Skocz do zawartości

SUMP do 1500L


dero

Rekomendowane odpowiedzi

Pora późna ale...

Poczytałem też o kaseciaku, nie mogę powiedzieć że się znam na kaseciaku lub na sumpie na tyle żeby być pewny skutków, bo nie jestem praktykiem.

Jednak jakieś wnioski teoretyczne mam, pytanie czy trafne:

Kaseciak ma zalety że :

jest mniejszy (?)

nie ma obawy przed zalaniem

zużywa mniej prądu

jest tańszy i w kupie i w utrzymaniu

wady:

zajmuje przestrzeń w akwa

sump:

można go schować

jest większy (?)

ma dużo większe złoże filtracyjne

zbiera wodę bliżej dna 

wady:

droższy w kupie i utrzymaniu

ryzyko zalania

 

Pytanie czy kaseciak + falownik przefiltruje tak samo i wystarczająco wodę jak sump + falownik (tzn czy mniejsze złoże filtracyjne w kaseciaku wystarczy bo po co przesadzac)

jak jest (?) to nie wiem czy jest to lepsze czy gorsze czy obojętne przy takiej wielkości akwa. 

To są moje spostrzeżenia z teorii.Można prosić o wypowiedź w temacie? Także z praktycznego punktu widzenia jak ktoś zna jedno i drugie.

 

PS.Czy kaseciak może być on na zewnątrz akwa podobnie jak komin zewnętrzny do sumpa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Filtracja czy to sump czy kaseciak same w sobie nie rozwiązują problemu NO3. NO3 trzeba usuwać za pomocą: podmian, żywic lub polimerów. Poza tymi dwoma formami filtracji stosowane są w malawi także filtry narurowe.

Zamiast "kaseciaka na zewnątrz " możesz zlecić wklejenie filtra ze szkła na krótszym boku https://www.google.pl/search?q=kammer+filter&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjpidCj6-rOAhUCbxQKHYX1BrUQ_AUICCgB&biw=1366&bih=608#tbm=isch&q=3kammer+filter+malawi

Zajmie prawdopodobnie tyle samo miejsca co komin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie kaseciaka nie powiem bo nie mam. Jak chodzi o sump to zbiera wode z powierzchni. Co do zalania zawsze jest ryzyko, czy masz samo akwa czy z sumpem. Zawsze mozna ubezpieczyc od zalania z akwa (sprawdzilem dziala:( ). Drozszy w zakupie w sumie chyba tak. Ale przy odpowiednim doborze wielkosci praktycznie bezobslugowy, daje mozliwosc zrobienia stalej podmiany, no i ogolnie wszelkie graty laduja w nim a nie akwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akwarium o solidnych rozmiarach.

Nigdy nie miałem sumpa i kaseciaka. O sumpach czytałem niejednokrotnie i mało kto potrafi sobie poradzić z filtracją mechaniczną mając sumpa. O kaseciaku natomiast czytałem, że radzi sobie z mechanicznym czyszczeniem dobrze. O ile dobrze dopierzesz wielkość kaseciaka i ilość wkładu biologicznego to będzie działał jak należy.

Wracając do Twojego sumpa i cyrkulacji w awkarium. Otóż pompa, która będzie posiadać zwężkę na wylocie nie spowoduje większego przepływu wody i z całą pewnością nie pozwoli na zachowanie odpowiedniej cyrkulacji w akwarium.

Teraz trochę o biologii. Biologia w akwarium ma za zadanie oczyszczanie wody z NH3 i NO2 do ostatecznego NO3. Bakterie osadzają się na złożu biologicznym w filtrze ( sump, kaseciak itp ), ale osiadają również na dnie, kamieniach, piasku, szybach, tle i na wszystkich co obmywa woda. Teraz warto się zastanowić, skoro bakterie osiadają wszędzie co obmywa woda to jednym z najważniejszych czynników poprawnego działania akwarium jest przepływ wody. W baniaku 1500l gdzie dasz podłoże, kamienie ozdoby wewnątrz baniaka, największą rolę biologiczną będzie stanowić właśnie środek baniaka. To właśnie w nim trzeba myśleć o odpowiedniej cyrkulacji wody, a zapewni je falownik. Co daje nam jeszcze cyrkulacja wody w akwarium? Usuwanie martwych stref gdzie woda nie krąży i się kisi. 

Na Twoim miejscu nie rezygnował bym z komina bo zawsze możesz zrobić sobie automatyczną podmianę wody nawet gdy nie będziesz posiadaczem sumpa. Lepiej to mieć niż nie mieć przy takiej ilości wody w baniaku.

Teraz trochę o mieszaniu ryb z różnych biotopów. Jak wymieszasz neonki z kiryskami to nic złego się nie stanie bo i jedna i druga ryba nic sobie nie zrobią. Natomiast pomijając różne parametry wody jeżeli w akwarium będą pływać przedstawiciele mbuna i np, neonki albo kiryski to całą pewnością można założyć, że te drugie padną ofiarą pierwszych.

 

Teraz tak jeszcze na koniec poczytaj sobie o filtracji narurowej, która wymiata i mechanikę i biologię za jednym razem w w baniaku będziesz miał jedynie rurkę zasysową, którą niekoniecznie będzie widać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam. dziękuje za liczne odpowiedzi i wytłumaczenia. Dzisiaj poczytam o narurowej

Kaseciak wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem jednak czy tak mały filtr (w porównaniu do sumpa) da rade wodę na tyle oczyścić biologicznie?

A w jaki sposób mam dobrać wielkość złoża biologicznego? czy jest jakieś obliczenie mniej wiecej? i co by to miało być? Zakładam że takie same ma być w kaseciaku/sumpie/narurowym ?

Czyszczenie mechaniczne rzeczywiście z racji dolnego zasysu jest lepsze w kaseciaku, jedyne co mnie martwi to szybkość zapychania się gąbki bo w porównaniu do sumpa jest to mały filtr. Czy się mylę?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

44 minuty temu, dero napisał:

Kaseciak wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem jednak czy tak mały filtr (w porównaniu do sumpa) da rade wodę na tyle oczyścić biologicznie?

A w jaki sposób mam dobrać wielkość złoża biologicznego? czy jest jakieś obliczenie mniej wiecej? i co by to miało być? Zakładam że takie same ma być w kaseciaku/sumpie/narurowym ?

 

Coż będziemy tłumaczyć aż do skutku.

lufa ci napisał cała prawdę. sump nie czyści dna, nie zapewni w 3m cyrkulacji a 30l ceramiki i tak tylko powiększa przyrosty NO3 i PO4.

złoże biologiczne dla nitryfikacji czyli przerobu NH4/3 do NO2 i do NO3 to - ceramika w filtrze, gąbki, warstwa 1 cm piasku na całej powierzchni dna,  cała reszta powierzchni kamieni szyb, tła.

Wycinek dna z piaskiem granulacji 1mm o wymiarach  30x30cm ma powierzchnię dla osadzenia bakterii = 86m2 to policz ile jest u ciebie i przelicz na powierzchnię kortu tenisowego wtedy zrozumiesz ile to jest. 

Wzór na obliczanie ilości ceramiki jest prosty i wynika wprost z danych Seachema dla Matrixa

( ilość l wody w systemie/ 200 ) * 0,5 = litry ceramiki

więc u ciebie  z nadmiarem bo nie będzie tyle wody ale niech tam - 1500/200 = 7,5 * 0,5 = 3,75l i juz ci to podawałem -wystarczy 4 litry czegokolwiek poza biobalami, keramzytem, zeolitem.

Mogą to być rurki ceramiczne po 6zł/l , lawa wulkaniczna gradacji 2-3cm, ale też Siporax, Matrix, Micromec ale te są już drogie.

To co podaje Seachem już jest z kilkukrotnym nadmiarem  - ja i kilku kolegów prowadziło/dzi baniaki zupełnie bez złoża ceramicznego -tylko na gąbce i piasku.

44 minuty temu, dero napisał:

Czyszczenie mechaniczne rzeczywiście z racji dolnego zasysu jest lepsze w kaseciaku, jedyne co mnie martwi to szybkość zapychania się gąbki bo w porównaniu do sumpa jest to mały filtr. Czy się mylę?

Już ci pisałem ale powtórzę.

Morscy mają sump a w nim odpieniacz białek który na bieżąco usuwa zanieczyszczenia organiczne poza wodę .

My tego nie mamy więc to co zbiera się w gąbce 5x12x45cm płuczemy do tydzień by usunąć g.. poza wodę w baniaku.

Jak to ogromne g.. będziesz kisił w 40 litrach gąbki sumpa nie czyszcząc po pół roku to NO3 i PO4 będzie przyrastało wielokrotnie szybcej niż w kaseciaku..

 

Natomiast kaseciak zbiera g.. z dna a ponieważ ma także skimmer to zbiera film bakteryjny z lustra wody

Edytowane przez deccorativo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

dzięki za łopatologię:] tak jest najlepiej bo prawie wszystko jasne. 

3 godziny temu, deccorativo napisał:

30l ceramiki i tak tylko powiększa przyrosty NO3 i PO4.

A możesz jeszcze mi wyjaśnić czemu ceramika by miała ponosić NO3 i PO4? (sory za pytania których odpowiedzi możne i są oczywiste, ale jak możesz w kilku słowach....)

i jeszcze mam pytanie odnośnie kaseciaka. Czy może on być w miejscu w którym miał być komin zewnętrzny? grzebień na całej szerokości akwarium? Bo wcześniejsze założenie było takie że komin będzie niewidoczny, a jakby szło tam filtr dać to by sprawę załatwiało.

dzięki raz jeszcze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Moim zdaniem filtracja z sumpem w tak małym akwarium -450l mija się z celem. Duże straty energii elektrycznej. Bo woda trafiając do sumpa będzie się wychładzała. Nie potrzeba w w takim zbiorniku 100l filtracji. Ale to moje zdanie. Ja mam u siebie filtrację kasetową. Zbiornik 230x70x65 więc trochę większy. Wymiary kasety filtrującej to 25x23. Gąbka przez całą wysokość kasety. Wysokość 55cm. O grubości 5cm + do tego nam Narurowca - 3 korpusy ze sznurkami. I to jest moja cala filtracja zbiornika 1047l. Wodę nam ładną i uważam, że bez Narurowca też by się obeszło. Plusy takiej filtracji - woda nie opuszcza akwarium, zatem nie ma strat ciepła. No i czyszczenie filtra- 5min i po robocie   
    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
    • No właśnie dlatego to wszystko tak nakreśliłem, choć i tak jest trochę po łebkach, żeby wyeliminować wszystkie błędy. Niekoniecznie musi to być 45. Trochę się kierowałem tym, żeby ta gąbka zbierała przed pompa ostatnie syfki. Ale może jej tam nie być albo jakaś większą gradacja. Nie pomyślałem, że kubełki działają pod sporym ciśnieniem to przepchać wodę przez 45 nie problem. Tu jest inaczej
    • Nie znam się na sumpach ale zaciekawiła mnie ta gąbka ppi 45 włożona pionowo między przegrody. Nie obawiasz się zbyt dużych oporów przepływu?
    • Mam tylko test6 6 in 1 niestety Kh 120 mg/L pH 7.8 Twardość 500 mg/L Chlor 0 - 0,5 NO3 - poniżej 25 NO2 - 0   
    • Zrób test wody i podaj tu go do tematu 
    • Witam, Mam akwarium (240L) z 10 młodymi Saulosi od około miesiąca. Od 2 dni zauważyłem większą aktywność ryb. Pływają ławicą wzdłuż frontowej ściany akwarium lub w górę i dół obok grzałki (znajduje się na bocznej ściance).  Dwa dni temu nic nie robiłem specjalnego z akwarium, pokarm też bez zmian (jedzą normalnie i są wiecznie głodne). Rybki są młode, dopiero dwa samce się przebarwiają.  Czy powinienem się martwić ? czego to może być oznaka ? 
    • Witam. Jestem nowy na forum i serdecznie wszystkich pozdrawiam. Przeglądałem sieć i natrafiłem na ten temat, a że jest u mnie bardzo świeży i w niedalekiej przyszłości szykują się u mnie zmiany, postanowiłem tutaj poszukać pomocy. Aktualnie mam zbiornik 300L brutto (klasyk 120x50x50) w wersji ogólnej. Czyli roślinki, skalary i kilka drobniejszych gatunków. Ale tak jak napisałem powyżej, szykują się u mnie zmiany i w wersji słodkowodnej poważnie rozważam opcje Malawi i w nieco większym rozmiarze 450L. Wtedy akwarium już będzie z kominem, ale w chwili obecnej nie ma i niżej wyjaśniam jaki jest plan co do aktualnego zbiornika. Chciałbym przerobić filtrację. Teraz mam dwa kubełki: Ultramax2000 z dwoma prefiltrami narurowymi i Ultra 900 z prefiltrem HW-603. Sprawdzają się super, ale biorąc pod uwagę plany, chciałbym pójść w stronę sumpa. Zdobyłem dodatkowy zbiornik 160L brutto, który włożę do szafki pod akwarium (mam stelaż z zabudową, więc jest wolna przestrzeń przez całą długość akwarium). Rozmiary 100x40x40. Pomyślałem, że zbiornik jest wystarczająco duży, że mogę sobie wydzielić ze 40L na "akwarium" a resztę poprzedzielać przegrodami na sumpa. Jeśli to zrobię to zostanie mi na sumpa mniej więcej 75x40x40 czyli jakies 120L brutto. Najchętniej bym zostawił moje narurowce, ale nie spotkałem się z hybrydą narurowca z sumpem, więc pójdą pewnie do likwidacji. Będzie to konieczne z jeszcze jednego powodu. Akwarium nie ma komina ani zewnętrznego ani wewnętrznego. Będę budował rurkę przelewową i tak wyprowadzę wodę z akwarium. Przy zostawionych narurowcach musiałbym zastosować dwie pompy w sumpie: na wlocie żeby pociągnąć wodę czy to przez narurowca, czy bez niego i na wylocie. Ale czy to się sprawdzi? Można na rurce wlotowej w akwarium na odpowiednim poziomie zrobić otwory, które zapowietrzą układ gdyby pompa na wylocie się wyłączyła lub obie. Ale czy układ dwóch pomp się sprawdzi? Są ze sterownikami i można ustawić na wlocie i na wylocie osobne przepływy. W budowie sumpa chciałbym się wzorować na poprawionym na niebiesko projekcie z postu #23. Tylko nie robiłbym osobnej wąskiej przegrody na wlot, tylko łącznie 4 komory po około 16cm oddzielone podwójnymi przegrodami dwoma 2cm i jedną ostatnią 3cm z gąbką(przepływ najpierw dół, potem góra). Sporo informacji, mam nadzieję w miarę wyczerpujących, ale czy wszystko co ważne zapisałem - nie wiem.  Bardzo Was proszę o pomoc i  pchnięcie w odpowiednim kierunku. Wiem, że sporo kombinacji i być może złego myślenia, ale gdzie mam szukać pomocy jak nie tutaj... pozdrawiam  
    • Hej Demasoni bym sobie odpuścił, ponieważ to nie jest łatwy gatunek. Ja bym Ci zaproponował Metriaclime ....... MC przysłowiowe "ciapki" Gdzie samiec jest niepowtarzalny a samiczki akceptowalne  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.