Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nadszedł czas na budowę tła do mojego akwarium (300l 8x Red Red, 3x Saulosi), ale że zewnętrzny kubełek nie robi roboty pomyślałem aby to skomponować razem i zrobić 2w1 w tej kwestii.

Bazując na tematach znalezionych tutaj pomysł na filtr jest następujący:

 

projekt.png

akwarium wysokości 50cm, więc w planie jest całość filtra umieścić jakieś 4cm od dna.

Pomysł na wykorzystanie komór w kolejności od lewej strony / od dołu

 

1. Gąbka gradacji ppi10

2. Gabka gradacji ppi45

3. Absorber no3 w/g: 

 

4. Od dołu tutaj bym wsypał zawartość mojego kubła Eheim ecco pro 300 2036

5. Komora pompy wody Jeabo DCT-4000

 

Całość chciałbym zabudować  w/g pomysłów między innymi tutaj: http://www.klub-malawi.pl/serwis/artykuly-klubowiczow/diy-zrob-to-sam/200-to-wewntrzne-cr65-reaktywacja.html

mniej więcej tak: 

 

front.png

up.png

 

Tematy które mnie zastanawiają, nie wiem jak rozwiązać to:

 

1. Skimer jak go tutaj zrobić

2. Czy wystarczy taki wlot wody jak wykminiłem na lewej dolnej stronie filtra

3. Mam w akwarium też falownik Jeabo RW-8, i zastanawiałem się czy nie zrobić my z lewej badź prawej strony jaskini w której będzie schowany i sobie spokojnie będzie działał, ale w/g opisów kaseciaka z pompą falownik przy tym litrażu nie powinien być konieczny.

 

Jakieś uwagi? Pomysły? Coś jest totalnie bez sensu?

 

Chciałbym się za zamawianie elementów prace nad całością zabrać na początku przyszłego tygodnia! Więc wszystkie uwagi bardzo mile widziane!

Opublikowano

Szkoda miejsca na 2 rodzaje gąbek, sama ppi45.
Skimer za duży, wystarczy jeden ząbek bodajże 1cm. Choć uważam, że w tym miejscu się nie sprawdzi. Jaką szerokość kasety przewidujesz?

Wysłane z telefonu

Opublikowano

hm...

ee skimer za duży? ;] w sumie nie mam na projekcie skimera... tzn jeśli mówisz o tym wycięciu na 3x5 cm w prawym górnym rogu w planach był to wylot wody... aczkolwiek myśląc teraz nad tym to jest to bez sensu, i mogę wyrzucić wodę nad kasetą....

i chyba skimer w tym miejscu nie ma sensu, bo nie ma w tej komorze warstwy filtrującej, tam jest tylko pompa wody. 

Wymiary kasety na fotkach 39.4x10x45h

Opublikowano

poprawiona wersja, bez "ala skimera" 

aczkolwiek jeśli zrobienie nacięć dla skimera w tym miejscu ma sens i będzie działać, chętnie dodam ;] 

 

 

Screenshot 2016-09-05 22.55.49.png

 

Opublikowano

Moje zdanie o gąbce takie samo co Śpiocha, jedna gąbka 45ppi o grubości 5cm. Kolejne spostrzeżenie to zasys, w ten sposób bardzo ciężko będzie Ci ustalić cyrkulację tak aby naganiała kupy pod zasys, kombinuj z zasysem od frontu i bliżej rogu akwarium, łatwo go zasłonisz kamieniem a będzie najprawdopodobniej lepiej działał. 

Generalnie wszystko moim zdaniem zbyt duże. komora śmieciowa max 7-10mm, komora na blok absorbera wydłużona o 2cm aby wygodnie zmieścić grzałkę, do tego nie potrzebnie kombinujesz z podwieszonym dnem, przysporzysz sobie pracy a efekt tylko taki, że być może spowolnisz przepływ, pompa którą planujesz ma na 1 biegu 2800l/h jak się przypcha ta kratka to spowolni przepływ. Lepiej pozostaw po prostu 5-6cm krótszą tą ściankę a złoże wrzuć w worku po włoszczyźnie na prostokątny podest z krzyżem przez środek (mam nadzieję że wiesz o co mi chodzi :) ).

Pompa bezpośrednio na worku ze złożem, nie potrzeba jej podestu - będzie łatwiej wydobyć worek ;).

Na koniec dodam, ze sama pompa nie zamiecie nieczystości a już tym bardziej nie w tak schowany zasys, falownik musi być, RW8 na pierwszym - trzecim biegu będzie optymalnie, sam mam 280l i jak przez chwilę nie było falownika to masakra :)

Opublikowano

Jeszcze dygresja w sprawie skimmera, skimmer nie działa w kaseciaku, jeśli masz ustawioną cyrkulację według Stana, czyli falownik po tej samej stronie co kaseciak i zasys. Z filmem bakteryjnym łatwo sobie poradzić przecinając taflę wody wylotem z pompy :) więc skimmer jest zbyteczny. Nie wiem jak u Ciebie być może po środku akwarium coś by tam zebrał, ale to słaba opcja w kaseciaku według mojej obserwacji.

 

Opublikowano

moje uwagi do tego projektu:D w zasadzie spójne z tym co piszą Piotr i Rafał.

wysokość kasety za duża - baniak ma od wzmocnienia do dna jakieś 47cm więc h nie 45 cm tylko ponieważ piachu będzie 5cm to h - 35 cm .

komora śmieciowa 0,5 -1cm bez gąbki ppi10

komora gąbki ppi45 5 cm - sam mam 10cm jak u ciebie i stale tego żałuję że nie dałem 5cm

komora bloku 8cm OK wejdzie blok i obok grzałka nawet 500W ale LifTech

brak zwymiarowanego przelotu dolnego ma być okno 10x5cm

ruszt ma stać na wysokości 1cm nad dnem komory i najlepszy jest z takiej siatki zgrzewanej 12x12mm zielona powlekana ( uformujesz zaginając i nózki i koszyk na złoża.

Nie przesypujesz zawartości Eheima tylko przekładasz 2 litry nie więcej najlepszej ceramiki Eheima z tego kubła. Możesz już ująć z niego by biologia się przeniosła cała w te 2 litry.

w kasecie zostawiasz miejsce na ewentualne TMBT i na złożu stawiasz pompę nie na rusztowaniu które przenosi wibracje pompy.

W tym układzie kasety po środku nie uzyskasz prawidłowego zgarniania gówienek

Moim zdaniem do kasety w tle po środku to wersja 7.0  grubości nie 10cm a 7cm dwustronna na dwu gąbkach i wylot z pompy na trójniku w dwie strony.

Szczeliny wlotowe 4x 2mm na wysokość 4cm +1cm w dnie i proponuję pionowo  zachodzące na dno aż do linii gąbki ppi45 - wtedy kaseta ciągnie też dołem.

Najśmieszniejsze że zrobiłeś skimmer i nawet o tym nie wiedziałeś.

Skimmer wytniesz nożykiem do tapet jak już będzie wszystko hulało ryby pływały , NO3 rosło cyrkulacja ustalona na perfekt zgarniająca gówienka i będzie się tworzył  film bakteryjny .

Wtedy zobaczysz jak on krąży po baniaku i gdzie najbliżej przelatuje koło komory pompy - w tym miejscu wytniesz szczelinę 0,5cm na głębokość 0,5-1cm poniżej lustra wody w baniaku.

 

 

 

Opublikowano
1 hour ago, deccorativo said:

wysokość kasety za duża - baniak ma od wzmocnienia do dna jakieś 47cm więc h nie 45 cm tylko ponieważ piachu będzie 5cm to h - 35 cm .

Nie mam wzmocnienia w akwarium, czyli od dna do brzegu mam równo 49cm, więc jeśli 4cm od dna to wychodzi 45 cm  wysokości :]

 

1 hour ago, deccorativo said:

Moim zdaniem do kasety w tle po środku to wersja 7.0  grubości nie 10cm a 7cm dwustronna na dwu gąbkach i wylot z pompy na trójniku w dwie strony.

Szczeliny wlotowe 4x 2mm na wysokość 4cm +1cm w dnie i proponuję pionowo  zachodzące na dno aż do linii gąbki ppi45 - wtedy kaseta ciągnie też dołem.

hm... niech ja to przetrawię czyli zamiast grubości 10 zrobić 7 i 2 stronny czyli mniej więcej tak:

 

2016-09-06 11.07.40.jpg

I teraz nie wiem czy dobrze zrozumiałem kwestie wlotów... wloty zostają z nadal po bokach + dodatkowy od spodu? Mniej więcej tak:

2016-09-06 11.14.01.jpg

Opublikowano

a tylko jak zrobię zamiast 10 cm grubości -> 7 cm grubości do DCT4000 się tam nie zmieści ona ma wymiary 140 x 90 x 110h. W sumie dla tego robiłem 10 cm, aby zmieściła się ta pompa

Opublikowano
1 minutę temu, acid napisał:

a tylko jak zrobię zamiast 10 cm grubości -> 7 cm grubości do DCT4000 się tam nie zmieści ona ma wymiary 140 x 90 x 110h. W sumie dla tego robiłem 10 cm, aby zmieściła się ta pompa

To są wymiary bez koszyczka na zasysie...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.