Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
3 godziny temu, deccorativo napisał:

No miałem pytanie ile to cudo na kiju kosztowało ale rozumiem brak odpowiedzi bo to długie liczenie i zapewne wyjdzie więcej jak samo to szkiełko.

Pomijam już te dwie pompy GrundfosAlfa2  i i z filmiku naliczyłem 13 szt zaworów cóś każdy po 30-50zł  rurek i kolanek nie liczę bo to tanizna., więc skupiam się tylko na filtracji i klarowności wody.

Nie wiem może to wina aparatu ale nie widzę super clearu - nawet jakby taką mętność.?

może zrób fotkę przez długość baniaka to mnie przekonasz że jestem w błędzie.:D

Nie bardzo też rozumiem - może to mi wyjaśnisz- po co dałeś na raz wszystkie znane nam rodzaje filtracji z wykluczeniem kubła i wszystkich znanych żywic i złóż biopolimerów  przy jak widzę stałej podmianie wody z podgrzewaniem do 26C.

Dwa korpusy z Purigenem to chyba ok 2 litry więc  ok 800 zł i to zabiera cały NO2 bakteriom nitryfikacyjnym a na dokładkę 1 litr Purolite A520E za 38 zł który to on sam i w oka mgnieniu adsorbuje cały ten NO3 jaki pozostał nic nie zabierając bakteriom nitryfikacyjnym. No i do tego jeszcze planujesz  0,7-1l TMBT w jednym korpusie do tego które w tej ilości /na ilość wody raczej wcale nie ruszy nawet po miesiącu czekania, no poza  stałym lekkim dymieniem do wody. A jednak to co już jest nie daje super clearu i nawet podejrzewam co ci muli tą wodę.

A to wszystko jak rozumiem przy stałej podmianie wody.

Widzisz pisałem już że byłem w Raciborskich Wodociągach i oni takiego porządku nie mają w dwu SUWach. Nie wiem czy masz wodę z SUW z ul 1Maja czy z Gamowskiej

Woda z SUW Gamowska  ma pH 7,1 więc zdecydowanie za mało by robić stałą podmiankę wody bo raczej nie osiągnie 7,6-7,7.co dla pyszczaków jest raczej minimalnym poziomem.

No i stale z tej podmiany dolewasz wodę z NO3 -5ppm a w baniaku masz chyba NO3 - ujemne? czyli poniżej zera.:D ale to dane z lutego więc wiele się mogło zmienić tak na dobre jak i na złe.

Myślę że jak zdecydujesz się podać cały koszt tego rybiego przedsięwzięcia to raczej naśladowców nie znajdziesz ale może się mylę, może jest więcej wśród nas milionerów- malawijskich zapaleńców:D

Tylko bez urazy już taki mam sposób wypowiadania się  i nie jest to szydzenie czy obrażanie - w wątpliwych sytuacjach stawiam :D by była jasność.

Jak pisałem wykonanie powala.

 

 

Hmm. Czy to jest aż tak istotne jaki koszt wyniósł kolegę ten system filtracji? Dżentelmeni o pieniądzach nie dyskutują ;) Jeżeli chodzi o klarowność wody to wg mnie nic jej nie brakuje. Nie ma co na siłę podważać skuteczności oczyszczania przez dany rodzaj filtracji. Nie on jeden ma narurowca. Natomiast może się zdarzyć, ze każdy system filtracji puści jakiś brud do wody. W filmie wyżej widziałem, że mechaniczne korpusy działają na gąbkach, chyba że się mylę? U mnie gąbki średnio się sprawdzały i wróciłem do włókniny. 

Co do parametrów wody głównie pH u  mnie wg wodociągów pH ~ 7.2 a w akwarium 8. Tak więc nie przesądzał bym, że stała podmiana nie zda egzaminu.

Wracając do meritum czyli ceny. Z własnej wygody i względów technicznych jak i wizualnych dalej zdecydował bym się na narurowca. Powiem więcej, że w przyszłym akwarium też będzie narurowiec i to bardziej rozbudowany niż mam obecnie. A cena? No cóż. Drogo bo drogo ale coś za coś.

 

Opublikowano

Zacznę od kosztów. Nie pisałem gdzie ile wydałem ale mniej więcej:

-pompy – 1szt 500 zł, 1szt 550 zł (alledrogo)

-korpusy 7szt x 28zł

-zawory 3/4 cala – 14sztx14zł

-spirala 4m x 11zł

-zawór termostatyczny 80zł x 2szt

-rurki, kolanka- 150zł

-purigen 2 x 250 ml (80zł x 2) – to już miałem

- purolite -38 zł

-klej, inne pierdołki -150

Czy to mało czy dużo na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Dlaczego zdecydowałem się na takie rozwiązanie ? Bo sprawdziłem ten system w poprzednim zbiorniku i byłem zadowolony = krystaliczna woda + min obsługi i czyszczenie.

Każda system filtracji ma swoje wady i zalety więc musiałem połączyć oba żeby osiągnąć zamierzony cel.

Jeśli chodzi o wodę – prawda od 3 dni zrobiła się trochę mętna ale to zasługa pierwotniaków.

Akwarium zalałem niedawno, wkłady biologiczne zostały przeniesione z poprzedniego zbiornika.

Nie stosuję stałej podmiany wody. Sprawdzam parametry i ewentualnie wtedy podmieniam. Przelot do kanalizacji to po prostu zalety sumpa i grzech ich nie wykorzystać. Purigen stosuje głównie do krystalizacji. Purolite dopiero zacząłem stosować. Niestety nie jestem taki obeznany jak kolega Deccorativo i tutaj to piszę z całym szacunkiem bo cały czas ślędzę wypowiedzi i różnego rodzaju testy i doświadczenia.

Muszę jeszcze sprecyzować że  mieszkam w Borucinie obok Raciborza i tam jest ujęcie wody-Ph = 7,8

 

3 godziny temu, lufa555 napisał:

Hmm. Czy to jest aż tak istotne jaki koszt wyniósł kolegę ten system filtracji? Dżentelmeni o pieniądzach nie dyskutują ;) Jeżeli chodzi o klarowność wody to wg mnie nic jej nie brakuje. Nie ma co na siłę podważać skuteczności oczyszczania przez dany rodzaj filtracji. Nie on jeden ma narurowca. Natomiast może się zdarzyć, ze każdy system filtracji puści jakiś brud do wody. W filmie wyżej widziałem, że mechaniczne korpusy działają na gąbkach, chyba że się mylę? U mnie gąbki średnio się sprawdzały i wróciłem do włókniny. 

Co do parametrów wody głównie pH u  mnie wg wodociągów pH ~ 7.2 a w akwarium 8. Tak więc nie przesądzał bym, że stała podmiana nie zda egzaminu.

Wracając do meritum czyli ceny. Z własnej wygody i względów technicznych jak i wizualnych dalej zdecydował bym się na narurowca. Powiem więcej, że w przyszłym akwarium też będzie narurowiec i to bardziej rozbudowany niż mam obecnie. A cena? No cóż. Drogo bo drogo ale coś za coś.

 

Dokładnie w korpusach mam gąbki i też nie jestem do końca zadowolony ale jeszcze poczekam i dam im szanse, jak się nie sprawdzą wrócę do włókniny.

 

Opublikowano

Borutan23 - mógłbyś podać wymiar wzdłuż akwarium "sekcji mechanicznej brutto" (patrząc na drugie zdjęcie w pierwszym poście - od lewego brzegu zabudowy do kranu spustowego) obejmującej sekcję mechaniczną "właściwą", pompę i odejście wody do góry ?  A z góry - Dziękuję.

Opublikowano

Dzięki Mariuszu za podanie przybliżonego kosztu. Nawet chyba nie utrafiłem z tymi kosztami baniak 300x60x60 kontra / cała filtracja czyli sump i ten narurowiec - z mojej wiedzy o cenie takiego baniaka bez dziur wynika że filtracja kosztowała cię tak 2x baniak.:(

Ten Borucin i pH kranówy 7,8 zmienia obraz sytuacji.  Z tą stała podmianką też coś żle patrzyłem.

Każdy z nas robi taką filtrację jaką uzna ze swojego doświadczenia czy opisu innych za taką która realizuje jego preferencje i w jego przekonaniu jest najlepsza.

Mam w planach podobne do twojego szkiełka także w planach - ale to jak zdrowie pozwoli już w przyszłym roku.

Dla mnie jednak liczy się przede wszystkim koszt uzyskania poszczególnych funkcji systemu i oczywiście może nie najniższym kosztem ale bez napinki by było najdroższe.  W twoim przypadku mogą to być te 2x Grundfosy Alfa 2 czyli pompy energooszczędne do c.o.  Jeszcze nikt nie napisał że energooszczędna IBO 25-60 jest słyszalna, że się uszkodziła albo jest nie trwała - a kosztuje połowę Grundfosa i robi dokładnie to samo za połowę ceny.

To między innymi mam na myśli pisząc o koszcie uzyskania jakiejś funkcji.

W słodkowodnym akwarium nie widzę znaczącej zalety sumpa a jedyny powód jaki przyświeca morskim czyli odpieniacz białek czyli najskuteczniejszej filtracji jaką zbudowano i tak tu nie zastosujesz.  Z doświadczeń tego co robię wynika że ani ogromnych złóż ceramiki nie trzeba ( to akurat masz optymalne) ani dziesiątki litrów grysu nie są potrzebne jak pH w kranie 7,8 bo w baniaku bez tego będzie stale powyżej 8, ani te ogromne gąbki zbierające góry odchodów w swojej objętości.

Ale jak będziesz miał pytania czy chęć tylko pogadania:D to pisz - ciekawi mnie tak twoja opinia po kilku miesiącach działania tego systemu.

Zyczę powodzenia.

 

Opublikowano

Z tymi pompami miałem problem bo faktycznie firma IBO robi pompę o połowę tańszą niż znany Grundfos i to jest istotny argument. Nie raz przekonałem się że oszczędny dwa razy płaci, więc bałem się ryzykować a szczególnie że kupiłem te pompy w miarę tanio. Może się mylę,ale nie testowałem tych pomp - i nie wyczytałem zbyt dużo opinii na ich temat. Jeśli chodzi  o ceramikę zgodzę się z Tobą że nie ma co przesadzać z ilością. W poprzednim zbiorniku zaczynałem od 5 litrów żwiru koralowego. Parametry były w normie ale pomyślałem że dodanie kolejnych kg tylko zwiększy "moc" sumpa. Niestety efekt był odwrotny a utrzymanie sumpa w czystości jeszcze trudniejsze. Dzisiaj zamontowałem koronę aluminiową ale nie będę się chwalił zdjęciami, poczekam aż woda nabierze konkretnych barw ;) 

 

Opublikowano
Mam w swojej szafce "komory" szerokości 47cm.

Zainspirowałeś mnie do pokombinownia, by zmieścić filtrację mechaniczną w jednej takiej komorze.


Wystarczy, że za korpusem dasz od razu kolano i dopiero wtedy zawór pionowo. Byleby Ci na wysokość wtedy szafka starczyła ;)

Wysłane z telefonu

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Jako ze temat o ogrzewaniu pozwole podzielic sie informacja ktora dzis uslyszalem, a mianowicie: rozmawialem z pewnym holendrem i temat zszedl na akwaria. Z tematu na temat zeszlo na ogrzewanie i opowiedzial mi ciekawe rozwiazanie ktore "podobno" u jego znajomego dzialalo bardzo dobrze. Kolega ten powiesil malutki grzejniczek w szafce z filtrem pod akwarium. Stal tam kubelek i sump - nie wiem jaki duzy - baniak mial okolo 2m podobno. Akwarium stalo na plycie i styropianie, ale blad ze styropianem ponawiercany byl jak ser szwajcarski sporymi dziurami. Szafka od wewnatrz wyklejona byla centymetrowym styropianem wlacznie z podloga i trzymal tam temperature okolo 45 stopni - jakims elektronicznym termostatem. Podobno system ten dzialal bardzo dobrze, w okresach jesiennych i wiosennych gdzie temperatury na zewnatrz wariowaly wlaczala sie grzalka elektryczna ale zima wogole, mimo duzej roznicy temperatur. Koles ponoc byl fanem dyskowcow wiec temperature musial miec kolo 30 stopni. Ogrzewanie CO w holandii wyglada troche inaczej niz w polsce, prawie kazdy ma maly gazowy piec ktory mozna ustawic sterownikiem tak jak sie chce. Holendrzy z natury sa strasznie oszczedni - chyba bardziej niz szkoci i podobna nie zauwazyl roznicy na rachunku za gaz. Zastanawiam sie czy nie jest to  troche alternatywne rozwiazanie ogrzewania, albo dogrzewania. Przy narurowcu moglo by to zdac egzamin, tylko ze przewodnosc cieplna przec plastik jest znikoma, ale na dluzsza mete - jak juz wszystko zlapie swoja temperature? Co myslicie o tym? Z natury wiem ze pomysly i opowiadania holendrow trzeba dzielic na 2, ale jak dla mnie pomysl wart przedyskutowania.

 

 

W sumie tak sobie mysle ze chyba jednak koles kit pociskal, wydaje mi sie niemozliwoscia nagrzac az tak wode temperatura otoczenia, gdzie w akwarium sie i tak oziebia wszystko.

Edytowane przez Martin_1980

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.