięki Mariuszu za podanie przybliżonego kosztu. Nawet chyba nie utrafiłem z tymi kosztami baniak 300x60x60 kontra / cała filtracja czyli sump i ten narurowiec - z mojej wiedzy o cenie takiego baniaka bez dziur wynika że filtracja kosztowała cię tak 2x baniak.:(

Ten Borucin i pH kranówy 7,8 zmienia obraz sytuacji.  Z tą stała podmianką też coś żle patrzyłem.

Każdy z nas robi taką filtrację jaką uzna ze swojego doświadczenia czy opisu innych za taką która realizuje jego preferencje i w jego przekonaniu jest najlepsza.

Mam w planach podobne do twojego szkiełka także w planach - ale to jak zdrowie pozwoli już w przyszłym roku.

Dla mnie jednak liczy się przede wszystkim koszt uzyskania poszczególnych funkcji systemu i oczywiście może nie najniższym kosztem ale bez napinki by było najdroższe.  W twoim przypadku mogą to być te 2x Grundfosy Alfa 2 czyli pompy energooszczędne do c.o.  Jeszcze nikt nie napisał że energooszczędna IBO 25-60 jest słyszalna, że się uszkodziła albo jest nie trwała - a kosztuje połowę Grundfosa i robi dokładnie to samo za połowę ceny.

To między innymi mam na myśli pisząc o koszcie uzyskania jakiejś funkcji.

W słodkowodnym akwarium nie widzę znaczącej zalety sumpa a jedyny powód jaki przyświeca morskim czyli odpieniacz białek czyli najskuteczniejszej filtracji jaką zbudowano i tak tu nie zastosujesz.  Z doświadczeń tego co robię wynika że ani ogromnych złóż ceramiki nie trzeba ( to akurat masz optymalne) ani dziesiątki litrów grysu nie są potrzebne jak pH w kranie 7,8 bo w baniaku bez tego będzie stale powyżej 8, ani te ogromne gąbki zbierające góry odchodów w swojej objętości.

Ale jak będziesz miał pytania czy chęć tylko pogadania:D to pisz - ciekawi mnie tak twoja opinia po kilku miesiącach działania tego systemu.

Zyczę powodzenia.

 

Opublikowano

Z tymi pompami miałem problem bo faktycznie firma IBO robi pompę o połowę tańszą niż znany Grundfos i to jest istotny argument. Nie raz przekonałem się że oszczędny dwa razy płaci, więc bałem się ryzykować a szczególnie że kupiłem te pompy w miarę tanio. Może się mylę,ale nie testowałem tych pomp - i nie wyczytałem zbyt dużo opinii na ich temat. Jeśli chodzi  o ceramikę zgodzę się z Tobą że nie ma co przesadzać z ilością. W poprzednim zbiorniku zaczynałem od 5 litrów żwiru koralowego. Parametry były w normie ale pomyślałem że dodanie kolejnych kg tylko zwiększy "moc" sumpa. Niestety efekt był odwrotny a utrzymanie sumpa w czystości jeszcze trudniejsze. Dzisiaj zamontowałem koronę aluminiową ale nie będę się chwalił zdjęciami, poczekam aż woda nabierze konkretnych barw ;) 

 

Opublikowano
Mam w swojej szafce "komory" szerokości 47cm.

Zainspirowałeś mnie do pokombinownia, by zmieścić filtrację mechaniczną w jednej takiej komorze.


Wystarczy, że za korpusem dasz od razu kolano i dopiero wtedy zawór pionowo. Byleby Ci na wysokość wtedy szafka starczyła ;)

Wysłane z telefonu

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Jako ze temat o ogrzewaniu pozwole podzielic sie informacja ktora dzis uslyszalem, a mianowicie: rozmawialem z pewnym holendrem i temat zszedl na akwaria. Z tematu na temat zeszlo na ogrzewanie i opowiedzial mi ciekawe rozwiazanie ktore "podobno" u jego znajomego dzialalo bardzo dobrze. Kolega ten powiesil malutki grzejniczek w szafce z filtrem pod akwarium. Stal tam kubelek i sump - nie wiem jaki duzy - baniak mial okolo 2m podobno. Akwarium stalo na plycie i styropianie, ale blad ze styropianem ponawiercany byl jak ser szwajcarski sporymi dziurami. Szafka od wewnatrz wyklejona byla centymetrowym styropianem wlacznie z podloga i trzymal tam temperature okolo 45 stopni - jakims elektronicznym termostatem. Podobno system ten dzialal bardzo dobrze, w okresach jesiennych i wiosennych gdzie temperatury na zewnatrz wariowaly wlaczala sie grzalka elektryczna ale zima wogole, mimo duzej roznicy temperatur. Koles ponoc byl fanem dyskowcow wiec temperature musial miec kolo 30 stopni. Ogrzewanie CO w holandii wyglada troche inaczej niz w polsce, prawie kazdy ma maly gazowy piec ktory mozna ustawic sterownikiem tak jak sie chce. Holendrzy z natury sa strasznie oszczedni - chyba bardziej niz szkoci i podobna nie zauwazyl roznicy na rachunku za gaz. Zastanawiam sie czy nie jest to  troche alternatywne rozwiazanie ogrzewania, albo dogrzewania. Przy narurowcu moglo by to zdac egzamin, tylko ze przewodnosc cieplna przec plastik jest znikoma, ale na dluzsza mete - jak juz wszystko zlapie swoja temperature? Co myslicie o tym? Z natury wiem ze pomysly i opowiadania holendrow trzeba dzielic na 2, ale jak dla mnie pomysl wart przedyskutowania.

 

 

W sumie tak sobie mysle ze chyba jednak koles kit pociskal, wydaje mi sie niemozliwoscia nagrzac az tak wode temperatura otoczenia, gdzie w akwarium sie i tak oziebia wszystko.

Edytowane przez Martin_1980

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.