Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie mam zamiaru dociekać. Nie widzę sensu stosowania tego preparatu. Kolejna niepotrzebna chemia. Sinic można się pozbyć w inny sposób, jest to zresztą choroba dziecięca baniaków, a lać chemię i ryzykować zdrowie ryb dla lepszej klarowności wody uważam za zbędną. Nie stosuję żadnej chemii i jestem zadowolony z klarowności wody. Już to chyba kiedyś przerabialiśmy ;)

Opublikowano

Ja dorzucę swój kamyczek do ogródka i zapytam, bo może ktoś to sprawdzał. Otóż są dwa rodzaje atramentu: 1- do wody słonej i słodkiej, 2- do wody słonej. Nie wiem czy różnią się składem lub stężeniem ale fakt, że sprzedawany jest w dwóch opakowaniach. 

Czy nie jest też tak, że ten do wody słonej ma dużo większe stężenie i jak zastosujemy go do wody słodkiej w dawce normalną/zalecanej to już mamy przewalone?

Opublikowano
  W dniu 18.09.2016 o 08:52, Furano napisał(a):

Zapodałem pierwszą dawkę 15ml zbiornik 400l wody netto

Rozwiń  

Albo to co ktoś pisze traktujemy poważnie, albo zlewamy to ciepłym moczem i snujemy swoje przypuszczenia. To również a propos umiejętności czytania ;)

 

  W dniu 18.09.2016 o 12:30, bizonkrk17 napisał(a):

W moim przypadku nawet przy minimalnych dawkach "atramentu" ryby robiły się płochliwe i chowały się w kryjówkach. 

Rozwiń  

Ja się w tym temacie zamykam, swoje zdanie wyraziłem.

Opublikowano
  W dniu 18.09.2016 o 15:49, deccorativo napisał(a):

Cóż jak zwykle są zwolennicy i przeciwnicy stosowania chemii w akwarystyce ale ci ostatni są tylko do czasu sinic czy innej choroby. Potem bez mrugnięcia okiem leją Boyd Chemiclin czy Metronidazol.

Rozwiń  

Masz racje że chemie stosuje się podczas chorób ale dla mnie to ostateczność , można stosować gdy sytuacja tego wymaga. To co lejecie ma zły wpływ na wasze zdrowe ryby, to typowe objawy przy nagłych zmianach fizykochemicznych. Ryby po takim szoku dojdą do siebie po pewnym czasie, może nie wszystkie. Na pewno przy stosowaniu czegoś takiego poznacie zachowania ryb przy zmianach parametrów wody. Musicie pamiętać o tym że częste takie zmiany doprowadzą do tego że wasze ryby przestaną się rozmnażać. Moim zdaniem szkoda czasu na takie działania, proponuję energię wykorzystać chociażby na ,,wiaderkowanie"
pozdrawiam

  • Dziękuję 3
Opublikowano

Szkoda że zwolennicy chemii nie odnieśli się do rozmnażania tych ryb. To może ja napiszę kilka zdań.
Był kiedyś na forum temat : ,,Rozmnażanie a temperatura" można tam znaleźć informacje że nieznaczna zmiana temperatury ma wpływ na urodzone młode. Innym parametrem było Ph przy zmianie którego zmieniał się stosunek urodzonych samic do samców
Przykład: Sciaenochromis urodzenia
Ph 7.5
3 samce 82 samice
Ph 8.5
52 samce 39 samic
Nie pamiętam kto przeprowadzał doświadczenie , ale wyraźnie widać że gmeranie przy jednym tylko parametrze wody ma ogromny wpływ na młode które  urodzą się w naszym akwarium.
Jestem pewny że częste stosowanie obojętnie jakiej chemii ma ogromny wpływ na nasze ryby.
Mam swoje zdanie i nie oczekuję odpowiedzi.
pozdrawiam i życzę miłego dnia.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Witam kolegów trochę zaniedbałem czytanie mojego wątku - akcje w robocie.

Zbiornik to 150x50x60 czyli nominalna objętość to 450l po odliczeniu szkła i poziomu tafli wody wychodzi mi około 390l, kolejno odjąć niech będzie na górkę  50l piachu i wapienia to daje 340l wody netto czyli fakt jestem winny przesadziłem o jakieś 3ml w dawce jednorazowej "atramentu". Do zapodania "atramentu" skłoniło mnie: primo - narastanie jakiegoś zielonego "dziadostwa" na wapieniu którego nawet helmety nie jedzą a mam ich 14 sztuk (narosło jeszcze coś szarego na innym wapieniu wiem lamer ze mnie najpierw zidentyfikuj a później zwalczaj), secundo -wynik pomiaru PO4 który wskazał mi że fosforany mogą być odpowiedzialne za glony.

Spokojnie Panowie bez nerwów zrobię kolejny pomiar PO4 w sobotę i zapodam ewentualnie 12ml "fioletowego zajzajeru", mając w pogotowiu wąż do podmiany wody, jak znowu nastąpi przyducha to już nie wiem. Nie omieszkam podzielić się z wami obserwacjami z eksperymentu. Temperatura wody spadła do 24 C  więc rozpuszczalność gazów w wodzie nieznacznie wzrosła ale wzrosła(Prawo Henry'ego)

Pozdrawiam

Opublikowano
  Cytuj
  W dniu 22.09.2016 o 19:00, Furano napisał(a):

Spokojnie Panowie bez nerwów zrobię kolejny pomiar PO4 w sobotę i zapodam ewentualnie 12ml "fioletowego zajzajeru", mając w pogotowiu wąż do podmiany wody, jak znowu nastąpi przyducha to już nie wiem.

Rozwiń  

Jesteśmy spokojni bo to już jutro:D węża możesz nie wyjmować.

Proponuję jutro taką procedurę:

1/ Najpierw pomierz pH, NO2, NO3 a na końcu PO4 i podaj wyniki. Może wspólnie zadecydujemy czy lać atrament bo widzę cel główny lania atramentu to ty zgubiłeś.:(

2/ Oczywiście możesz przyjąć jak wyliczyłeś że wody netto masz 75% wody brutto czyli te baniakowe 450l. Jednak mając na uwadze to co podał spiochu ( 61%) i to co ja dziś wyliczyłem u siebie - 66% to jednak radziłbym przyjąć u ciebie najwyżej 70% z 450l  czyli 300-315l a więc 10ml atramentu , jeśli już lać

Z chemią do baniaka jest tak jak z soleniem zupy w talerzu - raczej zawsze mniej niż z górką, bo się zjeść potem nie da - szczególnie jak temperatura w baniaku 30 C bo jak wszystkie reakcje chemiczne wyższa temperatura przyśpiesza reakcje chemiczne. Tlenu bez ryb i biologii tylko wyłącznie  z różnicy temperatur i prawa Henryego jest między 24-30C o 11-14 % To tak na przyszłość.

zródło https://www.google.pl/search?q=rozpuszczalność+tlenu+w+wodzie&biw=1280&bih=678&tbm=isch&imgil=ifvI2jbFIPtWHM%3A%3BbPR8WVLANqx1wM%3Bhttp%253A%252F%252Fslideplayer.pl%252Fslide%252F55968%252F&source=iu&pf=m&fir=ifvI2jbFIPtWHM%3A%2CbPR8WVLANqx1wM%2C_&usg=__DnDg1JZGOg3s9FZefG0KPntXB5A%3D&ved=0ahUKEwi7-YTU-6TPAhVJ2ywKHeuTD5wQyjcIOw&ei=rdnkV_vuJMm2swHrp77gCQ#imgrc=uPcECEiuYRGUQM%3A

Atrament to bardzo silny zajzajer choć podobno to naturalny a nie chemiczny wyrób ale działa ekstra silnie i natychmiast. Widać to po szybkości jak powstaje zmętnienie wody, można też podejrzeć jak woda się rozpływa od miejsca wlania atramentu po całym baniaku. Jak wlejesz do kaseciaka to widać obieg wody jak wylatuje z rury

Atrament stosuję od dwu lat w dwu baniakach Malawi i Tanganika ale nie na glony jak ty sobie wyobrażasz a na niemanie :D sinic przy niskich jednocyfrowych NO3 - 7ppm z racji stosowania TMBT + Purolite A520E. Stale mam więc bardzo niskie NO3 PO4 a także SiO2 i zdwojony wysyp glonów - jak krasnorosty pomieszane z zielenicami i nawet tymi punktowymi zielonymi na szybach - co świadczy o prawidłowej stabilnej równowadze biologicznej w akwarium a zupełnie dodatkowo rosą mi na potęgę oprócz ryb, narybku także nurzańce.

Więc idea która ci przyświecała - to jak kulą w płot. Dlatego proszę o komplet wyników by sięgnąć do Tabeli Buddiego i zobaczyć na jakim polu jesteś - czy cyjanobakterie czy glony - to podstawa i od tego trzeba zaczynać, potem oświetlenie, cyrkulacja ,poziomy SiO2, wypełnienia kubła i sto innych czynników wpływających na glonowisko w baniaku. Jak ci tego Helmety nie jedzą to niepokojący objaw chyba że mają pod dostatkiem okrzemek.

 Co do takiego straszenia chemią ;)

  Cytuj
  W dniu 19.09.2016 o 09:11, piotriola napisał(a):

Musicie pamiętać o tym że częste takie zmiany doprowadzą do tego że wasze ryby przestaną się rozmnażać.

Rozwiń  

 

Rozwiń  

.

 

to jakoś nie zauważam by tak było. Raczej wprost przeciwnie zauważam mnożenie się ryb na potęgę choć potwierdzam że przy moim pH 7,6 faktycznie więcej samiczek niż samców.

Ale ponieważ nie prowadzę hodowli na sprzedaż gdzie pięknie wybarwione samce lepiej się sprzedają to jest mi to obojętne.

Ale mam też swoją teorię przyczyn takiego zjawiska.

Piotrola temat "Rozmnażanie a temperatura" to jest twój temat z 2013 roku zresztą bardzo ciekawy i pouczający że zmiany temperatury nie mają znaczącego wpływu na płciowość narybku ryb z Malawi a mają na płciowość gadów i słusznie kolega Harisimi powątpiewa w całość tych katastroficznych teorii .

Zresztą sami poczytajcie - szczególnie ten link aarseta

 ale podziękowania za ten pouczający temat ci się należą.:D i poszło

 

 

Rozwiń  

 

Opublikowano

Witam

Dziś zmierzyłem wartości ph=7,8, NO3 <80, PO4 >0,6, NO2 <0,1, są to wyniki prosto z palety barw testów, poprzednia podmiana miala miejsce 10.09. Zaniepokoił mnie wynik NO2 ale tłumaczę go tym że 2075 miał minimalny przepływ ze względu na totalnie zamuloną watę perlonową. Podmieniłem 1/2 objętości wody niech filtr popracuje chwilę i zmierzę ponownie, zobaczę co wyjdzie i podam kolegom do wiadomości.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • 1. Preparaty z aloesu są genotoksyczne/rakotwórcze i zakazane w PL od 2022 r (dla ludzi). Pewnie brak regulacji dla ryb... 2. Boję się też, że jeśli "coś ogranicza rozwój glonów" i zmienia kolor, to jest jakimś barwnikiem/dezynfektantem, a te skuteczniej uszkadza delikatniejsze komórki skrzeli ryb niż komórki glonów.  3. Jeśli na mikrofibrze się dużo zbiera + zielone to wskazuje to na biologiczne pochodzenia zmętnienia. Filtracja zaczyna dojrzewać  
    • Przy okazji moich ostatnich niemiłych przygód po wprowadzeniu ryb do zbiornika nieco czytałem o kuracjach Protosolem i pojawiały się tam opinie, że jest on skuteczny ale przy podawaniu z pokarmem. Podobnie do Twoich Acei u mnie zachowywał się samiec Dimidiochromis Strigatus. Coś tam niby jadł, ale często jedzenie wypluwał.  W związku z tym, że było to w czasie kiedy i tak prowadziłem kurację Protosolem (zgodnie z instrukcją producenta) postanowiłem podawać ten lek rybom przez tydzień również z karmą. Najpierw przegłodziłem je dwa dni. Coś tam jadły tego pokarmu, większość raczej wypluwały. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy faktyczne działanie leku ale po skończonej kuracji pan Dimidio zaczął lepiej jeść a po zakupie pokarmu Aller Futura je już bardzo ładnie i przestał mieć wklęsły brzuch. Mam nadzieję, że tak już mu zostanie.
    • Tutaj nie chodzi o zmianę koloru tylko o "rozwój glonów w zbiorniku zostaje znacznie ograniczony".
    • Od ponad pół roku mam ryby jak w stopce. Z renomowanej hodowli. Mam problem z niektórymi egzemplarzami Acei Itungi. Od samego początku mają problem z przyjmowaniem pokarmu. Płatkami plują spożywając tylko male kawałki. Jakikolwiek granulat odpada. Leczyłem w grudniu Metronidazolem i Protosolem. Było lepiej ale znów widzę, że jakby były chore.  Wrócił brak apetytu. Ryby są blade i lekko wychudzone Leczyłem Protosolem. 2 dni - dawka 20ml/100l. Czyżby za mało? A może to nie wiciowce? Reszta obsady w porządku. Jakieś porady co z tym fantem zrobić?  
    • Jej kolor świadczy o jakimś problemie z glonami. Myślę, że zmiana koloru barwnikiem z soli na dłuższą metę nie rozwiąże problemu. Zresztą już jej używałem i po zastosowaniu dawki zalecanej przez producenta woda wyglądała "mało naturalnie" zbyt mocno niebieska. Ale dla ryb podobno jest dobra.
    • Nieźle zielona. Ja polecam Sanital z Tropicala. Moja woda jest niebieskawa, ale kryształ. Zauważyłem też, że ryby zdecydowanie mniej się ocierają.
    • Po dwóch dniach pracy wkład wyglądał tak: Woda w korpusie zielona, jak ja zdjęciu. W zbiorniku nieznaczna poprawa klarowności. Ale naprawdę subtelna. Założyłem nowy wkład ale pewnie efekt będzie taki sam. Wykwit zielenic? Z czego jak teoretycznie nie mają pokarmu co potwierdzają testy wody...
    • Trochę czasu od startu już minęło, trochę z nowym zbiornikiem się oswoiłem, trochę jego rozmiar w moich oczach się zmniejszył  W końcu mam chwilę żeby co nieco napisać. Zacznę od spraw niezbyt miłych. Z obsady którą zadomowiłem na samym początku straciłem samicę Stigmatochromis Tolae. Niestety dołączył do niej jeden z trzech Exochochromis Anagenys. Najmniejszy z trzech. Na początku winiłem za to pokarm Hikari Vibra Bites i to że go nie namoczyłem. Zachęcony jednak przez kolegów z forum poczytałem co nieco tu i tam o pokarmach granulowanych i po czasie uważam jednak, że namaczenie ich nie ma najmniejszego sensu. Trzeba się po prostu pilnować żeby nie sypnąć go za dużo, o co nie trudno. Profilaktycznie jednak dla spokoju ducha pokarm Hikari wylądował w koszu. Strata niewielka bo była to mała paczka kupiona na próbę a spokój akwarysty nieoceniony  Po dłuższych przemyśleniach sytuacji, która miała miejsce doszedłem do wniosku, że dwa osobniki, które pożegnały się z żywotem musiały gorzej znieść aklimatyzację. Stres związany z transportem i lądowaniem w zbiorniku, a w przypadku najmniejszego Exo stres związany z tym że jest najmniejszy w zbiorniku (duuuużo mniejszy od pozostałych) mógł osłabić układ odpornościowy ryb a na to tylko czekały jakieś pasożyty, które zrobiły swoje. Po tym jak padł Tolae i objawy zauważyłem u Exo zakupiłem dwa preparaty Zooleka. Protosol i Capisol. Niestety zanim do mnie dotarły młody Exo już był na wykończeniu. Mimo wszystko przeprowadziłem tygodniową kurację Protosolem (do słupa wody i do pokarmu) oraz tygodniową kurację Capisolem (do słupa wody). Capisolu do pokarmu już nie podawałem bo ryby w ogóle nie chciały jeść karmy nasączonej lekiem. Nie wiem czy to tylko moje imaginacje czy faktyczny efekt obydwu kuracji ale mam wrażenie, że ryby które i tak wydawały mi się w bardzo dobrej kondycji nabrały jeszcze większego wigoru i od tamtej pory nie zaobserwowałem już nic niepokojącego w życiu zbiornika.  Co do pokarmu to zakupiłem (po kilku pochlebnych opiniach) pokarm Aller Futura. Do tej pory żaden pokarm tak pozytywnie mnie nie zaskoczył. Ryby pożerają go z niesamowitą ochotą. Wody jakoś szczególnie nie brudzi. Cena jest powalająca. Więcej argumentów nie potrzebuję. Następnym razem może tylko wezmę większy rozmiar bo obecnie mam bodajże 0,9-1,6mm. Doszło do tego, że ryby niezbyt chętnie jedzą pokarmy Naturefood Cichlid Premium czy Artemię w płatkach od HS Aqua a jak tylko sypnę Aller Futura to mam wrażenie, że zaraz moje ryby powyskakują ze zbiornika w szaleńczej pogoni za pokarmem   W temacie filtracji. Obecnie filtracja opiera się na kaseciaku i module filtracyjnym. Pompę ustawiłem jednak na 1 bieg ponieważ na biegu 2 po tym jak liście Vallisnerii przyklejały się do wlotu to poziom wody w module wyraźnie spadał. Przy obecnym ustawieniu tego nie obserwuję a pompa "sika" i tak bardzo mocno. Mój kaseciak zaskoczył mnie niesamowicie. Przy jego tworzeniu słyszałem sporo opinii, że przy dwóch 5cm warstwach gąbki PPI30 filtr zapcha się po tygodniu. Przy pierwszej podmianie wody, dwa tygodnie po wprowadzeniu ryb, trochę spanikowałem ponieważ poziom wody w komorze pompy spadł w sposób bardzo wyraźny. Jakieś 8cm w stosunku do komory wlotowej. Otworzyłem przesłonę wlotu na maksa ale nic się nie zmieniło. Pomyślałem, że trzeba będzie gąbki jednak czyścić często i już zacząłem kombinować co zmienić żeby filtr był bardziej "długodystansowy". Ku mojemu zaskoczeniu następnego dnia, pomimo braku jakiejkolwiek interwencji, poziom wody w obydwu komorach się wyrównał. Okazało się, że po podmianie wody gdy poziom wody spada, gąbki w filtrze potrzebują chyba trochę czasu żeby ponownie napełnić się wodą i tym samym nie ograniczać przepływu. Musiałem chyba mieć sporo szczęścia przy doborze gąbek i rozmiaru wlotu ponieważ od początku działania filtra, gąbek w końcu nie czyściłem i do dzisiaj różnica poziomu wody pomiędzy komorą pompy a komorą wlotową to jakieś 0,5cm. Może 1cm.  Przy ostatniej podmianie zdecydowałem się podać profilaktycznie, zgodnie z instrukcją sól akwarystyczną Tropical Sanital. Wydaje mi się, że rybą taki zabieg odpowiadał dlatego chyba co jakiś czas go przeprowadzę. Na pewno nie przy każdej podmianie bo jednak zabarwia wodę dosyć widocznie ale może raz na kwartał... Podjąłem również kroki w celu poniesienia pH wody w zbiorniku. Do tej pory miałem je na poziomie 7,5. Chciałbym osiągnąć jakieś 7,8-8,0. Zacząłem codziennie dodawać sodę oczyszczoną uprzednio rozpuszczoną w wodzie z akwarium. Do tej pory dodałem łącznie 10 łyżek i udało mi się podnieść chyba do 7,6  Piszę "chyba" ponieważ na testach kropelkowych odczyt nie jest aż tak precyzyjny.  Na koniec co nieco odnośnie samych mieszkańców. Chwilowo stan obsady prezentuje się następująco: Stigmatochromis Tolae 2+1, Exochochromis Anagenys 2szt., Protomelas Mbenji Thic Lips 3szt., Nimbochromis Polystigma 6szt. (prawdopodobnie 3+3) oraz Dimidiochromis Strigatus 1+2. Ryby prezentują się doskonale. Na pewno dobrym wyborem był zakup podrośniętych już osobników. Obecnie za króla zbiornika uważam dominującego samca S. Tolae, ale wydaje mi się, że dosyć szybko zostanie zdetronizowany przez któregoś samca N. Polystigma. Obecnie różnica wielkości pomiędzy nimi jest znaczna ale Nimbochromisy rosną jak na drożdżach i już zdarza im się przegonić Tolae jak ten za bardzo się rządzi. Jeden z Protomelasów miał ostatnio białe, spuchnięte oko. Obawiałem się, że to jakaś infekcja ale chyba doznał uszczerbku w jakiejś potyczce. W jego zachowaniu nie zaobserwowałem nic dziwnego a oko szybko zaczęło wracać do normalnego stanu. Udało mi się nawet doczekać młodych D. Strigatus  Wiadomo, że szanse na odchowanie w zbiorniku ogólnym mam mikre ale ciągle obserwuję jednego, dzielnego "komandosa"  Ostatnio nawet zasuwał dzielnie przy samej powierzchni przez cały zbiornik  Będąc przy D. Strigatus. Samiec tego gatunku to największa pierdoła w całym akwarium. Mam wrażenie że boi się własnego cienia. W czasie karmienia buszuje jak szalony a większość czasu spędza w lekkim zacienieniu i udaje, że go nie ma. Mam wrażenie, że nawet ślimak byłby w stanie go zastraszyć. Odmiennie natomiast zachowują się samice tego gatunku. Ciągle się zaczepiają i nie dają sobie w kaszę dmuchać jeśli chodzi o relacje z innymi gatunkami. Exochochromisy ewidentnie potrzebują powiększenia stadka bo jeden jest dominujący i ciągle doskwiera temu drugiemu. Po świętach Wielkanocnych planuję powiększyć obsadę o: 2x Exochochromis Anagenys, 1 samicę Dimidiochromis Strigatus, 1 lub 2 samice Stigmatochromis Tolae i .... chyba zdecyduję się na zakup tylko samca z gatunku Aritochromis Chrystyi  Strasznie chciałem mieć ten gatunek. W zestawie z samicami obawiam się, że byłby zgubny dla obsady w okresie tarła. Liczę, że sam samiec nie będzie zanadto uciążliwy. Miał być koniec ale jeszcze mi się przypomniała jedna sprawa. Otóż planuję zrobić nad zbiornikiem małą hydroponikę. Zakupiłem i przerobiłem do tego celu dwie doniczki balkonowe. Zamierzam je wypełnić gąbkami i zasilać skimmerem Eheim. Na razie mam takie dwa zdjęcia. Jak sprawa się rozwinie to zaktualizuję temat  Nieco się rozpisałem. Ciekawe czy ktoś dotrwa do końca   PS. W najbliższym czasie postaram się wrzucić jakieś fotki lokatorów  
    • Dzięki za poradę  W moim przypadku obsada:  Cynotilapia sp. Jalo Reef  labidochromis caeruleus Kakusa  tzw. yellow Pseudotropheus cyaneorhabdos "maingano" była sprawdzona i poza maingano było OK  wezmę po uwagę ewentualnie Chindongo socolofi  za Twoją poradą choć te "moje 3 gatunki są jakby to powiedzieć inne pod względem i koloru i budowy ciała więc są wg, mnie tworzą bardzo ciekawy układ.  Jeszcze tak myślę o saulosi ale myślę że podobne do yellow samiczki które są żółte i to zły pomysł.
    • Cześć, Szukam 2–3 samic Pseudotropheus crabro, najlepiej z linii F0 lub F1. Mam dorosłego, dominującego samca i chcę zbudować czysty zbiornik jednogatunkowy. Interesują mnie wyłącznie ryby z pewnego źródła, nie sklepowe. Odbiór osobisty (Dolny Śląsk) lub wysyłka.   Z góry dzięki za kontakt! Paweł
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.