Skocz do zawartości

Pierwsze 200l Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

No dobra, chyba mnie przekonaliście. No tak zalegający detrytus w kamieniach... Tu nie ma roślin co mi to wyciągnął...
Właśnie boję się że takie niuanse na robią mi problemu. Jak normalnie nie dam rady opanować NO3 to dokladam roślin szybko rosnących.

O obsadzie sobie poczytam, coś wybiorę i pewnie będą kolejne pytania.

Opona wierz mi że zasadę zakładania akwarium znam, mniej więcej opis biotopu też. Z awariami mam do czynienia dobre 80% życia.

Luki174 pisząc że nie kupuje na razie miałem na myśli najbliższy tydzień. To nie jedyne moje akwarium i testy zawsze jakieś są pod ręką. I tak i tak muszę kupić bo ph i NO3 się skończyły... Teraz i tak chcę dać czas na cykl azotowy, plus na namnażanie się bakterii w filtrze.

Nie wiem czy dobrze myślę, mam ten kubeł NCF-1500 myślałem aby na pierwszą warstwę dać gąbkę taka średnia plus prefiltr na rurę ssąca, jeden koszyk zasypać ceramika a resztę grysen koralowym.
Był by dobry filtr biologiczny i grys powinien pomóc utrzymać ph w ryzach.
Na drugi filtr dać jakiś mocniejszy wewnętrzny z samą gąbka jako mechaniak. Np aquael turbo 1000.
Tak na alledrogo przeglądałem są filtry podzwirowe za grosze może było by to dobrym rozwiązaniem jako filtr podłoża plus zabezpieczenie szkła przed kamieniami.

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano
44 minuty temu, Deletor napisał:

Jak normalnie nie dam rady opanować NO3 to dokladam roślin szybko rosnących.

...no tak. Coś na zasadzie działania w LT.

 

45 minut temu, Deletor napisał:

Nie wiem czy dobrze myślę, mam ten kubeł NCF-1500 myślałem aby na pierwszą warstwę dać gąbkę taka średnia plus prefiltr na rurę ssąca, jeden koszyk zasypać ceramika a resztę grysen koralowym.

...też mam NCF1500. Ja mam ( o ile dobrze pamiętam) jeden kosz z seachem matrix, jeden albo dwa z  grysem koralowym i jeden z ceramiką. Na zasysie mam prefiltr taki: https://www.akwarystyczny24.pl/eheim-prefiltr-4004320-p-3116.html

z tym ,że zamiast gąbek daję watę akwarystyczną bardzo gęsto ( ciasno) i dlatego do kubełka zaglądam bardzo rzadko i nie pamiętam jaki mam układ wkładów. Do tego mam wewnętrzny Aquael cyrkulator 2000 i skręcony jego wypływ o 2/3 a gąbkę dałem gęstą i z rowkami taką :

https://www.google.pl/search?q=gąbka+akwarystyczna&biw=1152&bih=587&tbm=isch&imgil=CXkxwKUsZ0z72M%3A%3B6ph77FcIb0ioNM%3Bhttp%253A%252F%252Fa.swiatakwarium.pl%252Fp899%252Cgabka-do-filtra-kwadratowa-wys-15cm-szer-10cm.html&source=iu&pf=m&fir=CXkxwKUsZ0z72M%3A%2C6ph77FcIb0ioNM%2C_&usg=__w_OH8pzbxSK7vg8lzDHUJ0zFee8%3D&ved=0ahUKEwju4ZD90oXPAhVCWCwKHWrnAfgQyjcINg&ei=Rm7UV-6mAsKwsQHqzofADw#imgrc=CXkxwKUsZ0z72M%3A. Czyli praktycznie tak ja Ty zamierzasz. Wtedy ta gąbka w NCF jest zbędna

55 minut temu, Deletor napisał:

Tak na alledrogo przeglądałem są filtry podzwirowe za grosze może było by to dobrym rozwiązaniem jako filtr podłoża plus zabezpieczenie szkła przed kamieniami.

...przy piasku taki filtr jest zbędny. Struktura podłoża piaskowego i dobra cyrkulacja nie pozwoli na to aby odchody tam się dostawały. A na spód pod piasek możesz dać wszystko ale osobiście polecam białe spienione 3mm PCV

Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Deletor napisał:

O obsadzie sobie poczytam, coś wybiorę i pewnie będą kolejne pytania.

Mam taki sam litraż jak ty,więc zerknij w mój profil lub galerię i zobacz jaką ja mam obsadę...W sumie taki układ twojej drugiej połówce się spodoba ;) 

1 godzinę temu, Deletor napisał:

Nie wiem czy dobrze myślę, mam ten kubeł NCF-1500 myślałem aby na pierwszą warstwę dać gąbkę taka średnia plus prefiltr na rurę ssąca, jeden koszyk zasypać ceramika a resztę grysen koralowym.

Spokojnie starczy w koszu od góry gąbka,a potem koszyk ceramiki bądź innego złoża...

1 godzinę temu, Deletor napisał:

Na drugi filtr dać jakiś mocniejszy wewnętrzny z samą gąbka jako mechaniak. Np aquael turbo 1000.

Proponuje Aquael o przepływie 1500-2000l/h bo 1000l/h będzie za słaby

Edytowane przez egon44
Opublikowano

No to kwestie filtrowania mam już chyba załatwiona, teraz tylko wycieczka do sklepu na zakupy.

Dobrze rozumiem z linku który podał Bezprym obsada

Iodotropheus sprengerae 1+3

Pseudotropheus saulosi 1+4

Np taka to mogę mieć 2 haremy w akwarium? Cały czas myślałem że najlepiej jeden gatunek i jeden harem.
Czy przy 2 haremach jest szansa na tarło?


Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
17 minut temu, Deletor napisał:

Np taka to mogę mieć 2 haremy w akwarium? Cały czas myślałem że najlepiej jeden gatunek i jeden harem.
Czy przy 2 haremach jest szansa na tarło?

Możesz mieć dwa haremy proponowanych ryb,lub możesz tez iść w obsadę jednogatunkową z saulosi ale w układzie 2samce+6/7samic...

Moja rada to zakup ryby w renomowanej hodowli,wtedy masz pewność że ryby są dobrej jakości oraz wiesz co co zakupisz...

Zakup po 10szt maluchów a potem zredukujesz ewentualny nadmiar samców,dodatkowo zaobserwujesz naturalne zachowania ryb jak kształtowanie hierarchii w stadzie,wybarwianie samców oraz pierwsze tarła,walki o rewir itp... 

Nie kupuj ryb z zoologów!!!

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.