Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
20 minut temu, XGrzesX napisał:

Wycisnąłem porządnie gąbkę i wyjąłem przegrodę. Gąbka teraz siedzi na miejscu. Po wyjęciu przegrody poziom wody w filtrze dalej o ok 10 cm niższy.

Jeśli pompa się siorbie powietrza to zostaw jak jest...

Opublikowano

No nie Andrzeju - jak gąbka nowa i czysta w turbo-kaseciaku a poziom w komorze pompy o 10cm niżej niż w baniaku to tragedia. jest żle

Co będzie jak się gąbka  gówienkami nieco zapcha ?  Czyszczenie gąbki co drugi dzień by pompa nie siorbała wychodzi.

Nie wiem ile wody kolega ma nad pompą ale tam nigdy nie ma za wiele.

Tak jak wszystko czyste i nówka to zaznaczam tylko w turbo-kaseciaku powinno być nie więcej jak 1-2cm spadku lustra więc coś ci zatyka zupełnie filtrację i przepływ wody.

Grześ weż miarkę i zmierz przy pracującej pompie poziomy wody do krawędzi kasety w:

komorze śmieciowej

komorze pompy

na zewnątrz w akwarium

reszta to matematyka i podaj cyframi wyniki. gdzie jakie spadki masz.

podaj czy masz ruszt na dnie i co jest w jakich siatkach oraz dokładnie nic nie pomijając siedzi w komorze pompy.

coś ty wykombinował chłopie?:D że zatkałeś turbo-kaseciak.

Jak ci się potwierdzą te 10cm niżej w komorze pompy to robisz tak.

Wyjmujesz wszystko z komory pompy i zostaje tylko ruszt i gąbka - puszczasz pompę i mierzysz spadek lustra - powinno być 0 -5mm spadku.

potem dokładasz po kolei tak jak siedziały tam media filtracyjne i zobaczysz co hamuje wodę.

podejrzewam że te media opierają się o gąbkę o czym już pisał Rafał i spiochu .

Był też wątek gdzie ktoś w szalonym pędzie minimalizacji kasety walczył o zminiejszenie komory pompy do jej gabarytów zapominając o jej pojemności i miejscu na grzałkę.

Grzałka może siedzieć w złożu ale ponieważ powierzchnia grzałki rozgrzewa się do 60C to na styku z ceramiką nie będzie biologii ale kilka milimetrów dalej już jest temp wody więc ubytek biologii IMHO żaden.  Można z siatki na krety zwinąć rurkę na grzałkę i w tą rurkę wsadzać grzałkę wtedy nie styka się z żadnym ze złóż.

 

 

Opublikowano

Wszystko dokładnie posprawdzam wieczorem. Rano różnica poziomu wody wynosiła ok 20 cm.

Chciałbym jeszcze zapytać o ustawienie samej pompy. Nie jestem zadowolony z rozwiązania które polega na tym, że pompa stoi bezpośrednio na podłożu bo sama pompa nie stoi stabilnie co powoduje, że wylot co chwila zaczyna stukać o ściany akwarium lub kaseciaka. Chciałbym jakoś pewniej zamontować pompę aby siedziała sztywno. Czy macie jakieś swoje patenty. Myślę czy nie zrobić jakiegoś podestu z pcv z dziurkami albo szczelinami albo może zrobić z rzadkiej gąbki coś w stylu wytłoczki która w którą włożę pompę.

 

Opublikowano
28 minut temu, XGrzesX napisał:

Wszystko dokładnie posprawdzam wieczorem. Rano różnica poziomu wody wynosiła ok 20 cm.

Czegoś nie rozumiem jakim cudem przy wysokości akwarium 40 cm masz w filtrze lustro wody na 20 cm ?

Opublikowano

Grześ w Juwelu masz ta ramę i poprzeczkę, Andrzej też coś podejrzewa:D

Mierzysz wyniki nie do krawędzi ramy tylko wszystko odnosisz do poziomu wody w akwarium.

Zrób te 3 pomiary jak ci  napisałem i od 2 wyników odejmij wynik krawędz ramy- lustro wody w akwarium i to nam podaj.

zdaje się że niezłą oszybkę nam tu zaprezentowałeś z tą różnicą aż 20cm na tą chwilę. Przez noc z 10cm wzrosło do 20cm a jutro będzie 30cm.:(

Co do tej stukającej pompy AqC2000 to pisałem że to najgorszy wariant pompy ale masz to dałeś.

Ja też identyczną mam od 2 lat i stoi wkopana w TMBT tak by nie dotykała do ścianek a zasys był możliwie daleko od ścianek - u mnie stoi po skosem w kierunku rogu wylot peszela jest na krawędzi kasety położony na kawałeczku cieniutkiej gąbki

Opublikowano (edytowane)

Podaje wyniki pomiarów.

Lustro wody na zewnątrz filtra jest ok 1 cm poniżej górnej krawędzi filtra.

Przy włożonej gąbce i ceramice poziom wody w filtrze jest 19 cm poniżej górnej krawędzi filtra.

Po wyjęciu gąbki poziom wody w filtrze jest 11 cm poniżej górnej krawędzi filtra.

Po wyjęciu gąbki wraz z ceramiką poziom wody w filtrze jest ok 10,5 cm poniżej górnej krawędzi filtra.

Dodatkowo po przekręcenie pokrętła regulacji "mocy" o 45 stopni - poziom wody w filtrze 7 cm poniżej górnej krawędzi.

Wlot w filtrze jest w formie szczeliny 3mm na całej szerokości dnia (14cm).

Czy z powyższego wynika, że projekt turbo kaseciaka jest do d.... ?

Edytowane przez XGrzesX

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.